Kinder-status på påsk-racet i Kalix!

2016-03-26
Vilken dag det här blev! Kan bäst sammanfattas som ett Kinder-ägg (på självaste påskafton). Där är det förvisso bara "tre önskningar i en" (enligt reklamen), men den här dagen var det snudd på att alla mina önskningar slog in! Tyvärr kan ju inte alla man tycker om vinna samtidigt, och givetvis fanns det nån plump i protokollet - men närmare en perfekt is-dag än det jag har upplevt idag, det tror jag är svårt att åstadkomma!
 

Dennis Bergström fick assistera NSD´s Maria Engström-Andersson att hitta ett bra "hål" till att lämna bilen.

Depån var förlagd alldeles intill långa målkurvan, men tyvärr låg solen lite taskigt till för skuggbildning i nosen på bilarna. Min kollega på NSD, Maria Engström-Andersson, är betydligt duktigare på det här med bilder än vad jag är, och ville vandra iväg direkt. Men jag har ju lite svårt att slita mig från depån, så jag blev kvar. Skulle lifta med Roberts kusin, Stig Lundströmer, som körde bärgare - problemet var bara att det inte blev nån bärgning. Till slut tog jag mig ändå till innerplan, men där träffade jag ju besiktar-gänget, och vem kan slita sig från dårar som Staffan Rönnmark, Fredrik Johansson och Janne Forslund, utan att slänga lite käft?! Det fick ju till följd att jag inte tog mig längre än innerplan innan långnabben släpptes iväg. Helt ärligt stod jag inte på ett riktigt bra fotoställe förrän andra rundan av långnabben - men vad 1000:an, jag har fotat i depån, jag har fått slänga massor av käft, och jag har haft en galet rolig dag! Jag vet ju att Eilert Gezelius tar en massa magiska bilder, så är det mästerverk ni vill se kan jag rekommendera Motor Norr-gruppen på facebook. När ni ser bilderna här på bloggen, kan ni väl tänka så här : "Ok då, men tjejen hade i alla fall skoj!".
Som parentes kan jag tillägga att när jag väl vandrat mig genom halv-djup snö, till banans bortersta kurva, då bröt en bil, precis där jag stod, så bärgar-Stig parkerade nästan vid mina fötter!
Slut-svamlat, dags för tävlingen :
 
Jag måste bara inleda med att visa er två guldklimpar som sällan syns, men om de inte finns på plats så märks det tydligt!
 

Nils-Olof Johansson, en klippa när det gäller resultatservice och datorer!
Elisabeth Eriksson, möter en alltid med ett glatt leende och ett klingande tonfall, närhelst man möter henne eller sätter sin fot inne i ett sekretariat - sedan många år flitigt arbetande för både Kalix, Morjärv och Överkalix, i synnerhet när det gäller istävlingar.

Dagens första junior-heat vanns av en ny bekantskap för mig, Andreas Bäckman, tävlande för Luleå MS. Fredrik Tiger har ett finger med i spelet som nåt slags mentor för den här grabben, och nog verkar han ju ha lyssnat på både ett och annat, inte bara när det gäller bilvalet! (BMW M3) Märkeskollegan, Julia Lundqvist, hade full fight med Madelene Axberg, än en gång, och de här tjejerna står verkligen för stor underhållning, i synnerhet då det är rena och fina tag trots att man växlar placeringar x flera! I första racet blev Eddie Lindvall-Carlsson 2:a, men det var så tight mellan honom och Julia, att inte ens Julia själv visste vilken del av pallen hon skulle stå på, vid efterföljande prisutdelning.
Andra racet var det Julia som var rappast iväg, men efter några varv fick hon vika ner sig för Andreas som var vass idag. Men ni ska inte tro att hon gav sig för att hon blev omkörd! Det blev full kubbning ända till mål! I den här klassen skulle jag vilja dela ut 2 st RM-tecken, men mitt ord väger givetvis inte tungt. Min åsikt är att det är väldigt svårt att få ett rättvist system, när man plockar poäng i olika bilklasser, men tävlar om samma medalj. Det har inte varit någon succé när vi haft så i rally DM, där grpH 2 wd och 4 wd tävlat om samma mästerskap under ett antal år, och därför är det ändrat även där så det numera är separata DM-tecken.
Sebastian Nilsson är den som kommer att tilldelas guldmedaljen, men jag utropar Madelene Axberg som inofficiell mästare tillsammans med honom - så här på min egen blogg har jag ju svårt att se att någon kan hindra mig!

Sebastian Nilsson, nybliven riksmästare bland juniorer. Hans stiliga S40 har tyvärr inget att sätta emot de 2150-bilar som övriga juniorer valt att tävla med. Det hade dock varit skoj att se Sebastian mäta sig mot juniorer i liknande bilar, för nu hamnade han lätt i skymundan, trots väldigt städad och fin körning.

Andreas Bäckman och Eddie Lindvall-Karlsson. Eddie blev 2:a i första racet, men kom inte till start i det andra. Tillförlitligheten på Kadetten har inte varit som jag misstänker att familjen Lindvall, med farbror-Göran i spetsen, önskat. Andreas Bäckman kom inte bara till start i båda racen, han var även först i mål! Kul med nya namn i de yngre leden, och extra roligt när de kör så här fint!

Med risk för att bli tjatig, men även denna tävling bjuder jag på en kavalkad av bilder på Julia Lundqvist och Madelene Axberg. De här tjejerna har verkligen charmat objektivskyddet av min Canon!
Morgondagens racing-elit?! 1 Andreas Bäckman, 2 Eddie Lindvall-Karlsson, 3 Julia Lundqvist.
Rally-dubbsklassen är lite svår att ha koll på, eftersom det i likhet med juniorerna prisbedöms efter olika bilklasser. Dock har det ju varit fler bilar här, och om jag inte är helt fel ute har det funnits deltagare från tre olika kategorier i årets serie. Men ljuspunkten med den här klassen, är att den till skillnad från övriga klasser har vuxit med tidens gång, och denna finaldags startfält var det största hittills i år! Kent "Kent-Isak" Isaksson inledde säsongen i stor stil, och så ut att gå mot ett klockrent RM-guld. Men så började det gå grus i maskineriet i både folkvagn och gubbe, och var den ena kry var inte den andra det. Idag var det växellådan som krånglade, och trots avsáknad av ett flertal växlar, slutade han trea i dagens första lopp - trodde han och hela publiken, ända till domarjuryn hade tyckt till. Det visade sig att en sammanstötning med en kollega på banan, hade bedömts så kraftig att Kent-Isak uteslöts och nollades i protokollet. Nu blev det riktigt tufft i protokollet. I synnerhet då Anders Andersson grusade sina guldambitioner via haveri nånstans i drivlinan, har gått genom mina öron att det var nåt med växellådan, men det låter jag vara osagt, blev det en ännu öppnare historia.
 
Första racet vanns av Kalix-föraren Anders Danell, som körde som ett skållat troll! Tvåa blev Henry Nilsson, som äntligen fått ordning på sin Golf. Henry hade planerat full säsong, och hade dessutom lagt ner extra mycket krut på att verkligen få fart på bilen, som fått extra många timmars kärlek efter fjolårets krasch. På Motor Nord hittade man nya friska kusar, och en nöjd Henry åkte hem. Men så fick bilen för sig att inte starta, och sen rann säsongen på, och innan Henry fått ordning på torpet var det dags för final. Den här karln började tävla 1976, det innebär att i år firar han 40 år i bilsportcirkusen! Gott folk, det om något är det värt att lyfta på hatten för! Som han körde också! Jag vill bestämt hävda att jag aldrig tidigare sett Henry köra så bra som han gjorde idag, och då förstår ni att den här andraplatsen var bara början!
 
Anders Danell tog sin första seger på is, och det var silver i håret även på hans kollegor på pallen i dagens första race, med Henry Nilsson på andraplats och Kent-Isak på tredje. Kent-Isak uteslöts senare för ojuste körning.
Kent-Isak har förevisning om hur han ansåg att situationen som ledde till hans uteslutning egentligen gått till. Det finns alltid olika sätt att uppfatta en situation, och det är sällan domare och förare är överens i frågan. Själv var jag i fel ände av banan för att kunna ha en åsikt. Svårt att tro att den här gubben är 68 år! Korrigerar mig, det är ingen "gubbe", utan en pojke som haft gott om tid att skaffa sig livserfarenhet!
 
I andra racet fortsatte Kent-Isak att kämpa på med sin allt mindre fungerande växellåda, och till slut började Folkvagnen låta allt mer plågad, och det blev till slut ett stort ras i fältet. Lars Wåhlberg, som vann andra loppet i Morjärv förra helgen, var långt ner i dagens första race. Men nu var han på åkhumör, och som han gång efter gång satsade på extremt ytterspår i långa målkurvan! Mäktigt att se, och det plockades ett antal placeringar på det viset. Men bakom honom hade den tidigare omtalade Henry Nilsson hakat på i uppåkandet, och den här dagen var han som pånyttfödd! Han bjöd upp till full fight med Wåhlberg, och det växlades placering ett antal gånger. Till slut var det som en riktig "fairy-tail", då Henry lyckas gå om en sista gång, i sista kurvan och knipa segern! Efter 40 år kom den första riktigt stora segern, och det när kroppen protesterar så till den grad att det skulle kunna klassas som en seger varje gång Henry tar sig i och ur bilen för egen maskin! Henry har ju funnits med så länge, och varit med om så mycket motgångar, att man liksom slutat oroa sig för att han ska kasta in handduken och ge upp. Men faktiskt har tanken slagit honom :
- Jag sa att om jag åker på nån stor smäll i år igen, då lägger jag av! Jag upplyste honom om att jag misstänker att inte ens han själv trodde på det uttalandet, varefter han tittade på mig med glitter i blicken och sa :
- Nä, jag vet, och Benke (Bengt-Erik) sa att det ville han ha skriftligt på! Räkna med Henry även i framtiden, det här är en fighter ända ut i fingerspetsarna! Förresten, när jag nu nämner Benke Nilsson, så tog karln till slut sitt förnuft till fånga, och gjorde comeback i sonens S40 VOC idag, efter nästan ett och ett halv decenniums frånvaro. Härliga dueller tillsammans med övriga VOC-dårar, där Göran Ahlström än en gång drog längsta strået med sin 240. När jag mötte Benke i depån efter tävlingen, var han fortfarande iklädd föraroverall, och det bara lyste om honom som hos en vilsen själ som äntligen hittat hem. Men eftersom jag tjatat på honom om en comeback, var jag ju tvungen att liksom understryka saken, ni vet så där i sann "vad-var-det-jag-sa"-anda. Svaret blev : - Så jäkla roligt! Jag fattar inte varför jag ens slutade en gång! Det är motorsport det, så jäkla kul är det faktiskt!
 
I andra racet växlades det ledare många gånger. Kent-Isak tog kommandot från start, men hans allt sämre fungerande växellåda, gjorde honom snabbt till ett rundningsmärke. Även Anders Danell tog hand om taktpinnen för en stund, men det vore väl ett mirakel om en folkvagn skulle hålla mer än en tävling i följd?! Eller vad säger ni Per-Erik Niemi och Jan Forslund?! Lars Wåhlberg skuggade hela tiden i hasorna, och var upp nån sväng i ledning - men hela tiden var det nån annan som ville ha ett ord med i spelet. Inte minst Henry Nilsson, som firade 40 år i sporten med att köra bättre än någonsin med sin Golf!
Bengt-Erik Nilsson fann sig till slut övertalad av många med mig som tjatat många år efter comeback, och lånade sonen Sebastians S40 VOC. Extra roligt att det blev ett gäng i standarbilsklassen, som räknar separata poäng i kombi-klassen, så det blev fina och roliga dueller i både främre och bakre delen av fältet. Här har Benke 50% av Bodens mysigaste brödrapar bakom sig, Göran Ahlström. Göran drog dock det längsta strået i båda tävlingarna. I första racet var Göran rent uppe på pallplats (då Kent-Isak uteslöts), sin klart motorsvagare bil till trots (i jämförelse med 2150 cc RC).
Kent-Isaks Herbie-look-a-like.

Anders Danell skuggas av Lars Wåhlberg, som åkte extrema ytterspår i målkurvan varje varv.
Göran "Kangen" Ahlström - en riktigt go gubbe, en duktig rallyrattare som dock verkar ha extra bra fallenhet för arena. Har någon FM-titel från racingspecial i bagaget, och har visat topp-form från första inhoppet på isen i år. Synd du inte kom på den här idén tidigare Göran - och uppenbarligen är du snällare med växellådorna än i skogen också!
Rally-fantomen Alexander Pettersson hade bra fart även på bana, men fick se sig slagen av "ärkerivalen" och vännen Göran Ahlström, i... om jag inte missminner mig samtliga deltävlingar man ställde upp i. Ibland går ålder före skönhet - that´s Life!
Lars Wåhlberg slutade tvåa i dagens andra race, och det gjorde honom till RM-vinnare, med tre poängs mariginal!
 
Det var inte bara ett varv vi bjöds på denna underhållning av Henry Nilsson och Lars Wåhlberg - varv efter varv hade man skiftbyte på ledarpositionen, och enligt vad jag kunde se var det rakt igenom juste takter! Hatten av!
 
För en stund var det Kalix MK´s Mikael Johansson som skuggade Henry Nilsson, men Lars Wåhlberg tog snart tillbaka andraplatsen.
Alla som känner Henry Nilsson, vet att det är en smärre bragd bara att han tar sig i och ur tävlingsbilen, och fram- och tillbaka till prispallen. Henry har varit med om två svåra olyckor på vanlig väg, där den första föranledde byte av höftleder, och den andra kraschade sönder de nya reservdelarna. Därefter har det blivit en och annan smäll på isen, men det är många som har mycket att lära av Henry, mannen som aldrig ger upp - och titta nu bara, 40 år in i karriären tar han sina största skalper hittills! Den här askunge-sagan får gärna fortsätta länge till!
Nyblivne RM-vinnaren Lars Wåhlberg var minst lika glad som segraren i tävlingen - och det är extra kul att se denna glädje när man vet vilken fight som just utspelats på banan till vänster i bild!
Tre glada prispalls-invåndare : 1 Henry Nilsson, 2 Lars Wåhlberg, 3 Micke Johansson. 

Tack för underhållningen grabbar! Grattis till RM-titeln Lars Wåhlberg, och jäklar så skoj att en gammal Volvo 142 är still going strong! Silvret gick till Anders Andersson och brons till Kent-Isak.
 
Kortnabben såg ju länge ut att bara bli ett långt segertåg för Tommy Carlström, men som vanligt måste oturen grina honom i ansiktet, och i kraft av Daniel Loggerts dubbelseger i Morjärv, var det plötsligt liv i serien igen. Tommy hade under veckan fixat motorn för andra gången den här säsongen, och jag är så stolt över den här karlns vilja och egenskap att aldrig ge upp förrän det verkligen är över! All heder även till Stefan Tedestam, som slitit hårt även han, i kraft av motorbyggare till otursmotorn. Det lustiga i kråksången är att Loggert åker med en i princip identisk motor, med samma motorbyggare bakom sig - och det har spekulerats i vad det är som gått fel för Tommy - då båda teamen är seriösa ut i fingerspetsarna. Idag kom tyvärr replik från Loggerts bil...
Inför start diskuterade jag med Tommy om hur hans plan såg ut.
- Tar jag starten så går jag för seger, för vinner jag första racet är guldet klart!
Starten gick, Tommy åkte iväg som skjuten ur en kanon, och körde som om han hade stulit bilen! Dagens bana var också en bana som passar honom som handen i handsken, för när det blir snabba banor, då är Tommy extra vass. Han bemästrar alla ban-typer, men på banor som dessa glöder han!
Bakom honom tog Loggert rygg, med full huggning bakifrån genom Johan Riström, som i likhet med Carlström verkligen blommar ut när det blir mer likt banracing. Men först fick Johan problem och började tappa lite mark, vilket visade sig bero på att servopumpen gett upp, och med de hackiga rattrörelserna som blev då, är det svårt att hålla jämna steg med förare i Loggerts caliber. Han passerades också av Mats Savilahti, som verkligen fått upp ångan i sin Ford final-dagen till ära. Loggert hängde på bra bakom Carlström, även om han inte låg i attack-läge, men så slog oturen till mot honom och även hans Honda-motor gav upphov till ett stort rökmoln som såg dyrt ut! Tack och godnatt Loggert, och grattis Tommy Carlström till SM-guld nr 3!
Jag hann aldrig fram till Team Loggert innan de tackade för sig och åkte hem, men det pratades om något om kamkedjan - nån sån har man inte på en Volvo, och i min bröstmjölk har det bara serverats B20 och B23 - så som den Volvo-fan jag är, går jag inte djupare in på den analysen. Tråkigt var det i alla fall, för Loggert är en färgklick på banan! Även om jag fortsätter att tycka att han var ännu trevligare att se när han åkte Ascona B - har förövrigt äntligen kommit på vad den bokstaven står för - B = Bäst!!!!!!! (ler)
 

"Tar jag starten går jag för seger" - det var ord och inga visor, och precis vad Tommy Carlström gjorde. Här före Daniel Loggert i full fight med Johan Riström.
 
Martin Åberg och Johannes Lundberg var oskiljaktiga som siamesiska tvillingar denna dag - kanske för att banans utformning passade dem lika bra?! Här Johannes Lelu-sponsrade bil först i bild.

Precis här går Daniel Loggerts gulddrömmar upp i rök - då kamkedjan gick av på hans Honda-motor.

Mats Savilahti, som vi vant oss att se i en ilsket grön Volvo 240 i främre delen av startfälten, fick idag upp ångan ordentligt med sin Ford, och knep dubbla andraplatser.

Snacka om att två dagar med bara en veckas mellanrum kan utfalla så olika - förra lördagen var det dubbla viktorior och sergeryra i det Loggertska teamet. Den här dagen kan jag tänka mig att det blev att dränka sorgen istället...

En nöjd vinnare, och därmed numera 3-faldig SM-vinnare på väg mot prisutdelning, Tommy Carlström, vilken arbetsseger!
Något som aldrig kan fejkas, är äkta glädje! Här är det gruppkram med brorsan och mekarna som gäller, och trots att han borde vara galen av glädje, kunde man i det här ögonblicket främst se lättnad hos vad som givetvis ändå var en överlycklig SM-vinnare! 
Johan Riström ser över maskineriet, och konstaterar att den här gången var det inte värre än en trasig servopump. 

Kortnabbens första race : 1 Tommy Carlström, 2 Mats Savilahti, 3 Johan Riström
Speakern Lasse Lundbäck intervjuar nyblivne 3-faldige mästaren, som dessutom lyckades försvara sin titel från 2015. Trots att man brukar anse att det "är nåt speciellt med första gången", så är detta den seger Tommy värderar allra högst, för den här bilen är han själv "pappa" till. Ganska anmärkningsvärt att de tre gulden bärgats med tre helt olika bilar : Ascona B, Lexus och Honda.
En av dagens många viktiga kuggar som förtjänar hjältetitel - Lasse Englunds traktorchaufför Samuel, som var en av flera duktiga plogare under dagens tävling.
Tommy Carlström var lika pigg bakom ratten även i andra racet, trots att han redan kunde titulera sig 3-faldig SM-vinnare. Ännu en seger i stor stil. Mats Savilahti såg ut att ha rikitigt roligt denna dag, och var den som närmast skuggade Carlström. Johan Riström hade fått ordning på inhyrda Peugeoten, och skuggade honom i hasorna. Men så slog den där jäkla oturen till IGEN! Mitt framför fötterna på mig, gick säsongen upp i rök. Enligt uppgift beroende på att oljepluggen släppt... Motorsport är roligt, men det kan vara ack så grymt också! Savilahti höll andraplatsen i mål, före Björn Eriksson som visade på bra form i vacker-vädret på Kalix-älven.
 

Till andra kortnabbsracet hade jag äntligen vandrat mig till en fin-fin kurva i banans bortre del. Hade jag vetat att jag skulle få så här trevligt sällskap kanske jag hade vandrat dit tidigare?! Kan tyvärr inte namnge alla, men herrarna till höger i bild torde vara tämligen välkända, åtminstone i det nordligaste distriktet; Lars Åkerström och Bengt Asserfeldt.

Andra racet vann Tommy i stor stil, och det gick nog i ren eufori och fullt segerrus!

Johannes Lundberg uppvaktades av Johan Riström...

... men snart var han tillbaka i full fight med sin 240-kollega Martin Åberg!

Johan Riström åkte vackert, så länge det varade...
... för har det gått troll i något så har det! Nu kan det dock ha varit frågan om värsta felet hittills, då det var oljepluggen som flög... Håller tummarna att det inte hunnit skada några vitala delar!

Mats Savilahti hade klart brutalast kurvtagning på den här delen av banan.
 
 
 
 
Johan Riströms sorti från comeback-säsongen 2016, blev på Stig Lundströmers stiliga Falck-bärgare. 
 

Johan Riström och Johannes Lundberg - försöken till SM-skägg lönade sig inte med guld för någon av dem denna säsong, men jag håller tummarna för att båda två ger sig på samma mission 2017!

Johan Riström förklarar något för pappa Folke och bilägaren Ingemar Bjöörn. Helt inne i bilens värld, svarade han "nej" på frågan om den lilla knatten i bild är hans son - men han korrigerade sig snabbt och sa att så var det ju visst! Finns det kanske hopp om familjen Riströms race-framtid ännu ett antal år?!
 
SBF sätter den slutliga SM-poängen, så som ni säkert förstår är det preliminära resultat jag kommer med.Dock är jag rätt säker på att även den slutgiltiga tabellen kommer att utropa Daniel Loggert som silvermedaljör, trots att han givetvis inte kom till start i andra racet, och jag bronspengen gick till Johannes Lundberg. Återstår att se vad som är fakta, när de finska deltagarna som inte kan ta SM-poäng blir utlyfta ur tabellen, men jag tror mina höftskott kommer att stå sig rätt bra.
 
Långnabb, långnabb, långnabb! Idag var det kul på riktigt, i synnerhet första racet! Benny Larsson hade fått ordning på Porschen, och for som en kanonkula av startplattan, snäppet efter Fredrik Tiger som deltog utom tävlan med sin fyrhjulsdrivna Ford Supercar. Några varv var det också full kubbning, men sen började Benny av någon anledning tappa mark och åkte rutschkana allt längre ner i fältet. Jag trodde det var fel på bilen, men det visade sig att Benny ramlat under veckan och slagit huvudet i isen, varefter han fortfarande hade ont i framförallt nacken. Porschen har som bekant inte den största cupén, och tränger man dessutom dit en störtbåge blir det inte alls gott om plats. De enorma krafter man utsätts för i långnabben, gjorde att Benny slog huvudet i bågen gång efter annan, och till slut kände han att han inte orkade mer. Nu har han lovat mig att uppsöka läkare under veckan, och jag hoppas verkligen han gör så också! Till pappa hade han dessutom berättat att han inte vågar riskera något, för han anser sig ha minst 10 år kvar i maskin-branschen - om inte jag är alldeles fel underrättad har Benny uppnått den ålder normala människor klassar som pensionsåldern (66 år), men vem har sagt att bilsportutövare är normala?! Det är väl en himla tur att vi inte är det!
Om någon trodde att Niklas Mörtsells framfart i Morjärv var en engångsföreteelse, att det var den lite knixigare bantypen som passade hans körstil, så var det bara att revidera den teorin omedelbums! Han åkte lika vackert i första racet i Kalix, och blev tvåa bakom Tiger, men i praktiken var det alltså andra segern denna debutsäsong i långnabb! Placeringen bakom honom tog regerande mästaren Niklas Sandström, som i elfte timmen äntligen hittat rätt med allt mickel i sin BMW. Håkan Johansson såg inte alls ut att trivas, trots att bantypen borde passa både hans körstil och hans PV. Men trots den blygsamma placeringen, fick jag ändå äran att inkassera en kram från en numera 18-faldig SM-vinnare! Det bästa är att Håkan lovat mig att verkligen ge Stig Blomqvist en match om att vara mesta mästaren i SM-sammanhang.
- Det var mitt mål redan innan jag slutade, klart som fan att det är mitt mål även nu!, meddelade en glad mästare.
Jag kan inte låta bli att skicka en passus till hans son, Kristoffer Johansson, som valde skotern före PV´n denna påskafton : - Jag hoppas du hade lika kul som oss Kristoffer, men jag tvivlar! Men du är välkommen åter i depån nästa år, för du saknades!!!
 
 
Ordning på torpet, då Mats Öberg och Daniel Nyman fanns med på isen. 

Om nån i sina vildaste fantasier hade trott att Benny Larsson och hans Porsche bara fanns på plats för att finåka - då hade man alldeles fel! Som han kastade in Porschen i kurvorna, och hur han utmanade Tiger medan hälsan medgav det. Benny lovade inget, men jag hoppas verkligen vi får se både honom och Porschen i startfältet 2017!

Lika läcker som det fina vårvädret, är denna galet snygga Porsche! Lika häftigt att en numera 66-årig is-kung hittat tillbaka till sitt rätta element!

Niklas Sandström och Håkan Johansson hade fin fight, där Niklas gick vinnande ur duellen.
 

Kjell Persson i sin vackra springare. Bilens gamla ägare, Tomas Wirén fanns också på plats på isen, dagen till ära. Tyvärr utan min vetskap, så några bilder kan jag tyvärr inte bjuda på den gamla is-fantomen!
 

Mikael Lundström, bror till oturs-gubben Niklas Lundström - måste erkänna att depån var lite tom utan Niklas närvaro - får verkligen hoppas att båda bröderna kommer till start även 2017!

Niklas Mörtsell i Johannes Lundbergs "sommar-bil", tillika Fredrik Schefströms gamla pärla.

En katt bland hermelinerna - Fredrik Tiger tog chansen att lufta sin Supercar Ford, givetvis utom tävlan då den både är fyrhjulsdriven och för hormonstinn. Positivt i kråksången var att bilen faktiskt tog sig i mål två race i rad -vågar man hoppas att det trasiga felet har blivit ett helt fel?! För fel är det ju alltid om det är en Ford! Eller hur Örjan Larsson, Stig Hellberg och Mats Löfgren?!

Den enda bilen i depån, som rent skönhetsmässigt kan matcha Benny Larssons Porsche - Håkans PV måste vara Sveriges snyggaste PV!
Niklas Sandström passerade mållinjen, och sen var det bara att springa för ett meteorregn som drog in...

... dock visade sig meteor-bitarna förmodligen vara nabbar eller gummi, för kvar på isen låg en slitbana...

... och en kort bit bort stod en BMW som var ovanligt låg på vänster fram.

En segertrio som i SM-sammanhang är en duo - då Fredrik Tiger endast deltar i tävlingarna, men inte kan ta några SM-poäng : 1 Fredrik Tiger, 2 Niklas Mörtsell, 3 Niklas Sandström

Niklas Mörtsell tycker inte om när jag jagar honom med min Canon, men uppenbarligen börjar han vänja sig, för nu bjuder han t o m på solskens-leenden!

Kjell Persson borde börja vara mannen med flest säsonger i isracing, och framförallt flest sammanhängande. Jag har för mig att vi fick sakna honom någon säsong, men av de som idag är aktiva kan jag nästan satsa ponnysvansen på att han är den mest uthålliga!
 

Tänk vad man kan hitta i en depå! Pappa frågade om jag kände igen gubben som står till vänster om honom i bild. Hmmm... Nä, det kunde jag ju inte på rak arm säga. Kanske är jag förlåten, för det var 32 år sedan han senast körde - Men visst är det fler än jag som minns vår finländske vän Fjalar Björklund?!
På tal om vad man kan hitta i en depå - där stod helt plötsligt foto-kungarna Lennar "Lelle" Hansson och Eilert "Gezze" Gezelius, och då kan man ju inte göra annat än att rulla ut röda mattan!
Bakgrunden är egentligen att Lelle skrev på sin facebook att han och Gezze förväntade sig röda mattan i Kalix, givetvis med Lelle-glimt i ögat. Men mig ska man ju inte ge lillfingret... Tyvärr hittade jag ingen matta, så det fick funka med en filt. Sen kom jag ju ihåg att Gezze är färgblind, så förmodligen hade inte ens färgen nån betydelse. Det fantastiska var i alla fall att båda blev tyst! Hade jag vetat att det var så lätt att få dessa herrar att tappa fattningen, skulle jag ha tagit med mig den "röda mattan" för länge sen! Frågan är nu bara vad jag måste hitta på till nästa gång, när Nikon v/s Canon-kriget fortsätter?! Dock måste jag ju tillägga att i det kriget slåss jag och Gezze på samma sida! (ler)
 
 
Det var inte "färdig-hittat" i depån än, för där stod helt plötsligt två rallysnubbar från 80-talet, nämligen Saab-åkande Börje Wikström (vä) och numera cykel-åkande fd Volvo-föraren Kurt Stenberg. Kurt som inte var på tak under sina första 29 tävlingar - men som sedan rullade den 30:e och några till av bara farten!
 
 

Gamla race-gubbar dras till varandra - här har pappsen och Fjalar fått sällskap av Roger Sundström.

Maria Engström-Andersson intervjuar Tommy Carlström.

Otursmotorn som till slut gav med sig och höll hela finaltävlingsdagen!
Kortnabbens guld-gäng!
 
En hel hög med guld, närmare bestämt 21 SM-guld på samma bild! Tommy Carlström har 3, och Håkan Johansson har 18. - Jäklar vad länge jag måste hålla på för att komma ikapp dig", var Tommy Carlströms kommentar när jag sammanförde honom och Håkan för fotografering.

Håkan Johansson rattar inte bara läcker bil, spana in hjälmen!
När sonen Kristoffer och svärsönerna avvek för skoterkörning och påskfirande, ryckte Micke (under vingen) och Magnus Sandberg in som mekar till Håkan Johansson. Funkade tydligen helt ok, för visst blev det ett 18:e SM-guld!

Kjell Persson kollade så trycket i däcken var ok inför säsongens sista race...
... medan Benny Larsson bytte till standardhjul och kastade in handduken.
 
Race nr 2 var helt plötsligt Håkan med i matchen igen, och hade full uppvaktning av Tiger under några varv. Sedan var helt plötligt Niklas Sandström också med i duellen, och Fredrik fick snart se sig passerad av sin mek. Undrar hur det sved i hjärtat för honom att se en BMW passera honom, där han satt i en sur gammal Ford?! Fredrik + BMW = Sant! That´s it! Jag tillhör de som inte gett upp hoppet om att en gång få se honom i sitt rätta element igen, dvs bakhjulsdrivet och i en äkta hederlig supernationell klass!
Fredrik hamnade nu mellan Niklas och Håkan, så någon större duell blev det inte längre frågan om. Niklas Mörtsell sa till mig innan racet att "bronset var klart", varefter jag ställde motfrågan om silvret därmed var kört. Det var det inte, så jag läxade upp honom, givetvis med glimten i ögat, och sa att han inte hade nån medalj alls förrän sista loppet var kört. Kanske tyckte fru Fortuna att han kunde nöja sig med bronset, för nu gick ett styrstag sönder, och Niklas kunde inte bjuda Kjell Persson på någon match om silvret. Själv är jag ju nöjd oavsett, för både Kjell och Niklas är stora favoriter!
 

Full fight i långnabbens andra race, och Niklas Mörtsell var långt framme med hopp om att kunna utmana Kjell Persson om silvret.

Håkan Johansson utmanade ett tag Fredrik Tiger rejält...

... men fick sedan fullt upp med Niklas Sandström och tvingades släppa honom förbi sig.

Lasse Englund varvar strålande körning med otäcka kast. Det finns en hel del kvar att lära med Porschen, vilken rattas för första säsongen på is.

Kjell Persson fick krångel med bilen, och trodde först han skulle få ge upp kampen om silvret. Men så fick även Niklas Mörtsell krångel, och då lommade Kjell på så fort han bara vågade utan att riskera maskineriet, och lyckades bärga silvret. I fjol gick hela pallen med medaljer till Norrbotten, eller närmare bestämt Kalix. I år gick både silver och guld till Västerbotten och Umeå!

Titta till vänster om Niklas vänstra framhjul, så förstår ni att han inte hade mycket att sätta emot Kjell Persson i kampen om silvret! Ett styrstag gick av, och det var en bedrift bara att han tog bilen i mål.
 
 
 

Fredrik Tiger på mekaniker-jakt?! Åtminstone är det hans sommar-mekaniker Niklas Sandström han bara får se bakpartiet på!
 
Bronsmannen Niklas Mörtsell och mannen som både har silver i håret och som färg på medaljen, Kjell Persson, utvärderar säsongen - det verkar som om de trivts rätt bra...

Mannen till höger i bild, Olle Johansson, är mannen som är skyldig oss mycket pengar! Det var nämligen han som fick min pappa H att börja med rally. Fast vänder man på det och får en mot-faktura för allt nöje vi upplevt omvandlat till pengar - då är vi skyldig honom det många gånger om! Storyn om det får ni så småningom i bokform, så jag låter det räcka med den presentationen här!
Bengt-Erik och Sebastian Nilsson - idag tror jag nästan Benke var den mentalt "yngsta" grabben i familjen! Få gånger man har så roligt som när man får leka som ett barn, men  med bilar i full-format - kolla Benkes blick så ser ni att han insett vad han gått miste om under alltför många år!
NSD´s Maria Engström-Andersson på knä framför SM-bronsmedaljören Niklas Mörtsell - kolla minerna på kollegorna i bakgrunden!
Jens och Jenny Lundqvist får avsluta den här säsongen, när de lämnar is-arenorna för den här säsongen. Vi säger inte "hej då", utan "på återseende"!

Efter tävlingen fick vi besök av Harry Johansson och hans mekar-gäng, för undersökning om vår Ascona-kaross kunde vara lämplig. Så var det nog inte, men det visar på gott hopp om att Harry snart är tillbaka på banorna! Han låter också hälsa att smärtan börjar ge med sig, och han var lika go och glad som alltid!
 
Nu är jag så slut i kontoret, så jag har säkert glömt flera saker och tjorvat till ytterligare några. Men det här var min upplevelse av dagen, i stora drag. Nu blir det ett långt uppehåll till nästa race-äventyr, tror jag i alla fall!
 
Lev å må!
 
Får tillägga att texten var klar samma dag som tävlingen, bara bilder och bildtexter som tagit lite mer tid på sig... //Jenny
 
 

Isracing Morjärv

2016-03-19
Idag var det äntligen dags att damma av de gamla is-takterna även på mig. Hade ju tänkt mig till Överkalix i slutet av februari, men styva -20 fick mig att inse att jag är en liten vekling, så jag skickade gubbarna och stannade hemma själv med mamma och hundgänget.
Idag var det bästa tänkbara förhållanden - men det visade sig att det var nog bara för mig, övriga fotografer och publik. Solen stod hög och värmde gott, så trots stundom snålblåst var man inte i närheten av att frysa. Men ta mig 1000:an om det inte var snörök i alla fall! Enligt rapport från Thord Thingvall fick jag då höra att det varit -15 på morgonen i Töre, och avståndet Töre-Morjärv är inte långt fågelvägen, så antagligen var det samma lika i Morjärv. Det blev aldrig plus-grader på dagen heller, även om solen ville lura en att tro det - så isen var riktigt besvärlig för de tävlande. Den var porös som en knäckemacka - smulades sönder lika lätt i alla fall, och gav förarna problem att hitta fäste. Det syntes i synnerhet i långnabben, där det var en hel del oväntade och otäcka kast.
Daniel Nilsson var mannen i fokus den här dagen. Tänk vilken makt man har som starter - där har man
verkligen uppmärksamheten från hela Sverige-eliten för ett ögonblick!
 
När man nu äntligen kommit sig på plats på isen, så var ju stället överbefolkat av idel ädel racing- och rally-adel, och huuur mycket trevligt folk som helst. Innan man ens hunnit fatta att man var på tävling, hade juniorerna kört klart och kombiklassen med både rally-och rallycrossbilar var nästan klara, innan jag och Robert hunnit grabba våra kameror. Eddie Lindvall-Carlsson vann i alla fall juniorernas första race, före Madelene Axberg och Julia Lundqvist. I kombi-klassen vann Mikael Nordvall med sin läckert blank-svarta BMW, före Anders Andersson som precis lyckades hålla undan för rattvirtuosen Johan Sandow. Som grabben framför denna gamla Golf - helt magiskt! Ändå hann jag bara se några varv, och var verkligen upplagd för att få se mer. Tyvärr blev det inte så, men jag återkommer till det.
 

Mikael Nordvall tog en fin-fin seger i första racet, med sin snygga BMW.

Lagom till det var dags för klassen med stort K, dvs 2400 cc rallycrossbilar, var vi utplacerade på lämpliga positioner. Loggert gjorde en fantomstart och var snabbast in i första kurvan, före klart SM-ledande Tommy Carlström. Men i snöröken bakom honom hade Kimmo Anttila gått omkull, och heatet rödflaggades. Ingen fara med Anttila, om än en lite stukad bil gjorde att han inte kom till start fler gånger denna dag. I omstarten var det samma visa, Loggert till spets före Carlström, och det var bäddat för ett gäng spännande varv. Jag stod precis och skulle visa NSD´s fenomenala skribent, Maria Engström-Andersson, vilken skillnad Loggert och Carlström hade i kurvtagningen precis där vi stod - där Loggert åkte rallycross-spår och Carlström racing-spår (båda gick dock ungefär lika fort idag), men av den förevisningen blev intet, för plötsligt var Hondan försvunnen. Rapporten vi fick om ett stort rökmoln, var lika illa som den lät - nåt hade än en gång hänt under huven! Loggert vann nu i stor stil, över Johannes Lundberg och Martin Åberg. Johannes körde som jag aldrig sett honom göra tidigare i den fina 240´n han inhandlat från Lyckseles Fredrik Johansson, ingen tok-satsning, utan klockrena och fina spår hela tiden!

Så här fin var Johan Riströms inhyrda Peugeot, efter x antal timmar hemma i garaget, efter rullningen i premiär-racet i Överkalix. Tyvärr blev det inte ett fullt race denna gång heller, för nu var det enligt uppgift bakaxeln som gav upp. Att den är så fin och fri från snörök här, är att man körde ett master-varv för att kolla banan, då ett hål slagits upp precis där vi stod och fotade.
Kimmo Anttila hamnade inte riktigt där han hade planerat, och trots att rullningen i sig inte var någon av de värre man sett, så fick den gode finländaren känna på hur hårda vallarna hunnit bli i år, och bilen blev lite stygg.
 

Daniel Loggert skippade förra helgens event i Robertsfors, och drog på skotersemester med sina jobbarkompisar, i visshet om att han inte skulle ha en chans mot årets suverän, Tommy Carlström. Men ärrade is-åkare vet att inget är över förrän tjocka damen sjunger. Morjärv blev Loggerts helg, med suveräna starter och som vanligt strålande körning. Tommy Carlström bjöd upp på fin fight, men redan på tredje varvet var det roliga slut, och ett stort blått rökmoln talade klarspråk.
 

Johan Riström bjöd Johannes Lundberg på full uppvaktning, till det blev haveri även för honom.
Martin Åberg  
 

I långnabben skulle vi få se Benny Larsson göra comeback, i en läckert orange Porsche. Jag sa på förhand att : - "Håkan Johansson i SM-ledning, före Kjell Persson, och Benny Larsson gör comeback, det kunde lika gärna ha varit en dag på 1990-talet!" Tyvärr blev det dock intet av Bennys comeback, då något hände med Porschens elektronik, så den ville inte vara med. Men Benny lovade att åka hem och fixa bilen, och göra allt för att komma till Kalix nästa helg. Med tanke på att det är ett bra tag sedan han körde senast, var jag väl inte alldeles övertygad om att Benny skulle känna igen mig. Men när jag frågade om han minns vad jag tvingade honom att skriva i min autografbok ca 1982 eller 1983, tittade han på mig och skrattade : - Jo, och jag är generad än!
Det var nämligen så att man kallat honom för "Iskungen Benny Larsson" på Sportspegeln, så det skulle jag absolut ha skrivet i min bok! Uppenbart visste jag vad jag ville redan då, och jag hade ju inte fel, Benny är en av våra stora iskungar!
 

Redan när vi anlände till Morjärv, var den här skönheten på väg tillbaka in i sitt fina släp. Något fel som var trasigt, tror det pratades om nåt elektroniskt, men sånt är jag för trög för att förstå mig på, så jag  lyssnade i ärlighetens namn inte så noga. Det jag fick klart för mig var att Benny Larsson inte skulle komma till start, det var tillräcklig information för mig. Tråkigt som bara den, men Benny lovade att åka hem och göra vad han kunde för att få fart på farkosten med sikte på ett nytt försök vid finalen i Kalix 26/3!

Depån är full av härliga profiler. Det snackas om macho män, men låt er inte luras av vare sig hel-skägg eller brutala körstilar - det är i racingdepåerna man hittar de mest genuina personligheterna! Till vänster ser ni Johannes "Tjompe" Lundberg, som utan att tveka ställer upp och lånar ut sin bil till mannen till höger, Niklas Mörtsell, som rullade så illa vid premiären i Överkalix, så buren knäcktes. Någon tid att åka ner till "långt-borti-södern" för att fixa den under brinnande säsong, fanns så klart inte. En stoooor nackdel när man har certifierad bur! Istället tog han sin egen motor och låda och placerade dem i Johannes bil - med utmärkt resultat dessutom! Niklas har ingen lång is-karriär i bagaget, men har bland annat ett SM-brons i kortnabb i alla fall. Det här är debut-säsongen i långnabb, vilken han inledde med seger vid första deltävlingen i Överkalix! Det här mina vänner, hoppas jag blir en lika uthållig isdeltagare som Kjell Persson - för han är en fröjd för ögat!

Profiler på olika sätt - den ena för sina framgångar, den andra för sina icke-framgångar. Benny Larsson till vänster, världens bästa pappa Henry Hapasari till höger - ni får själv lista ut vem som tillhör vilken beskrivning!

Fredrik Tiger får mest skruva i år. Varken hans egen eller Niklas Sandströms bil har någon topp-säsong, snarast i så fall det motsatta. Niklas har drabbats av det mesta i år, men kan ju trots allt se tillbaka på två raka guldmedaljer, om han nån gång känner lusten tryta!

Håkan Johanssons PV ville inte vara med i Överkalix, och visst hann negativa tankar slå mig att det inte skulle bli så skoj i år heller, att tekniken skulle vara emot Håkan även i år. Men så fick man rapporter från Åsele och Robertsfors, om idel segrar, och genast blev det mycket trevligare igen. Håkan gick till spets innan utgången av långa första kurvan, och sen körde han som en dröm. Jag tänkte för mig själv, att nu måste jag skriva att "Håkan kör så fort, så för att få några häftiga bilder på honom, måste man invänta varvningar!". Det var dagens sanning också, till det började försvinna luft från ett däck, och till råge på det en "nästan-snurrning" i målkurvan, så var Håkan plötsligt tvåa, något vi som stod "längst borti bakom" hade noll koll på. I fältet bakom honom hade det hänt en hel del. Niklas Mörtsell inledde i Överkalix med seger, och därefter blev det rullning och knäckt bur. Men Johannes Lundberg var snäll och lånade ut sin S40, där Niklas satt i sin egen motor och växellåda. Niklas går från klarhet till klarhet, och har utvecklats från att vara en vilde som är vansinnigt kul att se, till en organiserad tok som utför stordåd bakom ratten - och är fortfarande lika rolig att se! Han låg nere på fjärde-femteplats nånting från början, men åt sig snabbt upp till tredjeplatsen bakom Lasse Englund i sin Porsche. Det tog några varv, men så lurade han Lasse, precis där vi stod och gick upp på andra, och sedan åt han sakta ikapp avståndet till Håkan, och högg som en kobra när Håkan fick problem! Trea slutade Kjell Persson, trots att han inte alls såg ut att trivas i modden.
 
Håkan Johansson - en av svensk bilsports allra största! Läste nåt knorr nånstans, där man ansåg att det inte kunde vara något problem att vinna med så mycket effekt som Håkan har i PV´n. Egentligen ska man inte ens bemöta sån skit - för hur svår kan ekvationen vara : - Det är betydligt lättare att köra vagn med en häst än att tygla ett flerspann! Dessutom åkte Håkan vanlig sugmotor till 1996. 1991 hade han sin magiska säsong, då allt han rörde vid blev till guld - eller vad sägs om 4 SM-guld samma säsong - i fyra olika grenar?! (Rallycross, Backe, 30-dubbars & Långnabb). 17 SM-guld talar sitt eget språk, och än är det ingen gubbkörning i PV´n. Det 18:e guldet finns inom räckhåll i år, och för egen del hoppas jag att självaste Stig Blomqvist får börja känna sig hotad om rekordet!
 

Lasse Englund fick nog börja fundera om någon klistrat ett foto på en gul S40 i hans backspegel - för den här dagen hade han fullt upp med Niklas Mörtsell, och fick se sig besegrad i båda deltävlingarna.
 
 
Kjell Persson hade det jobbigt med underlaget, men plockade viktiga poäng för sammandraget, och ligger fortfarande på silverplats bakom Håkan Johansson inför finalen i Kalix.
 
Trots att det inte var någon kyla att tala om, så var det ändå en besvärande snörök - här ser man hur isen slits upp och blir till kristaller - och en skum snörök som ändå ställde till det för förarna. Vi som stod bredvid såg helt ok däremot. Men det var inte lätt att få bilder på de som låg i hasorna på en annan bil.
Thord Thingvall har äntligen hittat tillbaka till sitt rätta element, om än i ny kostym, då han vackra 240 fick pensioneras efter kraschen tillsammans med Niklas Lundström för några år sedan. Det här är Ulf Blomsters gamla rallycrossare, som nu lever ett gott liv hos familjen Thingvall, som är kända för att ta hand om sina bilar med fingertoppskänsla!
 
 
Micke Lundström - inte helt lätt att hålla isär honom och brorsan Niklas - men schack-rutorna är Mickes signum, tyvärr får man väl säga att haverierna och oturen är Niklas signum... Men nån gång måste det vända även för honom! 
 
Thord gillade inte heller den besvärliga isen, men det syntes mindre på hans körning än på många andras. Så fort sikten blev bättre, åkte han läckra ytterspår och var svårstoppad!
 
Manninen och Salomonsson
Ser ut som om här föreligger full fight, men i själva verket har Håkan Johansson precis varvat finske kollegan Manninen.
 

Lasse Englund fick till slut punktering, och ska här precis passeras av Niklas "Lill-Stöcke" Lundström, men som vanligt var lycko-fen på semester, och istället parkerade Niklas hos oss fotografer med ett haveri av modell större.
 
Kjell Persson och Thord Thingvall, två av isens levande legender och stora giganter!

Olycksgrabben Niklas Lundström har en never-ending-story, vad det verkar. Det får liksom aldrig gå ordentligt bra för slitvargen från Umeå. Dessutom drabbas han ju av sånt som bara inte händer. Idag var inget undantag. Det tog en stund innan jag såg vad som låg på isen när han passerade, och parkerade bara en liten bit ifrån oss. Dock kom en omisskännlig doft av "kattpiss" (hypoidolja) och gav oss ledtrådar - men vem hade kunnat tro att han tappat halva bakaxeln?! Där låg en del av klumpen, med pinjongen kvar!
- Jag som köpt grejor som ska hålla, men uppenbarligen gör de ju inte det, berättade Niklas som ändå glatt poserade med sitt haveri inför oss hemska fotografer som kastade oss över honom som gamar. Jag tycker om Niklas, det är en frisk fläkt, och hur jäkligt det än är, hur illa det än gått, så står han ändå där med glimten i ögat och ett leende på läpparna!


En omisskännlig doft av "kattpiss", ackompanjerad av den röda randen, fick en att misstänka transmissionsproblem direkt - däremot var det svårt att lista ut vad det var som låg på backen en bit bort. Tillhör ju inte direkt vanligheterna att delar av bakaxeln ligger kvar på banan.

Per-Erik "Perra" Sandgren assisterade Niklas Lundström med städning av banan.
Smärta i den blicken, men ändå ett leende bakom balaklavan - det är en mindre förmögenhet Niklas Lundström håller i sina händer - eller mer korrekt - en före detta mindre förmögenhet - numera helt värdelös...

Lika go och gla som alltid, men med ett inslag av smärta i blicken - Niklas Lundström - jag är så glad att du föddes till en sån tjurskalle så du har stått pall för alla motgångar. Ge aldrig upp! Det är här du hör hemma!

Lite rolig kuriosa var samtalet jag och några till hade innan start, och en fundering om att det skulle handla om "macho män" som håller på med motorsport. Nu beror det i och för sig på vad man lägger under det begreppet, men ju mer jag funderar på det, så är det förvisso i motorsporten man hittar "de riktiga männen" (enligt mitt eget fastspikade klassificeringssystem), men de må kan hända vara "macho" bakom ratten och i sina körstilar, men inte i övrigt! Flertalet av alla dessa härliga profiler, som gömmer sig under hjälmarna, är ena riktiga mys-proppar med hjärtat på alldeles rätt ställe. Många är riktigt blödiga, och väldigt fina människor. Det lustiga är att det dessutom ofta är så att ju duktigare de är, desto mer ödmjuka är de! Ett härligt folkslag helt enkelt, totalt olikt det mesta som kunnat jämföras med!

Tillbaka till tävlingen. Under pausen hade Robert fått uppdraget att skjutsa en gammal rally-ikon från Boden, Lars "Fritte" Fredin, med vår rally Amazon. Så jag traskade tillbaka till depån, och deltog i buseriet kring detta.
Tre goa gubbar, tre stora favoriter, alla bäst på något; Pappa-Henry, Eilert Gezelius och Lars "Fritte" Fredin. Pappa är världens bästa pappa, Gezze är en tangentsbordsvirtuos som matar fram magiska bilder och det är få som kunnat framföra en Volvo som Fritte gjorde på det goda 1980-talet.

Ni anar inte vilken procedur det var när silverrävarna skulle assistera varandra med dagens moderna säkerhetsutrustning, trots att bilen är historisk. Några sexpunktsbälten och fönsternät fann det definitivt inte när de här herrarna var som mest aktiva med både det ena och det andra.
 
När jag precis skulle ta mig till resultattavlan, för att försöka hinna bjuda tillbaka en aning i alla fall, till alla de som servat mig med resultat när jag varit på hemmaplan, var juniorerna på väg ut. Det blev alltså tvärnit och handbromsvändning på hela halv-tanten, och precis uppkommen på vallen får jag se Julia Lundqvist få till en riktig startpärla! Juniorerna må ha varit få till antalet, fyra stycken närmare bestämt, men jäklar så spännande final! Jag var helt färdig i halvtid, och började vänta på målflaggen, som jag till slut var övertygad att man hade glömt bort. Men inte det! Precis i kurvan jag fotade, hade Julia lite problem att få ett riktigt bra spår, medan Madelene Axberg satt det som smäcken. Varv efter varv satte hon in stöten där, medan Julia svarade och man gick jämsides långa partier. Ett varv måste man ha krokat ihop eller åtminstone gjort nåt som bäddade för att Eddie Carlsson-Lindvall fick en lucka, och gick upp i ledning från tredjeplats. Men så började hans bil gå orent, och han tvingades bryta. Fighten mellan Julia och Madelene fortsatte ända till näst sista varvet, då Madelene satt in en stöt som ledde till ett jätte-kast, så Julia fick en lucka och fick köra sista varvet med någorlunda lugn, i alla fall jämfört med de 6 första varven. Måste säga att dessa juniorer är fantastiska - jag såg aldrig någon plåtkontakt under alla dessa varv, trots att man hade sån fight. Sen måste jag berömma dessa tjejer - för oavsett vad många som har samma reservdelar som jag i underbyxorna säger, så är det inte alls vanligt att tjejer är lika duktiga som killarna när det gäller bilkörning - men det här är två tjejer som bekräftar att det finns undantag. Med tanke på att Julia bara är 16, och Madelene är 23, så har de dessutom åren på sin sida och kan hinna utvecklas mycket än! Skitkul, är ordet som bäst sammanfattar dagens juniorrace! Sebastian Nilsson blev trea, dock rätt distanserad som sig bör, med tanke på att han kämpar med en VOC-S40 mot övrigas 2150 cc rallycrossbilar. Tanken är rätt att ha alla juniorer i samma klass, men jag kan inte säga att jag tycker det känns rätt på vilket sätt man prisbedöms - för i och med att Sebastian är ensam, får han ju full poäng så fort han går i mål, medan övriga måste slåss om saken. Så i praktiken är RM-guldet redan i hamn för Sebastian, som bara måste komma i mål i Kalix. Ingen skugga över Sebastian, som åker fantastiskt bra, men i år känns det som om det verkligen hade varit läge för första tjejen i topp i en mästerskapsklass på isen. I den bästa av världar hade man delat ut 2 guldmedaljer i år!

Tjejerna som stod för dagens fight, och underhållning på högsta nivå i åtta varv; Madelene Axberg till vänster, och Julia Lundqvist till höger. Suveräna på att vrida ratt, och jätte-trevliga vid sidan av - det här är två tjejer jag verkligen unnar framgång på alla plan!

Herrarna må ha bjudit på fina omkörningar och andra läckerbitar här och där, men jag undrar hur många som hade orkat med den fight vi fick se junior-tjejerna Madelene Axberg och Julia Lundqvist hålla ut med under åtta hela varv?! Själv var jag säker på att det var målgång flera varv tidigare, för jag blev alldeles slut bara av att se dem genom kameragluggen!

Eddie Lindvall-Carlsson blandade sig också i leken, och var uppe i ledning ett tag, men tvingades bryta med en bil som inte lät kry.

Slutet av sjunde varvet kan jag tänka mig att det var två trötta tjejer, och här avgörs det hela till slut, då Madelene fick ett kast av modell större - bara att hon redde ut det här måste ha varit en liten seger i sig!

GRATTIS Julika Lundqvist - jag sa ju att jag känner på mig att fösta segern kommer i år. Tack för att du väntade så jag fick vara med och dela den, och tack för underhållningen tjejer - you made my day!
Dags för kombiklassen igen, och nu var jag uppställd på plogvallen, redo för att ta lite bilder och verkligen redo för att få se Johan Sandows uppkörningar. I vanlig framkrafs-ordning var han i det närmaste sist från plattan, och sedan försvann man in i snöröksdimman för mig. Sen tog det ett tag innan man såg några bilar, och snabbt kunde jag konstatera att någon röd Golf fanns det inte med i den körande ensemblen. Tyvärr skymtade jag något blått och något rött som stod kvar i första kurvan - givetvis såg jag rätt, det var Harry Johansson och Johan Sandow - tävlingens äldsta (tror Harry är 73 år) och tävlingens yngsta (tror Johan är yngst med sina 23 år) stod kvar efter en hejdundrande smäll! Ingen vet riktigt hur det gick till, men det var flera bilar inblandade. Till slut hamnade i alla fall Harry på tvären framför där Sandow satsar på yttern, i tron om att där är tomt i snöröken. Tyvärr säger rapporten att Harry bröt nyckelbenet i kraschen, medan Johan klarade sig undan med stukade kronjuveler. Asconan såg inte vacker ut, men i jämförelse med Golfen såg den ut att ha klarat sig bra - men när man börjar kolla på djupet kan ju läget vara annorlunda. Sen måste jag erkänna att jag såg inte omstarten av denna klass - var mest inne i att hitta Johan och kolla att han var ok. Men det blev Lars Wåhlberg som knep segern, före Anders Andersson och Mikael Nordvall.

Harry Johanssons Ascona B fick sig en ordentlig kyss. Såg inte allra värst ut vid en snabb kik, men jag misstänker att det kan vara krokigt både här och där.

Värre såg det ut med Johan Sandows Golf, som såg ut som en Bulldog i nosen.
 

Johan själv var vid gott mod efter kraschen, men konstaterade att det kunde dröja innan han kommer till start igen i rally-sammanhang. En uppmaning till alla som har möjlighet - det här är en kille som kan gå hur långt som helst! Förarbegåvning har han gott om, men tid och pengar är det sämre med. Skippa några öl och swisha en slant till Johan : 0703361076 - tillsammans kan till och med många av oss fattiga vara rika!
 
I kortnabben var det planerat att Tommy Carlström skulle låna Harry Johanssons Ascona B, men de planerna spolierades givetvis efter kraschen, och Tommy fick stå bredvid och se Daniel Loggert inkassera ännu en fullpoängare. Pallen blev en repris från första omgången, med Johannes Lundberg och Martin Åberg jämte Loggert på pallen.
Johan Riström hade fixat den hyrda Peugeoten, efter rullningen i Överkalix, men tyvärr blev det inte så mycket körning nu heller. Enligt uppgift var det bakaxeln som gav upp den här gången. Ibland går det troll i saker och ting, så är det bara.
 
 
Långnabb igen, och snabbast av plattan var Lasse Englund, men innan man var framme i andra kurvan, hade Håkan Johansson passerat hela gänget på yttern, precis som han brukade göra i fornstora dar! Det besvärliga föret bekymrade Håkan, som på förhand berättat att han lagt om hela sin strategi för körningen till detta andra race. Trots det fick han några oroväckande kast, men körde sedan som på räls. Lasse Englund hängde bra med, men som en repris av första racet kom Niklas Mörtsell ångandes upp i fältet. Första läckerbiten var när han kom på två hjul ut på start och målrakan, och innan man hunnit svälja tillbaka hjärtat på rätt plats, hade han ändå fått med sig så hög fart, att han passerade självaste Kjell Persson på yttern av första kurvan! Nu var jakten på Lasse Englund igång igen, och det tog inte länge innan Lasse hade hela backspegeln full av en gul S40, och då Lasse fick ett lurvigt kast, gick Niklas om och började snabbt ta in även på Håkan! Det utvecklades till en rysare, i samband med en varvning, då Håkan blev mer hindrad än Niklas, och precis över mållinjen lyckas Niklas ta sig en liten aning före - och alla trodde att han än en gång hade snuvat nestor Håkan på segern. Men precis innan den eminenta speakern, Claes Lundqvist, skulle utropa dagens vinnare på prisceremonin, meddelade man från tävlingsledningen att det var kört ett varv för mycket, och därmed var det Håkan som varit först efter rätt antal körda varv. Niklas, som i nåt slags eufori lyckades med att köra ytterligare ett varv, fick frågan av Claes om hur det blev såg : - "Men det är ju så jäkla kul", blev svaret från en racer som verkligen vet hur man tar plats i en ärrad racebruds redan överfulla hjärta!

Än en gång fick Lasse Englund se den gula projektilen från Malmberget passera honom. Den här gången var det i samband med att Lasse fick ett kast, och det var inte utan att man hade upp hjärtat och tuggade på det för en stund!

Här går Håkan och Niklas egentligen i mål, men förvirring uppstod då Manninen samtidigt gick ut på sitt sista varv. Ingen skugga över varvräknarna - det är jäkligt lätt gjort, för det är inget lätt jobb! Se bara på förarna, inte hade de själva en susning om att de åkt för många varv, och Niklas hade t o m åkt två varv för mycket. Varvningen gjorde dock att vi fick lite extra spänning, då Håkan lyckades lite sämre än Niklas med den, vilket gjorde att Niklas var först över mållinjen när flaggan föll - vilket den alltså gjorde med ett varvs fördröjning.
Just före mållinjen...

Just efter mållinjen...
En bult hade gått av i Lasse Englunds bakvagn, men enligt uppgift från mekanikern Per-Erik Niemi var det snabbt fixat och Lasse är redo för finalkörningarna i Kalix.
Förvirring efter målgång - vem ska gratulera vem egentligen?! Ett förslag - gratulera varandra lika mycket, för ni är grymma båda två, Håkan Johansson och Niklas Mörtsell!
Tre möjliga kandidater till årets SM-medaljer i Långnabb, men räkna med att Kjell Persson inte släpper ifrån sig den silverplats han innehar i dagsläget!

Enda sättet att få Jonas "Joppe" Törnkvist (Fyrkantens Gravyr & Reklam) på knä, är att ställa en Ascona framföra honom, då knäböjer han lika villigt som vissa gör när de vänder sig mot Mecka. Men Ascona är liksom en religion i sig - bara synd att blå-gul-vita Ascona-kollegorna från Boden gick och fick fel bokstav. Men det är en världslig sak, måhända får de ordning på torpet och återgår till B nån gång - dock är de alltid lika trevliga, oavsett vilka bokstavskombinationer som rymmer sig i bilar och päron!
 
Ett stort TACK till Morjärvs MS, för en väl genomförd tävling - nästan väl så snabbt kan jag tycka, för jag hann ju knappt med hälften av vad jag hade tänkt, innan tävlingen var över. Med förhoppning om repris nästa år!
 
Lev å må!
 
2016-03-22
Ber om ursäkt att det tog lite tid innan jag hade allt på plats här i bloggen - planen var att jag skulle varit klar i förrgår eller nåt. Men som sann tidsoptimist vill liksom inte tiden räcka till. Tycker att jag redan lever i 180 knyck, men det blir till att öka farten eller sova mindre - för prioritera bort något vet jag redan att jag inte klarar!
 
Nu stundar Kalix om bara några dagar, och så härligt kalla som nätterna är nu, är jag absolut inte orolig för att tävlingen inte ska bli av! Vi ses väl på Kalixälven på lördag?!
 
Lev å må!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lappnatta tillbaka - för att stanna???

2016-03-13 Lappnatta

Så här vackert var det på Lombens skjutfält igår, söndag den 13/3 2016 - och om det såg vackert ut,
var det inget emot hur vackert det sjöng bland tallarna!
2008 var senaste året Kalix MK´s anrika tävling, Lappnatta, kördes. Det var en del turer som gjorde att kärntruppen i rallyverksamheten, inklusive undertecknad med familj, kände att glädjen med att arrangera försvann. Men tiden fixar mycket, så även minnet på somliga. Robert har pratat nåt år om att han är sugen, och till slut har det nått Ingemar Svenssons öron. Han i sin tur har spridit det vidare, och vipps fick vi erbjudande av ett gäng underbara  människor från NMS Boden, att de skulle hjälpa oss ro iland en tävling. Helt otroligt vilket kunnigt och genomarbetat gäng! Faktiskt låg det mycket i det pappa sa halvt på skämt, när jag tackade Svensson för all hjälp, när dagens tävling var över.
- Vaddå, varför tackar du Jenny?! Det borde ju vara NMS Boden-gänget som tackar Kalix MK som varit med och hjälpt dem på deras tävling!
Det var våran tävling, och vi hade många fantastiska funktionärer ute i skogen och på besiktningen (på besiktningen hade vi dessutom god hjälp av Luleås Råne-folk!). Men förutom Fredrik Tiger som tävlingsledare och Daniel Nyman som domare, hade flertalet i tävlingsledningen NMS Boden som klubbtillhörighet. Men det ser inte jag som ett nederlag, jag ser det istället som att det måste ju vara något som är bra med oss, som gör att alla dessa fantastiska människor vill hjälpa oss! Den tongivande känslan är tacksamhet!
 
Kalle Nilsson i funktionärsväst - han såg ut att trivas ungefär lika
illa som mina hundar i regntäcke!
 
Desto lyckligare såg han ut när han rymde från västen, och fick vara sig själv. Den här guldklimpen var
både starter, sträckchef och besiktare! Ja, jag vet att det inte är tillåtet, men på en så här kompakt
tävlingsform var det fullt möjligt, och vi hade en så väl fungerande säkerhetschef i form av Lars Schöden,
så behovet av den roll sträckchefen har på pappret, var inte av särskilt stor vikt den här dagen, och
därför tyckte Kalle själv att han gärna hjälpte till "där han gjorde nytta". En av Kalix MK´s guldklimpar,
helt klart!

Stefan Dahlén, med sonen Martin i högerstolen i "min" pärla. Ägarbytet har inte hunnit fastna i tryck,
men framöver är det den här duon som kommer att ta hand om GBH - och det känns faktiskt bra, trots
att jag avskyr att sälja bilar, och i synnerhet tävlingsbilar!
Funkisarna på bilden är Anton Thingvall, Niklas Sandström och i grå ponnysvans med gul väst ses
Ulf Wärskog. Måste bara berätta om denna härliga man, som ringde Robert för flera månader sedan,
möjligen redan i november, då han hade hört att Lappnatta skulle återupplivas, och han ville hjälpa till
som funktionär! Man måste nypa sig i armen, men dessa människor finns, på riktigt!
 
Nu till tävlingen. Det var ett kompakt arrangemang, med en sträcka på nästan 1,5 mil, som kördes tre vändor. Sträckan går i princip runt ett skjutfält, så den mer eller mindre utgick från serviceplatsen och gick i mål på serviceplatsen. Nästan så att start- och målbilar såg varandra! Serviceplatsen var dessutom densamma som start- och målplats, med både servering och tidsrapportering (tidkortsbyte varje varv).
Inför tävlingen hade Jan-Olof Renberg berättat för mig, att han och Kenneth Andersson hade pratat om att det aldrig hade hänt, att de båda hade gått i mål med hel bil, samma rallytävling. De två är inte bara klubbkompisar, utan goda vänner även privat.
Kenneth öppnade vassast, och var 12 sekunder före Jan-Olof och Thomas Lahti som var sekundlika på andraplatsen. Men sen var det som om den lede flugit i Jan-Olof, som nu började ta i ordentligt. På SS2 var han snabbast, 5 sekunder före Kenneth, och på SS3 var han 7 sekunder snabbare! Plötsligt befann vi oss i sitsen att Piteå-herrarna var sekundlika! Då inget var angett angående särskiljning i inbjudan, innebar det att SS 1 enligt reglementet avgjorde, och trots sin fantomavslutning, fick Jan-Olof ändå se sig slagen och se Kenneth lyfta Lappnattas vandringspris som äntligen fått dammas av!

Kenneth Andersson var inte bara först i resultatet, han var även första tävlande ut i skogen, tillsammans
med Inger Lundberg i högerstolen.

Dagens tvåa, trots att han var lika snabb som sin kollega. Jan-Olof Renberg hade dagen till ära lättat lite
i högerstolen, då ordinarie högerstolsprofeten Jan Stenberg bytts ut mot Daniel Jonsson.
Dagens totalsegrande duo, Kenneth och Inger. Inger för dagen ny-stylad i Niklas Sandströms overall, då
hon visat mänskliga takter och glömt sin egen hemma. Pappa H var precis på väg att åka ner till Kalix och
låna Sandra Nilsson-Björns overall, när Fredrik Tiger blixtrade till och kom på att Niklas kanske inte hade
hunnit last ur bilen efter Robertsfors - så där fanns det en overall på plats! En del män är mer välutrustade
än andra!
 
Thomas Lahti hade inga problem att ta hem GrpH 2 wd, i synnerhet då den på förhand tilltänkta största konkurrenten, Dan Thörnevall, rullade sin Honda efter ca 2/3 av första sträckan. En halv-stygg rullning, utan personskador, men väldigt ovacker bil, tyvärr.
 
 
 
 

Thomas Lahti tillsammans med dagens kartis, Peter Lindqvist - närheten till serviceplatsen, gjorde att
även de tävlande hade möjlighet att hinna se sina konkurrenter.
En stukad, men dock körbar Honda, med Dan Thörnevall bakom ratten.
 
Tyvärr såg det ännu värre ut på nära håll, och det kan nog kosta både många timmar och pesetas att få ordning
på det här ekipaget.


Svårt att tro att det här är två fotbollsspelare (den till höger med tillägget "fd" numera) som man brukar
se filmande och små-grinande på TV för att nån knuffat dem lite - tänk vilken tur att Theres Aldenlöv
adopterade Dan, och sen blev på tjocken så även hans bror Per blev adopterad av vår sport! Det här
är inga vanliga fotbollsspelare, det här är riktiga rally-män som dock spelat en massa fotboll! (ler)
Inte kan man tro att det är en duo som precis kraschat en dyr bil heller...

Istället kom striden om andraplatsen i klassen att stå mellan Anders Andersson och Ingemar Svensson, vilket slutade med 6 sekunders fördel för Andersson. Tyvärr gav Svensson bort sin möjlighet genom att missa ett vägbyte på sista sträckan.
Herrar Lahti och Svensson hade dagen till ära kast-bytt kartläsare, och helt uppenbart var det fina fisken med Kalix MK (Thomas Wikström) i högerstolen hos Svensson - vilka vägbyten han gjorde där jag stod och inspekterade! Stor tummen upp!
 

Tänk att Golf-man Svensson skulle inse sitt bästa och hitta tillbaka till sina bakhjulsdrivna rötter - en fröjd
för både ögon och öron när denna röda skapelse intar skogen!
 Anders Andersson och Magnus Kitti, 2:a i 2 wd.

Min egen sängvärmare, Robert Niemi, hade en dag i moll. Han hade länge ångest över vilken klass han skulle köra, men valde till sist GrpH med Alf-Eriks Ascona B. Dock med brasklapp - mekar-Tobbe plockade med Amazonen i morse, för om Asconan skulle gjort som alla andra Oplar i länet gjort den här säsongen, skulle Robert kunna byta till Amazonen och köra 0-bil - för så fin som vägen var ville han inte missa ett enda varv!
På första sträckan trodde han att han lyckats ställa om varvtalsregulatorn, för bilen varvade inte mer än 5500 varv - ganska obra generellt, och i synnerhet på en väg som bitvis var rejält snabb. Nästa vända insåg man dock att problemet snarast låg i bränsletillförseln, för bilen ville fortfarande inte varva, trots att regulatorn nu var stadigt ställd på 7500. På tävlingens längsta raksträcka toppade han 120 km/h, där t o m VOC-bilarna kom över 150 km/h och där åtminstone både Lahti och Renberg knäckte 200-sträcket, är det inte så bra. Så dålig är inte ens en frisk Opel! Det tråkiga i sammanhanget, var att de kurviga partierna gick riktigt bra! Sista varvet försökte man fixa till bränsleproblemet, men det lyckades så där. Dock var det som tog mest tid en snurrning där man dessutom la fast röven i plogvallen när man skulle vända. Här försvann inte mindre än ca 2,5 minuter - suck! Nåja, det var enligt uppgift kul i alla fall, även om humöret var rätt långt ner på skalan ändå.
 
I VOC blev det som väntat Lasse Johansson i topp, före Alexander Pettersson och Göran Ahlström.

Per "Norrman" Johansson - den här mannen är sååååå välkommen tillbaka till rallyskogen! Han kan
lätt charma den hårdaste gråsten till att le! Den här dagen hade han dock övergett sin vapendragare
Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, och lotsade istället Pålacken runt Lomben. Innan start övade han sig
på att säga att Volvo var bra, men Opel dåligt - till skillnad mot vad man annars brukar säga i teamet!

Här måste jag ju inflika en story från veckan inför rallyt. Jag fick ett skämtsamt SMS från högerstolen i Alexander-bilen (där heter man Alexander både till höger och vänster) om att de och Ahlström ville komma och träna på sträckan, för nu jäklar skulle de ge Lack-Lasse (Lasse Johansson) en match! Tiden mot tävlingen gick, men det kom ingen anmälan från Ahlström, och till slut fick jag veta orsaken. Säsongens tredje växellådshaveri fick musten att gå ur de annars alltid lika spralliga och tokiga Boden-gubbarna. Jag skickade PM till Alexander och sa att han får klara sig utan sin klasskollega, men dagen efter hade jag svar. Alexander x 2 åkte till Boden och bytte lådan, utan att Ahlström visste om det! Vissa människor går lite utöver det mesta - så är det bara!
 

I VOC fick vi även se Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, i Thomas Lahtis anrika "LER" (Volvo 940) - en snurrning gjorde att han tappade nästan 2 minuter - men sånt ingår i tävlingen, och jag hoppas sonen Mattias har retat honom att han fick däng! För er som tycker jag låter sarkastisk, så är det med glimten i ögat - för det här är en super-mysig familj, där det tävlas i både det ena och det andra, och verbalt är fadern den mest uttalade tävlingsmänniskan - men Mattias är en ulv i fårakläder - och han går från klarhet till klarhet med sin körning. Med den vinnarskallen höjer jag en varningens flagga!
 
Ett trevligt återfall, var forna super-junioren Samuel Miettinen - vilken laddning i skogen!!! Jisses, i vägbytet där jag stod, var alla säker på att det skulle komma en plantering - men det blev ett skit-snyggt vägbyte! (på ren svenska).
Av nån anledning fick jag aldrig Samuel Miettinen på bild, men kung Gezze lyckades få med hans
fantom-uppställ på SS 3 - så jag har lånat den här bilden - all cred till fotografen Eilert Gezelius!

Roligt återfall var det också i form av Erling Bohman, som köpt Roger Erikssons stiliga Grp H Light BMW - som nu ska bli en renodlad Grp H.

Dagens otursgubbe får jag ju heller inte glömma. Lars-Erik Henriksson kom så långt som till besiktningshallen. Där efterlämnade han reservdelar från sin Peugeot, som Kalle Nilsson lyckades spåra till honom med hjälp av google. Det visade sig att bromsarna höll på att ramla isär, och handduken fick kastas in redan innan den hunnit användas! Vad händer då?! Jo, då kommer hans kartläsare Maria Aldenlöv, och erbjuder sig att vara funktionär! Så hon och hennes sambo, Jens, tog hand om mållinjebilen hela dagen istället. Jag frågade om hon hade nån penna, när de skulle åka iväg. Då vände hon sig om och skrattade:
- Jag har ju rallyväskan!
Dessa Aldenlövare!
Ingen idé att hänga läpp, verkar vara Maria Aldenlövs filosofi. Den tilltänkta service-maten och rallyväskan,
blev funktionärsmat och funktionärsmaterial - och sen satt hon på mållinjen tillsammans med sin sambo
hela dagen.
 
Skönheten och odjuret?! Inte riktigt, men ålder och ungdom åtminstone - Martin Dahlén är senaste
tillskottet i rallyskogen, som lots till sin pappa Stefan. Herrn till höger har varit med desto längre. Dock
är jag glad över att han är en fantastiskt mycket bättre pappa, än han var att ta sig i mål på Lappnatta.
Sju gånger har han försökt sig på att köra denna tävling, men det har knappt blivit sju sträckor totalt,
och det är en nolla i protokollet som anger hur många gånger han lyckats genomföra tävlingen. Men
min pappa H är ändå bäst!
 
 

Anders Bergström med dottern Linnea i högerstolen. Jag vet inte om det är någon som någonsin sett
den här mannen sur eller arg?! Helt säker är jag då på att han inte vet vad orden "nej" eller "tråkigt"
betyder - konstant med ett leende på läpparna, och ett alltid lika trevligt inslag oavsett vilken form
av rally-happening det gäller!
 
 
 
Världens bästa Erik Wiklund har äntligen fått fason på min mammas gamla shopping-vagn, och leker som
förr med ett stort leende på läpparna. Efter första körningen var han tvungen att komma med allvarlig kritik
till tävlingsledare Fredrik Tiger och tävlingens initiativ-tagare Robert Niemi : - Den här tävlingen måste
köras minst fyra gånger per år!
 

Esa Makslahti och Uffe Lindberg, i en härligt bakhjulsdriven ekonomi-bil! Morrar rätt sött den silverfärgade
kraken, och gubbarna har hur kul som helst i bilen. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen - utan
entusiaster som dessa skulle det inte finnas rally. Idag blev det segerpokal för duon, som var ensam i
sin klass.

Owe och Magnus Westerlund var ensamma i Appendix K. Det var härligt att se duon tillbaka i rallyskogen,
efter diverse hälsostrul på chauffören. Inte heller här lyckades jag med någon bild, så även här är
bilden lånad av mäster Gezelius.
 

Emmy Lundberg - mysigaste rallytjejen på länge. Liten och spe, men bakom ratten är hon fullvuxen!
 

Nollbilen körde ingalunda som en nolla - stiligt uppställ av Stefan och Martin Dahlén!

Tänka sig vad man kan hitta när det brummar bland tallarna - Kalix MK´s storchef (ordförande) och
för dagen tillförordnad mijöchef, Gunnar Andersson, håller på att undervisa ÖNBF´s gamla ordförande
Mats Öberg.

Hur mycket galenskap ryms det egentligen i samma bil?! Ungefär så här skulle jag vilja påstå, för
dessa dårar klev nämligen ur samma bil, efter att ha lotsats ute på sträckan av säkerhetschef Schöden.
Två Canon-killar mot en stackars Nikon-sate i mitten - men innan det blir för rasistiskt måste jag ändå
försvara mannen i mitten, Lelle Hansson - han tar fantastiska bilder trots sitt handikapp som hänger över
axeln! (ler) En kan undra om Kent Englund (t h) var tillförordnad vårdare för dessa gråa herrar en dag
som denna?!
 
Paparazzi-kriget fortsätter - men när jag fick upp den här bilden i kameran, insåg jag att det inte blivit
en vanlig paparazzi-bild - det är ju rent en skit-bra bild! Känns nästan photoshoppad, men visst är det
ju ett helt fantastiskt porträtt av Eilert Gezelius?! Det här är Gezze i sitt rätta element, fastvuxen i en
snödriva, på ett militärt skjutfält, med en rallybil susandes förbi!
 
På mötet inför tävlingen, pratades det om projektor och andra nymodigheter till resultatrapportering, då Fredrik Tiger kläckte ur sig "att kan vi inte ha såna där remsor som vi hade förrut" - alla tittade på varandra och blev så där lagom nostalgiska i blicken - och sen var det spikat! Jag hade lite tankar om vad det skulle bli för reaktioner - men alla jag hörde var idel positiva - för det är verkligen lätt att se, och samtidigt lite spänning när man står och väntar på var en tidremsa ska hängas upp. Man ser bra på långt håll också - oavsett hur mycket silver man har i håret!

Gamla hederliga tidremsor - tydliga och uppskattade!
 
Efter tävlingen rymde vi ett gäng, och betalade tillbaka lite åt dessa hjältar som ställer upp som funktionärer i skogen. Så det blev åkturer med några snälla rallyförare - vilket uppskattades!
Anders Durwall var en av de funktionärer som tog chansen att uppleva rally från "andra sidan". Ingemar
Svensson sitter vid rodret.
 
 

Junior Durwall fick chansen tillsammans med Anders Bergström.

Mitt i skogen hittade jag två grabbar med utomsocknes dialekt. Det visade sig att de hade Södertälje som
hemadress, men den ena av dem med tre år framför sig på LTU i Luleå. Grabbarna har ett så brinnande
intresse för rally, att de via google hittat ett PDF-dokument, som ledde dem till Lombens skjutfält denna
dag! Jag frågade om de någonsin åkt i en rallybil, och då svaret var nej, var det givet att fixa så grabbarna
blev av med rally-oskulden!
Martin Dahlén kommer nog tyvärr aldrig mer att tycka "pappa är bäst", i alla fall inte bakom ratten - då
han fick chansen att åka med Thomas Lahti en runda! En skaplig efterskotts-present, till Martin som påbörjade
20-talet under veckan före tävlingen!

Jag hade dammat av min gamla faster Maria (som i själva verket bara är ett år äldre än mig, och jätte-ung!) som ställde upp och hjälpte till som sjuksköterska på tävlingen - så henne skickade jag i Thomas Lahtis högerstol.

Här berättat hon för sin dotter Carolina om hur tråkigt det var... Kan meddela att alla som klev ur högerstolarna
såg likadana ut i frontpartiet!
 
När jag såg Marias leende där hon satt i stolen, vaknade helt plötsligt mitt bortflugna sug efter att åka igen - så jag dristade mig till att inta samma högerstol som henne (om inte annat för att hon inte skulle kunna reta mig att hon hade åkt med skogens konung, men inte jag!) - fy tusan vad skoj det var! Den där karln har koll på vad han sysslar med, och det går inte att komma ifrån : - VOLVO ÄR VOLVO!!!

Thomas Lahti är skogens konung, och Volvo är Volvo - det här var det roligaste jag gjort på länge!
 
Stort TACK till alla inblandade i dagens aktiviteter - dvs alla funktionärer, tävlande, publik och vad man kan tänkas ha haft för uppgift. Det var en rolig dag, och jag hoppas Lappnatta är här för att stanna!
 
För er som undrar vad som händer med förarna efter tävlingen...
 
 
Lev å må!
 
 
 

RSS 2.0