Racingspecial Kalix 12/8 2017

2017-09-06
Så har då turen kommit till en bild-kavalkad från Racingspecialen hemma på motorstadion i Kalix. Ett trevligt evenemang, ackompanjerat av kanonväder! Fredrik Tiger höll i taktpinnen, och förarna skötte sig i vanlig ordning exemplariskt.
Peter Forlund hade äntligen fått en frisk bakaxel, och gjorde sin första sommar-tävling för i år. Det blev en fjärdeplats i klassen, GrpH 2WD.
Perra Sandgren smög i buskarna med sin Canon - alltid lika trevligt med besök av mina kamera-beklädda kollegor!

Anders Bergström slutade tvåa i Grupp H 2WD.
Peter Bäck körde bara en omgång, för sen gick mellanaxeln sönder på hans stiliga 940 - det dröjde dock till tredje omgången innan nån rådde på hans fantastiska tid, och Peter slutade på en fin tredjeplats trots allt!
 
 
 

Alexander Pettersson hade en ovanligt svag dag på jobbet, och trots att det såg bra ut, slutade han bara fyra. Dock får han högsta betyg ur en fotografs synvinkel i vanlig ordning, för det är otroligt hur långt man kan sprätta grus med en standardbil!
Erik Wiklund lastade med sig sin galna vän Juha Ylipuranen i högerstolen, trots att man vid event som dessa inte har något krav på kartläsare. Kanske var Juha lite för tung, för det blev en sjätteplats för duon i VOC.
Göran "Kangen" Ahlström stod knappt att känna igen den här dagen, för det gick så städat att man undrade om han bytt chaufför. En femteplats är inte heller den position man vant sig att se denna sprintkung på.
Dennis Jönsson hade också en tam inledning av dagen, och en förklaring var att han hade problem med att växlarna inte ville hållas på plats, samt att man gjort om lite i fjädringen så han inte kände sig riktigt hemma i bilen. Men efter lite "skäll" av mig, plockade han fram manlig körning som det anstår en Jönsson till tredje omgången, och då klev han också upp på pallens tredjeplats!

En som däremot inte behövde någon som helst piskning för att föra det han skulle, var Simon Olsson! Oj, som han körde, denna yngling från Vännäs! Det var rent vackert att se! Kanske sov han och teamet gott i vårt reservhus natten till tävlingen (ler). Simon vann i alla fall VOC med dryga sekunden, och var i en liten klass för sig den här dagen.

Erik Lindqvist lånade NMS Bodens klubb-bil, och körde stabilt och fint till en sjundeplats.

Det var uppenbart det unga gardet som hade vaknast på bäst racing-sida den här dagen, och Mathias "Lill-Fröis" Johansson slog till med andraplatsen bakom Simon Olsson.

Att beskylla Mats Öberg för att tillhöra det unga gardet, vore väl en sanning med kraftig modifikation - OM man inte ser till sinnet. Med 60-strecket passerat med marginal, har han nu gjort comeback, och går omkring med ett mer eller mindre permanent leende på läpparna. Mats var ensam i standardklassen, så han tävlade främst mot sig själv den här dagen - och givetvis vann han!

Robert Niemi och Mikael "Hollis" Hollström - är man inte vapendragare i rallybilen, så kan man konkurera med påskkärringarna och sköta kvasten.

Väldigt samspelta i sina moves också!

Simon Tiger vann sin klass övertygande.

Lars Bergqvist slutade tvåa efter Simon Tiger - jag har fått för mig att det här är en 2400-bil, men jag har förmodligen fel, om det inte är så att Lars vill köra på fria däck...

Oavsett vilket så har Lars alltid varit den som stått för stiligaste ekipagen i depån, och det trots att han nu ramlat i trappan och köpt sig en Ford! Bilen blänker i alla fall så mycket, att t o m solen kände sig hotad och var tvungen att komma fram bakom molnen för att ta upp konkurrensen om vem som skiner mest!
 

Mathias Forsman vann 2400, och som vi sett på inlägget från Kalix, som trängt sig före i blogg-kön, så vann han även DM-finalen i rallycross här på Kalix Motorstadion. Forsman har städat till sin körning och ser ut som handen som hittat rätt storlek på handsken, när han framför sin Ford Escort.
 

På andraplats återfanns Forsmans gamla bil, numera i händerna på Roger Frisk, men enligt uppgift tillhörande Lasse Englund.
 

Robert Nyström tillhör dessa fenomen som inte ser ut att köra fort, utan smyger sig fram snyggt och prydligt. Idag blev det dock en tredjeplats för honom, då två av mina klubbkompisar uppenbart vaknat på race-humör.

Michael Johansson var en av de jag hade förväntat mig att se i resultatlistans övre hälft, men problem med registret på motorn, gjorde att ha Micke slutade på en blygsam fjärdeplats, med fyra deltagare i klassen, extra förnedrande då klubb- och arbetskompisen Kalle Nilsson vann med en SAAB!

Däremot var Micke så klart fotogenisk i vanlig ordning, och jag gillar skarpt att han inte har några planer på att överge Volvo 240!
Anders Danell hade däremot fart på bubblan, och slutade tvåa idag.

Men snabbast av alla var Kalle Nilsson, med den Saab vi vant oss att se hans hustru Sandra köra rallycross med. Måste vara en rent magisk chaufför som kan vinna trots att han far omkring med en Saab - eller hur Hans "Moro" Aldenlöv och Peter Lidman! (ler)

Leif Jonsson sladdade friskt och förmodligen mest av alla i klassen, såg härligt ut, men räckte bara till en fjärdeplats.

Anton Mattsson vann den här tävlingen 2016, men då var det förstås ingen BDG-Escort på plats. Idag fick Anton nöja sig med andraplats, efter fin körning.

Peter Engström har blivit varm i kläderna i sin BDG-Escort, och verkar lyckas med det mesta han företar sig det här året. Andraplatsen i klassen i Midnattsolsrallyn sticker så klart ut bland allt annat, speciellt då vinnaren i klassen var Mäster Stig Blomqvist. Tävlingen i Kalix blev det övertygande seger, trots att co-driver Thomas Nilsson fick åka med i högerstolen som nåt slags försök att vara ballast - men här får jag citera en vän (Ulf Forslund) som brukar säga -"Det är svårt att vara tung när man är lätt!"

Kenneth "Fröhandlarn" Johansson slutade trea med sin Ascona B - och tyvärr är nog dessa bilder de sista jag tagit på Kenneth med den här bilen. Bilen är enligt uppgift såld, och bara Kenneth än en gång får ordning på sin trilskande hälsa, så kommer det med all säkerhet en ny bil till familjen.

Simon Tiger passade på att låna allt han bara kunde, från pappa Fredriks sandlåde-arsenal, och körde imponerande fint även med denna crosscart.
Även om de gav ett slött intryck, så jobbade Robert och Hollis på bra med Blåkulla-verktygen, rent så Robert hade lite träningsvärk i armarna dagen efter!

Sandra Jönsson blev tvåa i folkrace-klassen.

Eero Tallus hade inte mycket att sätta emot SM-suveränen Michael Wikström, och fick nöja sig med andraplats i 4WD.
Michael Wikström kör med ett sånt självförtroende, att det rent syns utanpå bilen. Vinner man SM-deltävlingar och SM-sprintar på löpande band, var det så klart inte förvånande att han vann även Racingspecialen i Kalix.

Urban Jakobsson slutade femma i GrpH 2WD

Dan Thörnevall kämpade för att rå på Peter Bäcks fina tid från första åket, och i tredje försöket lyckades han slå tiden och knuffa ner Peter från podiets översta plats!
 
 
 
 
 

Dessa tre bilder på Mats Öberg står det fel på fotograf - för det är "lillebror" Örjan Larsson som provkör min kamera.
 

Undrar om det här är vad Anders Jonsson skulle kalla "Micro-kris"?! Det är åtminstone vad min galna far skulle kalla "fränt" och rätt använd utrustning!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tommy och Annika Lundqvist - att lita på i ur och skur! Alltid lika ivriga att hjälpa till, och mer än guld värda!

Dennis fick som sagt upp ångan till tredje omgången, och fick som vanligt MVG i betyg av mig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hasse Lundbäck blev trea i folkrace-klassen.

En lika självklar som trevlig närvaro i Kalix - Eilert Gezelius, mannen som skapar magi om han får en kamera i sina händer!

Ser ut att vara hemliga saker som avhandlas av Robert Niemi och Peter Bäck

Yngst i familjen Aldenlöv, men lystrande till namnet Thörnevall, Alma Thörnevall för att vara mer exakt.

Kalle Nilssons snyggaste supporter - lillasyster Hannas stiliga schäfer.

Dårarnas paradis - efter jag hade träffat på Dennis Jönsson för första gången, utnämnde jag honom till att vara nån slags reinkarnation av min pappa H - efter att ha känt honom under rätt många år nu, har jag inte blivit mindre säker på min utnämning. Galna och snälla som få - två av mina favoriter!

Bengt Asserfeldt och Anton Mattsson - hur mycket bilsport-erfarenhet ryms det egentligen i samma bild?!
 

Tävlingsledare Fredrik Tiger

Michael Wikström, mannen som väljer att köra Ford, trots att han har en Ascona 400 hemma i garaget. Vad ska man säga?!

Thörnevall, Bergström och Bäck - kunde lika gärna ha varit klubbmästerskapet i NMS Boden!

Simon Olsson, Mathias Johansson och Dennis Jönsson

Sandra Nilsson-Björn - ett yrväder som hjälper till överallt där hon bara hinner - och lite till, och hela tiden med ett leende på läpparna!
Kallen Nilsson, Anders Danell och Robert Nyström, grattas av Fredrik Tiger

Peter Engström, Anton Mattsson och Kenneth "Fröhandlarn" Johansson

Hasse Gustafsson fick bara kört en omgång i folkrace-klassen, och då var jag inte på plats med kameran - därav inga bilder. Det räckte ändå till seger före Sandra Jönsson och Hans Lundbäck.
 
Det var allt för den här gången!
Lev å må!
//JH-N
 

Kanonrundan

2017-09-05
Ja nu blir ju det här en fantastisk oordning på inläggen, med tanke på datumen då tävlingarna kördes - men å andra sidan är ju även brist på ordning, en slags ordning det med!
Kanonrundan i Boden, något av årets höjdpunkt för oss rallynördar. Historiens vingslag slog så hårt i år, att man till slut bokstavligen hade svårt att stå still i de friska vindarna i skogen. Till årets upplaga tror jag hela startfältet hade käkat taggtråd till frukost, för det var generellt härligt bra ladd.
Spännande var det också, för efter att årets komet, Dan Thörnevall fick stå över tävlingen i Umeå till förmån för ett bröllop, tog Anders Andersson över DM-ledningen. Förutsättningarna var att om Dan vann tävlingen, fick Anders inte sluta bättre än femma i klassen. Dessutom skuggade Peter Johansson och Ingemar Svensson tätt bakom Dan. I 4WD var Thomas Lahti mer eller mindre klar på förhand, och likaså Alexander Pettersson i VOC och Kenneth "Fröhandlarn" Johansson i Appendix K.
Några "blåbär" sågs inte till i skogen den här dagen, då inte ens juniorerna uppträdde som sådana. Men lingon hade jag som kompisar däremot!
De halta och lyttas förening - alias Team Fröhandlar-kompaniet. Per "Norrman" Johansson hade bänglat till det rejält, och lyckats slita av hälsenan lagom till tävlingen i Boden. Men inte fanns det i hans vokabulär att stå över - nä, vad 1000:an, skyddet gick ju att dra ovanpå overallen! Ger mig tusan på att hans galna sambo, Marlene, hade ett finger med i spelet - med tanke på att hon jobbar på en ortoped-avdelning i Umeå. Tyvärr tvingades Kenneth och Per bryta redan på första sträckan, men istället fick vi sällskap av dem i skogen. Här på första varvet av Kusträsk (SS2).
Kenneth "Fröhandlarn" Johansson haltade även han förbi min kamera...
... vilket även alltid lika glada, men för tillfället knäskadade Håkan Wårgren gjorde.
När gänget skulle ta sig över diket till en lämplig publikplats, fick Janne "Sunka" Sundqvist agera sjuktransport, och låna ut Pers kryckor till Håkan. Jag frågade om man använde "handikapptillståndet" som medlemskort i teamet, och fick till svar av Per att det även funkar med frikortet till sjukvården - det här gänget alltså, kan man annat än tycka om dem?!
Emmy Berglund har vuxit ur övningskörningsskylten, och gjorde sin första start som senior och C-förare i Boden. Premiären avklarades med bravur, då Emmy slog till med klasseger och även blev tvåa totalt i standardklassen - endast slagen av Per-Erik Niemi! Hatten av för Emmy - det var inte bara tiderna som var bra, det såg bra ut i skogen också!
Kjell Grage tog hand om andraplatsen för C-förare i standardklassen.
Esa Makslahti slutade på tredjeplats bland C-förarna i standardklassen.

Göran "Kangen-Transmissionskunden" Ahlström var ovanligt tam i sin körning på racingspecialen i Kalix (det blogginlägget kommer senare), men han kompenserade det till 100% i Boden. Underbar laddning som fick ståpälsen att resa sig. Trots det fick han nöja sig med en tredjeplats i VOC, efter att ha lyckats vinna en sekundstrid mot Lars Vennberg på tävlingens andra varv. Det var mästerliga styrningar rakt av i den här klassen!
 
Om transmissionskungen Ahlström hade käkat taggtråd till frukost, så undrar jag vad Alexander Pettersson hade intagit - för här var det ännu ett snäpp högre på attacken! Seger i klassen, dock bara med 7 sekunders marginal till Nils Östgård!
 
Precis omnämnde Nils Östgård, blev alltså tvåa i VOC, efter stenhård fight med Alexander Pettersson. Nils gjorde också en massiv attack att nå Alexander på sista varvet på Kusträsk, och lyckades där ta in 7 av de 14 sekunder som skiljde duon åt.
 
Joakim Persson slutade 5:a totalt i VOC, men 2:a bland B-förarna i VOC.
 
Erik Wiklund hade också en trevlig dag i sladd-matchen, tredje bästa B-förare och 6:a totalt, blev hans resultat.
 
Lars Vennbergs attack på SS2, låg definitivt i nivå med Alexander Petterssons! Efter första varvet höll han tredjeplatsen totalt, men passerades på andra varvet av transmissionskungen Ahlström - men bästa B-förare blev han i alla fall. Dagen till ära hade han sin svåger, Anton Thingvall i högerstolen.
 
Emmy Berglunds tidigare kombatant i junior-klassen, Maja Rönnqvist, hade även hon tagit klivet upp i senior-klassen. Även Maja hade bra fart, och blev dagens bästa C-förare.
 
Magnus Lundgren ansluter till de svartkläddas förening, dock hade han inget behov av kryckor för att ta sig över diket!
Peter Engström, skogens näktergal som sjunger så det är svårt att få ståpälsen att lägga sig igen! Seger i Appendix k idag.
 
 

Fredrik Lank från MK Team Westom i Arvika, förgyllde dagen med en läcker Appendix K-Kadett, och det var ladd så det räckte för att charma en luttrad race-tant som mig!
 
 
 
 
 
Anders Andersson och Dan Thörnevall var förmodligen skogens mest omtalade hela dagen, och det blev en batalj som inte var avgjord förrän tidkorten var kontrollerade flera gånger om.
Dan Thörnevall med co-driver Magnus Kitti var klart snabbast i skogen, och det var så sjukt bra laddning på speciellt den här sträckan, att jag nästan skämdes över hur en luttrad bakhjulsdrift-fanatiker som jag, kunde stå och njuta i fulla drag av en japansk framkrafsare! Men jag erkänner det, det var mäktigt att se Dan i skogen den här dagen. Segermarginalen till tvåan, Peter Johansson, blev dryga 40 sekunder!
Dagens tvåa, Peter Johansson med bilägaren Tommy Jakobsson i högerstolen.
Raimo Tunkkari från Kemi bjuder alltid på lång-grus. Idag blev det en sjätteplats för honom.
 
Även Anders Bergström var på åkhumör, och kompletterade prispallen till att bara bestå av Honda-ekipage, då han körde in som trea, med dottern Linnea i högerstolen.
Ingemar Svensson hade inte sin bästa dag i skogen, med mycket små-missar och lite tam i vissa lägen - trots det slutade han fyra, och kompletterade den trio som Dan Thörnevall behövde ha mellan sig och Anders Andersson för att ta hem DM-guldet!
Men visst var det bra attack från herr Svensson under stundom i alla fall, titta bara här!
 
Jonas Snäll hade i vanlig ordning bråttom i skogen, men han och co-driver Jocke Wikström måste ha lyckats med ett svårslaget rekord i årets DM-serie. Man tog klivet upp i den trimmade klassen det här året, men fick inte pappren till bilen klara i tid för DM-premiären. Lagom till Råneå var allt klart, och man hade direkt hårresande framfart mellan tallarna - ända till man rullade på sista sträckan. Så har det sedan fortsatt hela säsongen, och sammanfattningsvis har duon startat i 7 tävlingar, men inte tagit sig i mål på en enda tävling! Haverier och avåkningar har avlöst varandra. Men Jonas är skapt av det rätta virket, och tar det hela med ett leende, och siktar in sig på nästa säsong. Själv kommer jag att bli mycket förvånad om inte den här duon är med i fighten om DM-guldet 2018 - OM man börjar komma i mål på tävlingarna vill säga!
Glömde att berätta, att den här tävlingen var det ett brustet styrstag som spolierade dagen för duon Snäll-Wikström.
 
 
 
Arto Tunkkari från Kemi, fick hela ansvaret att stilla begäret hos oss som förstår oss på det här med romantik på fyra hjul = Ascona B! Närmare bestämt familjen HN, Björn Eriksson och Anders Jonsson - i runda slängar!
Han axlade uppgiften rätt bra, och det är gott ljud i den här rovan, trots att det är en Opel - för som bekant gillar jag ju Opel Ascona B med Volvo under huven bäst - OM det nu inte är så att Michael Wikström får för sig att rasta sin Ascona 400 - för Cosworth under huven slår ju faktiskt det mesta!
 
 
Lars-Erik Henriksson och Maria Aldenlöv fick bryta även de, med nåt konstigt fel på Peggan.
 
 
Johan Sandow är alltid en frisk fläkt, oavsett vilken bile eller sportgren han företar sig. Tyvärr blev det "DNF" även för honom, med något tekniskt fel av för mig okänd art.
 
 
Hendrik Andersson med sambon Ida Johansson i högerstolen, imponerar stort på mig. Debuterade i rally för bara några år sedan, och trots att 40-strecket är passerat är han redan med och hugger i den övre regionen av Grupp H, med en härlig åkstil i skogen. Den här dagen blev det en sjunde plats och bästa B-förare, och det i ett gäng där alla verkar ha käkat taggtråd till frukost!
 
 
Om man har långtråkigt i skogen medan man väntar på nästa bil, kan man alltid roa sig med att klättra upp i ett träd, pilla lite på telefonen, eller nåt!
Tråkigt har man inte när Peter Forlund swishar förbi med sin fyrhjuliga jukebox, med ett musik-register som är svårslaget. Från rena bas-toner till höga hårdrocksvrål - mumma för en racetant med Volvo ingraverat över hela hjärtat! Peter slutade åtta, och blev även dagens bästa C-förare.
 
 
 
Om det är nån som aldrig prutar på laddning, så är det Jan-Olov Marklund i sin klassiskt Martini Racing-stylade Lancia Delta Integrale. Han verkar även ladda på en stor omgång krut inför varje sträcka, och det låter som om han konkurrerar med jaktlagen och skjuter med sig flera troféer varje sträcka!
Lancia Delta Integrale - smakar rallyhistoria av stora mått!
J-O Marklund har fått bära hem den tunga Kanonrundan-pokalen x flera, men idag fick han nöja sig med en tredjeplats.
Michael Wikström och Lennart Nilsson, krigar i SM-toppen och vann nu sin... Jag tror jag hörde siffran 5, dvs femte Kanonrundan på raken! Men den här gången satt det hårt inne - Thomas Lahti skuggade i hasorna, och var till slut bara 2 sekunder bakom!
Michel Wikström är en riktig stilåkare, som inte kastar fler stenar omkring sig än han behöver för att det ska gå nog fort. Trots det är det nåt slags grace över hans framfart, så man blir charmad som fotograf, trots att man föredrar långa gruskaskader.
 
Thomas Lahti gör mig lika besviken varje gång han väljer röd Evo istället för silverfärgad EVO (Volvo 940), han spädde på mina våndor genom att dra Mitsubishin genom en vattenpöl precis innan "våran kurva", så bilen lätt som ett skrövel och det var knappt så det flög en sten om normalt så bredåkande kung Lahti. Tyvärr verkar han tycka det är roligare att leka med den här farkosten, och co-driver Thomas Wikström verkar lika hjärntvättad. Man kan väl alltid hoppas det är en tillfällig 50-års kris - vilket Thomas mamma hade frågat om det var, när han berättade att han skulle köpa en Mitsubishi. Thomas föräldrar är kloka de, och man får hoppas att förvirringen snart lägger sig även för token i cupén på den här bilen!
Marcus Nilsson hade tufft sällskap i klassen idag, och fick nöja sig med en femteplats, trots fin styrning.
 
 
 
Mika Pyyny från Torneå, tvingades bryta efter två sträckor.
 
Kenneth Andersson är mannen som förmodligen kan framföra vad helst man sätter honom i - så länge det har ratt,pedaler och fyra hjul! Han kör inte bara fort och fränt, han gör det också med sådan kontroll att man kan förstå att han varit aktiv i mer än fyra decennier!
Inger Lundberg lämnade sin Kadett hemma i Piteå, och lotsade sin radarpartner Kenneth Andersson till en fjärdeplats i klassen.
 
Erik Sjöström och Eric Lennartsson från Vännäs, var dagens enda junior-ekipage. Ser ut att vara ett namn att lägga på minnet för framtiden!
 
 
Robert fick sina pikar om att han skulle ta längre steg och oftare - tja, ni vet ju hur det kan låta. Men när han svarade att han "är van att gå där" följt av ett själironiskt skratt, kom pikarna liksom av sig. Precis här tappade han och co-driver Hollis bakhjulet på Asconan i fjol, och ni ser ju vägkanten hur det lutar - där fick Hollis springa ner i en ravin och hämta hjulet, som klarat sig helt oskadat!
Göran Ahlman och Camilla Lindfors - jag är så själaglad att det har gått bra med Görnas ögonoperation, så han kunde återuppta rallykörandet! Även om hans Volvo bytts mot en Saab, och går tvärtemot det jag fått i nappflaskan, så gör det faktiskt ingenting, så länge han är med och har roligt! Rally är inte bara en sport, det är en livsstil!!!
 
Leif Berg luftade sin PV, men fick bryta med knäckt framvagnsbalk eller nåt i den stilen.
 
The Good, the Bad and the Ugly - visst hör ni alla signaturmelodin i bakgrunden?! Om inte så kopiera länken nedan (och klistra in den i ett nytt fönster) och återgå sedan till den här fliken igen med muskien på i bakgrunden - så förstår ni mitt tänk! (ler) För Eilert Gezelius, Bo-Göran "Boggie" Carlsson och Perra Sandgren, har samtliga sina Canoner (nåja, Boggie kör väl Nikon) laddade och redo för sammandrabbning!
https://www.youtube.com/watch?v=h1PfrmCGFnk
 
Fler dårar med loaded guns in the skog of Boden City - Per "Crazy Norrman" Johansson.
När vi ändå är inne på filmtemat, så är väl det här gänget från High Chaparal då!
Vi tar en länk till för att påminna er som inte minns : https://www.youtube.com/watch?v=xfSdTa-vKQ4
Föraroverall var gångbart i rallypubliken den här dagen, och i synnerhet om man tillhörde fröhandlar-familjen Johansson. Mathias kom inte med på en enda av mina bilder som bilburen den här dagen, då något hände i bakvagnen i ett tidigt skede.
 
Pierre Hansson körde brutalt som om han framförde en bakhjulsdriven farkost, och var en ordinarie tävlande, trots att han var nollbil - dock var detta ett brett vägbyte i hyffsat långsamt tempo - för er som precis började harkla er och tänka att en nollbil inte ska ladda så brutalt. Båda nollbilarna gjorde precis det man var där för att göra, men passade på att få lite extra nöje när tillfälle gavs!
 
 
 
 
Birger Sandin, i nollbil nr 2 öste också på bra.
 
 
 
Per-Erik Niemi och Mats Öberg - två herrar som skulle kunna vara pappa och morfar till större delen av dagens startfält. Perkas kommentar om sin comeback i rallyskogen - "Det var lika jäkla skoj som för 30 år sen!", säger ju en hel del bara den. Bra gick det också - full fight med Nils Sandström, och inför sista sträckan skiljde bara 3 sekunder - men äventyret slutade på tak för Sandström, och segern gick till Niemi-Öberg.
Mats Öberg gjorde förövrigt debut som co-driver, efter att ha passerat 60-strecket med marginal. Han sken som en sol, och njöt av det han kallar "familjen Bilsport".
 
 
Att det var hård strid och körning på gränsen, syntes redan när Nils Sandström passerade "vårat vägbyte", då det blev liiiiite sen inbromsning, även om det gick bra. Men som sagt, tyvärr slutade dagen upp och ned i ett dike för Vännäs-duon Sandström och Magnus Lindström.
 
 
Emmy Berglund
 
Kjell Grage och Annelie Wemmenhag
 
 
 
Esa Makslahti och Ulf Lindberg
 
Kardan-kungen Kangen
 
 
 
Alexander x 2 - Pettersson och Helmersson
Spana in laddet, och kamma sedan ner ståpälsen!
 
 
 
 
 
Nils Östgård och Fredrik Andrén - precis som i tidernas begynnelse för detta fantastiska Vännäs-ekipage. Men Östgård känns besvärligt att få till, då det här är en av "the fabolous Franssons" - Fransson må vara ett vanligt namn, men i rally klingar det nästan adligt i den här regionen!
 
 
 
 
 
Joakim Persson och Jörgen Persson
 
 
 
 
Erik Wiklund och Tommy Berggren
 
 
 
 
Lars Vennberg och Anton Thingvall - jag vet att jag varit lite slarvig med klubbtillhörigheten i det här inlägget, bjuder på det, men här är det viktigt att säga att Anton tävlar för KALIX MK (ler) - ännu ett bra samarbete mellan NMS Boden och Kalix MK!
 
 
 
 
 
 
Maja Rönnqvist och Lars Fahlesson, Vännäs MK
 
 
 
 
 
Cosworth Power!!!!!!!!!!!!!!! Peter Engström och Thomas Nilsson, Ford Escort BDG - say no more!
 
 
 
 
Fredrik Lank
 
 
 
 
Miika Vuokila i en liten Citroên C2 R2 - bröt men startade om, och var ett friskt inslag i skogen på SS5! Ettrig som en bålgeting, och häftig attack!
 
 
 
 
Men mäktigast i skogen, var Dennis Rådström som fått låna Peter Engströms extra-bil (ni vet, om man kör Ford behöver man en hel extra-bil - eller hur Örjan Larsson, Boggie Carlsson, Stig Hellberg och Hollis, mfl). Sveriges nya JVM-äss körde på rent Lahti-manér och jag undrar om inte hans pappa Arne börjar få titta sig över axeln, för snart är han bara tvåa i familjen Rally-Rådström! Tyvärr fick Dennis problem med en säkring och fick bryta, men startade om och förgyllde tillvaron en stund, innan det blev trasigt igen - hur var det nu jag skrev om Ford?! Har hört att det egentligen är en bokstavskombination som betyder "Fordrar Ordentliga Reparationer Dagligen" - men onekligen var det tråkigt, hade varit roligt att se hur långt herrar Rådström och Johan Johansson hade stått sig i totalen!
 
 
 
 
Anders Andersson slutade på samma poäng i året DM som Dan Thörnevall, men då finalen var avgörande fick Anders nöja sig med att bli tvåa.
Som Dan körde den här dagen, råder inget tvivel om att det var en mycket värdig DM-vinnare i 2017-års rallymästerskap i norr!
 
 
 
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 

Boden Alive sprinten - 21/7 2017

2017-09-04
En bildkavalkad från Boden Alive-sprinten i juli. Var inte själv på plats, så ni får vila ögonen på lite fina bilar och slipper mina långa textinlägg den här gången. Det står att det är jag som tagit alla bilder - givetvis är det Robert Niemi som ska ha cred för dem, råkade bli lite fel när jag märkte dem. Men å andra sidan delar vi både kamera och tandkrämstub, så det är nog inga problem om det går för detsamma!
 
 
 
 
 
Överhövding Aldenlöv

2150 cc : 1 Kalle Nilsson, 2 Mats Mortensen, 3 Anton Johansson

2400 cc : 1 Michel Janson, 2 Daniel Loggert, 3 Björn Eriksson

Grupp F : 1 Per-Erik Niemi, 2 Nils Sandström, 3 Mats Öberg

VOC : 1 Simon Olsson, 2 Göran "Transmissions-kungen" Ahlström, 3 Alexander Pettersson
Grupp H 2 WD : 1 Peter Bäck, 2 Thomas Lahti, 3 P-O Larsson

Grupp H 4WD : 1 Jan-Olof Renberg, 2 Kenneth Andersson, 3 Eero Tallus
 
Hoppas ni njöt av lite lugnt och fridfullt bild-tittande, för nu är det Kalix Racingspecial och Kanonrundan som väntar - och då var jag själv på plats, så ni lär få lida av betyyyyydligt mer finger-diarré då!
 
Lev å må!
//JH-N
 
 
 

Rallycross DM-final Kalix 2017-09-02

2017-09-02
Det är inte länge sedan man hånfullt skrattade åt "de äldre", som sa att "åren går bara fortare och fortare med åren", för det var ju bara löjligt nonsens som "äldre" säger - nu är man själv en av de som säger att "man hinner knappt svälja JULskinkan, så är det JULi", och vart tusan tog den här sommaren vägen?! Idag har det varit en sån där dag som man lägger på nöjes- och må-bra-kontot, väl spenderad tillsammans med många härliga vänner på Kalix Motorstadion. Rallycross DM-final stod på dagens meny, och strålande sol serverades som tilltugg. Dagen till ära hade vi hela ÖNBF´s styrelse på plats, eftersom man valt att placera ett av sina styrelsemöten på Kalix Motorstadion. Mycket trevligt inslag att få ha dessa blå-jackade, trevliga människor på plats!
Själv slog jag nästan rekord idag, för jag lyckades ta mig ett varv runt depån - tog bara drygt en timme! Men vad tusan ska man göra då, när depån är full av härliga människor?! Gjorde ett försök att upprepa bragden under lunch-pausen, men då tog jag mig inte ens en fjärdedel - men vem tror väl på mirakel?!
 

Tiger x 2 - kan det tänkas vara nån form av stallorder från pappa-Tiger till sonen Simon?!

Mats Öberg är som en pånytt-född tonåring - ett bra sätt att marknadsföra sporten med den här filuren, som gjort comeback som förare efter typ ett sekels bortavaro med diverse domar-uppdrag, men dessutom har han nu efter att ha passerat 60-strecket också gjort debut som co-driver! (mer om det kommer i blogg-inlägget om Kanonrundan). Inte ens en punktering på personbilen, kunde sudda bort Mats glada min, denna soligt härliga race-dag på Kalix Motorstadion!

Dessa fantastiska Johanssons från Älvsbyns, idag var det Anton Johansson som förde befälet över bilen, men i vanlig ordning hittar man överhövding Staffan fixandes i det tysta.

Daniel Loggert inledde DM-säsongen med två brutna tävlingar, körde inte nästföljande, men trots att han inte hade något med totala DM-ställningen att göra, kunde han inte låta bli att ställa upp vid finalen i Kalix, bara för att han tycker det här med rallycross är så himla skoj - det är precis den attityden jag tycker så himla mycket om hos våra förare - och extra mycket när topp-namnen fortfarande har kvar gnistan och kan prioritera nöjet före resultatet!

Alltid lika trevligt med Norge-besök i depån!

Värvning av förare till isen 2018?! Man skulle kunna tro att det är något sådant som pågår med tanke på långnabbs-rävarna Niklas Sandström och Niklas Mörtsell i mitten.

Ibland hittar man skatter i depån i Kalix. På Norrlandsveckan hittade jag meste tjejmästaren Ingela Eriksson, och denna lördag var det ingen mindre än tidernas första vinnare i tjej-SM, Eva-Britt Sandström som förärade Kalix med ett besök. Inga-Britt och maken Hans är trogna supportrar till Oskar Andersson (på bilden tillsammans med Eva-Britt) - inte alla som har SM-vinnare i sin fanclub!
Spana in overallen till vänster i bilde - visst får ni som varit med ett tag ståpäls bara vid tanken på vad vi fått se den vara med och utföra på våra arenor i landet?! Idag är det dock inte rattvirtuosen Ola Stenvall som bär den, utan sonen Oliver. Alltid trevligt med återväxt, men jag kan inte sticka under stolen med att det värmer extra i race-hjärtat när det är våra infödda race-valpar som växer upp och axlar sina fäders mantlar! Nu hade Oliver förmodligen en av sina tråkigare dagar på jobbet, då han blev vänd i två omgångar. Men efter regn kommer solsken, och jag ser fram emot att få se den här röda overallen i depån fler gånger!

Martin Ekspjut är en rätt ny förmåga på fyra hjul, men enligt uppgift en riktig hejare på snöskoter. Talangen innefattade uppenbart även dessa farkoster, och trots att jag kallade hans Subaru för Ford hela dagen (till jag läste resultatlistan), så blev det en fin tredjeplats för honom i tävlingen. Ser gärna mer av den här liraren, för jag tyckte om det jag såg på banan!
Mer känt folk i farten, Peter "Ludde" Lundin tillhörde en gång i tiden de klokas skara, då han åkte rallycross med en Ascona B. Nu är det sonen Emil som för familjens fana i sporten högt, medan pappa får supporta.

Galna gänget på huvudposteringen - Johan Larsson skötte i vanlig ordning kollen av alternativspåret, medan Tobbe Hansson fick ta hand om det övergripande ansvaret för posteringarna, då Robert svartfotade som racecontroller. Men då Ingemar Svensson och Peter Lindqvist också var tillbaka på sina positioner, kändes det som att huvudposteringen ändå var i tryggt försvar. Dessutom gömmer sig Sebastian Boström bakom gubbgänget.
 
Oliver Stenvall
 
Våra trogna funktionärer, Tommy & Annika, idag med hjälp från någon jag tyvärr inte ser vem det är på det här avståndet. Förhoppningsvis var det en extra trevlig dag för i synnerhet Annika, som råkar vara storasyster till vilddjuret Michael Johansson, som slog till med fantastiska styrningar och slutade tvåa i dagens tävling!
 Per Nordgren från Örnsköldsvik, i en riktigt stilig Ascona A - slutade 12:a idag, efter att ha brutit semifinalen.
Oskar Andersson slutade på en 19:e plats



Trots att jag borde ha känt igen färgerna, tog det en stund innan jag insåg att det var mannen från paradiset (Sorsele - Nalovardo RC) Tom Backman som måste ha ramlat och stött sig en aning, eftersom han uppenbart lämnat Volvo och satsat på Ford - nu blir mina Ford-tokiga vänner lena i blicken, och själv får jag väl trösta mig med att jag hellre har Tom i en Ford, än inte med alls!

Anders Danell före Per Lidberg, inne på alternativspåret
Otilia Lindblad bröt i första heatet efter att ha kört sönder framvagnen - i alla fall trodde jag det till jag fick se hennes pappa, ratt-mästaren Anders Nilsson, kliva ur Golfen. Det är en fröjd att få se Anders köra rallycross - vissa är helt enkelt född till vissa saker! Trots att det blev A-final för Anders, där han slutade 6:a efter lite tuffa kubbningar som gjorde att han fick bryta med en tilltufsad bil, så är jag helt säker på att det hade blivit ännu bättre om han hade fått låna sonen Edvins Volvo 240. För er som inte har stenkoll på Anders, så har han varit så nära att vinna EVO-cupen 2002, så det egentligen borde ha varit omöjligt att inte vinna den i det läge han var. Förutom framgångarna i rallycross, finns det DM-guld från rallyskogen i den här mannens samlingar - så att det är en komplett och skicklig chaufför råder inga tvivel om. Dessutom är han ju som Lycksingar i allmänhet brukar vara - förbaskat trevlig!
Erik Jonsson - den här mannen har jag skrytit så mycket på, att jag undrar om det finns kvar några oanvända superlativ i mitt vokabulär. Det är rent vackert att se honom på banan, och det inte bara för att han kör äkta racing-kärlek på fyra hjul - Ascona B! Erik hade platssiffra 1 - 2 - 2, men sen blev det tvärnit då han tvingades bryta i semifinalen.
Magnus Abrahamsson - här skulle man kunna använda den där termen om vin, ja, ni vet den om att man blir bättre med åren - men jag tycker ju inte om vin, så det passar ju inte att använda en sån liknelse på en förare som verkligen bott in sig i mitt racehjärta, och det redan på tiden som mekaniker till Johan Stenvall. Vissa människor är bara omöjligt att inte tycka om, och kör de sedan så vackert som Magnus, är de ju fullständigt oemotståndliga! Inför dagen höll Magnus ledningen i 2150, 5 poäng före kompisen Jens Olofsson. Snöpligt nog uteblev den stora fighten - trodde jag i ett helt dygn! För Magnus BMW fick för sig att tvärdö på startplattan i andra omgången, men med kompisars hjälp fick han ordning på nåt mickel i el-systemet, och slog sedan till med dagens bästa tid i tredje omgången, tog sig vidare till semi och led två, men vann trots det både semi och final i stor stil. Jag trodde alltså att det inte räckte till FM-guld - men blev upplyst av Abris under söndagen att det faktiskt gjorde det! Oavsett vilket tycker jag det var roligt att fighten stod mellan två så fina kompisar, och så juste förare - och när jag kommer med ett sådant påstående, måste jag faktiskt säga att jag är stolt över hur fina körningar som presterades över lag i Kalix! Visst var det några övertramp, och det delades också ut några flaggor, men jämför man med rallycross VM, så var det här rena rama söndagsskolan - och det gillar jag! Fair play, och må snabbaste förare vinna!
 
Viktor Fahlgren och Emil Grubbström
Emil Grubbström - svårt att tro att han är bror till Fredrik Grubbström - i alla fall om man tittar på finnishen på deras bilar (bild på Fredriks läckra Ascona kommer snart i ett blogginlägg om Boden Alive-sprinten). Till Emils försvar får man väl säga att det här var sista tävlingen efter en lång säsong. Däremot är Emil verkligen en av dessa härliga Volvo 240-åkare, som älskas av oss fotografer - till och med av tokar som Bo-Göran "Boggie" Carlsson, som tror att Ford är bättre än Volvo!
 
Micke Johansson (svart Volvo-rumpa i bilden) fick se mycket av Jens Olofsson i backspegeln den här dagen. Hård fight i både första och andra heatet, samt A-finalen, där Micke hedrande nog drog det längsta strået i samtliga. Han erkände också att det var svettigt att ha en så skicklig förare som Jens bakom sig.
 
Micke Johansson, före Jens Olofsson, tillika dagens slutliga 2:a och 3:a
 
 
Anton Carlsson fanns även han med i förhandsdiskutionerna om vart FM-titeln skulle kunna hamna. Nu gick inte saker och ting riktigt som Anton hade tänkt sig, då det bland annat blev en bruten kvalomgång 2.
Simon Tiger var ensam i den supernationella klassen, och fick därför kvala tillsammans med 2400 - ett bra initiativ av tävlingsledare Kalle Nilsson, då det blev klart intressantare körningar på det viset. Dessutom fick Simon agera bra morot för distriktets just nu hetaste kort i 2400, Jesper Carlsson, som fick vittring på Simon i en av kvalomgångarna och det utvecklades till en spännande fight. Storleken sägs ju sakna betydelse, och jag kan hålla med om att det är mycket viktigare att hantera redskapet på rätt sätt. Dessutom är det betydligt lättare att hantera 10 hästar än 40 - och även om det är en klar fördel med mycket effekt, så är det inte helt enkelt att hantera dem. Rookie-Tigern Simon har hanterat både hästkrafter och pressen hans efternamn också lägger på honom, på ett helt lysande sätt!
Jesper Carlsson framför sin BMW med en sån säkerhet och sånt självförtroende, att det känns som att ingenting kan vara omöjligt för denna yngling från Lycksele. Pappa Bertil har gjort ett bra jobb med uppfostran!
Mattias Forsman kör nästan som pånyttfödd sedan han la händerna på den här Forden. Nog för att jag föredrar Volvo, men i det här fallet ser det ut som en hand som hittat en handske i precis rätt storlek.
Martin Ekspjuth
I det militära brukade Eilert Gezelius befäl kalla honom "utegångs-får" pga hans karakteristiska hårman. För egen del gillar jag att han vågar hålla stilen, trots att han får stå mycket spott och spe för att hans ålder i siffror sprungit ifrån hans sinne. Däremot kan jag hålla med om att han är tjurskallig som mitt eget får, Ascona Bä, och det krävs en som är ännu tjurskalligare för att klara av de hårda bataljerna mot honom - dvs en sån som jag, som vuxit upp med en av Gezzes likasinnade som pappa, och därmed har tränats under många år för att kunna vinna OS i verbal fight mot Mr G!
Mattias Johansson - trevligt med ett återfall, som jag själv främst förknippar med Fredrik Tigers gamla Ascona A.
På tal om trevliga och duktiga funktionärer - Bengt-Erik Nilsson med sonen Sebastian - det är inte ovanligt att man har PM på facebook som säger -"Vi från Överkalix kan ta en postering om ni behöver hjälp!" - gissa om det är guld värt. Om det nu finns nån som tvivlar, så finns det alltid behov av hjälp till en tävling!
 

Anders Lindfors, Skellefteå MS, i en Peugeot 206 - lurade mig att tro att Simon Hedestig var på plats. Nu var det visst en helt annan Peugeot-modell som Simon kör, men vad tusan, blå Peugeot som blå Peugeot - jag såg ju i alla fall vad det var för märke - till skillnad från Martin Ekspjuths Subaru, som jag kallade Ford en hel dag!
Men det här är i alla fall en Ford Focus, rattad av marius Novstad från NMK Hålogaland.
Per Lindberg, Lycksele MK
 
 
Bo-Göran "Boggie" Carlsson, en av de tokar som vågat åka högerstol i rally tillsammans med min pappa! En person jag gladeligen spenderar varje racedag tillsammans med - trots att han gillar Ford!
Oliver Stenvall
 
Anders Nilsson, i bredd med Fredrik Sundkvist och jagad av sonen Edvin Lindblad
Oliver Stenvall hade en tråkig dag, när hans närvaro på banan uppenbart inte var uppskattad, då han två gånger om vändes bort från ledning.
 
Harry Johansson, rallycross-morfar i sällskapet, men trots att han passerat 70 tycker han det är lika roligt än med rallycross!
Fredrik Sundkvist, Luleå MS
Anders Nilsson, Lycksele MK
 
Ni minns vad jag skrev för en stund sen om Volvo 240 - visst börjar ni förstå varför alla (nåja, nästan i alla fall) fotografer älskar Volvo 240! Edvin Lindblad är det som står för underhållningen den här gången.
 
Jörgen Boström från Skellefteå, rullade sin Volvo 240 rejält vid Norrlandsveckans deltävling på hans hemmaplan. Jag fick ett telefonsamtal från en lätt nedslagen Jörgen, som avanmälde sig till våran deltävling i Kalix. Men här minna vänner, finns det en fru av härlig caliber, för när motivationen tröt för Jörgen, skickade hon ut honom i garaget för att jobba på bilen! Tog runt 2 veckor så var bilen fit for fight, och Jörgen var på plats redan på Motorveckan i Lycksele. I Kalix fanns inga tecken på att rullningen skulle gnaga honom i bakhjuvudet, och det var inte långt borta att han knep en plats i A-finalen - till slut blev det en fjärdeplats i semin och en sur 7:e plats totalt.
Fler Volvo 240 till racingfolket - härligt juste tag, trots hård laddning!
 
Petter Berg, Älvsbyns MS
 
Anders Danell, Kalix MK
Anton Carlsson, Lycksele MK
Per Nordgren, Örnsköldsviks MK
Anton Carlsson och Anders Danell hade närkontakt av tredje graden, när Danell kom ut från alternativet samtidigt som Anton kom på huvudspåret. Båda förarna klarade sig bra, och kunde fortsätta tävlandet redan i nästa omgång. Anton Johansson passade på att bryta i samma veva, men hade ingenting med Antons gräsklippande BMW att göra.
Duktiga funktionärer in action - postering T (för Thingvall) har så många års erfarenhet av motorsport, och även av just denna postering i velodromen, att det är för jobbigt att räkna hur många år det handlar om!
Robert Nyström, följd av Erik Jonsson
Fredrik Grubbström uppvaktar Erik Jonsson...
...
... och plötsligt blev Robert Nyström inblandad i kråksången.
 
 
 
 
Micke Johansson före Jens Olofsson - än en gång, och en lätt deformerad Erik Jonsson hakar på...
 
Robert Nyströms Kadett C fick lite ny design
Spana in Erik Jonsson som smyger i bakgrunden av Micke Johansson och Jens Olofsson...
 
...
... och trots startincidenten lyckades han smyga sig fram och snuva herrar Johansson och Olofsson på heatsegern! Jag säger bara en sak : ASCONA B!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
Jesper Carlssons fina körning, som gav Simon Tiger lite svettigare heat än han förmodligen väntat sig.
 
Daniel Loggert och Petter Nårsa
 
 
 
 
Fredrik Tiger kunde inte låta bli att leka lite själv, och fick lite värdefull träning till kommande Crosscart-tävlingar
 
 
Undrar hur mycket det svider i själen, på en av landets duktigaste plastare (äger företaget BD Plastindustri, vars logga skymtar på framskärmen) att få tejpa ihop plastskärmen på sin VW Bubbla?!
Lycksingar - de är som ett folkslag jag trivs ihop med! Lättsamma, glada och trevliga. Här är det Johan Haraldsson tillsammans med vad jag av utseendet att döma skulle kunna utse till Jens Olofssons pappa.
Nervösa beräkningar inför tredje omgången. Lite lugnare för Jens, som hade två bra omgångar färdiga, medan Magnus "Abris" Abrahamsson hade nollat andra omgången och var piskad att få en bra tid i den tredje - men han höll för pressen och slog till med dagens bästa tid!
Två härliga sportsmän, konkurrenter och kompisar, som självklart ställde upp och showade lite för min kamera.
 
Micke Johansson, fokuserad inför tredje omgången.
Förrymd förare - Sandra Nilsson-Björn hade hand om frammatningen, istället för att mata fram sin egen Saab den här dagen. Sandra är verkligen en föredömlig guldklimp, som tar sig an hur många funktionärs-positioner som helst under en tävling - och allt gör hon med ett leende, och motiveringen att hon tycker det är roligt att vara funktionär och gärna har fullt upp om hon ändå hjälper till! Maken Kalle var dagens tävlingsledare, och hans förmågor som ledare har jag skrytit på flera gånger tidigare, och den här dagen var inte något undantag!
Elle Almroth och hennes "damliga" skötte som vanligt uppställningen av bilar föredömligt.
Hasse Gustafsson såg till att säkerheten sköttes på bästa sätt.
 
Dårarnas paradis - Team Loggert! Kan man annat än tycka om människor som jämt ler och tycker livet är rätt kul i allmänhet?!
 
Giganternas kamp - Erik Jonsson och Jens Olofsson, här precis uppställda av Elle Almroth
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alexander Pettersson är inte grym i rally, han är även en grym kompis som ställer upp när man har kris om funktionärer. Här på postering tillsammans med kollegor jag tyvärr saknar namn på.
Thord och Anton Thingvall, med förstärkning jag saknar namnet på.
Jörgen Boström tog ledningen i sin semifinal, men fick till slut finna sig i att bli fyra.
 
 
 
Undrar om Anders Nilsson hade några tankar på att hjälpa svärsonen Jens Olofsson, ifall det skulle behövas?!
 
 
 
Abris tog starten i sin semi, och var helt omutbar om vilken plats han tänkte stå på i A-finalen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Här slutade Per Nordgrens dag, och visst var det lite läcker reklam att en liten orange Ascona A, hamnade under en skylt som gör reklam för löjrom - nog skulle man lätt kunna associera den här lilla läckerbiten till ett romkorn!
Daniel Loggert före Mattias Forsman
 
 
 
 
 
Jesper Carlsson toppade sin semi-final i 2400 - inte helt lätt att hålla isär dessa röda BMW-bilar - men när studerar man dem så sticker faktiskt Jesper ut med sin körning, som fullständigt gnistrar av självförtroende för närvarande!
 
 
 
 
Här skulle man vilja vara en liten fluga på axeln, som fick höra vad det är för galenskaper som dessa två bilsport-reliker diskuterar; Eilert Gezelius och Bengt Asserfeldt.
 
 
 
Gezze hade nån kommentar på Motor Norr om vinklarna på kamera-gluggarna, när han smygfotograferat mig Boggie och Kent Englund, som avhandlade något världsproblem. Men här var det verkligen markspaning hos Gezelius själv, som verkar visa stort intresse för Fredrik Tigers Crosscart - men vad du än gör Fredrik, släpp för bövelen aldrig in det gråhåriga toket i den farkosten, det skulle förmodligen bli det sista han gjorde på den här platsen!
 
 
Tiger-buren vaktas av Asserfeldt och Gezelius
Min Ford-tokiga driftingkung till "lillebror", Örjan Larsson
Abris var fullständigt omutbar i A-finalen, och förutom den andra kvalomgången där hans BMW vägrade lämna startplattan, hade han som sämst en andra tid den här dagen - en mäktig uppvisning som tyder på att herr A trivs i Kalix. Hoppas verkligen på att få se mer av honom nästa år!
 
Svart verkar var färgen som är inne i år, och gångbart verkar det också vara eftersom det här är dagens 1:a och 2:a i klassen 2150 - Magnus Abrahamsson Vännäs MK och Michael Johansson Kalix MK.
Pär Lidberg och Jens Olofsson
Daniel Grubbström och Anders Nilsson - Grubbström slutade fyra i tävlingen, medan Anders tvingades bryta.
 
 
 
Känner mig nästan som mannen i Göta Kanal, som säger att kanoter inte är hopfällbara, när jag säger att jag aldrig tidigare sett någon försöka använda en Golf som gräsklippare. Anders Nilssons försök slutade inte heller bra, utan han tvingades bryta A-finalen, efter glimrande körning denna DM-final.
 
Stilstudie av Anders Nilsson, som visar orsaken till att han tvingades bryta A-finalen - för er som inte ser det direkt, tipsar jag om att titta på höger framhjul.
 
 
 
Dagens trea, Jens Olofsson, bjöd på stor rök-show efter målgång - så här glad blir man när man trots att det "bara" blev FM-silver, efter en stenhård guldfight med Abris!
 
 
 
När man vill stå någorlunda säkert och har för lite zoom, får man istället nöja sig med att berätta om allt som hände innan den här bilden togs i andra kurvan av 2400´s A-final. Jesper Carlsson gjorde en kanonstart och var först ner till första kurvan, men där hittade Daniel Loggert vinnarhålet och skulle smita förbi, när han nyttjade Jespers framhjul som uppkörningsramp och blev nalta luftburen. Istället kom nu Mattias Forsman fram, och med inte så lite matjord i fickorna, tog han sig helt ren genom första kurvan och fick en fin ledning.
 
 
I Vilda västern-finalen hade sedan Petter Nårsa och Anders Lindfors lite kubbning...
 
 
 
 
... och som ni ser skuggar Jesper Carlsson i bakgrunden och blir lite hindrad av Nårsa som står åt fel håll tvärs över banan.
 
Trots det svarade Jesper för en strålande uppkörning
 
 
 
... och tog sig ikapp Mattias Forsman!
 
Full fight ut på det sista varvet...Men den här segerpiruetten visade sig "bara" vara för DM-guldet, då det varit så spännande att man glömt rycka målflaggen på rätt varv - och därmed var det alltså Mattias Forsman som blev dagens vinnare.Bertil Carlsson - vi diskuterade ju däckslitage, jag tror du får revidera din kalkyl om sonen ska fortsätta så här! (ler)    Dagens prisutdelning blev precis så kladdig och blöt som en prisutdelning ska vara, när vuxna män blir till pojkar igen, och bevisar att mitt favoritordspråk är sant : Stora är de män, som har sitt barnasinne kvar! Tack för den här gången alla härliga människor - ses nästa gång! Ordningen på mitt bloggande har blivit lite konstigt, men jag hoppas ni överlever. Nu väntar både sprintar från Kalix och Boden, samt rallytävlingen Kanonrundan - vilket ni får läsa om först, det vet inte ens jag än! Lev å må!//JH-N
 
 
 

RSS 2.0