Mattias Ohlsson

2018-07-22

Mattias Ohlsson
foto: Eilert Gezelius

Tävlingsbil: BMW M3 E30
Ålder: 31
Klubb: Bollnäs MK
Bor: Bollnäs
Yrke: Kundmottagning och verkstad, Bollnäs Bilaffär
Team: Ohlsson RX
Sponsorer: AUTOEXPERTEN,LIQUI MOLY, BOLLNÄS BILAFFÄR, POLAR, SKOGLUND REKLAM, KA NILSSONS MOTORSPORT, FLD (LUDDE DAVIDSSON) FAVORITBANA: ARVIKA, HÖLJES TIDIGARE
Tävlat: Alpin skidåkning
Klass: 2400
Anledning till val av klass: För att den klassen är relativt vettig ekonomiskt sett, med flest utövare och klart tuffast motstånd.
Mål med säsongen 2018: Vinna SM-guld

Mathias Olsson, son till 1995-års SM-vinnare i rallycross, Mats Ohlsson, debuterade i rallycross 2007 i sin pappas gamla SM-vinnande Volvo 240. Trots att bilen hade åldern mot sig, och en 15 år gammal motor under huven, lyckades Mattias vinna sin andra tävling, en deltävling i Svealandscupen i Västerås.

2008 började med två stora hål i blocket, men Mattias spottade i nävarna och tog nya tag, nu med hyrd motor från Motordesign. Med friska kusar under huven, blev det fem segrar och därmed totalseger i Svealandscupen. Framgångarna fortsatte under 2009, men nu vaknade också suget efter en nyare bil, och familjen grottade ned sig i garaget, offrade en säsongs tävlande, och 2011 blev det debut med nya bilen, en Hyundai i30. Man gav bilen två säsonger, men var inte nöjda med vad den levererade, och beslutade sig för att bygga nytt igen, en BMW M3.
Familjen Ohlsson hittade en komplett kaross som ”bara” var i behov av renovering och uppdatering, och byggde bil parallellt med tävlandet 2012. Första säsongen med bilen blev det SM-guld i rallycross och SM-silver i Backe! Extra mäktigt med SM-guldet, var att Mattias avgjorde guldfighten på Kinnekulle ring, vilket även var platsen där pappa Mats säkrade sitt guld 17 år tidigare!
Därefter har det hunnit bli ytterligare ett SM-guld i rallycross, och dessutom ett SM-guld i SM-veckans vintersprint. I samlingarna finns också 2 st SM-silver i både rallycross och backe.
När Mattias fick frågan inför säsongen, vilka han ser som sina största konkurrenter, blev svaret:
- Många! Men främst Per Berglund!

Med halva SM-säsongen avverkad, är tabellen också väldigt jämn, med Mattias på tredje plats, med endast 3 poäng upp till ledande Simon Claesson och bara 1 poäng efter Per Berglund.

Nathalie "Natha" Petersson

2017-07-18

Nathalie ”Natha” Petersson
 
foto: privat

Tävlingsbil : Audi 80 Coupé
Ålder : 21
Klubb : SMK Helsingborg
Bor : Helsingborg
Yrke : Egen Företagare på Natha´s Motorsport
Team: Team Prevex
Sponsorer: Prevex AB, Milwaukee SWE, ACM.SE, Crawford Center, Rostfria Svetsmontage, Bjuvs tryckeri AB, Sydpetroleum AB, Carlsson & Möller, VEGE motorer norden AB, Fältmontören Skåne AB, RRS Smide, Höganäs Plåtslagaren, Grossmann:s, Engelholms Glass, Färg & tapet i Helsingborg, Höganäs Specialsnickeri, Arvidssons oljetransporter AB, Glastjänst i Bjuv AB, Värmeteamet i Skåne AB, Väla Däckcenter, Mark och transport AB.
Favoritbana: Skellefteå (helt klart värt resan på 130mil)
Tidigare tävlat: Folkrace, sen Rallycross JSM
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Satsar på Supercar Lites, men inte kunnat köpa bilen än. Hade gamla Audin i garaget, så det var bara att bygga ihop den - allt för att hålla körningen uppe!
Mål med säsongen 2018: Man går aldrig ut i en tävling för att komma tvåa, så självklart satsar vi på vinst i RM

Nathalie ”Natha” Petersson är tjejen som vuxit upp med motorsport, och lever och andas motorsport. Denna driftiga tjej har skapat sitt eget varumärke, och driver företaget ”Natha´s Motorsport” på heltid. Trots att motorsporten alltid funnits där, med både en pappa och morfar som tävlat i folkrace och rallycross, och där hennes pappa även varit mekaniker till meste tjej-mästaren i rallycross, Ingela Eriksson, så var motorsporten inget givet val för Natha
- Det var inte självklart för mig att jag skulle börja tävla, intresset för bilar kom vid 14 års ålder. Innan dess var man den klassiska hästtjejen.

Åren som junior i folkrace gav ringar på vattnet, och framgångarna medverkade så klart till valet att plugga på Motorsport gymnasium på Ring Knutstorp. Det var här intresset för rallycross vaknade, och första rallycross-bilen inhandlades 2015, och körde första rallycross-tävlingen samma höst. Men några framgångar blev det inte med den bilen
-Under hela 2016 bråka jag med den och ingenting gick. Början på 2017 köpte jag min älskade Audi, som den Audi nörd jag är. Vi tävlade hela JSM säsongen med upp- och nedgångar. Nu när man blivit "gammal" så åker vi RM med samma bil, men en högre budget har gjort att jag kunnat ändra massor, så som växellådan och ordentliga inställningar i motorn.
Man hade kunnat tro att en pappa med det brinnande intresset, var en pådrivande faktor till Nathas val av sport. Men hans erfarenhet hade snarast lärt honom att det finns baksidor med sporten.
- Min pappa som skruvat rallycross åt Ingela Eriksson tidigare visste vad det kosta och den dagen jag sa att jag skulle börja med rallycross svara han " jag vet vad det kostar så av mig får du inga pengar men min tid kan du få". Där började hela min resa på Natha´s Motorsport och att jaga nya samarbetspartners var ett måste. Idag 4 år senare lever jag på mitt tävlande.

Nu är målet för denna driftiga och målmedvetna tjej, att köpa sin egen Supercar RX2-bil, men fram till hon uppnått den budget som krävs, tävlar hon glatt vidare med sin gamla Audi, för att samla på sig rutin som förare.
 
foto: privat
 

Magnus "Abris" Abrahamsson

 2018-07-18
 

Magnus ”Abris” Abrahamsson

 

 

Tävlingsbil: BMW E46 Coupe
Ålder: 46
Klubb: Vännäs MK
Bor: Umeå
Yrke: Säljare på BEVEGO
Team: ML Motor
Sponsorer: Svennes Traktor, Haga Plåt, LG Aluprodukter, Bevego, ML Motor, Plåtslagarna, 
Nymans däck, Robbans Garage, Björklunds gräventr, men hoppas på nån fler...
Favoritbana: Alla
Tidigare tävlat: Ishockey och folkrace
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Kul med många startande samt att pengarna styr.
Mål med säsongen 2018: Köra allt (RM, Norrlandsveckan och Nordic RX) om grejerna, tid och 
framförallt pengarna räcker! Siktar på att åka final i alla race, klarar man det borde det räcka långt!! 

Magnus ”Abris” Abrahamsson har anor från Bolidens division 2-lag i hockey, men långt nedpackat i livsryggsäcken, eftersom han gjorde sina sista matcher någon gång i slutet av 1980-talet. Tack vare en rallycross-intresserad pappa, fanns bilsporten med i uppfostran från ett tidigt stadium.
- Vi åkte ofta och tittade på Ture Karlsson, Grus-Kalle, P-E Johansson mfl. Pappa körde två folkrace-tävlingar, det var nog då jag fastnade på riktigt.

Abris debuterade själv i folkrace 1991, men det kom att dröja till tidigt 2000-tal innan debuten i rallycross (ca 2002). Därefter har han nog försökt att sluta en och annan gång, men tack och lov misslyckats lika kapitalt varje gång. Trots att han varit med länge och haft en del framgångar genom åren, var det som om handen verkligen hittade sin plats i handsken när han bytte till BMW 2016. Första säsongen blev det bara några tävlingar med en M3-kaross, innan han lyckades tjata till sig att få köpa karossen till den E46 han har idag, av Roger Lunde i Haninge.
- Jag frågade Roger redan 2015, men då skulle han ha kvar den.

Trägen vinner, helt klart, och i denna nya svarta skönhet, blev det flera framskjutna placeringar i RM 2017, och säsongen avslutades med ett DM-guld. För en man som varit med så pass länge som Abris, finns så klart rutin i massor. Men det finns fler styrkor, och som utomstående så kallat objektiv, går det inte att undvika att se vilken sportsman ut i fingerspetsarna denna förare är! Helt klart räds han inte att sticka in nosen när det hettar till, men i depån är han den som gärna hjälper och alltid har ett leende till övers.
-Mina styrkor… Borde väl ha en hel del rutin, trots min ringa ålder! Hyfsat startsnabb, och har ett bra team runt mig!

Eftersom serien hunnit halvvägs, står det tydligt att se att det är rätt många som vill vara med och göra upp om medaljer. Men redan efter första deltävlingen i Strängnäs, var Abris på det klara om vilka som skulle finnas med i diskussionerna:
-Finns många som kan vinna RM-titeln i år. Johan Uhr så klart, men fler är Putte Alvarsson, David Hjertberg, Erno Antikainen… Jag tänkte också vara med uppe i toppen, samt självklart både Jens Olofsson och Robin Lundqvist, trots att de hamnade lite efter i tabellen i Strängnäs. Sen bjuder jag på en lite ”skräll” i Andreas ”Linkan” Lindkvist, tror han kan samla poäng framöver.

Efter två körda SM-tävlingar kan man konstatera att Abris har bra koll på sina konkurrenter, då han prickat in 7 av 10 förare som finns med topp-10, inklusive sig själv på tredjeplats!
Utöver de fina framgångarna i RM så här långt, kan Abris nu även titulera sig nybliven mästare av Norrlandsveckan 2018.

Delad glädje, är dubbel glädje! Magnus "Abris" Abrahamssons seger i Norrlandsveckan smakade förmodligen extra sött, då han fick dela glädjen på prispallen med teamkompisen Jens Olofsson.

Mästarmöte Kalix

2018-07-17
I fredags, närmare bestämt fredag den 13 juli, hände det som man bara vågat drömma om! Idel ädel gamla barndomsidoler ställdes upp i full förarmundering, för att göra upp i en länskamp mellan Norr- och Västerbotten.

Bakre raden från vänster: Speaker Claes Lundqvist, Alf-Erik Bäckström, Hans Nilsson, Folke Riström, Kent Larsson, Benny Forsman, Håkan Johansson, Göran Lindvall, Ulf"Racer" Larsson, Ture Karlsson, Kent Isaksson (samtliga stående)
Främre raden, knästående från vänster: Thord Thingvall, Curt Jonsson, Gary Oscarsson, Anton Mattsson och Peter Christoffersson.
 
Med kännedom om vad det var för tokar vi ställt upp på startplattan, valde vi att genomföra en kvalomgång som ett tidskval, där man startade med mellanrum, med klockan som huvudkonkurrent. Robert fick äran att vara starter.
 
 
Hasse Nilsson (visst minns ni hans underbart stiliga Volvo 240 i rallycross - inte mycket likheter mot denna bil!) hade tydligen något otalt med våra väg-bockar, och gav sig tid att närstudera dem, allt medan klockan tickade på.
Var det nån som trodde på att endast klockan skulle ses som konkurrent i det här sällskapet? Självklart var framförvarande bilar klart intressantare byten, än att sätta en vass tid!
 
 
 
Ture Karlsson på väg mot sitt första äventyr, medan Kent Isak hade kört sönder sin första bil för kvällen - det skulle så klart hinna bli fler!
Vår ordförande, Leif Karlsson, assisterade med att försöka fixa lite sikt åt gubbarna.
Alf-Erik Bäckström byter av Ulf "Racer" Larsson
 
 
Första sammandrabbningen...
 
...
Så här gör man sig enklast av med en fd Saab-åkare - Ture Karlsson ställs åt sidan i en orange-svart bil.
Även Saab-ikonen Gary Oscarsson fick känna på tuffa tag...
... och fick finna sig i att bli åskådare med framhjulspunktering.
 
 
 
 
 
Benny Forsman gjorde tidernas kanons-start, och chockade frugan Barbro. Dock dröjde det inte länge innan han stötte på en ny bekantskap, med vad han ansåg var nån konstig pinne mitt under bilen. I den bakhjulsdrivna världen kallar vi det för mellanaxel!

Barbro Forsman och Berra Nyman har kampera tillsammans i ÖNBF´s styrelse under ungefär ett sekel, men verkar fortfarande ha gott om ämnen att avklara tillsammans.'
Speaker-Claes var rapp med sin mikrofon. Här är det Anton Mattsson som hamnat i fokus - hur nu en man som Anton kan göra det?! Han har väl aldrig nåt hyss på gång, eller gjort nåt bus på banan?!

Bakom varje framgångsrik man står en förvånad och i det här fallet fantastisk kvinna; Maria Johansson, bättre hälft till 19-faldige SM-vinnaren Håkan Johansson.
 
 
The good, the bad, the ugly! Veni vidi vici! Sju (i det här fallet fem) vågade livet! Top Gun... Tja, vilka fler filmtitlar och klyschor kommer ni på när ni ser det här härliga gänget?!
 
 
 
 
 
Berra Nyman, mannan som gjort sitt bästa för att hålla ordning på det här gänget och generationer både före och efter dem - faktiskt har han lyckats ganska bra också, även om det kanske inte var särskilt ihållande...
Riddarens rustning, i väntan på sammandrabbning
Givetvis var vi tvungna att ha tidstypisk speaker och domare; Claes Lundqvist och Berra Nyman.
En professor och en uppfinnar-Jocke - Gunnar "Professorn" Lundström och Kent "Kent-Isak" Isaksson.
Undrar om det är gamla synder som avhandlas?! Folke Riström och Kent-Isak
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Thord Tingvall skuggas av Ulf "Racer" Larsson, som tillsammans med Ture Karlsson var de enda två som faktiskt dök upp i sina overaller från tiden det begavs. Thord hade också sin egen overall, men inte den som "var en gång".
 
Ulf "Racer" Larsson och Alf-Erik Bäckström
Håkan Johansson och Claes Lundqvist
 
 
Gary Oscarsson dansade sig i en lånad overall, och visst håller ni med om att alla dessa gubbar, klär allra bäst i förarutrustning!
 
Speaker-Claes kunde inte ens hålla mikrofonen i styr vid uppställning för gruppfoto - och det är väl precis just det som gör honom till "The Claes"!
 
 
Far och son Larsson till höger i bild; Kent i overall, och Örjan i matchande färger på sina shorts och t-shirt - helt klart måste det ju varit uppgjort!
Gråhåriga, men i allra högsta grad aktiva! Anton Mattsson, Christer Ekevad och Håkan Johansson.
Thord Tingvall och Peter Christoffersson
Tommy Karlsson, yngsta son till Ture, tillsammans med "Fru-Racer-Larsson", som jag tyvärr missat förnamnet på.
 
Racer Larsson putsar ordning på grejorna.
 
 
Ture och hans pipa - en ikon viktigare än nationalsången i detta land!
 
 
 
Lillebror Anders Christoffersson försöker få Peter att rymmas i stolen.
 
Kent-Isak
Thord och Ture
Kom på en situation då det inte är bra att ha en mamma till hands! Jag kommer inte på nån, och Hasse Nilsson fick också nytta av min mamma-Siw, när han skulle få fast hjälmen.
Benny Forsman och Curre Jonsson
Isrävar med rallycross-meriter av rang; Folke Riström och Håkan Johansson
Lasse Englund och Alf-Erik Bäckström, två av Kalix MK´s gamla rävar.
Ett äkta racinghjärta, prytt med ett anrikt märke...
Ulf "Racer" Larsson
Göran Lindvall
Gary Oscarsson
 
Den halte leder den blinde, men i det här fallet var det en både halt, lytt, halv-blind och genom-snäll Pappa-H som försökte assistera Hasse Nilsson...
... men det var nog tur att han fick assistans av Robert för att få nån ordning.
Anar man ett stort intresse för hur man ska åstadkomma bästa tiden?!
Håkan Johansson, fokuserad inför start
Håkan Johansson och Christer Jauhiainen (ber om ursäkt om jag misslyckats med stavningen!)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Barbro Forsman ger stallorder till maken Benny
 
Släktträff - i helgen blev jag upplyst om att bröderna Christoffersson är släkt med Berra Nyman, som faktiskt är född och uppvuxen i Norrfjärden. Prickar därmed stolt av honom som norrbottning, trots att han bott några decennier i Lycksele.
Thord Tingvall kan inte låta bli att assistera Per-Erik Niemi när det började låta "konstigt" under huven.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mamma-H agerade bartender.
 
Micke Johansson agerade första vattnare. Vet inte om han odlade nåt spännande under Curre Jonssons huv, eller om han tillsatte jäst i hopp om att bilen skulle växa till en hjullastare?!
Alf-Erik Bäckström, the one and only. Fyller 75 i september, men jobbar ännu mer än heltid som bilförsäljare! Såna här människor tillverkades förmodligen bara vid 1900-talets mitt!
Obligatorisk bild på Kalle Nilsson, som blir sååååå glad när jag fångar honom på bild! Mycket kompetent tävlingsledare, för att bara nämna en av hans många skills.
 
 
 
 
En katt bland hermelinerna! Mitt bland alla gubbar, hittade jag den första SM-vinnande tjejen i rallycross; Eva-Britt Sandström.
 
 
 
 
 
 
 
Peter Christoffersson tar sig ett träningspass, som verkar gå ut på att få plats i bältet...
 
 
 
 
 
 
 
 
När det till slut var dags för final, fick Micke Johansson jobba flitigt med sin vattenkanna. Det behövde fyllas på både här och där, och framförallt kyla av både det ena och det andra. Till slut var det bara fyra någorlunda hela bilar kvar, och finalen skulle därmed bara bestå av två förare från varje län, rimligen de två bästa poängplockarna från respektive lag. Göran Lindvall och Peter Christoffersson hade lyckats bäst i Norrbotten (Ulf "Racer" Larsson och Göran Lindvall var väldigt jämna) och i Västerbottens gäng var det Hans Nilsson och Håkan Johansson som lyckats bäst. Alltså stod jag inför ett svårsmält faktum - Anton Mattsson skulle inte få köra superfinalen! Anton Mattsson, ni vet denna galne lirare från Umeå, som bjudit upp till så många härliga bilder, och fortfarande förgyller tillvaron för många av oss. En stor idol för undertecknad, även om glorian så klart hamnade lite på sned när han bytte sin Volvo 142 mot en Ford Escort - en skada han dock satt plåster på i nutid, med sitt bilval i Historiska rallyklassen.
Till saken hör dessutom, att Anton var den som varit snabbast i tidskvalet. Hur tusan skulle jag lösa den här ekvationen? Jo, jag hittade en bil till! Frågade Robert om den var körbar. -"Jo, men den har bara bromsar ibland, men nog går den att köra", blev svaret. Efter lite jobb var både Robert och Kalle övertalade, och jag tilldelade därmed Anton en wildcard, där han fick köra finalen som representant för Övre Norra, och därmed inte påverka länskampen.
Så var det då dags för super-final, där agnarna skulle skiljas från vetet, mästarnas mästare skulle koras, och vi skulle slutligen avgöra om det är Norr- eller Västerbotten som är bäst!
Eftersom jag hade så svårt att slita mig från gubb-gänget på startplattan, var det ju tur att Örjan var ute och motionerade sin kamera på bättre race-plats. Så dessa action-bilder från starten, är signerade Örjan Larsson!
Efter start-karambollaget var det Peter Christoffersson som tog sig iväg först av alla. Event-master Kalle Nilsson var snabbt ute med en svart flagga, som tilldelades Göran Lindvall (senare under kvällen allmänt omdöpt till "Gamle Svarten"). Göran, som låg sist i startfältet, tuffade dock vidare i opåverkat tempo. När han kom i mål var det nån som frågade varför han inte stannade för den svarta flaggan: - Jag? Jag visste väl inte vad jag hade för nummer!, blev svaret.
En som förhoppningsvis har bättre koll på vad han delar ut för nummer till sin hustru Sandra, är Kalle Nilsson, för även han hade fått en släng av solsting. Sällskapets bad guy var nog snarast Peter Christoffersson, men det kommer jag alltid att vägra erkänna, för jag hade så klart svetsglasögon på mig!
 
I mina ögon slutde finalen på bästa möjliga sätt. Resultatet kan tolkas på lika många sätt, som dessa underbara förare valt att tolka SBF´s regelverk genom åren.
Anton Mattsson lyckades passera Peter Christoffersson, och vann därmed som representant för Övre Norra. Först i mål av länsrepresentanterna blev då Peter, som var tvåa efter Anton, men eftersom Göran Lindvall fick en svart stämpel av Kalle Nilsson, så hade Västerbottens Håkan Johansson och Hasse Nilsson ett jämnare resultat. Så frågan är vad man väljer att ska vara avgörande - jämnhet, spjutspets eller final-vinnare? Eftersom det finns flera alternativ, och att Antons så tjusigt segrade som representant för Övre Norra, valde jag att bedöma länskampen som oavgjord - med förhoppning att vi får göra ett nytt försök att skilja oss åt 2019!
 
 
På området nostalgi och ikoner, så vandrade tidtagnings-oraklet Siwert Lindqvist förbi kamera-gluggen och råkade fastna han med.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter lekstugan bjöd Tobbes Tak på god mat från Lilla Hotellet.
 
Örjan in action, närstuderar allt som skulle kunna vara en "burk", men det här var visst
en högtalare.

Man kan inte annat än att bli både glad och varm om hjärtat, när man kvällen efter
Nostalgi-racet föräras med en bild som denna, med nästan hela Västerbottens lag,
ett stycke hov-mekaniker och förrymd norrbottning, iklädd tröjorna som typ ramlade ur
mitt huvud när jag tänkte på dessa herrar innan tävlingen.
Från vänster: Benny Forsman, Håkan Johansson, Ture Karlsson, Janne Hellqvist, Gary Oscarsson, Kent Larsson och Anton Mattsson.
Tack Barbro "Morsan" Forsman för den fina bilden, som får sätta punkt för detta inlägget!
 
Lev å må!
 
//JH-N
 
 

Putte Alvarsson

2018-07-17

Björn ”Putte” Alvarsson

foto: Rickard Persson 
 
Tävlingsbil: Porsche 944 
Ålder : Bilen är från 1990 och ålder på gubben inuti är blysamma 47.
Klubb: Vadstena RRC
Bor: Ödeshög
Yrke: Ägare av företaget Servicedepån I Mjölby AB som håller på med Lastbil- och släp-reparationer. Team: Ja de är väl jag och ibland min dotter Selma som brukar följa med när de inte krockar med 
hennes fotboll.
Sponsorer: ACM, Ingelsta Thermotransporter, Clabris Reklam och mitt eget företag Servicedepån.
Favoritbana: Måste väll vara Bollnäs där jag vunnit mest på antar jag. 
Tidigare tävlat: Körde folkrace i mina unga dagar, testat lite rally, Crosskart och nu Rallycross.
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Denna klass är en klass där man kan hänga med i med en normal plånbok enlig mig. 
Mål med säsongen: Försöka vinna RM och Svea cupen.
Facebooksida: puttesmotorsport

Björn ”Putte” Alvarsson har en medfödd passion för motorer och fart, och började sin bilsport-karriär i folkrace som 15-åring.
- Jag var i Linköping på lördagen och körde upp för licens, och på söndagen åkte jag min första tävling i Valdemarsvik, och den vann jag! Jag kommer ihåg det som igår! Visste inte ens att jag hade vunnit, så ny var jag!

Det blev ganska intensivt tävlade i folkrace under 5-6 år, men därefter klingade det av och blev mer sporadiskt. Senaste folkrace-inhoppet var någon gång vid sekelskiftet. 2006 var det dags för ny motorsport, och den här gången blev det Crosscart, i vilket Putte tävlade till 2009.
- När det byttes däck-typ i Crosscart slutade jag, och började bygga min första BMW, som var klar till 2010.

Putte trivdes annars bra i Crosscart, men bilar i fullformat lockade:
- Att jag började med rallycross var för att man fick behålla bilen (till skillnad från folkrace), och man fick verkligen åka bil istället för Crosscart, som verkligen var skit-kul! Dessutom klarar man sig själv utan en massa mekaniker!

Tjusningen med rallycross är förmodligen inte densamma för alla förare, men något som flertalet är överens om, är att den sociala biten med samvaron tillsammans med likasinnade i depån, är en bidragande orsak till varför man håller på. Putte är inget undantag.
- Tjusningen med just rallycross är nog 50% depålivet med alla vänner och 50% körningen. Hade tillexempel inte träffat min absolut bästa kompis, vän, extra broder och värsta konkurrent, Johan Uhr, om jag inte hade börjat med detta!

Sedan har såklart rallycross fler saker som skiljer sporten från andra grenar.
- Det är väldigt intensivt i heaten, och du får verkligen inte göra några misstag, för då är man genast efter i tiden.

Till i år har Putte satsat på en väldigt udda rallycrossbil, en Porsche 944, och man kan undra vad det var som gjorde att han satsade på just den bilen?
- Jaha du, bil-valet är lite komiskt, då jag byggt två BMW-bilar, och verkligen tycker de bilarna är riktigt snabba och konkurrens-kraftiga.

Då Putte sålde sin senaste BMW var det planerat att ta ett sabbatsår, då han hade planer på att bygga en ny BMW.
- Jag visste att denna bil var till salu, och har sagt att det är den ultimata 2150-bilen enligt mig. Efter mycket tänkande och bollande med Johan Uhr, slängde jag iväg ett bud på bilen och fick den!

Sabbatsåret var som bortblåst, och istället blev det till att renovera Porsche under vintern. Under huven ser det däremot rätt lika ut som hos konkurrenterna, för där sitter det en Volvo-motor.
Men vad är det då som gör den här bilen till ”den ultimata 2150-bilen”?
- Viktfördelningen i bilen blir bra, på grund av att växellådan sitter bak och den är inte så tung från början, vilket i teorin ska göra den startsnabb.

Målen för säsongen är högt uppskruvade, med sikte på guld i både RM och Svea-cupen, men med en förartalang som Putte fötts med, vore det ingen skräll om han uppfyller sina mål!


Mathias Jansson

2018-07-16

Mathias Jansson


Foto: privat

Tävlingsbil: Volvo S40 Klass 2 2400
Ålder: 34
Klubb: Rasbo MK
Bor: Uppsala
Yrke: Datanörd
Team: Lite från tävling till tävling
Sponsorer: Betalar ur egen ficka
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: Folkrace, Rally, Rallycross
Klass: 2400 i Rallycross
Anledning till val av klass: 2400 är helt klart den roligaste och jämnaste klassen 2018, just därför.
Mål med säsongen 2018: Att ha så kul som möjligt på banan med massa adrenalin och skratta mycket med alla förare och mekaniker i depån.

Mathias Jansson var en gång en riktig ”sport-nörd”, med en bred idrotts-bakgrund, gick i idrottsklass och tränade olika sporter väldigt länge. Men vid 15-års ålder (1999) upptäckte han motorsporten, och då var det kört!
- Min kompis Niklas Eriksson tyckte att jag skulle börja med folkrace. Pappa tyckte väl att jag kunde fortsätta med fotbollen men mamma tog honom i örat, vred om och sa att jag skulle få göra som jag ville! Efter det har han stöttat mig väldigt mycket.

Efter några år i folkrace, var det dags att lägga även rallycross till Mathias CV (2002), och under många år har det tävlats parallellt i båda sporterna.
- På senare år har mina kusiner börjat åka rally och då hoppar jag även in som kartläsare.

På senare år har folkrace däremot fått stå åt sidan för rallycrossen.
-Jag kan väl åka någon folkracetävling på skoj sådär. Jag gjorde ett inhopp i Motala 2016, då körde jag av bromsledningen när jag ledde min semifinal så jag kom bara till B-final, men det får man väl vara nöjd med!

Ett hett fotbollsår, med VM på var och varannan kanal under hela sommarens inledning, kan man undra vad det är med rallycrossen som fängslar och rent av värvar en fotbollsspelare att byta sport?
-Tjusningen med rallycross är att det är explosivt. Adrenalinet pumpar på absolut max. Det gillar jag.

Robin Nord

2018-078-08

Robin Nord

Foto: privat

Tävlingsbil: Peugeot 207 2400cc (ny för iår)
Ålder: 22
Klubb: Skövde MK
Bor: Skövde
Yrke: Grävmaskinist
Team: RoNoRX (nytt för iår)
Sponsorer: Hydroscand Skövde, Lindbergs design & tryck, Ramirent, Autoexperten, BVS Skövde, Lejtorp Racing.
Favoritbana: Högstabanan Haninge
Tidigare tävlat: Cross / Enduro, Folkrace, Rallycross i juniorklassen (2013-2016)
Klass: 2 (2400cc)
Anledning till val av klass: En tacksam klass i jakten på sponsorer, samt fortfarande en möjlighet att hålla sig snabb på banan trots tajt ekonomi.
Mål med säsongen 2018: Vi ska hålla team och bil rullande och jaga sekunder på banorna. Det är otrolig konkurrens och det enda vi kan göra är att ta efter och lära oss så mycket vi bara kan. Allt för att lägga en så bra grund inför säsong 2019 som möjligt.


Robin Nord har vuxit upp med motorsport som en naturlig ingrediens i familjen. Som 10-åring tjatade han till sig en pv80 cross, och trots att han debuterade i sporten förhållandevis sent, lyckades han få upp ett bra tempo. Första åren varvades Motocross med Enduro, vilket gav en stabil grund att bygga på. Trots fina resultat i båda grenarna, valde Robin till slut att satsa på Enduro. Men oturen var framme på Ungdoms-SM 2011, med en olycka som medförde en förslitning i ryggmuskeln.
- Tyvärr fanns då inte motivationen att fortsätta utan jag fastnade som klistrad för folkrace istället, och eftersom jag har världens bästa familj, var snart allt med motorcykel sålt och vi satt istället med en stor, bucklig Ford Sierra, med en V6:a i, framför oss i garaget.

Trots ett så genuint bilsportintresse i familjen, är Robin förste man att tävla själv.
-Jag har en far som alltid haft huvudet under en motorhuv vilket helt klart är en av de stora anledningarna till att jag började från första början, och att vi kommit så långt som vi faktiskt gjort.

När Robin hade tävlat ungefär ett halvår i folkrace, fick teamet hjälp av Jörgen Gustavsson, en nära vän till familjen, att bygga en Volvo 242 RC-2150, med siktet inställt på JSM i rallycross. Mitten av säsongen 2013 var man redo för debut. Tävlandet, utvecklingen och åren gick nu i ett rasande tempo. Säsongen 2016 kördes närmare 20 tävlingar, och det gick hårt åt både energi och pengar, i synnerhet då Robin och hans sambo gick och blev husägare i samma veva.
-Vi hade sen tidigare bestämt oss för att inte åka några 2150-tävlingar med min juniorbil, då det skulle bidra till att pengar fortsatte att försvinna och det skulle bli svårare att ta steget uppåt. Men vi hade samtidigt inte pengar till en 2400cc, så situationen gjorde att hela året blev ett viloår med inslag av arbete hemma med hus och garage.

Efter det självvalda, men ändå något ofrivilliga sabbatsåret, hittade Robin ”drömbilen”, en Peugeot 207, i Lycksele, nästan 100 mil norr om hemmet i Skövde.
-Därefter drog hela cirkusen igång och nu sitter jag med ett eget fantastiskt team och en riktigt frän bil. Det största målet vi har som team är att skaffa oss kunskap och medel för att kunna ge samma känsla du får utav de större teamen inom rallycrossen, en känsla av klockprecision och ett seriöst framträdande.

Teamet består av idel familjemedlemmar, inkluderat sambon Elin och hennes föräldrar, och även om man är i full fart med säsongen 2018, är siktet redan nu inställt på 2019.
- Jo det är nog egentligen 2019 vi arbetar mest för tror jag. Den nuvarande säsongen är mest att komma igång och känna lite på konkurrens och klimat i den nya klassen. Våra mål är ganska luddiga då vi fortfarande inte vet vad som är riktigt rimligt, men vi hoppas på att stärka teamet ekonomiskt med sponsorer som försäkrar oss om att vi har ekonomi att ställa upp på alla tävlingar, som en liten försäkring på att vi alltid finns på plats för att ta poäng och alltid marknadsför våra sponsorer. Vi hoppas på att kunna uppdatera bilen med mer konkurrenskraftiga delar, och självklart hoppas vi hålla ett stabilt resultat genom hela säsongen.

Ni som önskar följa denna driftiga och målmedvetna förare, gör det enklast via facebook:
https://www.facebook.com/RoNo-RX-199420204144138/?hc_ref=ARSbRB3gCtaZLQfJ7w1Fq1kTUo_PgucXsxqevclTjJuX_rzZI55Q9y5bKSA5HuClLu4&fref=nf

RSS 2.0