Putte Alvarsson

2018-07-17

Björn ”Putte” Alvarsson

foto: Rickard Persson 
 
Tävlingsbil: Porsche 944 
Ålder : Bilen är från 1990 och ålder på gubben inuti är blysamma 47.
Klubb: Vadstena RRC
Bor: Ödeshög
Yrke: Ägare av företaget Servicedepån I Mjölby AB som håller på med Lastbil- och släp-reparationer. Team: Ja de är väl jag och ibland min dotter Selma som brukar följa med när de inte krockar med 
hennes fotboll.
Sponsorer: ACM, Ingelsta Thermotransporter, Clabris Reklam och mitt eget företag Servicedepån.
Favoritbana: Måste väll vara Bollnäs där jag vunnit mest på antar jag. 
Tidigare tävlat: Körde folkrace i mina unga dagar, testat lite rally, Crosskart och nu Rallycross.
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Denna klass är en klass där man kan hänga med i med en normal plånbok enlig mig. 
Mål med säsongen: Försöka vinna RM och Svea cupen.
Facebooksida: puttesmotorsport

Björn ”Putte” Alvarsson har en medfödd passion för motorer och fart, och började sin bilsport-karriär i folkrace som 15-åring.
- Jag var i Linköping på lördagen och körde upp för licens, och på söndagen åkte jag min första tävling i Valdemarsvik, och den vann jag! Jag kommer ihåg det som igår! Visste inte ens att jag hade vunnit, så ny var jag!

Det blev ganska intensivt tävlade i folkrace under 5-6 år, men därefter klingade det av och blev mer sporadiskt. Senaste folkrace-inhoppet var någon gång vid sekelskiftet. 2006 var det dags för ny motorsport, och den här gången blev det Crosscart, i vilket Putte tävlade till 2009.
- När det byttes däck-typ i Crosscart slutade jag, och började bygga min första BMW, som var klar till 2010.

Putte trivdes annars bra i Crosscart, men bilar i fullformat lockade:
- Att jag började med rallycross var för att man fick behålla bilen (till skillnad från folkrace), och man fick verkligen åka bil istället för Crosscart, som verkligen var skit-kul! Dessutom klarar man sig själv utan en massa mekaniker!

Tjusningen med rallycross är förmodligen inte densamma för alla förare, men något som flertalet är överens om, är att den sociala biten med samvaron tillsammans med likasinnade i depån, är en bidragande orsak till varför man håller på. Putte är inget undantag.
- Tjusningen med just rallycross är nog 50% depålivet med alla vänner och 50% körningen. Hade tillexempel inte träffat min absolut bästa kompis, vän, extra broder och värsta konkurrent, Johan Uhr, om jag inte hade börjat med detta!

Sedan har såklart rallycross fler saker som skiljer sporten från andra grenar.
- Det är väldigt intensivt i heaten, och du får verkligen inte göra några misstag, för då är man genast efter i tiden.

Till i år har Putte satsat på en väldigt udda rallycrossbil, en Porsche 944, och man kan undra vad det var som gjorde att han satsade på just den bilen?
- Jaha du, bil-valet är lite komiskt, då jag byggt två BMW-bilar, och verkligen tycker de bilarna är riktigt snabba och konkurrens-kraftiga.

Då Putte sålde sin senaste BMW var det planerat att ta ett sabbatsår, då han hade planer på att bygga en ny BMW.
- Jag visste att denna bil var till salu, och har sagt att det är den ultimata 2150-bilen enligt mig. Efter mycket tänkande och bollande med Johan Uhr, slängde jag iväg ett bud på bilen och fick den!

Sabbatsåret var som bortblåst, och istället blev det till att renovera Porsche under vintern. Under huven ser det däremot rätt lika ut som hos konkurrenterna, för där sitter det en Volvo-motor.
Men vad är det då som gör den här bilen till ”den ultimata 2150-bilen”?
- Viktfördelningen i bilen blir bra, på grund av att växellådan sitter bak och den är inte så tung från början, vilket i teorin ska göra den startsnabb.

Målen för säsongen är högt uppskruvade, med sikte på guld i både RM och Svea-cupen, men med en förartalang som Putte fötts med, vore det ingen skräll om han uppfyller sina mål!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0