Ikväll ska motorn på plats!

2012-05-28
Det är lätt att glömma bort att uppdatera bloggen, bara för att så mycket redan dryftats på facebook. Det är så många motor-vänner som vikt ner sig och skaffat fb nu, sedan Gezelius startat motor norr gruppen. Snart 1000 medlemmar!
I vilket fall har vi efter sju sorger och svåra bedrövelser, nåja inte riktigt, vi motorsportare är nog bland de mest härdade när det gäller motgångar. Men många oturliga extra timmar och fördröjningar har det allt blivit för vårt projekt. Vårt grenrör har ännu inte dykt upp, så det var tur att vi fick låna Gezzes! Efter Peter (PF Racing) satt ihop allt, för kammen dök upp i tid, trodde vi oss hinna bromsa redan innan helgen vi just passerat (måndag idag). Men då visade sig att vi hade för hög effekt på tändspolen, så det brände spetsar på löpande band. I fredags anlände nya, korrekta grejor från Laitis (tack Erik Wiklund!!!) och i lördags var det äntligen dags för bromsning! Hör tydligen inte till vanligheterna att en B20 sitter i en sån invecklad mojäng, men man inser att det verkligen är värt besväret. Missminner jag mig inte, var det bra precis 170 hk när bromsningen påbörjades. Några timmar senare var testvärdet uppe i 185 hk vid 6700 varv, och en fin-fin kurva utan dippar på protokollet! Gubbarna hade lilla julafton, och det blev väääääldigt sen middag innan jag väl hade dem under HN-tak igen. Bl a hade det visat sig att halsringarna var för små, och det gjorde massor att fixa det problemet. Många rycker på axlarna åt en bromsning, men det är väl värt investeringen i framförallt tid! Man lägger ner så mycket tid på bilen i övrigt, så det är inte fel att få själva hjärtat i projektet att gå som det ska. Robert var väldigt nöjd, för vi har verkligen allt som det ska vara enligt regelboken i vårt projekt!

Tyvärr hände ju det som inte får hända. I förra veckan kom beskedet att Polar Classic rallyt är inställt pga för sen vår och dåliga vägar på sina håll. Det blev verkligen rullgardin över HN-gänget kan jag meddela! Ungefär som att man låter ett gäng 10 000 meterslöpare springa sig trötta i tron att det är mållinjen de ser, men när de utmattade börjar närma sig och endast upploppet återstår, flyttar man det 10 000 meter bort! Så jäkla trist! Men vi beslutade oss för att jobba på i samma takt, och se till att bilen blir besiktad precis enligt planerna. Det kommer nya tävlingar, och saktar man av i projektet blir man förmodligen aldrig klar.  Så ikväll är det dags, ikväll ska motorn på plats! Sedan återstår i princip att bygga avgassystem, fixa färdigt bromsarna och lite el. Sen blir ju en tävlingsbil aldrig så klar att det inte finns något att göra på den, men då är vi i alla fall så redo att vi kan besikta och börja leka med dyrgripen! Ljuset anas i tunneln!

Lev å må!


Motorn i testbänk hos Peter Forlund i Lappträsk (PF Racing) Grön och
ful som den är på den här bilden, blev det en hagel-storm av kommen-
tarer på Motor Norr sidan!


Men direkt dyrgripen kom hem, började Robert åtgärda "nageln i
ögat", och nu är den sprutlackad röd och grann!

Trots allt strul är vi på hjul!

2012-05-16
Alla som varit med om att bygga en bil, är väl bevandrade i alla Murphy´s olika lagar, och då i synnerhet "If something can go wrong, it will go wrong!"
Men å andra sidan är alla vi motoridioter skolade i livets hårda skola, och lever efter devisen "det är aldrig för sent att ge upp!", så mot alla odds har vi idag Amazonen på hjul!

För att ta allt från början, eller i alla fall nånstans mitt i gröten, så började motvinden när vi började med bakaxeln. Då visade det sig att det var fel splines på drivaxeldreven i diffen vi köpt; det var fin splines och vi behövde drev med grov splines. Så sent som i vintras har såna drev funnits att köpa hos återförsäljare, men nu var det stört omöjligt att hitta. Efter många om och men, och samtal hit och dit, och många snälla vänners engagemang, så hittade vi till slut hos Axel Lindahl i Umeå. När dreven anlänt, var vår Volvo-guru Staffan Waltari, på besök och tittade på diffen. Då visade det sig att det var fel kors i den! Suck, mera letande. Men nu började vi hos Axel Lindahl, och än en gång kunde han hjälpa oss!
När korset anlänt, skulle Robert plocka isär diffen. Till den uppgiften har vi ett specialverktyg, men det har vi givetvis lånat bort, och hem-adressen har det tydligen glömt bort nu. Staffan Waltari tipsade då Robert om att det skulle gå att få isär med mejsel, och visst fick vi han isär det, men givetvis med trasig lagerbana! Fredag kväll, och Staffan skulle komma lördag och sätta ihop diffen. Vad göra?! Det blev att ta till en väl använd livlina, av både oss själva och halva Norrlands motordårar, dvs Bengt Asserfeldt i Överkalix. Han stod i garaget och jobbade för fullt med en diff till en norrman, så det var bara att komma och hämta lager, som han givetvis hade hemma. Mamma och pappa gjorde blixtutryckning, och grejerna landade senare tryggt i garaget. Lördag fick vi fin-besök av tvillingarna Waltari, men givetvis var det fler specialverktyg som fått eget liv. Dock visste vi med oss att dessa inte var utlånade, och det söktes i vild förtvivlan, men utan lycka och Staffan fick åka hem med ofuträttat ärende. Än en gång livlinan Asserfeldt, så mamma och pappa skjutsade diffen till honom för hopsättning. När de lämnat diffen, och som pappa sa "jag han nog knappt få i 3:an på väg därifrån, innan Robert ringde", då hade Robert hittat verktygen, prydligt lagda i en låda som hamnat bakom några färgburkar på en hylla! Strunt samma, diffen var lämnad i trygga händer, och vi fick den redan måndag!
Sen har det rullat på.
Eller förresten, en massa grejor vi beställt har ju behagat ta god tid på sig också. Stötdämparna som beställdes i Mars från Sellholm, och skulle komma innan påsk, kom till slut med express-leverans fredag morgon.
Lördag hade vi lyx-utrustning i garaget, dvs Tobbe Hansson var och stillade sin skruvar-abstinens. Mekar-Robban fick lite välbehövlig ledighet medan Robert hade annan assistans. Stötdämpare och bakaxel kom på plats och bromsarna likaså.
Fram- och bakruta har inte haft hövligheten att lägga sig på plats vid Robert och Robbans försök, och till slut ringde pappa en glasmästare i Kalix. Dock har han inte hunnit vara ut än, och i måndags vann trägen, för då fick Robert och Robban dem på plats!
Igår kom bilen ner på hjul, och även ena dörren är på plats. Dock har jag inte fått ta nån bild på att bilen står på hjul, för det är enligt Robert för fula fälgar! (ler) Bara att lyda då, för en gångs skull i världshistorien, och det är inte för någon längre tid, för idag kom våra Mini-Lite-fälgar från Stockholm!!!

Men nu höll jag på att glömma en stor bit av historien.
Kammen har också tagit tid på sig, men i måndags fick vi besked om att den skulle skickas tisdag från Caneborn. Robert ringde då Timos motor och förhörde sig om grenröret vi beställt för några veckor sedan, men det var inte klart än, men förhoppningsvis snart. Aj, aj, aj, och vi som börjar vara i akut behov av färdig motor, så många saker som blir hängande i luften innan den är klar. Exempelvis avgassystem går inte att bygga förrän motor och grenrör är på plats... Vad gör man då? Jo, man tar till livlinan-Jenny och henne facebook som så många skäller på. Ett inlägg i Motor Norr-gruppen, och i princip ögonblickligt svar från Boden - vi fick låna Gezzes extraktorrör från PV´n! Helt perfekt, och det kom med bussen igår eftermiddag! Bara hålla tummarna att kammen har vett att förära oss med sin närvaro på fredag då. Inte alls lägligt med en kryptorkid vecka nu! Ledig får vi vara när Amazonen är klar!
På återskrivande - lev å må!!!


Påbörjad bakaxel


Färdig bakaxel


P-A Larssons fina hantverk = hasplåten på plats


Mycket målande i vårt garage!




RSS 2.0