Sportslig upplösning på is-dramat
Inledningsvis måste jag bara få skryta över mina fantastiska klubbkompisar, som slitit som djur för att möjliggöra att det alls fanns en bana att köra tävlingen på. Först var det såna snömängder, att det var svårt att ens få banan upplogad. Men det fixades maskiner från snälla medlemmar, och Lasse Englund köpte ny snöslunga till sig själv, för att kunna låna ut. Sen visade det sig att hans traktor var i minsta laget för slungan - då bytte karln traktor! Banan blev upplogad, och såg fin-fin ut. Då kom blidan, och då menar jag BLIDA!!! Här var det inte frågan om plus-grader i några dagar, utan VECKOR! För ca 2 veckor sedan, var det på sina ställen under 40 cm is, vilket är på tok för lite! Det löste man genom att spola isen. Man kan nog inte ens föreställa sig hur många timmar dessa eldsjälar lagt ner på vår bana, men man kan i alla fall ana sig till att det är många, då jag berättar att tävlingsdagen var isen 70 cm! Det är alltid farligt att bara plocka fram enstaka namn, för då är det alltid någon som blir trampad på tårna. Men jag sticker i alla fall ut hakan med en liknelse :
Om man har en hög med fin ved, så gör man inte mycket med den utan eld. Men utan ved gör man inte så mycket med eld heller. I det här fallet var det Fredrik Tiger som var tändstickan, och Lasse Englund tändvätskan - och tillsammans med veden (ett gäng hjälpvilliga) blev det en riktigt fin eld!
Tävlingsledare Peter Norman skötte sig toppen, och det var trevligt att se att posteringarna var bemannade från flertalet klubbar i den här delen av distriktet (ja ända ner från Ö-vik i form av härliga Anna Hallams!) - samarbete ger framgång!
Tack alla ni som gjorde det här både möjligt och trevligt, allt från härliga Claes Lundqvist som speaker, hamburgerföräljarna (hörde att de var sjukt goda, men provade dem inte själv) plogningsarmadan, alla ni som lånat ut er själva och era maskiner - kort sagt alla ni som gjort det här möjligt - NI ÄR FANTASTISKA!
Jag skulle ta en bild på Fredrik Tiger, för att kunna hylla allt det jobb han gjort här på
min blogg - men det var baske mig lättare att hinna fota bilarna på banan. Han var
överallt och ingenstans. Här zoomar jag in honom när han även agerar nån slags
I kortnabben var förutsättningarna att den enda som hade möjlighet att utmana Tommy Carlström om guldet, var Viktor Johansson, men då var han mer eller mindre tvungen att vinna båda tävlingarna, under förutsättning att Tommy tog poäng i båda. Tommy tog starten i första, men blev överraskad av att det redan var så mycket modd i ytterspår, så Daniel Loggert kunde passera. Tommy tog sedan tillbaka, då även Loggert drev ut i modden.
- Jag klantade till mig och trodde det skulle vara bättre grepp på yttern, och då släppte jag förbi Loggert. Men sen gjorde han likadant och bjöd tillbaka mig, konstaterade Tommy efteråt.
På de tre sista varven började Lexusen bete sig lite skumt, och i samma veva hade Viktor Johansson fått upp ångan, passerat Loggert och flåsade Tommy i nacken. Det var så tight, att endast en halv billängd skiljde de två åt i målgången, till Tommys favör. Tommy var skum över vad som var på G i Lexusen, och stängde inte ens av bilen under prisutdelningen. Men inget verkade galet när han kom in i depån, och läget var lugnt till man skulle starta bilen igen. Då är bilen sten-död! Hela Team Ökvist var i, på eller bredvid kofferten och skruvade, medan Team Loggert fixade grejor. Till slut fick man nästan springa till sina egna bilar då det var dags att köra, och Lexusen kopplades på lina för att dras igång. Var bara det att den gick inte igång! Förutsättningarna för guld var att om Viktor vann, behövde Tommy bara ha kört ett varv för att få tillräckligt med poäng för guld.
När Jonas Ökvist såg att Lexusen inte var samarbetsvillig, var han på väg att hoppa ur sin Corsa, och erbjöd Tommy att låna den. Tommy trodde dock inte att det var tillåtet, och tackade besviket nej och ställde in sig på ännu ett haveri som kostat honom ett guld. Men då började det ageras i teamet. Kunde man kanske skicka ut Tommy i Hondan, som hans pappa Peter Christoffersson körde i klass 4 (Iscup för rallybilar och 2150 RC) med. Den var ju inbesiktad och godkänd för klassen. Fredrik Tiger förklarade att det kunde vara ok, men då behövdes skriftligt godkännande från alla deltagare i klassen. Övriga bilar stod redan på startplattan, så det blev liv i luckan. Medan Team-chef Dennis Bergström ringde tävlingsledare Peter Norman, sprang undertecknad till startplattan och kollade med förarna. På i princip ingen tid han jag även fixa tolk för vår finske stjärna, Kimmo Anttila, så att allt verkligen skulle gå rätt till (1000 TACK Stig Lundström, Falc Bärgning och TFT i Övertorneå!!!). Inte en enda förare tvekade - flera la dessutom till kommentaren "självklart". Få i depån trodde det var möjligt, men jag VISSTE att det är sanna sportsmän vi har att göra med. Inte ens Viktor Johansson, som visste att han tog bort sina egna möjligheter att vinna guld, tvekade ens en hundradel. Dessutom vann Viktor tävlingen, och fick silver med en ynka poängs marginal :
- Inte vet jag om jag tänkte rätt, men jag tror nog jag kan vara bra mycket stoltare över det här silvret, än jag hade varit över ett guld med Tommy kvar i depån, konstaterade han efteråt.
Jag är så stolt över dessa grabbar, så mitt race-hjärta svämmar över! Jag skulle kunna sitta här i timmar och ösa ur mig alla superlativ jag kan eller kan hitta i uppslagsböcker, men jag nöjer mig med att säga : Kimmo Anttila, Viktor Johansson, Martin Åberg, Daniel Loggert, Johannes Lundberg och Jonas Ökvist - ni är fantastiska!
Jonas Ökvist och lillebror Fredde i full action att försöka hjälpa Tommy Carlström få
ordning på Lexusen.
I första racet ordnade man in sig i kommande medaljordning - men det var spännande
nåt så sjukt! Endast en halv billängd skiljde mellan Viktor och Tommy över mållinjen!
Endast en poäng skiljde dem i totala tabellen när allt var klart...
Jonas Ökvist och hela hans team, är bland de mest godhjärtade och hjälpvilliga
Viktor Johansson vann det avslutande finalracet i stor stil, före Kimmo Anttila (bilden
Kerstin Christoffersson bjöd på suveränt god varmkorv. Jag brukar inte ge mig tid
den här dagen var ett undantag! 1000 TACK Kerstin!
Allas vår favorit-reporter, NSD´s Maria Engström-Andersson, ger verkligen allt för sina
bilder. Själv tyckte jag det var rätt kul att fånga hennes jobb på bild!
Maria är verkligen en unik reporter, som verkligen går in för att förstå och få fakta att
bli rätt, in i minsta detalj! Hatten av, här har jag mycket att lära!
Ett härligt och glatt gäng, som dock behöver lära sig av Joel Bergström hur man
verkligen släpper loss och tillåter sig att vara glad! På bilden ser ni Bröderna Anders
och Peter Christoffersson (längst bak) Dennis Bergström och Tommys bror Micke
Christoffersson (på knä) med Tommy och Joel i centrum.
Rallyklassen, som inte är nån rallyklass, utan en kombination av rallybilar och 2150 RC, i år inget mästerskap heller, utan kort och gott "is-cup". Hade inte Tommy Jakobsson varit med, kunde det kanske ha blivit lite spännande om guldet, men karln kör ju som i trans! Spelade ingen roll om han var först eller dåligt med i starten, han tog sig till spets innan det var färdigt oavsett, och 5 av 6 segrar säger väl det mesta. Min klubbkompis, Anders Danell, körde inte i Morjärv - jag hoppas han ångrar sig med tanke på finaltävlingarnas resultat - trea i första och tvåa i andra, i strid om seger! Mäktigt Anders, det här var ju din grej! Hoppas verkligen vi får se dig från start i nästa års serie! Jag ska inte sticka under stolen med att jag hade en favorit framför alla andra i klassen, i form av Alexandra Karlsson i sin Ascona B. Jag har ju liksom en svaghet för dessa bilar, och så kör hon ju som en hel karl! (utan att vara sexistisk eller vad 1000:an det nu heter). Tyvärr blev det två brutna lopp, med motorhaveri i det andra racet. Synd, det här hade kunna bli hur bra som helst! Snälla Alexandra, behåll pärlan och gör ett nytt försök nästa vinter! Jag tror stenhårt på dig!
Himla kul att se att takterna sitter kvar hos min barndomsidol - jäklar vilka starter han
får till! Peter Christoffersson, dock bara tillfälligt före årets suverän, Tommy Jakobsson.
Bilsportkult - Ascona B x 2 = kärlek! Alexandra Karlsson, snäppet före Harry
Johansson. Mäktig sport vi har, då man är medveten om att det skiljer nästan 50 år
Roger Frisk´s Porsche sticker ut i startfältet. Läckert med lite annorlunda lack!
Det lät som att Kent-Isak´s Herbie-bubbla hade lite ont om växlar, och vi fick inte
se mycket av denna levande legend den här dagen. Men han siktar på rallycross i
Klubbmästerskap?! Alexandra Karlsson och Anders Danell i full duell.
Långnabben är ju känd för att gå hårt åt materialet, men årets upplaga blev nästan väl så extrem. Några försvann redan i Morjärv, och även om det inte var några krascher i Kalix, så fick bärgaren jobba på en hel del. Andreas Sandberg låg i tabelltoppen inför finalkörningarna, och han var även i ledning i första racet, när bilen slår tvär-pall. Orsaken kan vara både en och flera, men tyvärr är den troligaste orsaken att motorn gett upp, och därmed var det i så fall familjens andra haveri för dagen. Förmodligen rätt skönt då, att det var kompisen och fjolårsmästaren Niklas Sandström, som slog till med dubbel-seger och tog hem guldet, före Lasse Englund och brons till Andreas. Trippel Kalix MK i långnabb - vem hade tippat på det i förhandssnacket?!
Niklas x 2 - Sandström i ledning före Lundström.
Vilken grej att ha i sitt CV - ledning ett helt varv före Håkan Johansson med fullt
fungerande bil. Dessutom omkörning av densamme, även om det då blivit varmgång
på bilen - heja Andreas Sandberg. Vi hoppas på mer nästa år!
Niklas Sandström kunde försvara sitt guld från i fjol, och fick även han med sig ett
resultat värt att rama in!
Niklas Lundström
Skulle fota Andreas och Alexandra, dagens oturlingar. Men de hade fullt upp med att
skjutsa hem "skrotet", så det blev istället en bild på parets charmtroll till dotter, Tuva,
och teamet härliga mekaniker Anders Lundmark.
Håkan Johansson hade problem med varmgång även den här dagen, men fick ändå avsluta med två andraplatser, efter att ha varit upp i ledning i båda! Det är rent så lång-håret reser sig på skallen, när han börjar sina upphämtningar på yttern, efter att ha varit sist i flertalet starter. Den här karln har nåt som ingen annan har, och då menar jag inte bara Sveriges snyggaste PV, en superhärlig familj eller 17 SM-guld (i fyra olika klasser, varav tre olika discipliner), 4 SM-guld samma år, med samma bil, glimten i ögat, en talang som få. Nä, han har nåt som för oss i motorkretsar blir ungefär som när Stenmark frälste hela landet på sin tid - stannade landet när Stenmark åkte, så slår hjärtat extraslag när Håkan Johansson kör. Kanske som Fantomen - När Fantomen rör sig står blixten stilla?! Nånting ditåt. Får citera nyss nämnde Stenmark - Hä löns int å förklar för en som int begrip! Ni som vet, ni förstår hur jag menar!
Juniorerna fortsatte att imponera. Första racet rödflaggades, då Julia Lundqvist och Eddie Lindvall-Carlsson bröt och stod olämpligt till. I omstarten gick bromspedalen av för Madelen Axberg, så hon blev långt efter, trots en formidabel start. Jesper Carlsson vann, i tight match mot Otilia Lindblad. Andra racet fick Madelen till det och vann, före Jesper och Julia. I en tight lista, innebar det RM-guld till Jesper, före Madelen och Otilia (- tror jag. Har inte fått en fastslagen slutställning i min hand i denna skrivande stund!)
Madelen Axberg vann sista racet, före Jesper Carlsson och Julia Lundqvist.
Ett telefon-fotat resultat från Kalix - hoppas ni ser vad det står! Annars får ni väl
Motorsport är vackert!
Hade verkligen inte tid att blogga idag, men då jag vet med mig att jag egentligen inte har tid den kommande
månaden heller, så struntade jag i vad jag kan eller bör, och körde en "snabbis" i alla fall. Ni som jobbar
Isracing SM 2015 - Morjärv
När det stod klart att Håkan Johansson skulle göra comeback i vinter, började man vänta på isracing-premiären, likt en unge som väntar på tomten! Att Överkalix sen tvingades erkänna vädrets makter som övermäktiga, var som att hålla fram en godisskål och rycka undan den precis när fingrarna nuddade vid den.
Bara att tagga ner, och ladda om för Morjärv. Igår var det dags, och jag hade nästan ont i magen av förväntan! När det väl blev dags var det ju inte bara Håkan som gjorde comeback, utan även min barndomsidol Peter Christoffersson, i sonen Tommy Carlströms Honda, och lägg till det att 80-talets stora namn, Kent Isaksson (mest känd som "Kent-Isak") också hittat tillbaka till sporten, 26 år efter han "slutat! Som om det räckte med det godiset, nix, nej, icket! Två super-rookies i form av sommar-giganterna Daniel Loggert och Viktor Johansson slog till med debut i isracing denna redan stora dag till ära, och som grädde på moset fanns Thomas "Rådis" Rådström på plats och körde uppvisning med en av Andreas Erikssons Supercar Lite Fiesta. Rådis körde både lång- och kortnabb, men utom tävlan. Enligt vad jag förstår, så var det bara formalia som saknades för att bilen skulle kunna ingå i långnabb, för den lär uppfylla alla kriterier. Men jag låter det vara osagt, för jag har det inte verifierat.
Hur gick det då?! Jo, det blev en kraschernas dag, och det var mycket snack på publikvallen. Många ville hävda att snöröken inte alls var något problem, men när rutinerade förare säger att det är bland det värsta de varit med om, då finner jag ingen anledning att inte tro dem. Jag kan dock tro att den super-härliga sol vi förärades med, kan ha förvärrat siktproblemet, men det spelar egentligen ingen roll. Helt klart är i alla fall att Staffan Johansson inte såg att Henry Nilsson låg och körde sakta i race-line, utan körde rätt in i honom, snurrade och blev påkörd av B-O Näslund. Stackars B-O var i en varvningssituation, och låg som fin-fin 2:a efter suveräne Tommy Jakobsson. Att han körde lånad bil, tillhörande Roland "Micro" Åström, gjorde väl knappast att kraschen kändes roligare. Men enligt gårdags-uppgifterna var det "bara" bilarna som fått fula skador.
Staffan Johansson och B-O Näslund blev stående efter en krasch med Henry Nilsson,
som dock tog sig för egen maskin till depån.
Thomas Rådström vann givetvis i stor stil, med sitt fyrhjulsdrivna lilla vidunder, och vem hade trott något annat med en sån chaufför bakom spakarna?! Det var ögongodis, på riktigt! Kimmo Anttila slutade tvåa i första, med sin Toyota Mr2, med mittmotor. Tommy Carlström hade honom på halstret i första kurvan, men när snöröken slog till släppte Tommy en aning, så finnen tog sig iväg före. Tommy hävdade själv att han "fegade", men jag har vetorätt och anser att han var klok! Anttila byggde till att börja med upp ett rätt bra avstånd, men sen knaprade Tommy in allt mer, och jag undrar vad som hade hänt om det hade varit ett varv till?! "Om inte om hade varit, hade fan varit kung". Nåväl, spelade ju faktiskt ingen större roll, för det blev ju ändå Tommy som tog full pott i SM, eftersom man måste ha svensk licens för att kunna vinna SM. Viktor Johansson närmast bakom, och sedan Johannes Lundberg. Andra racet har jag ju redan berättat att det blev rödflaggat, men för att gå in mer på djupet så var Tommy Carlström riktigt giftig i starten, och låg tvåa bakom Rådis när det flaggades av. I omstarten gick det lite sämre, och han var senare iväg, och hamnade i "mjölpåsen" av snörök, men slutade ändå fyra och hade SM-ledning inför söndagen. Daniel Loggert var längre ner i första loppet, tror femma, men är inte alldeles säker. Men i race 2 fick han ställa sig på pallen! Han låg ett tag tvåa efter Rådis, men tappade varv efter varv ut bilen i en moddig kurva, och fick se sig passerad och snuvad på fullpoängaren av Niklas Mörtsell. Mörtsell som i sin tur hade brutit första racet med en bil som lät allt annat än frisk, och dessutom hade spenderat veckan innan tävling med att byta tak på sin bil, efter en 3-varvsrullning på träning, var mer än välförtjänt av denna seger! Att sen få stå på pallen och diskutera med Rådis, var nog rätt trevligt det med! Mörtsell och Loggert fick alltså stå 2:a och 3:a på pallen, men sett ur SM-tabellens synvinkel var de 1:a och 2:a, och Viktor Johansson slutade 3:a. Viktor Johansson slutade trea i andra racet, och var han inte nöjd med sin debut, ska han ju nästan ha stryk. Var inte han nöjd med sin debut, ska han ju nästan ha stryk.
Daniel Loggert
Viktor Johansson och Daniel Loggert har en hård fight om titeln som jag inte hört talas
I andra racet tog Tommy Carlström starten än en gång, men efter ca ett varv slog Viktor Johansson till med en snygg omkörning och förvaltade ledningen till en seger! Carlström slutade 2:a, Niklas Mörtsell 3:a, Daniel Loggert 4:a, Johannes Lundberg 5:a, och Jonas Ökvist bröt i sista kurvan. Inte fått nån rapport om varför (än).
Tommy "El-gigante" Carlström - här kan ni åka incar med honom :
https://www.youtube.com/watch?v=x_9tpPXkcgI&feature=youtu.be
Här får man en liten uppfattning om hur det kan se ut på banan, och ändå fick vi
I andra racet var det än en gång Jesper Carlsson som gick till spets, men när endast ca ett varv återstod hände något med bilen, och han tvingades bryta och överlämna sgern till Otilia Lindblad. Medelen Axberg 2:a och Julia Lundqvist 3:a - lite ovanligt med en hel pall full av tjejer!
Otilia Lindblad.
Otilia Lindblad är desto mer rutinerad, och vinstrik bland damerna i folkrace.
Madelen Axberg var ett nytt namn för mig, men via kommentarerna på facebook verkar
Tommy Jakobsson mer eller mindre dominerar rallyklassen i sin Honda
Kanske inte det resultat Peter hade tänkt sig i helgen, men hos lill-prinsen "Valle" är han ändå bäst!
Kungen av isracing är tillbaka!!!
Avslutar med en bild på Håkan Johanssons pärla - motorsport är vackert!