Martin Ekspjuth

2018-06-14
Martin Ekspjuth
 
 

Tävlingsbil: Subaru Impreza
Ålder: 24
Klubb: Piteå MS
Bor: Piteå, Perudden
Yrke: Snickare
Team: Ekspjuth Motorsport
Sponsorer: CRAMO, Ekspjuth Bygg AB, Bygma, Sanfridssons Måleri, Payback, Swedol, Printbyrån, Sigillet, Arkitekthuset Monarken, Ae Däckcenter, Bravida, Öjebyns Glas & Aluminium, Js Rör, Plåtcentrum
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat i: Skotercross, Rallycross 2150, Folkrace, Drifting, Motocross
Klass: 2400
Anledning till val av klass: steget upp ifrån 2150, samt bra med förare.
Mål med säsongen 2018: Pallplats SM, NV, DM

Martin Ekspjuth är mannen som hunnit prova på det mesta inom motorsporten, eller vad sägs om Motocross, Skotercross, Drifting och Folkrace, och nu Rallycross, vilket är något av en dröm som gått i uppfyllelse.
- Jag har sedan jag var liten varit intresserad av bilar/motorer och hunnit testa på lite olika motorsporter, men just rallycross har varit en dröm sedan barnsben, och därför testade jag ett år i 2150 för att se vad jag tyckte och jag fick absolut blodad tand.

Väl fallen för frestelsen, blev det ett naturligt steg för Martin att byta klass till 2400, som dessutom fått ett uppsving i SM när det gäller antalet förare.

För de som inte haft den stora lyckan att få prova på rallycross, kan det så klart vara intressant att höra vad som är så fängslande med rallycross:
-Tjusningen med rallycross är att det är hård racing, banor blandade med grus och asfalt. Vilket i mina ögon kräver en väldigt ”allround” förare som skall kunna anpassa sig bra efter alla underlag.

I de flesta sporter har man fördelar av att ha en bred sportgrund, med tanke på många fysiska aspekter. Rallycross ses väl inte direkt som den sporten som kräver den bästa fysiken, trots att allt fler bilsportutövare satsar mer och mer på konditionsträning, eftersom man faktiskt kunnat påvisa fördelar även i rallycross.

Men har då Martin någon fördel av att ha en så bred bilsportgrund?
-Jag tror att jag har fördel av att jag har hållit på med motorsporter tidigare, dels att läsa spår, nervositet och all annan erfarenhet runtikring racingen.

Målet med säsongen är högt ställt, med pallplatser i såväl SM, DM och Norrlandsveckan – man måste våga för att vinna!

Johan Uhr

2018-06-08
 

Johan Uhr

Bil: Opel kadett gsi
Ålder: 41
Klubb: AMF Årsunda
Yrke: CNC-operatör/långhålsborrare
Team: Lumek motorsport
Sponsorer: Horisonterra, Servicedepån i Mjölby, Lumek i Sandviken AB.
Favoritbana: Arvika
Tidigare tävlat i: Folkrace, banracing/radical, rallycross.
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Skulle prova på istället för folkrace, och trivs väldigt bra i denna klass. Håller sig inom rimliga kostnader.
Mål säsongen 2018: Mitt mål 2018 var först och främst att komma till start och få tävla igen efter 2,5 år ofrivillig frånvaro.

Johan Uhr har ett efternamn som skriker av bilsportanor, där både hans pappa och kanske ännu mer välkända farbror, Rolf Uhr (en av Sveriges skickligaste Saab-åkare), har varit med och satt färg på sporten genom åren.

-Med tanke på mitt efternamn så föll det sig naturligt med motorsport när både min pappa och farbror höll på med motorsport.

Johan började med folkrace när han fyllde 15, och därefter har det trummat på, med vad han själv kallar ”skapliga framgångar”, men som man förmodligen får anta är en ganska blygsam beskrivning.

- Jag flyttade ner till Norrköping där min farbror har ”Nordicuhr”, där jag jobbade i några år. Det var även där jag åkte banracing i både Saab 9000 och 9-3. och även där vi provade på att åka lite Radical.

Åren med motorsporten har tyvärr inte bara varit en dans på rosor för Johan, som kraschade rejält i samband med Svealandscupen i Arboga 2012. Men man åstadkommer mycket med järnvilja och tillräckligt mycket kärlek till sporten:

- Jag spräckte axelkulan, och muskler och senor släppte från fästena. Har opererat mig två gånger för att sätta tillbaka bröstmuskler och bicepssenor. Senor och muskler har inte kunnat fästats på sina rätta ställen på grund av att det fattas en bit av axelkulan. Har nedsatt funktion i axel/arm som tyvärr är bestående, men försöker att lösa det på bästa sätt för att kunna göra det jag tycker om!

Uppehållet från tävlandet blev tyvärr längre än planerat, efter att man först missat hur stor skadan verkligen var, och när Johan väl blev opererad i januari 2016, skedde en missbedömning igen, och operationen blev inte så bra som den borde ha blivit. Onödigt mycket tid hann rinna iväg, innan Johan till slut fick hjälp hos en specialist i Uppsala, som åtminstone kunde göra det bästa av situationen. Tyvärr innebar det ännu mer fördröjning, då läkaren krävde minst ett år av läkning och rehabilitering, innan Johan ens fick tänka på att sätta sig bakom ratten i en tävlingsbil igen.

- Problemen som jag har, är att jag orkar inte riktigt över med vänsterarmen om man svänger till höger. så därav sitter jag lite snett så jag får lite mer kraft när det behövs. Men jag jobbar på och komma tillbaka i "vanlig" körställning så fort som möjligt. Gjorde en liten justering till Arvika och det verkar ju inte vara fel beslut, så snart så!

Tursamt nog är funktionsnedsättningen det enda problemet efter skadan, smärta känner Johan bara om han gör nåt ”galet”.
Givetvis var det många tankar som snurrade i huvudet inför comebacken, men att det skulle gå så sjukt bra som det faktiskt har gjort hittills, med maximal poäng efter två av fyra RM-deltävlingar, hade Johan aldrig kunnat drömma om!

- Jag visste ju före skadan att jag kunde vara med och slåss om pall-platserna , men skulle det funka nu? Förhoppningen var att gick det och hänga med mot klockan mot dom andra, så skulle det finnas en chans i alla fall. När det började så bra som det gjorde i Strängnäs så har det släppt en rätt stor sten från mig, om jag säger så. Förhoppningen var att komma runt och åka semifinal och få vara med och åka!

Att Johan är en man med pannben utöver det vanliga, är väl redan ställt utom alla rimliga tvivel. Frågan är bara hur skadan har påverkat honom som chaufför?

- Bättre eller sämre chaufför… Svår fråga! Jag tror så här... Man tänker nog till en extra gång innan man lägger in stöten. Jag brukar tänka att allt ont brukar i regel ha nåt gott med sig, så jag hoppas jag har blivit lite bättre chaufför rent utav!

Ett mål om att åka semifinaler, och ett resultat så här långt med full poäng - kanske dags att revidera målet inför upploppet av RM-serien?

-Jag kanske får höja ribban lite nu när allt har klaffat så otroligt bra! Men det är mycket kvar som ska ramla på plats när vi ska upp till Norrland och åka de två racen som är kvar. De åker fort norrlänningarna!

Klädsamt blygsam inställning, och är man så luttrad som Johan när det gäller motorsport, så vet man att allt kan hända, och inget tas ut i förskott. Men oavsett hur fortsättningen går för denna fighter, så kan ingen ta ifrån honom det han redan åstadkommit, där den förmodligen största segern är att ha besegrat axelskadan och tagit sig tillbaka där han uppenbart hör hemma, bakom ratten i en tävlingsbil!

Klassisk sportfråga, hur känns det just nu Johan?
-Jag finner nästa inga ord som kan beskriva hur jag känner så långt i serien ... skulle vara helt överlycklig i så fall!

 

Peter Ohlsson

2018-06-07

Peter Ohlsson

Tävlingsbil: Saab 900og
Ålder: 38
Klubb: Team Mikro BSK
Bor: Fellingsbro
Yrke: Hamnarbetare
Team: Team Peter Ohlsson RX
Sponsorer: VEIDEC och Verkstads AB Mikro
Favoritbana: Arboga och Nyköping är trevliga men kommer inte alls överens med Västerås.
Tidigare tävlat: som junior blev det lite folkrace
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Ekonomin
Mål med säsongen 2018: Lära känna bilen bättre och få den till att gå som den ska. En eller annan final hade inte varit fel om det så bara är en C-final
Facebook: Team Peter Ohlsson RX

Peter Ohlsson tillhör den kategorin som drabbats av bilsporten, utan att genetiken varit inblandad.
Som yngling tävlade han i folkrace, i junior-klassen, men därefter tog det ett antal år innan han föll offer för sina frestelser.
- Det spände ordentligt i gas-foten när man bara var åskådare!

Det här är bara andra säsongen som Peter tävlat i rallycross, så han har ännu mycket att lära, och inte minst få bilen att samarbeta med honom.
- Jag är inte helt nöjd med styvhet, osv, så vi får prova oss fram med inställningar.

I år har han framförallt planerat att köra Svealandscupen och RX-syd, och RM när tillfälle ges.

Vad är då tjusningen med rallycross?
- Actionfyllt och massor av fart!

Andreas Israelsson

2018-05-23

Andreas Israelsson


foto: Angelika Eriksson                                                    foto: Magnus Andersson
 

Tävlingsbil: BMW M3 E36
Ålder: 32
Klubb: Vansbro MK
Bor: Dala-Järna
Yrke: Reparatör inom industrin
Team: Pappa Lasse Israelsson, mina bröder Daniel och Joakim Israelsson, Martin Sörlisten, Henrik Carlsson, sambon tillika kartisen Angelica Eriksson och mina underbara döttrar Holley och Nickey Sponsorer: Grevens Bil och Tjänst
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: Folkrace och rally
Klass: 2400
Anledning till val av klass: Gillar att det är den största klassen och att det är gott ryt i bilarna.
Mål med säsongen 2018: SM-guld i backe eller rallycross, gärna båda

 

Andreas Israelsson är rally-killen som plötsligt kom på att han skulle köra rallycross. Bilen inhandlades bara några veckor innan SM-premiären i Höljes i början av maj, och inte var det med lång framförhållning han gick från plan till handling heller.
- Det kom jag på när inbjudan till Höljes ramla in. Då vart det superspontant, som vanligt!

 

Rallyskorna är inte heller lagda på hyllan, där tävlar Andreas vidare med sin Golf. I rallycross råkade det bli en BMW, som bland annat tidigare rattats framgångsrikt av norske Stefan Åeng. Det känns ju inte som en helt enkel uppgift, att hoppa mellan två så olika bilar, och med drivningen på olika ställen.
- Jag har tävlat med både och hela livet. Är väldigt anpassningsbar till olika bilar och gillar utmaningen.

 

När många tar paus mellan SM-tävlingarna i rallycross, håller Andreas tempot uppe genom att köra både rally och backe, och han är inte blygsam med sina målsättningar.
- SM-guld i backe eller rallycross, gärna båda!

 

Men varför ska man hymla om något som är fullt möjligt – det här är nämligen mannen som har koll på både ratt och pedaler, och efter två körda SM-tävlingar ligger han också tvåa i SM-tabellen. Detta trots att bilen alltså inhandlades så nära SM-premiären, att han knappast kan ha hunnit få många tränings-minuter i den. Risk finns att tempot kan skruvas upp ytterligare ett snäpp, när Andreas hunnit köra in sig på bilen.
- Blir hårdkörning i Lycksele då jävlar ska dom få åka!

 

Hur kommer det sig då att det blev bilsport för Andreas?
-Bilar finns i blodet. Farsan har åkt rally sen evigheter. Åker även än i en riktigt potent Ford Escort mk2 rallybil.



Karaktäriserande för Andreas, är att han hela tiden har nära till skratt och skämt, gärna på sin egen bekostnad, och på banan är han varje fotografs dröm, med sin brutala körstil där gruset yr, trots att han ändå åker vägvinnande.

 
Brett och fränt, till och med bakom spakarna på en framhjulsdriven Golf – Andreas Israelsson bjuder verkligen på show när han är i farten!                                                           Foto : Urban Jansson
 

Michael Jons

 
 
2018-05-20
 
 
Michael Jons
   
Foto: privat Michael Jons


Tävlingsbil:
Skoda Octavia
Ålder:
45 år
Klubb:
Siljan Bil Racing Klubb
Bor:
Avesta
Yrke:
Civilingenjör elektroteknik 

Team: Jons Motorsport

Sponsorer: Koppardalens mekaniska, Dala Elektro & Motor Konsult AB

Favoritbana: Bollnäs

Tidigare tävlat: RC 2350 cc (motsvarande dagens 2400)

Anledning till val av klass: Ville åka en klass där man får bygga om bilarnas hjulupphängning och drivlina men ändå till en rimlig kostnad.
Mål med säsongen 2018:
Målet med säsongen är att hinna åka 4-6 tävlingar, och att nå någon final kanske. Just nu ser det inte ut att bli nån mer SM-tävling. Har inte riktigt ekonomin eller tiden till det. Men det kan ändras!

 

Michael Jons väg in till sporten, gick via en äldre bror som körde folkrace, där även Michael började som 15-åring.
- Första bilen var morsans gamla lantbrevbärarbil, en Saab V4 som jag och farsan byggde om till folkracebil.
Efter det har många bilar passerat genom garaget hos familjen Jons, dock inga fler framhjulsdrivna för Michaels del.

Framgångar har det också blivit genom åren, med en hel del A-finaler och någon totalseger, där segern i Fläskracet i Falun i början av 1990-talet rankas som den största.


Men allt har sin tid, och efter nära ett decennium var Michael mätt.
- Efter nästan 10 år tröttnade jag på anbud och bilslakt.

Valet föll nu istället på rallycross, som fortfarande är bilkörning, men på ett lite annat sätt.
- Tjusningen med rallycross är farten samt att det är tiderna som räknas.

 

Debuten i rallycross kom 1997, i klassen som motsvarar dagens 2400, men som då hade en volymbegränsning på motorerna på maximalt 2350 cc (mot dagens 2400 cc). Bilen Michael körde då, en Opel Ascona B, hade han byggt själv. Bilen hade ovanligt nog Opel-motor, till skillnad från flertalet andra som både då och delvis även nu, väljer att tävla med Volvo under huven, oavsett vilket märke karossen kommer från.
- Jag gjorde i stort sett allt själv på den bilen. Visste väl inte vad jag gav mig in på antar jag.

 

Största meriterna i rallycross, är två andraplatser i deltävlingar i Svealandscupen.


Michael är inte den som direkt slår på stora trummorna om sin egen förträfflighet.
- Vet inte om jag har några styrkor direkt. Starterna kanske, trivs i regnföre av någon anledning. Kanske passar min körstil bättre då. 


Klara Andersson

2018-05-15

Klara Andersson
 

foto : privat                          foto : Magnus Hansson
 
Tävlingsbil: BMW 120.
Ålder: 18 år.
Klubb: SMK Hörby.
Bor: Löberöd.
Yrke: Studerande.
Team: Klara RX
Sponsorer: Valvoline, Trendab, EM service, OMP, BraIGasen, Hydroscand, Skåne Däck, Malatesta, P-E Lack, Lindahls Bygg, Huddig, Hörby's JM Entreprenad, Hurva Bildemontering.
Favoritbana: Alla banor.
Tidigare tävlat: Tävlat i karting i 6 år, både nationellt och internationellt.
Klass: 2150 för Juniorer. Jag har valt att köra denna klassen eftersom det är den perfekta nybörjarklassen för nya rallycrossförare!
Mål med säsongen 2018: Köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare.

Vi som lever med bilsporten brukar skämta om att ”vi har det i blodet”, nästan som en positiv ”sjukdom”, av både smittsamt och ärftligt slag. Klara Andersson är ett klockrent bevis på det senare. Båda hennes föräldrar, Håkan Andersson och Pia Nystedt-Andersson, är välkända raceprofiler som haft stora framgångar i rallycross. Dessutom har Klaras morfar och morfars far varit aktiva i sporten, och sist men absolut inte minst, är det väl få som missat storasyster Magdas framgångar i rallycross.
18-årige ekonomi-studenten Klara, är själv något av en inbiten sport-nörd, som började spela hockey redan som 3-åring. Hon har hunnit testa flera olika sporter, men när hon som 8-åring fick prova på karting, bleknade det mesta.
- Tack vare kartingen lärde jag mig grunderna i hur man tävlar i motorsport. Jag har alltid älskat det som varit lite farligt, och att köra snabbt var verkligen något jag tyckte var roligt!

Den tuffa tjejen från Löberöd har inte varit blyg att ta för sig heller, och 2010 vann hon både SKCC (Sydsvenskans Kart Champion Cup) och KCV (Kart Cup Väst) i karting (klassen Micro).
- Jag spelade hockey i 10 år, vilket var en väldigt stor del i mitt liv. På ett sätt önskar jag att jag inte hade slutat eftersom det är en otroligt rolig sport, men å andra sidan var det motorsporten som gällde och det var denna jag brann för. Jag har även spelat fotboll i några år och gymar regelbundet. Jag älskar all form av träning, exempelvis boxning är en favorit!

Klara fortsatte med karting drygt 5 år, men lade av 2013 för att börja tävla i JRX i rallycross.
- Oturligtvis lades den klassen ner och det fick bli ett ofrivilligt uppehåll fram till 2018. Under dessa 5 åren har jag inte tävlat något men har fokuserat mycket på fysiken och att vara mycket med min syster Magda på hennes tävlingar för att lära mig så mycket jag kan.

Man skulle kunna tänka sig att det kunde vara lätt att hamna i skuggan av en så framgångsrik och duktig syster som Magda, och det finns förmodligen många exempel på syskonrivalitet av det negativa slaget. Men det är inget problem hos familjen Andersson i Löberöd.
- Att kliva in i rallycrossvärlden med Magda Andersson som storasyster är ju ganska stort. Jag är otroligt stolt över hennes framsteg och ser hennes framgång endast som positiv för mig, då jag kan ta mycket lärdom av det. Såklart känner man en sorts press då man har många ögon på sig, men jag ser enormt mycket fram emot att skapa mitt egna varumärke och utvecklas som förare, och inte bara vara "Magdas lillasyster"!

Blott 18 år gammal, resonerar Klara som om hon hade massor av erfarenhet i bagaget, och kanske är det något man får med sig i ett race-arv, att man inte behöver göra alla misstag själv, och man vet vilket jobb som måste göras – inte bara ute på banan.
- Sociala medier och träning är minst lika viktigt och det är många pusselbitar som spelar roll. Utan sponsorer är man ingenting i motorsport och dessa kommer inte automatiskt. Sedan har jag också alltid älskat att träna och pressa mig själv, vilket man har väldigt stor nytta av inom bilsport även om det inte verkar så!

En förebild som inspirerat Klara på flera sätt, är Ken Block.
- Hans youtube-videor har spelats non stop sedan jag var ungefär 10 år gammal. Att kombinera en talang som förare med en stark karaktär är något som motiverar mig enormt!

Den här säsongen kommer Klara att tävla som junior i SM, med en BMW 120. Hon är realistisk med sina målsättningar för säsongen, och fokus ligger på att får köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare. Samtidigt har hon även mål som kan tyckas vara utopiska, men siktar man mot stjärnorna kan man i alla fall nå trädtopparna:
- Mitt mål inom motorsporten 2018 är att utvecklas som förare och köra så många varv som möjligt. Mitt mål i livet är att en dag bli världsmästare i rallycross, men det dröjer några år!

Det saknas inte pannben hos den här tjejen, och hon kommer med all säkerhet att göra allt som står i hennes makt för att nå sina mål:
- Det som kommer göra mig till mästare är att jag är en otrolig tävlingsmänniska som bara blir starkare av motgångar. Jag älskar att träna och förbättras. Jag har alltid gillat all form av tävling, vare sig det gäller spökbollen på idrotten eller en VM tävling i J60 i Italien. När jag väl har ett mål gör jag allt för att nå det.

Räkna med att vi kommer att få höra mer om den här tjejen!
 

För er som vill följa Klaras framfart, gör ni det enklast här:

Facebook= @klaraanderssonracing
Instagram= @klaraanderssonofficial




Emil Hultenius

2018-05-15

Emil Hultenius

 

Tävlingsbil: Saab 99
Ålder: 18
Klubb: Jönköpings Motorklubb
Bor: Forserum
Yrke: Går i skolan inriktning transport
Team: Hultenius Motorsport
Sponsorer: Forserums rör Ab. FMT Automation.
MECA. Kindboms billackering. Gullabo rallydäck. Js plåt och lack. Oasen
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: Folkrace 2014-2017. Rallycross 2017-
Klass: Klass 4 2150
Anledning till val av klass: Dels det billigaste steget från folkrace och en jämn och händelserik klass.
Mål med säsongen 2018: Att bli topp 3 i Sydsvenska RX-serien. Hade varit kul att slutföra JSM serien eftersom det har börjat så bra, men resorna upp till Kalix och Lycksele hittas varken tid eller pengar till.

Emil Hultenius är unga super-talangen, som är uppvuxen mitt i en bilsporttokig familj.
- Jag är uppvuxen med motorsport, mamma och pappa har tävlat i alla år och min släkt likaså, så det har blivit som en livsstil.

Själv debuterade han i folkrace 2014, och redan 2016 började framgångarna hagla över honom. Det blev seger i 12 av 19 tävlingar, där segern i NGK Masters blev kronan på verket. 2017 var det dags för debut i rallycross, och i avsaknad av junior-klass fick Emil dispens för att tävla bland seniorerna i 2150. Vilken debut det blev, med seger i första tävlingen och en slutlig tredjeplats i Sydsvenska RX-serien!
- Jag lyckades vinna min första rallycross-tävling, vilket kändes makalöst!

 foto: privat Emil Hultenius

Många undrar förstås vad som är tjusningen med rallycross, och det finns förmodligen flera svar på den frågan.
- Tjusningen med rallycross är att det handlar mer om att den som är snabbast oftast är med i täten, och det krävs inte en massa tur. Det känns som det handlar mer om förarens kapacitet i rallycross jämfört med folkrace.

Vilka egenskaper är det då som gör Emil till en så framgångsrik förare i både folkrace och rallycross, sin ringa ålder till trots?
- Mina kvaliteter är att jag är väldigt lugn under tävlandet, fokuserar väldigt mycket på spårval och taktiker inför heat.

Emil verkar vara debuternas man, med tidigare nämnd seger i första rallycross-tävlingen och vid det som blev hans första SM-tävling i rallycross i Strängnäs (12/5 2018) blev det en andraplats i finalen, men SM-ledning efter att ha varit bäst i kvalen. Nu väntar Arvika om några veckor, men tyvärr ser det inte ut att bli fler SM-tävlingar efter det, trots den fina inledningen. Om inte något oförutsett inträffar förstås:
- Om det hade gått bra i Arvika och vi hade fått sponsring så är det nog inte omöjligt!

Med andra ord bara att hålla tummarna att nån godhjärtad sponsor dyker upp och ser till att Emil blir med och fightas om SM-guldet hela vägen in i kaklet!

Fina rally-framgångar för Lahti & Wikström

Lahti och Wikström ångar på i Rally SM

När man har få utövare, är det tur att de som är aktiva sköter sig med bravur.
Kalix MK´s Tomas Wikström fortsätter att lotsa NMS Bodens Thomas Lahti till nya framgångar.
2018 inleddes med stenhård sekundfight mot NMS Bodens Michael Wikström, där man till slut fick vika ner sig, slagna med endast tre sekunder på Boden-tävlingen North Rally i januari. Äventyret har därefter fortsatt med DM-tävlingar blandat med SM, trots att planen från början bara var att åka SM-deltävlingen i Vännäs.
- Vi hade bara tänkt åka i Vännäs, men då gick det ju bra där, så då sa vi att vi åker i Östersund också. Sen gick det lika bra där, och då bestämde vi oss för att åka även Sydsvenska. Men nu har vi bestämt oss för att åka det som är kvar, berättar Thomas Lahti.

 
Det blev tredjeplaceringar i såväl Vännäs som Östersund, samt även finalkörning på prestigefyllda SM-veckan i Skellefteå, och det trots att man haft ett mystiskt fel på motorn som kommit och gått, och därför varit extra svårt att få lokaliserat och eliminerat. Men i samband med Sydsvenska rallyt, passade man på att besöka Sandåsens Motor, och där lyckades skickliga aktörer med datorns hjälp få bukt med problemet.


Thomas x 2 var i helhet nöjda med sin insats i Sydsvenska rallyt.
- Det gick bra från början, men till andra varvet kom det fram så mycket sten, så man blev rädd att få punktering och körde för sakta. Jag blev feg helt enkelt!, konstaterar Lahti.

Genom åren har många ord använts för att beskriva Thomas Lahti och hans framfart mellan plogkarmar och tallar, flertalet av de använda orden är superlativ, och med 100%-ig garanti är ”feg” inte ett ord som någonsin använts om mannen. Däremot kanske man kan ana att 50-strecket närmar sig, och en gnutta vishet kanske har smugit sig in mellan hornen som växer i hjälmen.
Dock blev det ett halleluja-moment i alla fall, den påstådda fegheten till trots:
- Det gick för fort över ett krön, så vi drev väl ut en 25 cm och prickade en liten sten som krökte ett stag i bakvagnen och slog sönder däcket.

Det var inte mer än ungefär 1,5 km kvar till mål, men ingen service innan nästa sträcka. Man kunde givetvis själva byta däcket, men staget i bakvagnen var inget att göra åt förrän nästa service.
- Vi fick köra med hjulet på trekvart, och en bil som inte ville gå rakt. Sträckan var 17 km lång, så vi tappade mycket tid.

Därefter gjorde mekarna ett fantastiskt jobb på servicen, och man kunde ta sig i mål till en fin fjärdeplats, och ligger fortsatt med på bronsplats i SM-sammandraget, med endast två poäng upp till silverplatsen.

På frågan om hur Kalix MK´s eminenta co-driver skötte sig, blev svaret kort och koncist:
- Utmärkt!

För oss som inte varit ner på Sydsvenska rallyt, hade Thomas en målande beskrivning och liknelse:
- Det är helvetes krokigt och stenar nära vägen, det gäller att hålla sig mitt på vägen. Det var fler kurvor på 17 km långa SS7, än en hel Kanonrunda någonsin har haft!

Nästa äventyr som väntar Thomas x 2, är SM-deltävlingen i Askersund om tre veckor. Därefter blir det några DM-tävlingar, men troligtvis blir det den silverfärgade reservbilen som får jobba då, så den röda får vila sig i form till SM.

Stort TACK till Joel Carlsson, JC Rallypics, för hjälp med bilder!


Niclas Härdevik Norström

2018-05-08

Niclas Härdevik Norström
 
       foto: Magnus Andersson                                                                                       foto: Eilert Gezelius
 
Tävlingsbil: Ford Escort RS
Ålder: 41
Klubb: MSK Hammaren
Bor: Kolbäck
Yrke: Valsverksarbetare
Team: Norström RallyX
Förare Niclas Härdevik Norström, Fru Camilla är spotter, organiserar och sköter markservice. Barnen Svea och Melker. Mike Edlund, Björn Andersson, Romas Mazvilis, Viktor Jansson, Ola Kilestad, Örjan Leo.
Sponsorer: EM Logging, LPR Billackering, Widerström schakt, Hedbäcks Maskinservice, Qstar, Synbar, Cirkle K i Sveg, Karl Hedin i Sveg, Mobergs glas i Sveg, Däckab i Sveg, Centralglas Eskilstuna, Sellholm Tuning, Mats Bilservice, Fotograf Magnus Andersson, Paniro Renoveringar, Swerock-
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: Folkrace till och från (1996-2005), RC 2150 (2006-2008), RC 2400 sedan 2009.
Klass: 2400
Anledning till val av klass: För att Supernationella är för dyrt. 2400 är också dyrt, men vi kör så länge vi känner att vi klarar det.
Mål med säsongen 2018: Försvara guldet från 2017

Regerande svenske mästaren i 2400, Niclas Härdevik Norström, är inte det minsta mätt på guldmedaljer. Tvärtom, för siktet är inställt på repris redan i år!
Hans motorsportintresse har funnits hela livet, då hans pappa tävlat i både rally och rallycross, och dessutom hade hans morbror Kent ett brinnande motorintresse, som smittat av sig på Niclas.
Det dröjde ändå till 20-års åldern, innan Niclas började tävla själv.
Först var det lite sporadiskt tävlande i folkrace, innan det till slut blev rallycross 2005. Niclas började i klassen 2150, men sedan 2009 är han en både trevlig och viktig kugge i 2400.

Fram till 2016 var det BMW som gällde, men nu är det en Ford Escort som rattas. Att det blev ny bil, som uppenbart passar Niclas som handen i handsken, kan tillskrivas hans fru Camilla:
- Att vi byggde ny bil är faktiskt Camillas "fel". Hon sa att antingen uppdaterar vi BMW'n så vi kan ta SM-guld, eller så bygger vi ny bil så vi kan ta SM-guld. Annars kör vi Svealandscupen. Jag var lite mätt på BMW'n så det blev ny bil!

I dessa tider då så många andra väljer att köra just BMW, kan man undra vad som är bättre med denna nya Ford?
- Escorten är mindre och smidigare än BMW'n, och startar bättre. Oftast!

Klassen 2400 har vuxit och blivit ett riktigt getingbo till den här säsongen, men det finns ändå några förare som Niclas ser som extra stora konkurrenter till SM-titeln.
- Tuffaste konkurrenterna är Per Berglund, Mattias Ohlson, Rickard Gustavsson och Rasmus Olsson. Är dock osäker på om Rickard ska köra hela serien. Det finns även några nya namn i 2400 som jag tror blir att räkna med, som Simon Claesson och Rasmus Karlsson. Att försvara guldet kommer att vara väldigt svårt, men vi ska såklart göra vårt yttersta för att göra det!

Med tanke på att Niclas utnämnde dessa förare till aspiranter om medaljerna i SM 2018, redan innan SM-premiären i Höljes, börjar man nästan att undra om han är synsk. Han har nämligen prickat in sex av namnen som slutade topp-7 i Höljes – enda plumpen i protokollet var han själv, som hade en dag i fullständig motvind och missade final för ovanlighetens skull.
 
I september får vi se om det finns samma anledning till glada miner, som det gjorde i Västerås 2017. Här har guldmedaljen precis säkrats, och med på pallen står även Rickard Gustavsson (Brons i SM, men 2:a här) och Rasmus Olsson (Silver i SM, men 3:a här).                                              foto: Magnus Andersson
 

Fredrik "Fidde" Avelin

2018-05-08

Fredrik "Fidde" Avelin
 

                                                                              foto: privat Team Avelin

Tävlingsbil: Lexus IS200
Ålder: 29
Klubb: MSK Hammaren
Bor: Kolbäck
Yrke: Egen företagare
Team: Team Avelin
Sponsorer: Sahlbergs Cykel & sport, Ydrefalk Motorsport, Sellholm Tunning, Gillberg Miljö Frakt, Saluvagnar i Västerås, Däckcenter i hallstahammar, Ansta bildemontering, Masterway
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: BMW E30 i supernationell och 2400
Klass: Supernationell
Anledning till val av klass: Jag ansåg att driftkostnaden på supernationella och 2400 är ungefär densamma, och supernationella är fränare
Mål med säsongen 2018: SM-guld

29-årige Fredrik ”Fidde” Avelin, SM-vinnare 2015 och SM-brons 2017, är tillsammans med några andra förare även engagerad i ett slags förar-råd med sportens bästa för sina ögon, och samarbetar med rallycross-utskottet.
Fidde är uppvuxen med rallycross som en naturlig ingrediens i sitt liv, då pappa Anders haft mycket framgångar i både rallycross och backe.
Den Toyota Lexus IS200 som planeras bli en SM-vinnare 2018, blev klar precis i tid till första SM-tävlingen förra säsongen (2017).
- Det var ruskig tidspress för att få ihop den till första SM-tävlingen. Jag provkörde bilen första gången på grusvägen utanför garaget klockan 20.00 på fredagen före tävling!

Till i år är bakvagnen lite ombyggd i hopp om att få till starterna bättre. Det sitter en ny bakaxel från Ydrefalk Motorsport i bilen, med Unic diff och drivaxlar, och dessutom en helt ny motor från Motordesign.
- Målsättningen är såklart SM Guld, finns inget annat i sikte, förutsättningarna är bra, nu sitter det bara mellan ratten och stolen! Vi håller för närvarande på att bygga ny racebuss, en 15 m Volvo Carrus -04 och hoppas på att kunna ha den färdig till Lycksele v30!

Planerade tävlingar under säsongen är hela SM-serien i rallycross, två deltävlingar i Svealandscupen (för att få full poäng i SM enligt nya poängsystemet), och räcker tiden till finns även funderingar på att köra Back SM.

Erno Antikainen

2018-05-06

Erno Antikainen

 
Tävlingsbil: Bmw E30
Ålder: 42
Klubb: Skene MS
Bor: Berghem, strax utanför Skene
Yrke: Verkstadschef på 7H Bil
Team: Hagestigs Motorsport
Sponsorer: 7H Bil, LH Smide, Bygg & kvalitetskontroll, LML (Lundins motorsport lackering), 7H Fritid, Liljequist Byggservice, Autoexperten, Pean Sweden.
Favoritbana: Kalix! Å Skene då.
Tidigare tävlat: Folkrace, sedan 1998
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Fantastisk klass, både sportsligt och ekonomiskt. Otroligt jämna bilar, alltid tajta heat och många startande.
Mål med säsongen 2018: Målet är RM-guld och totalsegern i Norrlandsveckan!

Erno Antikainen har tävlat med bil under två decennier, och liksom många andra rallycross-åkare har han sina rötter i folkrace, där han haft många framgångar. Denna glada friskus från Berghem utanför motorsport-metropolen Skene, som tävlat i rallycross sedan 2008, huserade först i närområdet i Götaland, och bara i framhjulsdrivna bilar. Men 2017 blev det helomvändning, med byte till BMW och bakhjulsdrift. Klyschan angående att ”en bra chaufför klarar allt” visade sig stämma mycket bra, snarast så att det blev något av ett genombrott för Erno, som var väldigt nära att vinna den prestigefyllda Norrlandsveckan!
Erno kallar sig själv ”en lagom gammal glad skit”, och skulle den glöd han visar för sporten omsättas i riktiga lågor, skulle brandkåren ha fullt upp!

Hur svårt är det egentligen att ställa om sig till bakhjulsdrift, efter så många år med framhjulsdrivna bilar?
- Att byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift var / är lättare än jag trodde. Är ju ratt och pedaler i båda sortens bilar!

Det är den sortens svar man får vänta sig, när man pratar med en som verkar ha mycket lättare att se möjligheter än hinder, men visst finns det tillfällen när det märks vad som sitter djupast rotat i systemet:
- Framhjulsdrift sitter ju liksom i ryggmärgen, blir det lite trängda lägen eller småpanik så kör jag som om de vore framhjulsdrift, vänsterbromsar till exempel, och det blir ju inte alltid så bra när man sitter i en bakhjulsdriven BMW. Men det kommer mer och mer, bara jag lyckas hålla mig lugn!

Den eviga frågan om vilket som är roligast eller bäst, har Erno också ett bra svar på:
- Bakhjulsdrift är mycket roligare att köra, åka på lite sladd, men framhjulsdrift går ofta fortare på banan. Sen så går det ju inte att hänga med i starterna med framhjulsdrift, och det är svårt att köra om!

Om fjolårssäsongen (2017) och sin bil säger han så här:
- Bilen jag kör i 2150 är en otroligt vacker och potent BMW E30. Genombrottet kom i Norrlandsveckan ifjol, där jag faktiskt dominerade i Kalix och Piteå, men tyvärr när de gällde så lyste orutinen igenom lite. Men jag avslutade RM-säsongen ifjol med att vara 3:a i Piteå och 2:a i Västerås!

I år blir det full satsning, och målet är att vinna både RM och den prestigefyllda Norrlandsveckan. Sättet säsongen har börjat på, tyder på att det inte är tomma ord, då det blev en andraplats vid premiären i Jönköping.

Vilka ser du som dina största hot mot att nå ditt mål med säsongen?
- Det är ett getingbo i 2150 i år igen, men om jag ska nämna nån, så är de Putte Alvarsson och Robin Lundqvist. Men de finns ju fler snabba åkare, många norrlänningar också!

Erno Antikainens skönhet, som förväntas bringa både guldmedaljer och prischeckar
hem till motorsport-metropolen Skene, innan säsongen är slut!              Foto: Privat

Simon Tiger

2018-05-06

Simon Tiger


Foto: Emelie Tiger Gustavsson                                                                    Foto: Eilert Gezelius

Tävlingsbil: Sveriges snabbaste Volvo 240
Ålder: 20
Klubb: Kalix MK
Bor: Kalix
Yrke: Markarbetare
Team: TeamTiger RX

Sponsorer: BD plast, Sura maskin, Miller Oils, Ekspjuth Bygg, SUVi Performance, Hallings, Nymans ställningsmontage, Kalix Maskiner, Urban Eriksson golv och kakel, Anderssons, Ica Drugstore, Svenska textfabriken, Momento, Motordesign, Malmströms motor, Skoogs bränsle, A-glas bildekor.
Favoritbana: Inte testat så många men Kalix är givetvis roligaste.
Tidigare tävlat: Några få folkracetävlingar, målvakt i bandy

Klass:
Supernationell,
Anledning till val av klass: Fanns redan en sån bil i familjen, delar bil med pappa-Fredrik.

Mål med säsongen 2018: Har inga stora mål direkt då det är min första SM säsong i rallycross och dessutom sjukt hårt motstånd. Men topp 5 är målet, och SM-finalen i Kalix ska de givetvis bli vinst

20-årige Simon Tiger från Kalix, har ett efternamn som blivit synonymt med rallycross, då pappa Fredrik haft stora framgångar i sporten. Simon har själv varit med sedan han låg i tryggt förvar i mamma-Marithas mage, men trots ett brinnande intresse har det inte varit självklart att Simon skulle börja tävla själv:
- Nej det har inte varit självklart att jag ska börja köra, körde några folkrace tävlingar men fick inte riktigt upp intresset för att köra själv förrän 2017, då jag provade 240´n på isen. Då tändes glöden i mig och nu är det bara rallycross i skallen på mig, absolut det roligaste som finns!

Simon har även spelat bandy, och var en talangfull målvakt som junior.
- Tränat litegrann med Kalix elitserielag men annars har jag bara spelat i division 1. Hade jag inte varit så lat så hade jag nog kunnat spela på lite högre nivå!

Nu ligger dock bandyspelandet lite på is, och hur det blir i framtiden vet inte ens Simon själv:
- Jag spelade lite förra säsongen men har tappat intresset för det då rallycrossen kom in i bilden, har inte bestämt mig om jag ska fortsätta eller lägga det på hyllan.

 

Första tävlingen Simon körde, var ett klubbmästerskap i folkrace då han var 15 år, men det blev inte många tävlingar i den sportgrenen.
- Har bara kört kanske 5 tävlingar i folkrace totalt, i bilar som knappt tagit sig fram, slutade med det, och sen har jag inte kört nånting alls förrän 2017 då jag hoppa in i supernationella klassen och tyckte jag klarade det hyfsat bra med tanke på hur lite jag egentligen kört.


Trots sin ringa ålder, har Simon hunnit med många tävlingar, men då ur ett depå-perspektiv. Att köra själv är dock något helt annat:

-Skillnaden är väll rätt stor, då jag själv kör är det mer prestationsångest, man vill ju prestera som man vet att man kan, men brukar bli stressad då det är tävling så kan bli lite fladdrigt. Men sånt försvinner då man får mer rutin, har ju som sagt inte många timmar bakom ratten.

Givetvis är det nerver inblandat även då Simon står vid sidan om, speciellt på senare år då han agerat spotter till Fredrk:
-Är jäkligt roligt att titta på även då farsan kör, brukar inte vara jättenervös, men jag måste ju prestera där också, och lägga upp taktik.

 

För många förare är garaget den stora baksidan med tävlandet, en nödvändig transportsträcka mellan tävlingarna. Men Simon har inget emot garaget, det är ju så han börjat sin karriär i sporten.
- Garagetiden hör ju till sporten, är ju roligt att vara och meka! Fast ibland så tar det ju såklart emot att kliva in i garaget och skruva i 8 timmar efter man har varit på jobbet hela dagen. Men så länge man slipper stressa så går det ganska bra.


Foto: Emelie Tiger Gustavsson

Linus Westman

2018-05-03
Medan snön ännu håller ett visst grepp om ljuva norr, står värmländska Finnskoga MK (Höljes) redo för att ta emot svenska rallycross-eliten i SM för klasserna Supernationell och 2400 på lördag den 5 maj, samt även RX Nordic för Supercar och Supercar Lites på söndag. Här på bloggen tänkte jag låta er möta några av grabbarna och tjejerna som döljer sig bakom balaklavorna, ikväll börjar vi med en stor guldaspirant i Supernationalla klassen, Linus Westman, Piteå MS:

Linus Westman


                                                                                                                              Foto : LiWe RX
 
Tävlingsbil: Toyota Corolla, byggd av Ydrefalk Motorsport. 3,2 L Volvo-motor byggd av Motordesign. Unic drivlina. Reiger fjädring runtom.
Ålder: 28
Klubb: Piteå MS
Bor: Norrfjärden
Yrke: Maskinförare, mycket inom gruvor
Team: LiWe RX
Sponsorer: SBM Bygg, Skoogs bränsle, Luleå Energiborrning, bdlight.se, C-upp Skylt & Reklam, Däckia Piteå, mfl
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: RC 2400 och RC Supercar (4WD)
Klass : Supernationell

Anledning till val av klass: Supernationell var den klass som var fränast då man var och kollade som liten. Det som lockar är att det är extrema bilar med ordentlig effekt. Absolut bland det coolaste man kan köra på en bra bana! Då det är riktigt varmt ute blir det ett kanon fäste!


Mål med säsongen 2018:
Vinna både SM-guld och Norrlandsveckan i rallycross

 

Linus Westman började tävla i rallycross 2008, men har vuxit upp med depå-livet som en naturlig ingrediens, där både pappa Micke och mamma Eva har en historia som tävlande i olika bilsport-grenar. Linus har hunnit med att ta fyra SM-silver i rallycross (2011, 2012, 2013 och 2017), och säsongen 2013 var han bara en poäng ifrån guldet. Dessutom har han ett hedrande SM-guld i Långnabb, isracingens motsvarighet till Formel 1 (2013), vilket var hans första och hittills enda säsong i isracing. Säsongen 2014 satsade Linus på Division 1, och det blev även två tävlingar i den klassen 2015. Men sedan blev det en ofrivillig time-out, då hjärtat började krångla. Men redan 2016 var Linus tillbaka, då med en Hyundai Accent, som inte blev gammal i teamet. 2017 inhandlades en Toyota Corolla av vad som kom att bli det årets SM-vinnare, Fredrik Larsson, en bil som byggts av kunniga familjen Ydrefalk i Laxå.


Alla meriter till trots, är förar-talangen från Råneå inte mer än precis 28 år fyllda.
Säsongen 2017 inleddes på allra bästa vis, men sedan gick det grus i maskineriet då både svänghjul och gulddröm sprack på näst intill hemma-plan i Skellefteå, och Linus fick nöja sig med SM-silver.
I år är siktet 100% inställt på guld.
- Nu är det bara guldet som saknas, och det är självklart att det är guldet jag siktar på. Men jag vill alltid vinna alla tävlingar!, berättar Linus, som även satsar stenhårt på att upprepa fjolårets seger i Norrlandsveckan i rallycross.

Bilen har inte fått några större nyheter, utan snarast bara förbättringar av småsaker, och givetvis har finishen setts över.
- Det ska bli kul att få börja säsongen med en bil man känner sig hemma i, konstaterar Linus, och man får väl anta att den tryggheten han börjar känna med bilen, betyder minst lika mycket som konkurrenternas nya motorer och andra vitala delar.

//Jenny Hapasari-Niemi


Vinterspecialen i Kalix

 
 
2018-03-05
I lördags (3 mars) var det tidig premiär av DM / FM i Racingspecial (sprint) i det nordligaste distriktet, då ny-uppfunna "Vinterspecialen" avgjordes i Kalix. Startfältet var inte det största, men kvaliteten på de som var med var desto större - och av födsel och ohejdad vana har jag lärt mig att i flertalet lägen uppskatta och fokusera på kvalitet före kvantitet - förutom världsliga ting som pengar möjligtvis...
 
Jag älskar snö, och mitt absoluta favorit-väder är när det snöar, gärna snö-storm - MEN inte när det är biltävling! Bilderna blir ju så dåliga, att man i efterhand funderar varför man överhuvudtaget bemödade sig att ställa sig i plogkarmen för att frysa om både fingrar och tår, när man kunde fortsatt att mingla med mysigaste sortens människor i depån?! Nåja, eftersom jag bara är en liten skit som inte har några ambitioner om att vara bäst, något jag ändå inte klarar av, så bjuder jag på skräpet jag lyckades få ihop i alla fall. Ni får väl ha lite fantasi om hur fint det hade kunnat vara, med en stor sol och minus ganska många snöflingor!
 

Det första problemet jag stötte på, var att Kalix Motorstadion var klart mindre gästvänligt för oss fotografer den här gången. Som sagt, jag älskar snö, men mina tax-ben är inte direkt skapade för att ta sig fram i meterdjup snö. Första omgången valde jag att gå i Benny Karlbergs fotspår - ett modigt drag i sig, med tanke på alla galenskaper som rör sig i den svart-vit-rutiga skapelsen från Gällivare. Men det gick ganska bra, även om platsen visade sig vara mindre foto-perfekt - aldrig bra att fota uppifrån om man vill ha fart i bilderna - men vad tusan, ni får fortsätta att använda er fantasi, och får ni fram en illusion av både ljud- och doftupplevelsen till era fantasier, så får ni en liten aning om hur härligt det kan vara, när livet är rally!
 

Kalle Nilsson, en av dessa guldklimpar som drar ett tungt lass i Kalix MK. Fantastisk ledare, med förtroende för sin stab, och mycket trevlig att jobba ihop med. Med ett ben i förarledet, har han också förståelse för att allt inte alltid går som man tänkt sig, och därför sköter han sina tävlingsledar-uppdrag med ett musikaliskt sinne, och roddar ihop det mesta så det blir bra för de flesta!
 
Mikael Johansson har bytt ut Volvon i garaget, och då blev det civila kläder och annan Volvo-körning. Någon bad mig ta hjälp av Micke för att slippa över plog-vallarna, men så mycket övermod kommer jag förmodligen aldrig att drabbas av, så att jag vågar sätta mig vare sig i eller på, eller ens i närheten av ett motordrivet fordon med den här dåren bakom spakarna! Räcker väl att jag vågar befinna mig i samma rum! Skämt å sido, det hade varit skoj att få se Micke bakom spakarna i en tävlingsbil istället, men den som väntar på nåt gott...
Somliga blir aldrig vuxna - och det är precis så det ska vara! Ivrigast av alla att komma till start, var Per-Erik Niemi, som delade bil med Mats Öberg.
När gubbarna kom i mål skrattade de så tårarna sprutade, och med det i åtanke trodde man ju inte att det hade gått jätte-fort. Men det visade det sig att det hade gjort - Perkas tid blev dagens snabbaste i standardklassen och räckte till seger, trots att han inte fick köra nån fler gång. Anledningen till skrattsalvorna, var att mannen i bild, Mats Öberg, hade gjort ett (o)seriöst försök att läsa noter. Det gick så där: -Han läste väl två noter, och sen sa han att "nu håller jag käft". Sen ropade han "gupp, sprätt eller nåt", och det var de noterna jag fick på den här sträckan, berättade Per-Erik när han började återfå talförmågan efter skratt-attacken. 
Motorsport är skoj. Dessa två silverrävar borde utnämnas till ambassadörer för sporten!

Sidbyte - efter att ha satt snabbaste tid var det dags för Perka att lotsa Mats. Frågan är om det blev särskilt mycket bättre notläsning - för redan i andra åket gick det på tok för duon ....

... som hamnade upp-och-ned i tillvaron! Det gick dock bra med både Mats och Per-Erik, och förhållandevis bra även för bilen, som dock entledigades från sin uppgift resten av dagen. 

Ett höftskott som jag trodde jag skulle få chansen att förbättra - men jag såg inte till det här härliga paret fler gånger under dagen. Sven-Ola och Aila Johansson fanns på plats och såg till att det fanns tre generationer av "Fröhandlar-Johansson" på plats.

Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, i sin läckra ex-Lahti-pärla. Problem med kopplingen, skulle tydligen kunna bero på för kort urtrampningslager - så jag sa till honom att det borde gå att knäppa med fingrarna för då brukar "korta saker" kunna växa till sig ganska snabbt! Han trodde inte på min idé...

Staffan Johansson - frö-fri Johansson, som dock fröat av sig med två duktiga söner i branschen, som tyvärr inte fanns med den här dagen. Men å andra sidan klarar Staffan själv att hålla familjens fana på topp, med sin härligt publikfriande körstil!
 

Peter Johansson - började sin karriär i en Ascona B, och även co-drivern Tommy Jakobsson har en del av sitt motor-CV i en sådan gudabenådad farkost - så det förstår ni ju att dessa två herrar tillhör de personliga favoriterna - TROTS att de ramlat och stött sig och numera tar sig fram med sorkdrift, i ett sånt där märke man fått lära sig att bara brukar ha två hjul.

Peter fick en välbehövlig avrostning, inför SM-sprinten i Skellefteå om några veckor, efter en säsong som kantats av haverier och krångel så här långt. Den här dagen skötte sig bilen så pass att alla fyra åk kunde genomföras, och Peter var snabbast i tre av fyra åk - tyvärr var det bara det snabbaste som räknades och där var han en sekund för långsam och fick nöja sig med andraplats i trimmat 2WD.

En som också fröat av sig bra för sportens välbefinnande, är Anders Bergström. I högerstolen har han själv dottern Linnea, och medan sonen Rickard bygger på sin egen bil, roar han sig dagen till ära som högerstols-kompis till Mathias "Lill-Fröis" Johansson. 

Ingemar Svensson hade en bra dag på jobbet, och slutade 3:a i trimmat 2WD, och börjar nu få ordning på många detaljer i sin 940 som börjar arta sig till en riktig pärla.
 

Peter Forlund med sin skönsjungande farkost. Tog ett snack med denna bild-förstörande vandal, som i sitt samarbete med Öhlins blivit alldeles för skicklig på att ställa in fjädringen på bilarna, så varken han själv, Ingemar Svensson eller Staffan Johansson bjöd på några värre studsbilder - fina lyft, och fantastiska landningar - precis som en motorsnörd som jag egentligen vill se, men bilderna blir klart häftigare om det inte är ordning på torpet (ler)
 

Skogens konungar, Thomas Lahti och Tomas Wikström. Vill man ha sladdbilder och grus- eller snösprut, då ska man zooma in Thomas Lahti! Faktiskt vet jag ingen som har härligare körstil än denna galning, som otroligt nog fyller 50 år i år - när det gäller utseende (förutom hårfärg) och körstil har han inte åldrats en dag på alla år jag känt honom - enda förändringen är möjligen att han kör ännu fortare, och åker av mer sällan!

Förlåt, det blev många bilder som är nästan likadana, men det är liksom svårt att välja bort bilder på sladd-mannen Lahti - till och med när bilderna är så dåliga som den här gången!
 

Oskar Andersson var dagens enda rallycross-bil, så att han vann klassen var väl ingen större skräll (ler) Men hade fler varit med, kunde listan bakom blivit lång!

Samling vid Emmy Berglunds Golf - när man råkar glömma slå på fläkten blir det lite varmt. Men då är det inte dumt att ha Leif Burman som hov-mekaniker - så Emmy kunde köra vidare, dagen till ära med pojkvännen Måns i högerstolen - nytt blod som introduceras till sporten, sånt gillas!!!

Snyggast i depån?! Hugo Tiger var ute och motionerade matte Maritha.

En bild som verkligen illustrerar hur mycket det snöade - heeeeelt underbart väder, men feeeeel dag! I sånt här väder vill jag vara i stugan och leka med hundgänget, men inte fota rallybilar!
Thomas Lahti-style - fort, fränt och trasig kofångare - då ger man publiken valuta för pengarna!

Finurliga filurer filosoferar - Benny Karlberg, Janne Forslund, Fredrik Johansson och pappa-Hapasari håller förmodligen på att lösa världsproblemen.
När Kenneth "Fröhandlarn" Johansson körde med Asconan i Appendix K, klagades det över att det jämt gick sönder. Undrar om man fortsätter skruva av gammal vana - för en Volvo går väl aldrig sönder?!

Här i vinter har vi gjort en viktig evolutions-upptäckt - Tomas Wikströms supertrevliga sambo, Susanne, är en syster till Thord och Tommy Thingvall - inte undra på att man tyckte om kvinnan från första början - bara man hör namnet Thingvall blir man alldeles varm i kroppen - svårt att hitta trevligare och snällare människor! Susanne är något av en doldis, som säkert många har missat. Men om nån funderar vilket som är hon, så är det bara att söka upp Thomas Lahtis bakre ko-fångare - förmodligen hittar ni Tore Lahti i ena änden, och Susanne Thingvall i den andra - precis som på den här bilden, för det är en vanlig syn. Enligt säkra källor är Susanne utnämnd till världens bästa service - oavsett om det är bilen, eller folket som bosatt sig i den, som behöver servas, så står hon där med allt från smörgåsar till bränsledunkar i högsta hugg! 
 

Kör-glada kompisar och konkurrenter - Alexander Pettersson och Göran Ahlström. Dagen till ära gick ålder före skönhet - eller hur är det man brukar säga?! Åtminstone körde Göran som en dröm, och daskade dit så väl plogvallar som Alexander och Mathias Johansson. Men det var jämnt så det förslår, och i sista åket hade samtliga tre samma tid!

Dick Ohlander med sin härligt retro-inspirerade Toyota Celica, dagen till ära med sin sambo i högerstolen.

Emmy hade bra ladd, och det blev ett litet skutt även för henne och Måns - ber om ursäkt för att vissa bilder har en blå ton - körde en snabb-bearbetning för att få bilderna märkta och lagom stora. De är vita egentligen...
Dick Ohlander
 
 
Göran Ahlström
 
Mathias Johansson, med Rickard Bergström i högerstolen
 
Alexander Pettersson - imponerad över hur både han och bilen tog sig an lyftet - stor tummen upp!
 
Staffan Johansson
 
 
Peter Johansson

Anders Bergström

Ingemar Svensson
 
 
Dagens segrare i trimmat 2WD, Anders Andersson, Kalix MK

Peter Forlund. Undrar om "PF" i hans firmanamn "PF Racing" står för "Prima Fjädring"?!
 
Skogens konungar
 
Oskar Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till sista åket slängdes barlasten ut ur Hondan, så stackars Tommy Jakobsson stod säkert frysandes någonstans i depån, medan Peter Johansson roade sig själv. Tommy siktar förövrigt på att komma till start i Is SM i vinter - OM bara grejorna håller ihop!
 
 
 
 

Även trevliga dagar har ett slut, och av någon anledning går dessa dagar i rally-tempo. Att Thomas Lahti vann totalt i denna Racingspecial, har säkert flertalet av er räknat ut utan att jag sätter det på pränt - men det var imponerande stor marginal, med ca 9 sekunder!
 
Resultat från tävlingen finns på :
http://idrottonline.se/KalixMK-Bilsport/contentassets/0aac6f28a27e49c1b64f90e09214ac4a/resultat-vintersprinten-2018.pdf
 
Vi träffs när vi syns, och syns när vi träffs - förr än vi själv anar!
Lev å må!
//JH-N
 

Racingspecial Kalix 12/8 2017

2017-09-06
Så har då turen kommit till en bild-kavalkad från Racingspecialen hemma på motorstadion i Kalix. Ett trevligt evenemang, ackompanjerat av kanonväder! Fredrik Tiger höll i taktpinnen, och förarna skötte sig i vanlig ordning exemplariskt.
Peter Forlund hade äntligen fått en frisk bakaxel, och gjorde sin första sommar-tävling för i år. Det blev en fjärdeplats i klassen, GrpH 2WD.
Perra Sandgren smög i buskarna med sin Canon - alltid lika trevligt med besök av mina kamera-beklädda kollegor!

Anders Bergström slutade tvåa i Grupp H 2WD.
Peter Bäck körde bara en omgång, för sen gick mellanaxeln sönder på hans stiliga 940 - det dröjde dock till tredje omgången innan nån rådde på hans fantastiska tid, och Peter slutade på en fin tredjeplats trots allt!
 
 
 

Alexander Pettersson hade en ovanligt svag dag på jobbet, och trots att det såg bra ut, slutade han bara fyra. Dock får han högsta betyg ur en fotografs synvinkel i vanlig ordning, för det är otroligt hur långt man kan sprätta grus med en standardbil!
Erik Wiklund lastade med sig sin galna vän Juha Ylipuranen i högerstolen, trots att man vid event som dessa inte har något krav på kartläsare. Kanske var Juha lite för tung, för det blev en sjätteplats för duon i VOC.
Göran "Kangen" Ahlström stod knappt att känna igen den här dagen, för det gick så städat att man undrade om han bytt chaufför. En femteplats är inte heller den position man vant sig att se denna sprintkung på.
Dennis Jönsson hade också en tam inledning av dagen, och en förklaring var att han hade problem med att växlarna inte ville hållas på plats, samt att man gjort om lite i fjädringen så han inte kände sig riktigt hemma i bilen. Men efter lite "skäll" av mig, plockade han fram manlig körning som det anstår en Jönsson till tredje omgången, och då klev han också upp på pallens tredjeplats!

En som däremot inte behövde någon som helst piskning för att föra det han skulle, var Simon Olsson! Oj, som han körde, denna yngling från Vännäs! Det var rent vackert att se! Kanske sov han och teamet gott i vårt reservhus natten till tävlingen (ler). Simon vann i alla fall VOC med dryga sekunden, och var i en liten klass för sig den här dagen.

Erik Lindqvist lånade NMS Bodens klubb-bil, och körde stabilt och fint till en sjundeplats.

Det var uppenbart det unga gardet som hade vaknast på bäst racing-sida den här dagen, och Mathias "Lill-Fröis" Johansson slog till med andraplatsen bakom Simon Olsson.

Att beskylla Mats Öberg för att tillhöra det unga gardet, vore väl en sanning med kraftig modifikation - OM man inte ser till sinnet. Med 60-strecket passerat med marginal, har han nu gjort comeback, och går omkring med ett mer eller mindre permanent leende på läpparna. Mats var ensam i standardklassen, så han tävlade främst mot sig själv den här dagen - och givetvis vann han!

Robert Niemi och Mikael "Hollis" Hollström - är man inte vapendragare i rallybilen, så kan man konkurera med påskkärringarna och sköta kvasten.

Väldigt samspelta i sina moves också!

Simon Tiger vann sin klass övertygande.

Lars Bergqvist slutade tvåa efter Simon Tiger - jag har fått för mig att det här är en 2400-bil, men jag har förmodligen fel, om det inte är så att Lars vill köra på fria däck...

Oavsett vilket så har Lars alltid varit den som stått för stiligaste ekipagen i depån, och det trots att han nu ramlat i trappan och köpt sig en Ford! Bilen blänker i alla fall så mycket, att t o m solen kände sig hotad och var tvungen att komma fram bakom molnen för att ta upp konkurrensen om vem som skiner mest!
 

Mathias Forsman vann 2400, och som vi sett på inlägget från Kalix, som trängt sig före i blogg-kön, så vann han även DM-finalen i rallycross här på Kalix Motorstadion. Forsman har städat till sin körning och ser ut som handen som hittat rätt storlek på handsken, när han framför sin Ford Escort.
 

På andraplats återfanns Forsmans gamla bil, numera i händerna på Roger Frisk, men enligt uppgift tillhörande Lasse Englund.
 

Robert Nyström tillhör dessa fenomen som inte ser ut att köra fort, utan smyger sig fram snyggt och prydligt. Idag blev det dock en tredjeplats för honom, då två av mina klubbkompisar uppenbart vaknat på race-humör.

Michael Johansson var en av de jag hade förväntat mig att se i resultatlistans övre hälft, men problem med registret på motorn, gjorde att ha Micke slutade på en blygsam fjärdeplats, med fyra deltagare i klassen, extra förnedrande då klubb- och arbetskompisen Kalle Nilsson vann med en SAAB!

Däremot var Micke så klart fotogenisk i vanlig ordning, och jag gillar skarpt att han inte har några planer på att överge Volvo 240!
Anders Danell hade däremot fart på bubblan, och slutade tvåa idag.

Men snabbast av alla var Kalle Nilsson, med den Saab vi vant oss att se hans hustru Sandra köra rallycross med. Måste vara en rent magisk chaufför som kan vinna trots att han far omkring med en Saab - eller hur Hans "Moro" Aldenlöv och Peter Lidman! (ler)

Leif Jonsson sladdade friskt och förmodligen mest av alla i klassen, såg härligt ut, men räckte bara till en fjärdeplats.

Anton Mattsson vann den här tävlingen 2016, men då var det förstås ingen BDG-Escort på plats. Idag fick Anton nöja sig med andraplats, efter fin körning.

Peter Engström har blivit varm i kläderna i sin BDG-Escort, och verkar lyckas med det mesta han företar sig det här året. Andraplatsen i klassen i Midnattsolsrallyn sticker så klart ut bland allt annat, speciellt då vinnaren i klassen var Mäster Stig Blomqvist. Tävlingen i Kalix blev det övertygande seger, trots att co-driver Thomas Nilsson fick åka med i högerstolen som nåt slags försök att vara ballast - men här får jag citera en vän (Ulf Forslund) som brukar säga -"Det är svårt att vara tung när man är lätt!"

Kenneth "Fröhandlarn" Johansson slutade trea med sin Ascona B - och tyvärr är nog dessa bilder de sista jag tagit på Kenneth med den här bilen. Bilen är enligt uppgift såld, och bara Kenneth än en gång får ordning på sin trilskande hälsa, så kommer det med all säkerhet en ny bil till familjen.

Simon Tiger passade på att låna allt han bara kunde, från pappa Fredriks sandlåde-arsenal, och körde imponerande fint även med denna crosscart.
Även om de gav ett slött intryck, så jobbade Robert och Hollis på bra med Blåkulla-verktygen, rent så Robert hade lite träningsvärk i armarna dagen efter!

Sandra Jönsson blev tvåa i folkrace-klassen.

Eero Tallus hade inte mycket att sätta emot SM-suveränen Michael Wikström, och fick nöja sig med andraplats i 4WD.
Michael Wikström kör med ett sånt självförtroende, att det rent syns utanpå bilen. Vinner man SM-deltävlingar och SM-sprintar på löpande band, var det så klart inte förvånande att han vann även Racingspecialen i Kalix.

Urban Jakobsson slutade femma i GrpH 2WD

Dan Thörnevall kämpade för att rå på Peter Bäcks fina tid från första åket, och i tredje försöket lyckades han slå tiden och knuffa ner Peter från podiets översta plats!
 
 
 
 
 

Dessa tre bilder på Mats Öberg står det fel på fotograf - för det är "lillebror" Örjan Larsson som provkör min kamera.
 

Undrar om det här är vad Anders Jonsson skulle kalla "Micro-kris"?! Det är åtminstone vad min galna far skulle kalla "fränt" och rätt använd utrustning!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tommy och Annika Lundqvist - att lita på i ur och skur! Alltid lika ivriga att hjälpa till, och mer än guld värda!

Dennis fick som sagt upp ångan till tredje omgången, och fick som vanligt MVG i betyg av mig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hasse Lundbäck blev trea i folkrace-klassen.

En lika självklar som trevlig närvaro i Kalix - Eilert Gezelius, mannen som skapar magi om han får en kamera i sina händer!

Ser ut att vara hemliga saker som avhandlas av Robert Niemi och Peter Bäck

Yngst i familjen Aldenlöv, men lystrande till namnet Thörnevall, Alma Thörnevall för att vara mer exakt.

Kalle Nilssons snyggaste supporter - lillasyster Hannas stiliga schäfer.

Dårarnas paradis - efter jag hade träffat på Dennis Jönsson för första gången, utnämnde jag honom till att vara nån slags reinkarnation av min pappa H - efter att ha känt honom under rätt många år nu, har jag inte blivit mindre säker på min utnämning. Galna och snälla som få - två av mina favoriter!

Bengt Asserfeldt och Anton Mattsson - hur mycket bilsport-erfarenhet ryms det egentligen i samma bild?!
 

Tävlingsledare Fredrik Tiger

Michael Wikström, mannen som väljer att köra Ford, trots att han har en Ascona 400 hemma i garaget. Vad ska man säga?!

Thörnevall, Bergström och Bäck - kunde lika gärna ha varit klubbmästerskapet i NMS Boden!

Simon Olsson, Mathias Johansson och Dennis Jönsson

Sandra Nilsson-Björn - ett yrväder som hjälper till överallt där hon bara hinner - och lite till, och hela tiden med ett leende på läpparna!
Kallen Nilsson, Anders Danell och Robert Nyström, grattas av Fredrik Tiger

Peter Engström, Anton Mattsson och Kenneth "Fröhandlarn" Johansson

Hasse Gustafsson fick bara kört en omgång i folkrace-klassen, och då var jag inte på plats med kameran - därav inga bilder. Det räckte ändå till seger före Sandra Jönsson och Hans Lundbäck.
 
Det var allt för den här gången!
Lev å må!
//JH-N
 

RSS 2.0