Banracing i rallyskogen!!!

2013-03-10
Igår var vi föråkare i tävlingsfart i Boden, på NMS-svängen. Maken till perfekt arrangemang har jag aldrig varit med om, då t o m vädret var med oss! Lägg till det så trevliga arrangörer, att man verkligen kände sig som hemma!
Tävlingen bestod av en ca 12 km lång sträcka, som kördes tre gånger. För somliga kan det låta tråkigt, men då har man inte sett sträckan! Jisses, när vi åkte ut på morgonens rekognocering, var frågan om tårarna i ögonen berodde på solen som skrek i ansiktet, eller att sträckan var så blank av is att man blev bländad - eller ännu mer troligt att det var rent vackert! JA, är svaret på frågan, när rally är som bäst, är rally vackert!
 
Serviceplatsen var förlagd så den låg utmed inledningen av sträckan, så utan att röra sig många meter från servicebilarna, kunde man se rallybilarna flera härliga kurvor. Hur ofta sker detta på en rallytävling? Dessutom var det plogat så rytmiskt, fint och brett, att det var roligt att köra också, och dessutom möjlighet att bjuda på lite lång-snö åt publiken! Tro mig, t o m från en tenderande åksjuk sate som mig, var detta en ren njutning.
Tänk er att på dessa 12 km var det inte 5 gupp vi hade med i våra noter, och då hade vi tagit med ALLA gupp. Dessutom var det gupp av en sån karaktär, att inte en Skutta-zonen hade några problem av dem.
Även om det var snabbt och brett, så var det mycket lurigheter, och den isiga vägbanan var halkig och gjorde saken spännande! Arrangören hade rent vattnat vägen för att undvika att underliggande asfalt smög sig fram. Ok, halkigt är besvärligt, men det är lika för alla, och hur ofta får man chansen att åka vilket spår man vill i rallyskogen?! Min kära make var lyrisk, han sa att det var rena rama banracingen i rallyskogen.
Tyvärr blev det inte så långvarigt äventyr för Amazing Red.
Efter bara nån kilometer av andra varvet, rasslade det till av det värre slaget i bilen. Vi tittade på varandra i bilen, och min kommentar :
- Växellådan?!
... möttes av ett ögonblicks tystnad, inkluderande försök att få i växlar, besvarades till slut av ett "ja, faaan!"
Vi lyckades tack och lov ta oss till ett närliggande vägbyte, och fick bilen åt sidan. Dessutom var den första att hoppa ner från plogvallen ingen mindre än vår super-mek Tobbe Hansson! Han och kompisgänget kom och förflyttade pärlan utom fara för alla efterkommande dårar, och det var väldigt få som ens hade sett att vi stod på sträckan.
 
Inne på den trevliga rundan vid service                                                            Foto : Kent Englund
 
                                                                                                                     Foto : Eilert Gezelius
 
                                                                                                                      Foto : Eilert Gezelius
 
Här gömdes Amazing Red prydligt undan i ett vägbyte, efter ett värre rassel från mellanpartiet. Ingen
växelmiss på någon tävling i år, men troligen är det sviter från den extremt guppiga Tippen-sträckan
från Månstråket - förvisso självförvållat även det, för det fanns fler än ett möjligt läge på gaspedalen
även där!
 
Hjältarna som först ställde Amazing på en säker plats, och sedan knuffade den hela vägen till och upp
på släpet som pappa dök upp med.
 
Nåja, inget ont som inte hade något gott med sig - vi fick trevligt sällskap i skogen, och vi fick se hur det gick för vår utlånade pärla GBH! Ingemar Svensson hade sin födelsedag till ära, lånat vår 940 och provade ett klassbyte. Gick riktigt bra, helt enligt mina förväntningar, för den här karln har åkt bakhjulsdrivet trots att ha tjurat med att göra det i Golf i en jäkla massa år. Lugnt och fina spår, och en hedrande placering i mitten av VOC - inte en skråma på bilen. Klart karln hör hemma i VOC, eller möjligen Appendix K med en pärla av det slag han åkte på det ljuva 80-talet!
 
 
Nog om våra egna upplevelser, det handlade ju om tävling! Många galna prestationer, men somliga stack ut mer än andra.
Tobias Forsman knäckte ett hydraulrör och med 5 km kvar av sträckan hade han varken bromsar eller fjädring i sin BX. Trots det var han 3 sek före bästa VOC, men 7 sekunder efter dagens suverän - Jonas Rönnlund! Den här karln har verkligen vilat sig i form under sitt uppehåll, och körningen igår var rent makalös! Det såg rent bra ut i skogen, trots att karln envisas med att åka Golf! Forsmans bromsrör var sprucket, och därmed irreparabelt, så t o m ett team som ogärna ger upp, fick kasta in handduken och lasta liket på släpet. Nu väntar en välkommen översyn av fransyskan, vars motor nu gått 36 tävlingar utan handpåläggning!
Nästa storhet, faktiskt något av det största med gårdagen i min värld, var Dan Thörnewall. Jisses, denna försynta och ofantligt trevliga karl, som för inte alls länge sedan var en fotbollspelande dåre. Igår blev han tvåa totalt i Ekonomi, men må vara placeringen - VILKA TIDER!!! Theres Aldenlöv, den här "adoptionen" blev verkligen lyckad!
Trea i Ekonomi blev ingen mindre än Dick Ohlander, vilket förstärker Thörnewalls insats ännu mer!
 
Att VOC skulle vinnas av Lasse "Pålacken" Johansson, var ju ingen direkt högoddsare. Inte på den vägtypen och hemma i Boden, för där är karln rent grym. Som han körde sen! Där vi stod med Amazing i vägbytet, fick vi en upplevelse av det adrenalinstinnaste slaget, när karln kommer på fulla spjäll och rakar drivorna på båda sidorna av vägen, och det är bara full attack och inte tillstymmelse till tvekan eller gassläpp! Mäktigt! Tvåa slutade nu... Fan, var är min resultatlista? Men jag tror bestämt att det var Göran "Kangen" Ahlström som var sekundlika med Alexander Pettersson på tredjeplats. Fyra Samuel Miettinen. Dennis Jönsson hade slaget om andraplatsen med Ahlström, men tappade allt på tredje svängen av oförklarlig anledning.
- Nä, jag tyckte det gick bra, men vi har tappat sjukt mycket!, berättade en väldigt besviken Dennis.
 
Totalt vann i alla fall Kennet Andersson, trots ett och annat missat vägbyte. Jan-Olov Renberg hade mer problem med chikaner och snurrningar, men det utvecklades till en trevlig sekundstrid dessa herrar emellan, även om Renberg fick nöja sig med andraplatsen.
 
Eilert Gezelius mäkta bild när team Renberg-Stenberg hade en herre-jösses-upplevelse i en chikan.
Massor av härliga bilder hittar ni i Motor Norr-gruppen på facebook!
 
Kungen i skogen, Thomas Lahti, åkte som en dröm med sin 940. Första varvet var han bäst, men ju halkigare det blev, desto svårare hade han att hänga med fyrhjulingarna. Men bästa 2 wd var det aldrig något hot om, före Linus Johansson som åkte väldigt städat och fint. Peter Johansson tvingades tyvärr bryta.

Is SM Överkalix

2013-03-03
Så är då gubbarna på äventyr idag igen, och kvar hemma blev jag med ett gäng busiga hundar, en snabeldrake som vittrar många dammråttor, och en massa skidåkning på TV.
Förhoppningsvis får jag lika fina rapporter från Robert som igår, och i så fall delar jag löpande med mig av dem här under dagen. Kompletterar förhoppningsvis med bilder redan ikväll!
 
 
Långnabb, race 2
15.10     The drama goes on! Mikael Jansson snabbast ut igen, men näst sista eller sista varvet får han bryta igen, punka igen! (samma som hände i lopp ett har jag fått rapporter om). Linus Westman tog över ledningen och förvaltade den som han skulle och knep sin första seger. Fredrik Tiger gjorde n bra start, men än en gång började bilen gå på tre cylindrar. Trots det hängde han med bra och slutade tvåa. Sören Häggström 3:a och sedan i nämnd ordning Kjell Persson, Salomonsson och Englund.
 
Jansson på väg till line-up
 
Tiger gjorde ännu en kanon-start, och var jämsides med Nyman i startsnabba Metron. Men än en gång
svek 6:an honom och blev knappt som en halva. Trots det slutade han 2:a!
 
Tuffa grabbar!
 
BMW´arnas fight, black v/s white...
 
 
 
 
Kjell Persson ser ut att ha fläktproblem - eller ser det inte ut som en fläktrem det han håller i handen?
 
Nyman och Persson - Gårdagens generation håller än!
 
Tiger och Westman - dagens generation är dock aningen vassare!
 
 
Kjell Persson får en föreläsning av Sören Häggström
 
 
 
That´s it för den här gången, får se om det blir några kompletteringar efter gubbsen kommit hem, men åtminstone lär jag bjuda på lite bilder vad kvällen lider - om jag orkar. Håll ut, den som väntar på nåt gott... Tja, ni vet!
Ber om ursäkt för att det texten blir i lite omvänd ordning, men så blir det när man bjuder på mer eller mindre live-uppdatering löpande under en dag!
 
Lev å må!
 
Kortnabb, race 2
14.50     Kimmo Anttila gjorde än en gång en super-start, före Kim Andersson. Andersson gjorde dock årets körning och passerade Anttila på varv två och tog hem en härlig seger. Jonas Ökvist gjorde en dålig start, men körde upp sig till andraplats!!! Trea slutade Mörtsell och i nämnd ordning följde sedan Carlström, Anttila och Fredrik Johansson. Lundberg bröt. Mycket värre snörök i detta race än i det första. Två sista varven var det snörök hela varvet runt! Makalösa prestationer de utför våra race-grabbar!
Andreas Pettersson kom tyvärr inte till start, plogvallen var för hård för hans Öhlin-dämpare som var sönderkrökt.
 
Här ser man vilken prakt-start Kim Andersson får från bakre led, mellan gula S40´n (Lundberg eller
Mörtsell) och Jonas Ökvist
 
 
 
 
Kim Andersson, fjolårsmästaren, fick årets första vinst idag, i lånad Peugeot av Ingemar Bjöörn.
 
Här ser man ungefär hur det kan se ut för de som kör, även om de nog till och med har det ännu värre!
 
 
Här på hemma-plan har jag haft sån puls att jag hållit på att svimma - men det räckte till guld för Johan Olsson på 5-milen och det var helt jäkla underbart! Kanske lite fel sport för min normala bloggning, men det är alltid kul när det går bra för Sverige!!!
 
Inbjudningsklass, race 2
14.30     Dålig rapport från sängvärmaren, men Anders Andersson vann, före Markus Kumlin och Anders "Edde" Bergström. Henry Nilsson låg 2:a ett tag, men bröt, och exakt samma scenario för Emil Johansson. Tommy Jakobsson kom inte till start.
 
Start-grid Inbjudningsklassen
 
 
Anders Andersson vann dagens andra race i Inbjudningsklassen, här i duell med Harry Johansson.
 
 
Långnabb race 1
13.10     Spänning och dramatik fortsätter, i överflöd!
Anders Nyman tog starten före Sören Häggström, och i princip jämsides gick hela startrakan. Mikael Jansson och Fredrik Tiger närmade sig på yttern och kunde också passera de båda på yttern i kurva två. Sören Häggström låg trea, men passerades av Linus Westman men körde sekvensen senare in i ban-depån av ännu okänd anledning, för han kunde köra därifrån för egen maskin.
Efter ett tag började både Janssons BMW och Tigers för dagen inhyrda VOLVO S40 att gå dåligt, vilket till slut fick Jansson att bryta. Till slut gick S40´n så dåligt, så den stora spänningen var om den jäkla målflaggan skulle hinna ut före bilen gav upp - och det gjorde den! Seger till Volvo-Tigern, före Westman och Kjell Persson. 4:a sutade Lasse Englund, före Nyman och Salomonsson. Då blir det alltså även här till att hålla tummarna för att bilar hinner fixas i tid till nästa race!
 
Mikael Jansson och Sören Häggström
 
Mikael Jansson och Fredrik Tiger
 
Robert hade en riktig "Jansson-dag", med hur många fina bilder som helst med både fart och hjullyft på
denna vackra farkost. Blir så ibland, och kanske inte så konstigt eftersom den här bilen så ofta ligger
först och utan snö-rök...
 
Linus Westman
 
Team Tiger med en Volvo - känns helt ok, men färgen känns rätt skum för den orange Kalix-krigaren.
 
 
Johan Riström har sålt sin S40, och får nöja sig med att assistera kompisen Micke Jansson
 
Daniel Lidström
 
 
 
B-G Öhman drömmer om en egen pärla...
 
Peter Bäck - distriktets största rattvirtuos, men som inte förstår sitt eget bästa, utan är bil-lös
 
Kortnabb, race 1
12.45     Nu är den här tjejen riktigt jublande glad, för en stor personlig favorit som alltid har en massa jäkla strul, trots ett super-team med bra ordning och en jäkla talang att vrida ratt själv, vann precis! Har ni räknat ut att jag pratar om JONAS ÖKVIST?! Han var 2:a efter Anttila i starten, men gick om redan efter ett halvt varv, och vann till slut med drygt ett halvt varv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är klass på karln när han kommer loss och grejorna verkligen håller!!!!!! Stort GRATTIS till hela team Ökvist, det här var ni verkligen värda!!!!!!!!!
Tvåa slutade Kimmo Anttila, före Fredrik Johansson. Fyra var Robert lite osäker om det blev Anders Rönnlund, som det visade sig att hade rullat igår, vilket Robert missat men ändå misstänkte pga fågelbad på taket. Kim Andersson stod kvar på startplattan till de andra kört nästan ett varv, men lyckades köra upp sig och det är osäkert om han ev knep fjärdeplatsen för Rönnlund. Gårdagens gigant, Tommy Carlström, körde ihop med Andreas Pettersson, mitt framför fötterna på Robert, så jag misstänker att det kan komma nån bild på det senare i kväll. Carlström blev stående, och Pettersson lunkade sakta, sakta mot mål med en demolerad framvagn. Stackars Andreas som fick sin moter så sent som natten mot i fredags, men inte hade ork och flyt att hinna få ihop den i tid till gårdagens tävlingar. Men efter en heroisk insats trots allt kom till start idag. Bara hoppas att både Tommy och Andreas hinner och har möjlighet att laga sina bilar så de finns med till nästa race!
 
Kimmo Anttila före Fredrik Johansson
 
Tommy Carlström och Andreas Pettersson i duell, där Andreas förpassas på fel sida om plogvallen
 
Demolerad Pettersson smyger i mål
 
Besviken Carlström får titta på övriga gänget
 
Jonas Ökvist klättrade och körde som en fantom! Lyrisk hade han berättat för Robert att den lilla far-
kosten hade varvat 8500 varv på 5:ans växel på start- och målrakan : - "Varvstoppen ligger på 8800, så
det finns lite mer att ge!", tillade han med ett skratt.
 
 
 
 
Lite för trasigt för start i andra racet - stackars Andreas som precis fått motorn på plats och så blev det
i princip en raksträcka och en kurva han fick njuta av innan det tog slut.
 
Team Ökvist
 
Peter Christoffersson, en stor personlig favorit i rallycross för x antal år sedan, skruvar numera bara åt
sonen Tommy Carlström


Inbjudningsklass Rallybilar och 2150-rallycross
Kl 12.30     Har precis fått rapport från första racet av inbjudningsklassen för rallybilar och 2150 rallycrossbilar, där Tommy Jakobsson hade storslam igår. Det började bra även idag, men en hungrig yngling, i skepnad av Markus Kumlin gjorde en fin-fin uppkörning efter att ha varit 5:a i starten. Redan på startrakan in mot första kurvan, var det han som var senast på bromsen och på så sätt plockade han två medtävlande. Nästa varv ytterligare en, och till slut var det bara Tommy Jakobsson kvar. Sida vid sida gick de mot "startkurvan", och Peugeoten v/s Honda verkade vara dött lopp maskinellt. Sen om det var ungdomligt mod / dårskap / hunger (gränsen är hårfin), men Kumlin lyckades ta sig förbi Jakobsson och tog en fin-fin seger. Tyvärr började Jakobssons bil gå dåligt just efter detta, möjligen av snöröken då Kumlin gick förbi, och tyvärr tvingades han bryta. Anders Andersson slutade 2:a, medan keep-going-strong Harry Johansson knep 3:e platsen med sin 2150-rallycrossare! Efter dem blev det i nämnd ordning Henry Nilsson, Anders "Edde" Bergström, Emil Johansson och Esa Makslahti.
Tommy Jakobsson tog täten, före Markus Kumlin, Anders Andersson och Anders Bergström i den här
bilden
 
Kumlin tog sig förbi, och sen gick Jakobssons bil sönder
 
Anders Bergström och Henry Nilsson
 
Esa Makslahti körde med sin Ekonomi-Toyota i Inbjudningsklassen, och hade väl resultatmässigt inget
att hämta, men två vansinnigt roliga dagar är inte fel det heller!

Is SM-premiär i Morjärv

Knappt har man hunnit tugga färdigt på julskinkan, så är det plötsligt 2:a Mars och Is SM-premiär. Morjärv stod som värd, och Robert och pappsen var på plats. Själv fick den här 7-hunds-mamman stanna hemma och ta sitt ansvar över en orolig flock; 1 tik i höglöp, 4 sympati-löperskor och 2 knäppa hanar (trots att de är kastrerade).
Självklart saknar jag många kompisar och hetluften, men idag var det väldigt kall hetluft och jag mår inte alls dåligt av att umgås med våra trollungar heller. 
Dessutom har jag ju en så omtänksam karl, att han ringde hem med rapport efter varje lopp, och dessutom hade han hem runt en 300 bilder som gjorde att jag fick lite känsla av dagen. Det enda som saknas är ljudet, vilket han kanske kan fixa om han filmar lite i morgon, men tyvärr finns inget bra sätt att få hem den ljuva doften av väl använda drivmedel!
 
Inbjudningsklass; rallybilar och 2150 cc rallycross
Inbjudningsklassen bestod till största delen av rallybilar den här dagen, och dubbel-vanns av Tommy Jakobsson.

 
I andra loppet slutade Markus Kumlin 2:a, i pappa Kenneth Andersson´s Peugeot rally.
 
Anders Andersson blev 2:a i första racet, men fick se sig slagen av Kumlin i det andra.
 
Emil Johansson stod för skönsång och lång-snö
 
 
 
Kortnabb - Carlström på G!
I kortnabben inledde finske Anttila med att ta starten, men efter ett varv i ledning snurrade han bort sig och slutade 6:a. Tommy Carlström tog över ledningen, och släppte inte den ifrån sig något mer denna dag, utan knep en dubbel-seger. Tommy som har guld i klassen sedan tidigare, men då med sin fina Ascona B som han i princip gjorde rent hus med!
 
 
Team-kompisarna Niklas Mörtsell och Johannes Lundberg. Lundbergs bil (den bakre i bild) är Fredrik Schefströms tidigare SM-vinnare.
 
Jonas Ökvist knäckte enligt uppgift en bärarm i första racet. I andra kom han i mål som 6:a (tror jag det var, möjligen 7:a). Svårkört i snöröken, i synnerhet för en rookie som inte är van att stoppa in huvudet i en mjölpåse när han kör racerbil!
 
I andra racet fick Carlström tufft motstånd av Johannes Lundberg, och man gick i princip jämsides över mållinjen.
 

Fredrik Johansson, Lycksele MK, slutade 2:a i första racet, före Niklas Mörtsell.
 
Långnabb - giganternas kamp kom av sig
I långnabb gjorde RC-rookien Linus Westman debut, anmäld var även Urban Bergström men han kom inte till start. Till start kom däremot RC-kungen Fredrik Tiger, sugen på fler guldglittrande damm-samlare till samlingarna, och givetvis så även Is-kungen och BMW-kollegan Mikael Jansson. Dessa två brukar bjuda på rejäla och fina fighter, och idag var inget undantag. Detta trots att Tiger inte fick många varv med sig hem. Första racet tog Jansson starten, men passerades efter ca ett varv av Tiger. Men efter några varv tvingades Tiger bryta med trasig säkring till tändspolarna, och Jansson kunde näst intill defilera hem segern trots ett skenande laddtryck (2 bar) och bara möjlighet att köra med halv gas. Tvåa slutade Linus Westman och trea blev Daniel Lidström som äntligen tagit sitt förnuft till fånga och åter rattar sin fina 240!
 
I andra racet tog Tigern starten, men efter knappt ett varv blev det hål i blocket, och ännu en komfortabel seger för Jansson, än en gång före Westman. Sören Häggström kom inte till start i första racet, pga en trasig givare. I andra racet var han med, men en misslyckad start och gulflagg både här och där i nästan hela racet gav honom problem att avancera från den inledande 6:e platsen. Men till slut var han ändå trea i mål.
 

Jansson före Tiger
 

Daniel Lidström - äntligen tillbaka i 240`n! Började för några år sen hitta ett mycket fint tempo och radade upp pall-placeringar. Men så fick han för sig att börja med en jänkare istället, och det var inte alls lika skoj att se och resultatet blev betydligt mer... om inte annat varierande. Men idag åkte han 240, och blev 3:a i första racet!
 
Lasse Englund blev 5:a i första racet, före klubbkompisen Thord Thingvall som slutade 6:a. I andra racet bröt Lasse med trasig växellåda redan på startrakan.
 
Kjell Persson har jag något osäkra uppgifter om varför han bröt, men troligen var det svänghjulet som lossnade. Hoppas verkligen inte det slagit sönder så mycket som det gjorde när samma sak hände för oss i Piteå med Asconan... Då var kammen i 3 delar, vevaxeln krokig, några ventiler på dåligt humör och toppen lite ledsen... Kjell är en personlig favorit ända sedan barnsben, och jag hoppas verkligen han kommer tillbaka åtminstone till Kalix-helgen, då undertecknad hoppas finnas på plats i hetluften!
 
 
En ny dubb har dykt upp igen, eller snarast än en gång en ny bricka. Formen på brickan ska ge ett ännu bättre fäste, något som åtminstone Fredrik Tiger anser att det också gör. Själv valde han att åka med dem på drivhjulen. Skoj med innovatörer i sporten, och säga vad man vill, med dubbarna var baske mig snygga också! Bara en sån sak... (ler)
 

Tiger före Jansson, men några hundra meter efter denna bild togs, blev det hål i blocket på den orange Beamern. Men Tiger är inte den som ger upp i första taget. I morgon i Överkalix planeras start i lånad S40! Tiger och Jansson är verkligen två färgklickar i is-cirkusen, både med sina vådliga interna dueller, men även till stor del på grund av sina härliga personligheter!
 

Fin-fin debut av Linus Westman, som knep dubbla andraplatser
 
Sören Häggström avancerade till 3:e plats, men hade mest jobb med att ta sig förbi klubbkompisen Anders Nyman.
 
Grym snörök stundom - här är det Salomonsson som försvinner i dimman.
 

Niklas "Lill-Stöcke" Lundström blev 4:a i första racet. I andra hade han ett plogkarmsbesök i målböjen vid utgång mot andra varvet, och knäckte ett fjäderben. Bilen blev stående lite olyckligt i den vådliga snöröken...
 
Thord Thingvall hade duell med Linus Westman om andraplatsen i andra racet, när han tro han gick upp en aning på två hjul och i snöröken varken såg eller kunde han därför undvika Lill-Stöckes parkerade 850. Två fina bilar är inte alls så fina längre, men huvudsaken piloterna är hela!
 
 
 
 
 
 
Nu har jag säkert glömt en himla massa, men jag har åtminstone försökt återge det min kära far och make har delat med sig av till mig. Robert som förövrigt kom hem lite lagom frusen, fick i sig lite föda, och sedan traskade han troget ut till Amazing Red i garaget. Alltid finns det väl någon liten fläck att putsa bort...
 
Lev och må!
 
 
 
 
 

RSS 2.0