Niclas Härdevik Norström

2018-05-08

Niclas Härdevik Norström
 
       foto: Magnus Andersson                                                                                       foto: Eilert Gezelius
 
Tävlingsbil: Ford Escort RS
Ålder: 41
Klubb: MSK Hammaren
Bor: Kolbäck
Yrke: Valsverksarbetare
Team: Norström RallyX
Förare Niclas Härdevik Norström, Fru Camilla är spotter, organiserar och sköter markservice. Barnen Svea och Melker. Mike Edlund, Björn Andersson, Romas Mazvilis, Viktor Jansson, Ola Kilestad, Örjan Leo.
Sponsorer: EM Logging, LPR Billackering, Widerström schakt, Hedbäcks Maskinservice, Qstar, Synbar, Cirkle K i Sveg, Karl Hedin i Sveg, Mobergs glas i Sveg, Däckab i Sveg, Centralglas Eskilstuna, Sellholm Tuning, Mats Bilservice, Fotograf Magnus Andersson, Paniro Renoveringar, Swerock-
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: Folkrace till och från (1996-2005), RC 2150 (2006-2008), RC 2400 sedan 2009.
Klass: 2400
Anledning till val av klass: För att Supernationella är för dyrt. 2400 är också dyrt, men vi kör så länge vi känner att vi klarar det.
Mål med säsongen 2018: Försvara guldet från 2017

Regerande svenske mästaren i 2400, Niclas Härdevik Norström, är inte det minsta mätt på guldmedaljer. Tvärtom, för siktet är inställt på repris redan i år!
Hans motorsportintresse har funnits hela livet, då hans pappa tävlat i både rally och rallycross, och dessutom hade hans morbror Kent ett brinnande motorintresse, som smittat av sig på Niclas.
Det dröjde ändå till 20-års åldern, innan Niclas började tävla själv.
Först var det lite sporadiskt tävlande i folkrace, innan det till slut blev rallycross 2005. Niclas började i klassen 2150, men sedan 2009 är han en både trevlig och viktig kugge i 2400.

Fram till 2016 var det BMW som gällde, men nu är det en Ford Escort som rattas. Att det blev ny bil, som uppenbart passar Niclas som handen i handsken, kan tillskrivas hans fru Camilla:
- Att vi byggde ny bil är faktiskt Camillas "fel". Hon sa att antingen uppdaterar vi BMW'n så vi kan ta SM-guld, eller så bygger vi ny bil så vi kan ta SM-guld. Annars kör vi Svealandscupen. Jag var lite mätt på BMW'n så det blev ny bil!

I dessa tider då så många andra väljer att köra just BMW, kan man undra vad som är bättre med denna nya Ford?
- Escorten är mindre och smidigare än BMW'n, och startar bättre. Oftast!

Klassen 2400 har vuxit och blivit ett riktigt getingbo till den här säsongen, men det finns ändå några förare som Niclas ser som extra stora konkurrenter till SM-titeln.
- Tuffaste konkurrenterna är Per Berglund, Mattias Ohlson, Rickard Gustavsson och Rasmus Olsson. Är dock osäker på om Rickard ska köra hela serien. Det finns även några nya namn i 2400 som jag tror blir att räkna med, som Simon Claesson och Rasmus Karlsson. Att försvara guldet kommer att vara väldigt svårt, men vi ska såklart göra vårt yttersta för att göra det!

Med tanke på att Niclas utnämnde dessa förare till aspiranter om medaljerna i SM 2018, redan innan SM-premiären i Höljes, börjar man nästan att undra om han är synsk. Han har nämligen prickat in sex av namnen som slutade topp-7 i Höljes – enda plumpen i protokollet var han själv, som hade en dag i fullständig motvind och missade final för ovanlighetens skull.
 
I september får vi se om det finns samma anledning till glada miner, som det gjorde i Västerås 2017. Här har guldmedaljen precis säkrats, och med på pallen står även Rickard Gustavsson (Brons i SM, men 2:a här) och Rasmus Olsson (Silver i SM, men 3:a här).                                              foto: Magnus Andersson
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0