Andreas Israelsson

2018-05-23

Andreas Israelsson


foto: Angelika Eriksson                                                    foto: Magnus Andersson
 

Tävlingsbil: BMW M3 E36
Ålder: 32
Klubb: Vansbro MK
Bor: Dala-Järna
Yrke: Reparatör inom industrin
Team: Pappa Lasse Israelsson, mina bröder Daniel och Joakim Israelsson, Martin Sörlisten, Henrik Carlsson, sambon tillika kartisen Angelica Eriksson och mina underbara döttrar Holley och Nickey Sponsorer: Grevens Bil och Tjänst
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: Folkrace och rally
Klass: 2400
Anledning till val av klass: Gillar att det är den största klassen och att det är gott ryt i bilarna.
Mål med säsongen 2018: SM-guld i backe eller rallycross, gärna båda

 

Andreas Israelsson är rally-killen som plötsligt kom på att han skulle köra rallycross. Bilen inhandlades bara några veckor innan SM-premiären i Höljes i början av maj, och inte var det med lång framförhållning han gick från plan till handling heller.
- Det kom jag på när inbjudan till Höljes ramla in. Då vart det superspontant, som vanligt!

 

Rallyskorna är inte heller lagda på hyllan, där tävlar Andreas vidare med sin Golf. I rallycross råkade det bli en BMW, som bland annat tidigare rattats framgångsrikt av norske Stefan Åeng. Det känns ju inte som en helt enkel uppgift, att hoppa mellan två så olika bilar, och med drivningen på olika ställen.
- Jag har tävlat med både och hela livet. Är väldigt anpassningsbar till olika bilar och gillar utmaningen.

 

När många tar paus mellan SM-tävlingarna i rallycross, håller Andreas tempot uppe genom att köra både rally och backe, och han är inte blygsam med sina målsättningar.
- SM-guld i backe eller rallycross, gärna båda!

 

Men varför ska man hymla om något som är fullt möjligt – det här är nämligen mannen som har koll på både ratt och pedaler, och efter två körda SM-tävlingar ligger han också tvåa i SM-tabellen. Detta trots att bilen alltså inhandlades så nära SM-premiären, att han knappast kan ha hunnit få många tränings-minuter i den. Risk finns att tempot kan skruvas upp ytterligare ett snäpp, när Andreas hunnit köra in sig på bilen.
- Blir hårdkörning i Lycksele då jävlar ska dom få åka!

 

Hur kommer det sig då att det blev bilsport för Andreas?
-Bilar finns i blodet. Farsan har åkt rally sen evigheter. Åker även än i en riktigt potent Ford Escort mk2 rallybil.



Karaktäriserande för Andreas, är att han hela tiden har nära till skratt och skämt, gärna på sin egen bekostnad, och på banan är han varje fotografs dröm, med sin brutala körstil där gruset yr, trots att han ändå åker vägvinnande.

 
Brett och fränt, till och med bakom spakarna på en framhjulsdriven Golf – Andreas Israelsson bjuder verkligen på show när han är i farten!                                                           Foto : Urban Jansson
 

Michael Jons

 
 
2018-05-20
 
 
Michael Jons
   
Foto: privat Michael Jons


Tävlingsbil:
Skoda Octavia
Ålder:
45 år
Klubb:
Siljan Bil Racing Klubb
Bor:
Avesta
Yrke:
Civilingenjör elektroteknik 

Team: Jons Motorsport

Sponsorer: Koppardalens mekaniska, Dala Elektro & Motor Konsult AB

Favoritbana: Bollnäs

Tidigare tävlat: RC 2350 cc (motsvarande dagens 2400)

Anledning till val av klass: Ville åka en klass där man får bygga om bilarnas hjulupphängning och drivlina men ändå till en rimlig kostnad.
Mål med säsongen 2018:
Målet med säsongen är att hinna åka 4-6 tävlingar, och att nå någon final kanske. Just nu ser det inte ut att bli nån mer SM-tävling. Har inte riktigt ekonomin eller tiden till det. Men det kan ändras!

 

Michael Jons väg in till sporten, gick via en äldre bror som körde folkrace, där även Michael började som 15-åring.
- Första bilen var morsans gamla lantbrevbärarbil, en Saab V4 som jag och farsan byggde om till folkracebil.
Efter det har många bilar passerat genom garaget hos familjen Jons, dock inga fler framhjulsdrivna för Michaels del.

Framgångar har det också blivit genom åren, med en hel del A-finaler och någon totalseger, där segern i Fläskracet i Falun i början av 1990-talet rankas som den största.


Men allt har sin tid, och efter nära ett decennium var Michael mätt.
- Efter nästan 10 år tröttnade jag på anbud och bilslakt.

Valet föll nu istället på rallycross, som fortfarande är bilkörning, men på ett lite annat sätt.
- Tjusningen med rallycross är farten samt att det är tiderna som räknas.

 

Debuten i rallycross kom 1997, i klassen som motsvarar dagens 2400, men som då hade en volymbegränsning på motorerna på maximalt 2350 cc (mot dagens 2400 cc). Bilen Michael körde då, en Opel Ascona B, hade han byggt själv. Bilen hade ovanligt nog Opel-motor, till skillnad från flertalet andra som både då och delvis även nu, väljer att tävla med Volvo under huven, oavsett vilket märke karossen kommer från.
- Jag gjorde i stort sett allt själv på den bilen. Visste väl inte vad jag gav mig in på antar jag.

 

Största meriterna i rallycross, är två andraplatser i deltävlingar i Svealandscupen.


Michael är inte den som direkt slår på stora trummorna om sin egen förträfflighet.
- Vet inte om jag har några styrkor direkt. Starterna kanske, trivs i regnföre av någon anledning. Kanske passar min körstil bättre då. 


Klara Andersson

2018-05-15

Klara Andersson
 

foto : privat                          foto : Magnus Hansson
 
Tävlingsbil: BMW 120.
Ålder: 18 år.
Klubb: SMK Hörby.
Bor: Löberöd.
Yrke: Studerande.
Team: Klara RX
Sponsorer: Valvoline, Trendab, EM service, OMP, BraIGasen, Hydroscand, Skåne Däck, Malatesta, P-E Lack, Lindahls Bygg, Huddig, Hörby's JM Entreprenad, Hurva Bildemontering.
Favoritbana: Alla banor.
Tidigare tävlat: Tävlat i karting i 6 år, både nationellt och internationellt.
Klass: 2150 för Juniorer. Jag har valt att köra denna klassen eftersom det är den perfekta nybörjarklassen för nya rallycrossförare!
Mål med säsongen 2018: Köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare.

Vi som lever med bilsporten brukar skämta om att ”vi har det i blodet”, nästan som en positiv ”sjukdom”, av både smittsamt och ärftligt slag. Klara Andersson är ett klockrent bevis på det senare. Båda hennes föräldrar, Håkan Andersson och Pia Nystedt-Andersson, är välkända raceprofiler som haft stora framgångar i rallycross. Dessutom har Klaras morfar och morfars far varit aktiva i sporten, och sist men absolut inte minst, är det väl få som missat storasyster Magdas framgångar i rallycross.
18-årige ekonomi-studenten Klara, är själv något av en inbiten sport-nörd, som började spela hockey redan som 3-åring. Hon har hunnit testa flera olika sporter, men när hon som 8-åring fick prova på karting, bleknade det mesta.
- Tack vare kartingen lärde jag mig grunderna i hur man tävlar i motorsport. Jag har alltid älskat det som varit lite farligt, och att köra snabbt var verkligen något jag tyckte var roligt!

Den tuffa tjejen från Löberöd har inte varit blyg att ta för sig heller, och 2010 vann hon både SKCC (Sydsvenskans Kart Champion Cup) och KCV (Kart Cup Väst) i karting (klassen Micro).
- Jag spelade hockey i 10 år, vilket var en väldigt stor del i mitt liv. På ett sätt önskar jag att jag inte hade slutat eftersom det är en otroligt rolig sport, men å andra sidan var det motorsporten som gällde och det var denna jag brann för. Jag har även spelat fotboll i några år och gymar regelbundet. Jag älskar all form av träning, exempelvis boxning är en favorit!

Klara fortsatte med karting drygt 5 år, men lade av 2013 för att börja tävla i JRX i rallycross.
- Oturligtvis lades den klassen ner och det fick bli ett ofrivilligt uppehåll fram till 2018. Under dessa 5 åren har jag inte tävlat något men har fokuserat mycket på fysiken och att vara mycket med min syster Magda på hennes tävlingar för att lära mig så mycket jag kan.

Man skulle kunna tänka sig att det kunde vara lätt att hamna i skuggan av en så framgångsrik och duktig syster som Magda, och det finns förmodligen många exempel på syskonrivalitet av det negativa slaget. Men det är inget problem hos familjen Andersson i Löberöd.
- Att kliva in i rallycrossvärlden med Magda Andersson som storasyster är ju ganska stort. Jag är otroligt stolt över hennes framsteg och ser hennes framgång endast som positiv för mig, då jag kan ta mycket lärdom av det. Såklart känner man en sorts press då man har många ögon på sig, men jag ser enormt mycket fram emot att skapa mitt egna varumärke och utvecklas som förare, och inte bara vara "Magdas lillasyster"!

Blott 18 år gammal, resonerar Klara som om hon hade massor av erfarenhet i bagaget, och kanske är det något man får med sig i ett race-arv, att man inte behöver göra alla misstag själv, och man vet vilket jobb som måste göras – inte bara ute på banan.
- Sociala medier och träning är minst lika viktigt och det är många pusselbitar som spelar roll. Utan sponsorer är man ingenting i motorsport och dessa kommer inte automatiskt. Sedan har jag också alltid älskat att träna och pressa mig själv, vilket man har väldigt stor nytta av inom bilsport även om det inte verkar så!

En förebild som inspirerat Klara på flera sätt, är Ken Block.
- Hans youtube-videor har spelats non stop sedan jag var ungefär 10 år gammal. Att kombinera en talang som förare med en stark karaktär är något som motiverar mig enormt!

Den här säsongen kommer Klara att tävla som junior i SM, med en BMW 120. Hon är realistisk med sina målsättningar för säsongen, och fokus ligger på att får köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare. Samtidigt har hon även mål som kan tyckas vara utopiska, men siktar man mot stjärnorna kan man i alla fall nå trädtopparna:
- Mitt mål inom motorsporten 2018 är att utvecklas som förare och köra så många varv som möjligt. Mitt mål i livet är att en dag bli världsmästare i rallycross, men det dröjer några år!

Det saknas inte pannben hos den här tjejen, och hon kommer med all säkerhet att göra allt som står i hennes makt för att nå sina mål:
- Det som kommer göra mig till mästare är att jag är en otrolig tävlingsmänniska som bara blir starkare av motgångar. Jag älskar att träna och förbättras. Jag har alltid gillat all form av tävling, vare sig det gäller spökbollen på idrotten eller en VM tävling i J60 i Italien. När jag väl har ett mål gör jag allt för att nå det.

Räkna med att vi kommer att få höra mer om den här tjejen!
 

För er som vill följa Klaras framfart, gör ni det enklast här:

Facebook= @klaraanderssonracing
Instagram= @klaraanderssonofficial




Emil Hultenius

2018-05-15

Emil Hultenius

 

Tävlingsbil: Saab 99
Ålder: 18
Klubb: Jönköpings Motorklubb
Bor: Forserum
Yrke: Går i skolan inriktning transport
Team: Hultenius Motorsport
Sponsorer: Forserums rör Ab. FMT Automation.
MECA. Kindboms billackering. Gullabo rallydäck. Js plåt och lack. Oasen
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: Folkrace 2014-2017. Rallycross 2017-
Klass: Klass 4 2150
Anledning till val av klass: Dels det billigaste steget från folkrace och en jämn och händelserik klass.
Mål med säsongen 2018: Att bli topp 3 i Sydsvenska RX-serien. Hade varit kul att slutföra JSM serien eftersom det har börjat så bra, men resorna upp till Kalix och Lycksele hittas varken tid eller pengar till.

Emil Hultenius är unga super-talangen, som är uppvuxen mitt i en bilsporttokig familj.
- Jag är uppvuxen med motorsport, mamma och pappa har tävlat i alla år och min släkt likaså, så det har blivit som en livsstil.

Själv debuterade han i folkrace 2014, och redan 2016 började framgångarna hagla över honom. Det blev seger i 12 av 19 tävlingar, där segern i NGK Masters blev kronan på verket. 2017 var det dags för debut i rallycross, och i avsaknad av junior-klass fick Emil dispens för att tävla bland seniorerna i 2150. Vilken debut det blev, med seger i första tävlingen och en slutlig tredjeplats i Sydsvenska RX-serien!
- Jag lyckades vinna min första rallycross-tävling, vilket kändes makalöst!

 foto: privat Emil Hultenius

Många undrar förstås vad som är tjusningen med rallycross, och det finns förmodligen flera svar på den frågan.
- Tjusningen med rallycross är att det handlar mer om att den som är snabbast oftast är med i täten, och det krävs inte en massa tur. Det känns som det handlar mer om förarens kapacitet i rallycross jämfört med folkrace.

Vilka egenskaper är det då som gör Emil till en så framgångsrik förare i både folkrace och rallycross, sin ringa ålder till trots?
- Mina kvaliteter är att jag är väldigt lugn under tävlandet, fokuserar väldigt mycket på spårval och taktiker inför heat.

Emil verkar vara debuternas man, med tidigare nämnd seger i första rallycross-tävlingen och vid det som blev hans första SM-tävling i rallycross i Strängnäs (12/5 2018) blev det en andraplats i finalen, men SM-ledning efter att ha varit bäst i kvalen. Nu väntar Arvika om några veckor, men tyvärr ser det inte ut att bli fler SM-tävlingar efter det, trots den fina inledningen. Om inte något oförutsett inträffar förstås:
- Om det hade gått bra i Arvika och vi hade fått sponsring så är det nog inte omöjligt!

Med andra ord bara att hålla tummarna att nån godhjärtad sponsor dyker upp och ser till att Emil blir med och fightas om SM-guldet hela vägen in i kaklet!

Fina rally-framgångar för Lahti & Wikström

Lahti och Wikström ångar på i Rally SM

När man har få utövare, är det tur att de som är aktiva sköter sig med bravur.
Kalix MK´s Tomas Wikström fortsätter att lotsa NMS Bodens Thomas Lahti till nya framgångar.
2018 inleddes med stenhård sekundfight mot NMS Bodens Michael Wikström, där man till slut fick vika ner sig, slagna med endast tre sekunder på Boden-tävlingen North Rally i januari. Äventyret har därefter fortsatt med DM-tävlingar blandat med SM, trots att planen från början bara var att åka SM-deltävlingen i Vännäs.
- Vi hade bara tänkt åka i Vännäs, men då gick det ju bra där, så då sa vi att vi åker i Östersund också. Sen gick det lika bra där, och då bestämde vi oss för att åka även Sydsvenska. Men nu har vi bestämt oss för att åka det som är kvar, berättar Thomas Lahti.

 
Det blev tredjeplaceringar i såväl Vännäs som Östersund, samt även finalkörning på prestigefyllda SM-veckan i Skellefteå, och det trots att man haft ett mystiskt fel på motorn som kommit och gått, och därför varit extra svårt att få lokaliserat och eliminerat. Men i samband med Sydsvenska rallyt, passade man på att besöka Sandåsens Motor, och där lyckades skickliga aktörer med datorns hjälp få bukt med problemet.


Thomas x 2 var i helhet nöjda med sin insats i Sydsvenska rallyt.
- Det gick bra från början, men till andra varvet kom det fram så mycket sten, så man blev rädd att få punktering och körde för sakta. Jag blev feg helt enkelt!, konstaterar Lahti.

Genom åren har många ord använts för att beskriva Thomas Lahti och hans framfart mellan plogkarmar och tallar, flertalet av de använda orden är superlativ, och med 100%-ig garanti är ”feg” inte ett ord som någonsin använts om mannen. Däremot kanske man kan ana att 50-strecket närmar sig, och en gnutta vishet kanske har smugit sig in mellan hornen som växer i hjälmen.
Dock blev det ett halleluja-moment i alla fall, den påstådda fegheten till trots:
- Det gick för fort över ett krön, så vi drev väl ut en 25 cm och prickade en liten sten som krökte ett stag i bakvagnen och slog sönder däcket.

Det var inte mer än ungefär 1,5 km kvar till mål, men ingen service innan nästa sträcka. Man kunde givetvis själva byta däcket, men staget i bakvagnen var inget att göra åt förrän nästa service.
- Vi fick köra med hjulet på trekvart, och en bil som inte ville gå rakt. Sträckan var 17 km lång, så vi tappade mycket tid.

Därefter gjorde mekarna ett fantastiskt jobb på servicen, och man kunde ta sig i mål till en fin fjärdeplats, och ligger fortsatt med på bronsplats i SM-sammandraget, med endast två poäng upp till silverplatsen.

På frågan om hur Kalix MK´s eminenta co-driver skötte sig, blev svaret kort och koncist:
- Utmärkt!

För oss som inte varit ner på Sydsvenska rallyt, hade Thomas en målande beskrivning och liknelse:
- Det är helvetes krokigt och stenar nära vägen, det gäller att hålla sig mitt på vägen. Det var fler kurvor på 17 km långa SS7, än en hel Kanonrunda någonsin har haft!

Nästa äventyr som väntar Thomas x 2, är SM-deltävlingen i Askersund om tre veckor. Därefter blir det några DM-tävlingar, men troligtvis blir det den silverfärgade reservbilen som får jobba då, så den röda får vila sig i form till SM.

Stort TACK till Joel Carlsson, JC Rallypics, för hjälp med bilder!


Niclas Härdevik Norström

2018-05-08

Niclas Härdevik Norström
 
       foto: Magnus Andersson                                                                                       foto: Eilert Gezelius
 
Tävlingsbil: Ford Escort RS
Ålder: 41
Klubb: MSK Hammaren
Bor: Kolbäck
Yrke: Valsverksarbetare
Team: Norström RallyX
Förare Niclas Härdevik Norström, Fru Camilla är spotter, organiserar och sköter markservice. Barnen Svea och Melker. Mike Edlund, Björn Andersson, Romas Mazvilis, Viktor Jansson, Ola Kilestad, Örjan Leo.
Sponsorer: EM Logging, LPR Billackering, Widerström schakt, Hedbäcks Maskinservice, Qstar, Synbar, Cirkle K i Sveg, Karl Hedin i Sveg, Mobergs glas i Sveg, Däckab i Sveg, Centralglas Eskilstuna, Sellholm Tuning, Mats Bilservice, Fotograf Magnus Andersson, Paniro Renoveringar, Swerock-
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: Folkrace till och från (1996-2005), RC 2150 (2006-2008), RC 2400 sedan 2009.
Klass: 2400
Anledning till val av klass: För att Supernationella är för dyrt. 2400 är också dyrt, men vi kör så länge vi känner att vi klarar det.
Mål med säsongen 2018: Försvara guldet från 2017

Regerande svenske mästaren i 2400, Niclas Härdevik Norström, är inte det minsta mätt på guldmedaljer. Tvärtom, för siktet är inställt på repris redan i år!
Hans motorsportintresse har funnits hela livet, då hans pappa tävlat i både rally och rallycross, och dessutom hade hans morbror Kent ett brinnande motorintresse, som smittat av sig på Niclas.
Det dröjde ändå till 20-års åldern, innan Niclas började tävla själv.
Först var det lite sporadiskt tävlande i folkrace, innan det till slut blev rallycross 2005. Niclas började i klassen 2150, men sedan 2009 är han en både trevlig och viktig kugge i 2400.

Fram till 2016 var det BMW som gällde, men nu är det en Ford Escort som rattas. Att det blev ny bil, som uppenbart passar Niclas som handen i handsken, kan tillskrivas hans fru Camilla:
- Att vi byggde ny bil är faktiskt Camillas "fel". Hon sa att antingen uppdaterar vi BMW'n så vi kan ta SM-guld, eller så bygger vi ny bil så vi kan ta SM-guld. Annars kör vi Svealandscupen. Jag var lite mätt på BMW'n så det blev ny bil!

I dessa tider då så många andra väljer att köra just BMW, kan man undra vad som är bättre med denna nya Ford?
- Escorten är mindre och smidigare än BMW'n, och startar bättre. Oftast!

Klassen 2400 har vuxit och blivit ett riktigt getingbo till den här säsongen, men det finns ändå några förare som Niclas ser som extra stora konkurrenter till SM-titeln.
- Tuffaste konkurrenterna är Per Berglund, Mattias Ohlson, Rickard Gustavsson och Rasmus Olsson. Är dock osäker på om Rickard ska köra hela serien. Det finns även några nya namn i 2400 som jag tror blir att räkna med, som Simon Claesson och Rasmus Karlsson. Att försvara guldet kommer att vara väldigt svårt, men vi ska såklart göra vårt yttersta för att göra det!

Med tanke på att Niclas utnämnde dessa förare till aspiranter om medaljerna i SM 2018, redan innan SM-premiären i Höljes, börjar man nästan att undra om han är synsk. Han har nämligen prickat in sex av namnen som slutade topp-7 i Höljes – enda plumpen i protokollet var han själv, som hade en dag i fullständig motvind och missade final för ovanlighetens skull.
 
I september får vi se om det finns samma anledning till glada miner, som det gjorde i Västerås 2017. Här har guldmedaljen precis säkrats, och med på pallen står även Rickard Gustavsson (Brons i SM, men 2:a här) och Rasmus Olsson (Silver i SM, men 3:a här).                                              foto: Magnus Andersson
 

Fredrik "Fidde" Avelin

2018-05-08

Fredrik "Fidde" Avelin
 

                                                                              foto: privat Team Avelin

Tävlingsbil: Lexus IS200
Ålder: 29
Klubb: MSK Hammaren
Bor: Kolbäck
Yrke: Egen företagare
Team: Team Avelin
Sponsorer: Sahlbergs Cykel & sport, Ydrefalk Motorsport, Sellholm Tunning, Gillberg Miljö Frakt, Saluvagnar i Västerås, Däckcenter i hallstahammar, Ansta bildemontering, Masterway
Favoritbana: Strängnäs
Tidigare tävlat: BMW E30 i supernationell och 2400
Klass: Supernationell
Anledning till val av klass: Jag ansåg att driftkostnaden på supernationella och 2400 är ungefär densamma, och supernationella är fränare
Mål med säsongen 2018: SM-guld

29-årige Fredrik ”Fidde” Avelin, SM-vinnare 2015 och SM-brons 2017, är tillsammans med några andra förare även engagerad i ett slags förar-råd med sportens bästa för sina ögon, och samarbetar med rallycross-utskottet.
Fidde är uppvuxen med rallycross som en naturlig ingrediens i sitt liv, då pappa Anders haft mycket framgångar i både rallycross och backe.
Den Toyota Lexus IS200 som planeras bli en SM-vinnare 2018, blev klar precis i tid till första SM-tävlingen förra säsongen (2017).
- Det var ruskig tidspress för att få ihop den till första SM-tävlingen. Jag provkörde bilen första gången på grusvägen utanför garaget klockan 20.00 på fredagen före tävling!

Till i år är bakvagnen lite ombyggd i hopp om att få till starterna bättre. Det sitter en ny bakaxel från Ydrefalk Motorsport i bilen, med Unic diff och drivaxlar, och dessutom en helt ny motor från Motordesign.
- Målsättningen är såklart SM Guld, finns inget annat i sikte, förutsättningarna är bra, nu sitter det bara mellan ratten och stolen! Vi håller för närvarande på att bygga ny racebuss, en 15 m Volvo Carrus -04 och hoppas på att kunna ha den färdig till Lycksele v30!

Planerade tävlingar under säsongen är hela SM-serien i rallycross, två deltävlingar i Svealandscupen (för att få full poäng i SM enligt nya poängsystemet), och räcker tiden till finns även funderingar på att köra Back SM.

Erno Antikainen

2018-05-06

Erno Antikainen

 
Tävlingsbil: Bmw E30
Ålder: 42
Klubb: Skene MS
Bor: Berghem, strax utanför Skene
Yrke: Verkstadschef på 7H Bil
Team: Hagestigs Motorsport
Sponsorer: 7H Bil, LH Smide, Bygg & kvalitetskontroll, LML (Lundins motorsport lackering), 7H Fritid, Liljequist Byggservice, Autoexperten, Pean Sweden.
Favoritbana: Kalix! Å Skene då.
Tidigare tävlat: Folkrace, sedan 1998
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Fantastisk klass, både sportsligt och ekonomiskt. Otroligt jämna bilar, alltid tajta heat och många startande.
Mål med säsongen 2018: Målet är RM-guld och totalsegern i Norrlandsveckan!

Erno Antikainen har tävlat med bil under två decennier, och liksom många andra rallycross-åkare har han sina rötter i folkrace, där han haft många framgångar. Denna glada friskus från Berghem utanför motorsport-metropolen Skene, som tävlat i rallycross sedan 2008, huserade först i närområdet i Götaland, och bara i framhjulsdrivna bilar. Men 2017 blev det helomvändning, med byte till BMW och bakhjulsdrift. Klyschan angående att ”en bra chaufför klarar allt” visade sig stämma mycket bra, snarast så att det blev något av ett genombrott för Erno, som var väldigt nära att vinna den prestigefyllda Norrlandsveckan!
Erno kallar sig själv ”en lagom gammal glad skit”, och skulle den glöd han visar för sporten omsättas i riktiga lågor, skulle brandkåren ha fullt upp!

Hur svårt är det egentligen att ställa om sig till bakhjulsdrift, efter så många år med framhjulsdrivna bilar?
- Att byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift var / är lättare än jag trodde. Är ju ratt och pedaler i båda sortens bilar!

Det är den sortens svar man får vänta sig, när man pratar med en som verkar ha mycket lättare att se möjligheter än hinder, men visst finns det tillfällen när det märks vad som sitter djupast rotat i systemet:
- Framhjulsdrift sitter ju liksom i ryggmärgen, blir det lite trängda lägen eller småpanik så kör jag som om de vore framhjulsdrift, vänsterbromsar till exempel, och det blir ju inte alltid så bra när man sitter i en bakhjulsdriven BMW. Men det kommer mer och mer, bara jag lyckas hålla mig lugn!

Den eviga frågan om vilket som är roligast eller bäst, har Erno också ett bra svar på:
- Bakhjulsdrift är mycket roligare att köra, åka på lite sladd, men framhjulsdrift går ofta fortare på banan. Sen så går det ju inte att hänga med i starterna med framhjulsdrift, och det är svårt att köra om!

Om fjolårssäsongen (2017) och sin bil säger han så här:
- Bilen jag kör i 2150 är en otroligt vacker och potent BMW E30. Genombrottet kom i Norrlandsveckan ifjol, där jag faktiskt dominerade i Kalix och Piteå, men tyvärr när de gällde så lyste orutinen igenom lite. Men jag avslutade RM-säsongen ifjol med att vara 3:a i Piteå och 2:a i Västerås!

I år blir det full satsning, och målet är att vinna både RM och den prestigefyllda Norrlandsveckan. Sättet säsongen har börjat på, tyder på att det inte är tomma ord, då det blev en andraplats vid premiären i Jönköping.

Vilka ser du som dina största hot mot att nå ditt mål med säsongen?
- Det är ett getingbo i 2150 i år igen, men om jag ska nämna nån, så är de Putte Alvarsson och Robin Lundqvist. Men de finns ju fler snabba åkare, många norrlänningar också!

Erno Antikainens skönhet, som förväntas bringa både guldmedaljer och prischeckar
hem till motorsport-metropolen Skene, innan säsongen är slut!              Foto: Privat

Simon Tiger

2018-05-06

Simon Tiger


Foto: Emelie Tiger Gustavsson                                                                    Foto: Eilert Gezelius

Tävlingsbil: Sveriges snabbaste Volvo 240
Ålder: 20
Klubb: Kalix MK
Bor: Kalix
Yrke: Markarbetare
Team: TeamTiger RX

Sponsorer: BD plast, Sura maskin, Miller Oils, Ekspjuth Bygg, SUVi Performance, Hallings, Nymans ställningsmontage, Kalix Maskiner, Urban Eriksson golv och kakel, Anderssons, Ica Drugstore, Svenska textfabriken, Momento, Motordesign, Malmströms motor, Skoogs bränsle, A-glas bildekor.
Favoritbana: Inte testat så många men Kalix är givetvis roligaste.
Tidigare tävlat: Några få folkracetävlingar, målvakt i bandy

Klass:
Supernationell,
Anledning till val av klass: Fanns redan en sån bil i familjen, delar bil med pappa-Fredrik.

Mål med säsongen 2018: Har inga stora mål direkt då det är min första SM säsong i rallycross och dessutom sjukt hårt motstånd. Men topp 5 är målet, och SM-finalen i Kalix ska de givetvis bli vinst

20-årige Simon Tiger från Kalix, har ett efternamn som blivit synonymt med rallycross, då pappa Fredrik haft stora framgångar i sporten. Simon har själv varit med sedan han låg i tryggt förvar i mamma-Marithas mage, men trots ett brinnande intresse har det inte varit självklart att Simon skulle börja tävla själv:
- Nej det har inte varit självklart att jag ska börja köra, körde några folkrace tävlingar men fick inte riktigt upp intresset för att köra själv förrän 2017, då jag provade 240´n på isen. Då tändes glöden i mig och nu är det bara rallycross i skallen på mig, absolut det roligaste som finns!

Simon har även spelat bandy, och var en talangfull målvakt som junior.
- Tränat litegrann med Kalix elitserielag men annars har jag bara spelat i division 1. Hade jag inte varit så lat så hade jag nog kunnat spela på lite högre nivå!

Nu ligger dock bandyspelandet lite på is, och hur det blir i framtiden vet inte ens Simon själv:
- Jag spelade lite förra säsongen men har tappat intresset för det då rallycrossen kom in i bilden, har inte bestämt mig om jag ska fortsätta eller lägga det på hyllan.

 

Första tävlingen Simon körde, var ett klubbmästerskap i folkrace då han var 15 år, men det blev inte många tävlingar i den sportgrenen.
- Har bara kört kanske 5 tävlingar i folkrace totalt, i bilar som knappt tagit sig fram, slutade med det, och sen har jag inte kört nånting alls förrän 2017 då jag hoppa in i supernationella klassen och tyckte jag klarade det hyfsat bra med tanke på hur lite jag egentligen kört.


Trots sin ringa ålder, har Simon hunnit med många tävlingar, men då ur ett depå-perspektiv. Att köra själv är dock något helt annat:

-Skillnaden är väll rätt stor, då jag själv kör är det mer prestationsångest, man vill ju prestera som man vet att man kan, men brukar bli stressad då det är tävling så kan bli lite fladdrigt. Men sånt försvinner då man får mer rutin, har ju som sagt inte många timmar bakom ratten.

Givetvis är det nerver inblandat även då Simon står vid sidan om, speciellt på senare år då han agerat spotter till Fredrk:
-Är jäkligt roligt att titta på även då farsan kör, brukar inte vara jättenervös, men jag måste ju prestera där också, och lägga upp taktik.

 

För många förare är garaget den stora baksidan med tävlandet, en nödvändig transportsträcka mellan tävlingarna. Men Simon har inget emot garaget, det är ju så han börjat sin karriär i sporten.
- Garagetiden hör ju till sporten, är ju roligt att vara och meka! Fast ibland så tar det ju såklart emot att kliva in i garaget och skruva i 8 timmar efter man har varit på jobbet hela dagen. Men så länge man slipper stressa så går det ganska bra.


Foto: Emelie Tiger Gustavsson

Linus Westman

2018-05-03
Medan snön ännu håller ett visst grepp om ljuva norr, står värmländska Finnskoga MK (Höljes) redo för att ta emot svenska rallycross-eliten i SM för klasserna Supernationell och 2400 på lördag den 5 maj, samt även RX Nordic för Supercar och Supercar Lites på söndag. Här på bloggen tänkte jag låta er möta några av grabbarna och tjejerna som döljer sig bakom balaklavorna, ikväll börjar vi med en stor guldaspirant i Supernationalla klassen, Linus Westman, Piteå MS:

Linus Westman


                                                                                                                              Foto : LiWe RX
 
Tävlingsbil: Toyota Corolla, byggd av Ydrefalk Motorsport. 3,2 L Volvo-motor byggd av Motordesign. Unic drivlina. Reiger fjädring runtom.
Ålder: 28
Klubb: Piteå MS
Bor: Norrfjärden
Yrke: Maskinförare, mycket inom gruvor
Team: LiWe RX
Sponsorer: SBM Bygg, Skoogs bränsle, Luleå Energiborrning, bdlight.se, C-upp Skylt & Reklam, Däckia Piteå, mfl
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: RC 2400 och RC Supercar (4WD)
Klass : Supernationell

Anledning till val av klass: Supernationell var den klass som var fränast då man var och kollade som liten. Det som lockar är att det är extrema bilar med ordentlig effekt. Absolut bland det coolaste man kan köra på en bra bana! Då det är riktigt varmt ute blir det ett kanon fäste!


Mål med säsongen 2018:
Vinna både SM-guld och Norrlandsveckan i rallycross

 

Linus Westman började tävla i rallycross 2008, men har vuxit upp med depå-livet som en naturlig ingrediens, där både pappa Micke och mamma Eva har en historia som tävlande i olika bilsport-grenar. Linus har hunnit med att ta fyra SM-silver i rallycross (2011, 2012, 2013 och 2017), och säsongen 2013 var han bara en poäng ifrån guldet. Dessutom har han ett hedrande SM-guld i Långnabb, isracingens motsvarighet till Formel 1 (2013), vilket var hans första och hittills enda säsong i isracing. Säsongen 2014 satsade Linus på Division 1, och det blev även två tävlingar i den klassen 2015. Men sedan blev det en ofrivillig time-out, då hjärtat började krångla. Men redan 2016 var Linus tillbaka, då med en Hyundai Accent, som inte blev gammal i teamet. 2017 inhandlades en Toyota Corolla av vad som kom att bli det årets SM-vinnare, Fredrik Larsson, en bil som byggts av kunniga familjen Ydrefalk i Laxå.


Alla meriter till trots, är förar-talangen från Råneå inte mer än precis 28 år fyllda.
Säsongen 2017 inleddes på allra bästa vis, men sedan gick det grus i maskineriet då både svänghjul och gulddröm sprack på näst intill hemma-plan i Skellefteå, och Linus fick nöja sig med SM-silver.
I år är siktet 100% inställt på guld.
- Nu är det bara guldet som saknas, och det är självklart att det är guldet jag siktar på. Men jag vill alltid vinna alla tävlingar!, berättar Linus, som även satsar stenhårt på att upprepa fjolårets seger i Norrlandsveckan i rallycross.

Bilen har inte fått några större nyheter, utan snarast bara förbättringar av småsaker, och givetvis har finishen setts över.
- Det ska bli kul att få börja säsongen med en bil man känner sig hemma i, konstaterar Linus, och man får väl anta att den tryggheten han börjar känna med bilen, betyder minst lika mycket som konkurrenternas nya motorer och andra vitala delar.

//Jenny Hapasari-Niemi


RSS 2.0