Klubbmästerskap och årets party

2016-10-15
Så var det då dags för årets "Lilla VM", dvs klubbtävling i Kalix Motorklubb. Enligt den fina tradition som Fredrik Tiger & co inledde i fjol, så räcker det med stödmedlemskap i Kalix MK för att få möjlighet att vara med och slåss om klubbmästartiteln. Ingemar Svensson, NMS Boden stod som titelförsvarare.

Idel ädel NMS Boden-gubbar på denna bild - förra veckans segrare i FM-finalen i Racingspecial (på samma sträckning som dagens tävling) Anders Bergström (närmast i bild), Micke Hollström, min efterträdare i Roberts högerstol och så rödklädda regerande mästaren Ingemar Svensson.
Vi har några guldklimpar att tillgå på våra tävlingar, här är två av dem : Malin Lassi börjar snart kunna klassas som inventarie som sjuksköterska på våra arena-tävlingar, och Sandra Nilsson-Björn behöver nog ingen närmare presentation - hon är ju typ inblandad i allt där det behövs en hjälpande och kunnig hand!

Anders Danell (vä) och Tommy Lundqvist, och baktill i bild skymtar Hasse Lundbäck.
Med ny-riktad bakaxel och diverse fixat i baken på Asconan, var tydligen Robert och Hollis på ordentligt åkhumör. Själv var jag helt säker på att Anders Bergström hade tagit det - men jag borde ju ha lärt mig vid det här laget, att det är när det inte ser så jäkla märkvärdigt ut, som herr Niemi kör som fortast. Han var inte bara snabbast, inte bara snabbast i alla tre åk, utan hade dagens tre snabbaste tider! Inte utan att man blir lite stolt!

Ingen tvekan om vem som hade snyggaste bilen i depån den här gången heller, för Peter Forlund och pärlan var på plats igen! Idag blev det en femte plats för Peter.
Till skillnad mot förra helgen hade Ingemar Svensson idag ordning på drivaxlarna på sin och Peter Lindqvists läckerbit. Han bjöd på bra ladd, ibland gränsfall till överladd, men jäkligt kul att se! Ingemar slutade trea idag, 5/100 efter Anders Bergström.
Anders Bergström tog sig inte ens till första kurvan innan en drivknut gick sönder i första åket...
... men den här solstrålen vet nog inte hur man deppar, för han är glad till och med när han får haveri! Men Anders bytte sin drivknut i en rasande fart, och kom till start precis när övriga hade kört sitt tredje åk, och fick köra två åk på raken - vilket alltså räckte till en andraplats!
Peter Lindqvist fick assistera vid bärgningen.
Alexander Pettersson körde minst lika vackert idag, och slutade fyra med skrämmande bra tider! Han börjar ge mig associationer tillbaka till Peter Bäck och hans era i VOC, med en körning där man knappt kan se att bilen är odiffad!
 
 
 

Det här är ingen bra bild, men jag måste bara visa att det finns ställen där det går brett, för min snålåkande sängvärmare också!

Här hör man riktigt Anders Jonsson dra efter andan - men det blir fräna bilder!!!

Här ser ni varför det här har varit en stor favorit hos mig, och fortfarande är trots att han övergett Volvo - häftig laddning av Anders Bergström.
 
 

Fredrik Tiger upplyser mig om att Robert vunnit

Kalle Nilsson fick slippa att titulera sig tävlingsledare den här dagen, men var givetvis inblandad i allra högsta grad i både det ena och det andra.

Dagens etta och tvåa, Robert och Anders
Alexander Pettersson vann tävlingen om dagens galnaste mekaniker, Kurre Ahlström, till vänster i bild, bredvid världens bästa pappa H.

Kurre visar Alexander hur han kört, och av leendet att döma är han nog inte alltför missnöjd!
Härligt med klubbtävling, där alla hjälper till och får tävlingarna att flyta - var ett gäng föraroveraller ute och jobbade på varandras tävlingar (rallyfolket jobbade på folkrace och rallycross, och vice versa)
På området att hjälpa varandra fanns fler exempel - här är det Micke Sandberg som pysslar om Roland "Glasmästarn" Andersson

Pappa H ger pep-talk, eller nåt, till Micke "Maniac" Johansson

Micke Sandberg bytte gren, och körde dagen till ära folkrace.

Team Forlund och Svensson på väg ut för funktionärs-tjänstgöring.

Hasse Gustavsson gjorde förmodligen dagens bästa start, i första omgången. Han vann också heatet, men sen ville inte Bubblan mer den här dagen heller.

Tommy Lundqvist i svarta BMW´n och sen full fight mellan Jan Johansson i 340´n mot David Midebjörk.

Roland "Glasmästarn" Andersson var kung i starterna i samtliga tre omgångar, här är det Micke "Maniac" Johansson som får vika ner sig, även om han sen vann heatet i alla fall.

Redan i första omgången såg man att ingen skulle kunna rå på Ove Björn, förutom om bilen möjligen gick sönder!

Simon Tiger före Micke Sandberg, där den senare ögonblicket efter rammar en däcktrave, som han gjorde en redig flygtur över - men då hade jag plockat ner kameran och var beredd att springa - för nog är det med hjärtat i halsgropen man tittar på dessa galenpannor i bilar som ofta studsar fram som herrelösa gummibollar!

Förmodligen gav det utslag i någon seismograf nånstans, när Tobbe Hansson vecklade ut långbenen och tog storkliven i rask takt!

Inte ofta man får se Tobbe springa så kläderna nästan flyger av honom!
När Micke Sandberg stökar, får Tobbe och Hollis städa - nytt djungelordspråk i Kalix

Ännu en av Glasmästarns sagolika starter - svårt att tro att en karl med den här reaktionsförmågan, var startfältets äldsta deltagare. En av de yngsta valparna, Micke Sandberg, var däremot tvärsist i alla starter - men körde desto bättre ute på banan.

Här är jag osäker om det är Tommy Lundqvist eller Johan Ekersund som är längst till vänster (båda körde svart BMW), men Micke Sandberg är helt klart i mitten, och Ove Björn har precis hittat vinnarspåret längst till höger.

Olov Björkman, Simon Tiger och David Midebjörk.
 

Mitt trevliga sällskap under folkracen. Min initiala plan var att avvika från tävlingen direkt efter rallyt, eftersom jag behövde hinna hem och aktivera våra fyrbeningar, då det väntade klubbfest på kvällen - men med så här trevligt sällskap var det liksom svårt att slita sig : fr vä Alexander Pettersson, Kurre Ahlström och Anders Bergström

Micke Johansson och Jan Johansson i full fight - den senare skördade både det ena och det andra av utsatta hinder på banan...

... och i vanlig ordning fick Tobbe Hansson jobba!

Olov Björkman var nog en av de som provade flest olika spår, på flest olika ställen ute efter banan. Tog även ett alternativt alternativspår i en av omgångarna!

Tommy Lundqvist, i mitten var en av de som imponerade mest på mig med sin körning under dagen - lugnt och städat utan större utsvävningar - och slutade också på andraplats till slut! Sandra Nilsson-Björn som skuggar i bakgrunden med sin enormt fula Saab, lyckades tyvärr till slut få ihjäl Saab-uslingen - annars undrar jag om inte hon var den enda som på allvar hade kunnat utmana sina kära far, Ove Björn, om segern.

Här har dock Sandra tagit sin Saab på lite grönbete.

I tredje omgången var förväntningarna stora på vad som skulle bli "Duellen med stort D" - när Micke Sandberg och Micke Johansson skulle försöka jaga livet ur varandra. Men den uteblev, för Micke Johanssons bränslepump gick sönder - förmodligen är det dock bara en undanflykt, för har var rädd att få stryk av den yngre Micke-upplagan (skratt). Istället blev det Ove Björn och Micke Sandberg som fick leka ensamma i heatet.

I finalen fick Micke som synes på sin bästa start - om än helt chanslös mot omutbara Ove Björn i täten...

... men sen gick han in i dimman...
... och där blev han kvar, och lämnade "liket" och stegade iväg...

... så Robert och Tobbe fick ta hand som skräpet som stod mitt på banan - man riktigt ser hur mycket Robert tar i för att assistera Tobbe (skratt)
 

I förra blogginlägget, lyckades jag med bedriften att döpa om mannen till höger i bild - jag gör ett nytt försök, och döper härmed galenpannan till Tomas Jansson - hoppas han känner sig mer bekväm under den pseudonymen! (ler) Med honom i bild ses ryggtavlan på en magisk Opel mekaniker - det inte Ove Forslund kan om Opel-bilar (åtminstone före 2000) är inte värt att veta! Var under hur många år som helst Alf-Erik Bäckströms klippa på mekanikerfronten.
Niklas Sandström var ensam i Supercar 2 wd, och därmed klubbmästare i den klassen så klart. Men i dagens superfinal, där man startade enligt ett handikappsystem där 2150 startade först, 10 sekunder senare 2400 och 5 sekunder senare supercar 2 wd - Niklas slutade tvåa. 

Sandra är nog en av de som testat flest uppgifter på och omkring Kalix Motorstadion.

Anders Danell var i vanlig ordning en giftig kandidat till slutsegern i superfinalen - men fick bryta med trasig koppling.

Kalle Nilsson fick äntligen köra lite själv, och vann 2150, men blev trea i superfinalen, passerad av Niklas Sandström precis på slutet.

Dagens giftigaste räv var i vanlig ordning Fredrik Tiger - i lånad 2400-bil var det han som tog hand om segern! Här är det sonen David som fixar med bilen.
Baken på Fredrik Tiger, var precis vad konkurrenterna fick nöja sig med att se i superfinalen.

Tävling är tävling, oavsett dignitet - djup koncentration inför start.

Dagen avrundades med klubbfest ute på vår fina motorstadion - det bästa förslag jag hört på länge - så hela vårt team nappade direkt och anmälde oss. Det blev till och med ännu roligare än jag hade förväntat mig!!! Stor eloge till festarrangörerna : Ida Nyman, Sandra Nilsson-Björn, Maritha och Emelie Thiger!

Kvällen började med mingel i grillkåtan, och fortsatte sedan med grillbuffé och kluriga tävlingar i klubbstugan.

Snacka om att Robert hade medvind denna dag - det blev rena rama hattricket, då han vann även två av kvällstävlingarna. Här får han pris av Ida efter att ha vunnit frågesporten, med frågor om klubbens historia - måste ha varit mygel när en gammal LMS´are tog hem spelet! (ler)

Kvällens händigaste skulle givetvis också utses - och det gick ut på att Tobbe Hansson, Micke Johansson, Micke Sandberg och Robert skulle välja sig fem verktyg ur en påse (ett i taget och i turordning) - problemet var bara att verktygen skulle väljas innan man fick reda på vad uppgiften man skulle greja var!

Micke Sandberg valde silvertejpen som sitt första verktyg - kan det ha att göra med hur säsongen har sett ut och han vid det här laget lär ha full koll på att "det som inte går att laga med silvertejp är trasigt"?!

Dröm om herrarnas förvåning när de fick uppgiften framlagd - att skala ett äpple och få det längsta sammanhängande skalet!

Tobbe blev klart sist, trots att han hade varit lyckosam och valt en riktig skalare!

Micke Sandberg skalade med en osthyvel, men blev trea trots det.

Ja dessa karlar, jämt ska det mätas och diskuteras om vem som har längst!

Men det var Robert som vann även denna gren! Micke Johansson trodde att han blev sist, men den här dagen var han inte ens bäst på att vara sämst, utan blev tvåa.

Prisutdelning för klubbmästerskapet i rally - med fina blommor och pokal av Ida.

Simon Tiger blev trea i folkrace, och var enda pall-gubben på plats.

En som trivs ganska bra i rampljuset och en som vantrivs ungefär lika mycket i detsamma - gissa vem?! (ler)

Niklas, Fredrik och Kalle

Även trevliga dagar har ett slut - ett stort TACK till alla er som gjorde dagen till det den blev - och ett extra tack till klubbens clown som stod för alla former av underhållning den här dagen, Micke "Maniac" Johansson!
 
Nu är klockan trött och jag ska gå och sova.
Lev å må!
 
//J
 

Final FM Racingspecial, Kalix Motorstadion

2016-10-08 FM-final Racingspecial, Kalix Motorstadion
Idag har jag haft en sån där rolig dag på Kalix Motorstadion igen - det är konstigt, men det har en tendens att bli roliga dagar när man samlar ett gäng motordårar på samma plats!
Robert gjorde ett försök att fixa Asconan efter hjultappet i Boden, men varken tid eller ork räckte helt enkelt till. Idag har jag haft bästa tänkbara foto-sällskap, då Bo-Göran "Boggie" Carlsson börjar bli lika foto-flitig som i fornstora dagar, och dessutom blev ju kartis-Hollis ledig för kameran när inte Robert hade nån högerstol med sig. Sen hade jag ju så klart världens bästa Gezze och Kent Englund med mig också - men de är så seriösa fotografer att de glömmer att motionera munnen (ler). Två omgångar sprang jag omkring som en yr höna vid banan, med kameran i högsta hugg. Men sen var jag helt enkelt tvungen att få mingla lite i depån och på publikplats, och då var det givetvis flera som passade på att göra dagens bästa laddningar. Tur Gezze är mer nitisk och stod kvar och fick även det på bild!
 
Innan jag går in på dagens tävlingar, måste jag bara dela med mig om hur det kan vara en fredag-kväll i det Hapasari-Niemi´ska äktenskapet. Trötta och slitna efter en i vanlig ordning tuff vecka, var det bastu på schemat, och det romantiska samtalsämnet var : -"Hur fungerar en bilmotor?!"
Stackars Robert har det inte lätt alltid, men i mina skrivarorgier stöter jag ju på saker som inte är så lätt att begripa alltid, och då måste man ju fråga! Robert tycker dock inte alltid mina liknelser är lika geniala som jag tycker - men det är för att han inte förstår! (skratt)
Så nu ska jag berätta för er hur en motor fungerar, i stora drag :
- Släpp kopplingen och tryck på gasen, så börjar jag från förgasarna. Där öppnar spjällen och en massa god mat kastas in till kamaxeln och ventilerna, ventilen är snäll och vill dela med sig till kolven, och går därför ner i öppet läge. Men kolven blir rädd och drar iväg till vevaxeln i en jäkla fart. Men vevaxeln vill inte vara med kolven, och skickar därför upp den igen. För att kolven ska veta var ventilen är, måste tändstiften tända lyset, och eftersom den goda maten består av bensin, förstår ni ju vad som händer när det tänds en tändsticka - en explosion! Explosionen får kolven att åka ner igen, och så där fortsätter det. Givetvis händer det ju saker åt andra hållet också. Vevaxeln är en riktig slavdrivare, och spinner nu fart på svänghjulet, som i sin tur får tryckplattan och kopplingen att utöva koppleriverksamhet. Det får den ingående axeln att sätta fart på lite hjul med konstiga kuggar på (som Kalle Anka sa i en upplaga på Medeltiden). Utgående axeln från växellåda får igång mellanaxeln, som inte heller den vill vara själv, utan den spinner i sin tur fart på pinjong och kronhjul i bakaxeln, och där blir kraften så osams att den går åt olika håll, dvs ut till respektive drivaxel och får fart på hjulen!
Utifrån den här logiken, har jag kommit på vad det är som händer och varför en motor övervarvas och går sönder. Det är helt enkelt så att det sitter lågenergilampor i tändstiften! Ni vet hur det är när man våldsamt nödig kommer in på en toalett, trycker på lysknappen, men ändå får famla sig fram till toastolen i halvmörker, för att lampuslingen tar så god tid sig att gå igång, så man är halv-färdig innan man har fullt lyse! Så måste det naturligtvis vara i en motor också - med lågenergilampor i tändstiften, hinner inte lyset tändas, och vid en övervarvning har kolven extra bråttom, så när det då är mörkt ser den ju inte vad den gör, och då krockar den med ventilen! Så enkelt så! Dessutom finns ju en super-enkel lösning på problemet - bara att sätta LED-lampor i tändstiften!
Ibland får jag nästan för mig att det inte är helt enkelt att vara gift med mig... (ler)
 
Till dagens äventyr :
 
Kenneth "Fröhandlarn" Johansson med sonen Mathias Johansson. Ser ut som om det kan vara pep-talk på väg tillbaka till depån från förarmötet.
En pärla såg idag racingljuset för första gången - Peter Forlund och hans ungdomars projekt är klart, och jäklar så snygg den blev!
Mannen, myten, legenden - Eilert Gezelius! Hittade gamla papper från min skoltid, där man skulle berätta om vad som fått en att intressera sig för att skriva, och om man hade nån förebild - redan där stod det att det var Eilert Gezelius som var den stora för mig på det området!
Hur kul som helst att Bo-Göran "Boggie" Carlsson är tillbaka med kameran om halsen. Synd bara att han har bytt till Lelle Hanssons lag när det gäller märket, men å andra sidan är det nog som med bilkörning - en bra "chaufför" klarar allt - inte ens en Nikon kan nog fälla den här mannens magiska fotofingrar! Boggie har förövrigt skrivt den bästa text jag nånsin har läst, en text som handlade om ett klubbmästerskap i Kalix - hoppas du gör ett nytt försök nästa helg på den fronten Boggie!

Jan Johanssons Volvo 340 lät inte alltför pigg på rösten, och la ut lite skvallrande dimma bakom sig.
Hans Lundbäck tillhör det gänget som gör motorsporten till den fantastiska sport den är - man måste inte köra fortast för att ha kul!
En av Kalix MK´s guldklimpar, Hasse Gustavsson, fick vara med och leka själv idag. Hans kult-bubbla såg ut att vara i behov av kärlek, och lite intressant var det ju att se en svansmotorbil som kastade upp rumpan i lyftet.

Hasse vann folkraceklassen, trots att gasstaget (eller nåt liknande) gick sönder i andra rundan.

Gillar skarpt den i biltävlingssammanhang ovanliga färgen på Jonas Lindbergs Volvo 240.
Rejäl noslandning i första kvalet - men det överlever man om man är en rejäl Volvo 240!

Mathias "Lill-Fröis" Johansson, med VOC-sportens största legend till bil, Thomas Lahtis gamla vapendragare "LER".
Mathias körde bra, och trots att något hände så han näppeligen tog sig i mål i första rundan, lyckades han ändå sluta 3:a i VOC.
 
Erik Wiklund med Juha Alapuranen i högerstolen, hade vaknat på bästa åkhumör. Körde som en galning, och slutade 2:a i VOC!
Det finns bara en som är bäst, och idag var det Alexander Pettersson som var outstanding! Pojkvaskern körde rent vackert - inget fjantande, utan bra attack, men på rätt ställen! Hatten av och grattis till dagens segrare i VOC!
 
Göran "Kangen" Ahlström fick inte till det idag, sprintkung som han annars brukar vara.
 
 
 
Esa Makslahtis Toyota-6:a sjunger härligt för att vara en blyg ekonomiare!
 
 
Det syns att Rickard Bergström är en "Volvo-valp" på sättet han kastar in sin Golf i kurvorna - men det är snabbt och vägvinnande - och framförallt fränt!
Rickard vann också Ekonomi-klassen idag.
 
 
Det här är romantik, på riktigt! Ingen "Opel" som många säger - nä, det är en "Ascona B" = Guds gåva till rallyfolket, och det blir ju inte mindre fantastiskt då min gamla barndomsidol fortfarande blommar bakom ratten; Kenneth "Fröhandlarn" Johansson!
 
 
Dagen blev ju inte direkt sämre av att min gamla rallycross-idol, Anton Mattsson, fanns med i startfältet. Anton i en Volvo 142 på en rallycrossbana - magiskt!
Fröis och Anton hade i vanlig ordning en hård strid, som Anton den här gången gick vinnande ur. GRATTIS till båda gubbarna! Som de körde i tredje omgången, var nästan som att se dem i fornstora dagar!!!
 
Sten-Hugo Grubbströms son, Fredrik Grubbström.
 
Undrar om det här är PRO-varianten på fotografer?! Men börjar nu benen blir trötta, så har han då kvar sitt "skjutgalna gamla finger" (som i Robin Hood) och fyrar av kanonbilder på löpande band, han Boggie.
 
Sandra Nilsson-Björn var helt fantastisk idag - 6:e tid totalt i första omgången, och det med en Saab-jävel (ursäkta uttrycket)! Magiskt Sandra, du är grym!
Dock lyckades Robert Nyström knäcka henne i tredje omgången, och Sandra fick nöja sig med en andraplats i 2150.
 
 
Dagens segrare i 2150, Robert Nyström.
 
 
Dagens galnaste förare! Jag brukar säga att om jag vore en bil, skulle jag helst bli hanterad av min kära make eller Jimmy Homkvist - men Mikael "Micke" Johansson är nog en av de sista jag skulle vilja tillhöra! Idag var det nästan våldtäkt på bil - men å andra sidan är det såna som den här trevliga dåren, som är jäkligt kul att stå ute och fotografera!
Vit 240 som hanteras så här, och sätter sig som den gör, får mig osökt att vandra i minnenas korridorer, till Crazy horse Daniel Bååths glansdagar i 2400!
 
Anders Danell missade pallen idag, med sin wankel-bubbla. Men han får väl ladda för revansch till klubbmästerskapet den 15/10!
 
 
Rickard Fallberg är härlig att se på banan, och börjar mogna i sin förarroll (tro det eller ej!) - med åsyftan på att han laddar duktigt tufft, men på rätt ställen! Trodde väl aldrig jag skulle få se den här galenpannan ta det piano över lyftet - stor tummen upp!
 
 
Gröna Hulken-BMW´n skötte sig fint, och Rickard vann rallycrossens 2400-klass.
Michael Jansson - det här toket har jag många roliga minnen med! Var en vilde bakom ratten från början i VOC, men mot slutet hade han städat sig uppåt i reslutatet, utan att pruta på sina breda uppställ. Helt klart har han kvar sina gamla takter, nu när han övertagit Thomas Öhmans gamla BMW, men gett den ett nytt liv i klass 2400. Bra ryt under huven, och härligt lång-grus! Kan meddela att undertecknad och kartis-Hollis fick springa efter den här bilden togs, för då körde herr galenpanna med framhjulen där vi hade stått!
 
 
Det var en härlig fight mellan Micke och Rickard Fallberg, men den här dagen var Rickard för stark och Micke fick nöja sig med en andraplats. Man kan alltid hoppas att det blir revansch-försök på lördag (15/10) - på klubbmästerskapet i Kalix - för fjolårskonceptet med att det räcker med stödmedlemskap för att få delta!
 
Lars Bergqvist - mannen med Sveriges bästa puts på grejorna - eller typ allt han äger!
Lars var ensam i sin klass - så segern var ju mer än glasklar, men det var jäkligt kul att se mannen som jag betraktar främst som en asfaltsspecialist, visa upp sig även på Kalix Motorstadion!
 
 
Ganska precis ett år sen Dan Thörnevall hade hustrun Theres i högerstolen senast, och det var också på Kalix Motorstadion. Av laddningen att döma i första omgången, tror jag han hade gett sig den på att skrämma livet ur henne! Men det är nog svårt med en sån filbunke! Hur kul som helst att ha den här dynamiska duon återförenad i en tävlingsbil!
 
Dan och Theres hade strid om tiondelarna hela dagen mot klubbkompisen Anders Bergström, men den här gången blev sprintspecialisten Anders för svår. Jag hoppas vi får se ett revansch-försök på lördag!!!
Staffan Johansson, men jag får ärligt erkänna att jag hann skriva "Vikt..." innan jag hann hejda mig och bytte till rätt generation. Staffan är förmodligen depåns mest genomsnälla karl, och gör inte mycket väsen av sig. Men när han släpps loss bakom ratten, ser man var Viktor fått sina gener från! Bilen är ett vackert praktexemplar, och den sjunger som det anstår en Volvo! Staffan slutade trea i GrpH 2wd, efter att ha lyckats knäcka Peter Forlund i sista åket.
 
Anders Bergström, depåns solstråle, som förmodligen knappt vet hur man spänner musklerna i ansiktet för att inte le, var dagens bästa i tvåhjulsdrivet rally, om än i hård strid med Dan Thörnevall.
Perfekt laddning över hoppet, men det blir ju inte häftigaste bilderna - det svanhoppet sparade han minsann till sista omgången, då jag hade vikt ner mig för mina begär, och minglade med token på publikplats istället för att sköta min kamera. Tur att Eilert Gezelius inte är mycket för mingel, och aldrig sviker sin post, så det lyftet finns nog snart att se i gruppen "Motor Norr" på facebook. Kan i alla fall berätta att det var med det berömda hårstrået som marginal, den gode Anders klarade kurvan efter lyftet UTAN att ramma räcket!
 
"Underbart är kort" - så blev också den här tävlingsdagen för Ingemar Svenssoon och Peter Lindqvist. En bild hann jag skjuta av, men flätorna hann ställa sig i givakt, av den underbara sången och laddningen hann bjöd på i två kurvor eller nåt, innan en drivaxel gick av.
Linus på linjen är det väl få som missat, men här var det Svensson som visade sig på styva linan - förlåt, menade blev dragen ut på lina.
Så var det äntligen dags - Peter Forlund och Hemmaberget Motorsports ungdomsprojekt är klart! Men vilket resultat det blev! Bilen är ta mig 1000:an både vacker och snygg, och lägger man till sången från PF-motorn under huven, är den en rent erotisk, näst intill pornografisk upplevelse! Fattar inte att jag kunde vara så stadig på hand, att jag fick så många bilder att välja mellan - dessutom mitt lyckotal på dörren. Vet inte hur det kunde blir bättre?! Eller, jo förresten, det vet jag - den kunde bott i vårat garage!
Hatten av för Peter och ungdomarna i Lappträsk - vilket jäkla jobb ni gjort!

Peter körde rallycross en gång i tiden, men så fort som åren går kunde det lika gärna ha varit på medeltiden. I en PV har han en seger från just Kalix Motorstadion. Idag fanns det mycket rattrost så klart, men den dammades fort av, och det såg riiiiiktigt bra ut om man kunde slita ögonen från bilen och koncentrera sig på hur den hanterades också! Peter blev 4:a i klassen.
 
 
 
 
 
Urban Jakobsson har inhandlat en Golf GrpH, och har hittat tillbaka till vänstersidan igen, efter ett antal år till höger om Leif Jonsson.
 
 
Kenneth Andersson hade bra ladd, ibland nästan tendens till överladd - men vänta, det är väl precis det han har under huven?! Idag blev det en andraplats i GrpH 4wd.
 
 
Marcus Nilsson är en av de två som imponerade mest på mig idag - riktigt stabilt och tjusigt, och ändå läckert brutalt! Tummen upp! Men det hjälper inte - jag vill ändå ha Marcus tillbaka i en Volvo 240 igen!!!
 
 
 
 
 
Fredrik Tiger hade ut Forden för rastning. Efter lite skruvande fick han till slut ihop till dagens bästa tid i tredje omgången - seger i klassen blev det ju givetvis, eftersom han var ensam där. Alltid lika skoj att se Fredrik på banan, men inte lika kul med en Ford som en BMW med hälften så mycket drift på hjulen!
 
 
 
 
Kurt "Kurre" Ahlström - mannen som lätt kan få käkmusklerna på en att gå ur led - tur man har öron för annars skulle leendet trassla till sig efter ett helt varv runt huvudet. Men då pratar jag inte om Kurres körning, utan hans förmåga att vränga ord! Kurre delade i vanlig ordning bil med brorsan Göran.
Dessa trevlig stölleprov hade jag med mig hela dagen, och de turades gladeligen om att ställa sig i vägen för mina tilltänkta super-bilder - men det tar jag gärna, för det är sååååå mycket roligare att vara i fotar-tagen, med såna här galenpannor med sig!
 
Inte helt lätt att slita sig från depån när man hittar så mycket trevligt folk - ta bara detta mysiga gäng med Anders Jansson, Tommy Eriksson-Ek, Pappa H och Palle Drugge - ni aaaaanar inte hur mycket tok dessa herrar haft för sig i rallyskogarna - somliga redan innan en annan var född. Jag är faktiskt böjd att tro, att "det var roligare förr"!
 
 
 
 
 
Alexander Pettersson - mannen som imponerade mest på mig denna dag! Dessa skills på en super-trevlig karl, som dessutom rattar en Volvo - man kan liksom inte låta bli att ta en sån som Alexander till en hedersplats i ett ärrat race-hjärta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja denna Micke Johansson, vad ska man säga? Hade lätt kunnat citera Markku Alén inför varje start "Now maximum attack"!
 
Plötsligt var bilen tyst, och det var inte svårt att gissa var felet satt...
... som sagt, våldtäkt på bil - i det här fallet kan man allt misstänka lite krokiga ventiler, efter Mr Heavy Rightfoot varit i farten...
... men det är få man ser, som tar ett motorhaveri med ett leende, och helt lugnt konstaterar att "jaha, nå då får jag renovera igen då!" - Tok-Frans - men det är såna som den här dåren som sätter färg på sporten! Men tur ändå att depån inte svämmas över av såna stölleprov (ler)
Roligt att höra att Micke siktar på isen 2017 - där vi fick se honom göra en toppen-insats i samband med finalen i Kalix i fjol!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja denna Kurre, precis när det sladdar som mest, hinner han ändå få upp handen och hälsa på oss knäppa fotografer!
 
I depån hittade jag två riktiga skönheter, Norton och Gibzon - är rätt säker på att det här är ungpojken Gibzon, 1,5 år.
Norton 10 år, vacker och go som få!
Få ting som är så vackra som en åldrande hund - se bara vilken underbar blick han har!
Husse, Per "Norrman" Johansson får lite blöt kärlek av Gibzon.
Grabbarna var så lydiga, att man inte kunde tro att de tillhörde en sån tok som Per - så i det här fallet stod det helt klart att klyschan "sådan herre, sådan hund" definitivt INTE stämmer! Per tyckte själv att de var busiga och olydiga - jämför jag dessa trollpojkar med våra egna älskade ligister, så undrar jag om de inte faller i sömn, om de lugnar ner sig ett steg på skalan! Heeeelt underbara grabbar - som stal showen från alla bilar i depån!
För alla er fruar som nån gång slitit ert hår, i väntan på att få era karlar att göra som ni vill, kan jag meddela att man inte har missat den detaljen i deras programering - titta sån ordning det är på dem när det är dags för rally! Helt klart handlar det om att fråga på rätt sätt, eller locka med rätt belöning!
 
Erik Wiklund ska börja extraknäcka som tomte i år, knappt så man kände igen karln som hamnat med helskägg! Nåväl, allt klär en skönhet! Här är det kartis-Juha som inte klarar sig från att kliva upp på pallen, om ni undrar vad Erik viftar efter. Spana in klädseln på vår kranskulla, Sandra Nilsson-Björn - snacka om korrekt klädd för sammanhanget (ler)
Hela gänget samlat : 1:a Alexander Pettersson, 2:a Erik Wiklund och 3:a Mathias Johansson.
 
 
Rally 2 wd : 1:a Anders Bergström, 2:a Dan Thörnevall, 3:a Staffan Johansson
 
Idag var Kalle Nilsson för ovanlighetens skull INTE tävlingsledare, men han var givetvis i allra högsta grad inblandad ändå. Dagen till ära var det Ida Nyman, dotter till två mästerliga tidigare tävlingsledare, Daniel och Eva Nyman, som höll i taktpinnen. Tyvärr hann jag inte med att få henne på bild, innan hon hastade vidare till nästa uppdrag - tränare för ett innbandylag i division 1!
Lars Bergqvist
Rickard Fallberg och en Michael Jansson som är sig rätt olik på bilden... eftersom han var tvungen att hasta iväg till ett 80-års kalas.
Det här var lite kul - Sandra Nilsson-Björn sliter med minst lika många roller som sin man, Kalle - här är hon först kranskulla till dagens segrare i 2150, Robert Nyström...
... innan hon själv får ställa sig på pallen utmed honom, och få sig en kram av sin gubbe.
 
Härliga gubbar! Förstår ni hur det känns att år 2016 få ta ett foto, på två av sin barndoms stora idoler; Kenneth "Fröhandlarn" Johansson och Anton Mattsson?!
Brukar få berättat för mig om när jag som halv-liten parvel, tidigt 1980-tal, traskade fram till Mikael Ericsson på rally SM i Umeå, för att få hans autograf i min lilla bok. När Micke hade skrivit räckte jag över boken till Anton, men han skrattade och sa att "jag är ju bara kartläsare" - Nähä, du kör ju rallycross, blev svaret från en betydligt mindre version av mig, som troligen hade ännu mer koll då än nu!
Bildkavalkaden får avslutas med "Härlige Hasse", (Hasse Gustavsson) ny-friserad dagen till ära!
 
Det var allt jag hade att förtälja från den här dagen, men om mindre än en vecka är det dags igen - klubbmästerskap för Kalix Motorklubb. Jag uppmanar nu alla som har lite riv kvar i högerfoten, att anmäla sig! Eftersom det räcker med stödmedlemskap i Kalix Motorklubb för att få delta, så har ni möjlighet att komma och förnedra oss genom att ta titlarna ifrån oss! Dessutom är det klubbfest på kvällen - på motorstadion! Jag är ingen festprisse, och jag brukar vara hyffsat "död" på kvällen efter en tävling - men grillbuffé i trevliga vänners lag på en plats man alltid trivs på - det vill vi inte missa - så vi kommer hela teamet! Visst kommer ni med?!
 
// Lev å må!
Bildkavalk

RSS 2.0