Kanonrundan

2017-09-05
Ja nu blir ju det här en fantastisk oordning på inläggen, med tanke på datumen då tävlingarna kördes - men å andra sidan är ju även brist på ordning, en slags ordning det med!
Kanonrundan i Boden, något av årets höjdpunkt för oss rallynördar. Historiens vingslag slog så hårt i år, att man till slut bokstavligen hade svårt att stå still i de friska vindarna i skogen. Till årets upplaga tror jag hela startfältet hade käkat taggtråd till frukost, för det var generellt härligt bra ladd.
Spännande var det också, för efter att årets komet, Dan Thörnevall fick stå över tävlingen i Umeå till förmån för ett bröllop, tog Anders Andersson över DM-ledningen. Förutsättningarna var att om Dan vann tävlingen, fick Anders inte sluta bättre än femma i klassen. Dessutom skuggade Peter Johansson och Ingemar Svensson tätt bakom Dan. I 4WD var Thomas Lahti mer eller mindre klar på förhand, och likaså Alexander Pettersson i VOC och Kenneth "Fröhandlarn" Johansson i Appendix K.
Några "blåbär" sågs inte till i skogen den här dagen, då inte ens juniorerna uppträdde som sådana. Men lingon hade jag som kompisar däremot!
De halta och lyttas förening - alias Team Fröhandlar-kompaniet. Per "Norrman" Johansson hade bänglat till det rejält, och lyckats slita av hälsenan lagom till tävlingen i Boden. Men inte fanns det i hans vokabulär att stå över - nä, vad 1000:an, skyddet gick ju att dra ovanpå overallen! Ger mig tusan på att hans galna sambo, Marlene, hade ett finger med i spelet - med tanke på att hon jobbar på en ortoped-avdelning i Umeå. Tyvärr tvingades Kenneth och Per bryta redan på första sträckan, men istället fick vi sällskap av dem i skogen. Här på första varvet av Kusträsk (SS2).
Kenneth "Fröhandlarn" Johansson haltade även han förbi min kamera...
... vilket även alltid lika glada, men för tillfället knäskadade Håkan Wårgren gjorde.
När gänget skulle ta sig över diket till en lämplig publikplats, fick Janne "Sunka" Sundqvist agera sjuktransport, och låna ut Pers kryckor till Håkan. Jag frågade om man använde "handikapptillståndet" som medlemskort i teamet, och fick till svar av Per att det även funkar med frikortet till sjukvården - det här gänget alltså, kan man annat än tycka om dem?!
Emmy Berglund har vuxit ur övningskörningsskylten, och gjorde sin första start som senior och C-förare i Boden. Premiären avklarades med bravur, då Emmy slog till med klasseger och även blev tvåa totalt i standardklassen - endast slagen av Per-Erik Niemi! Hatten av för Emmy - det var inte bara tiderna som var bra, det såg bra ut i skogen också!
Kjell Grage tog hand om andraplatsen för C-förare i standardklassen.
Esa Makslahti slutade på tredjeplats bland C-förarna i standardklassen.

Göran "Kangen-Transmissionskunden" Ahlström var ovanligt tam i sin körning på racingspecialen i Kalix (det blogginlägget kommer senare), men han kompenserade det till 100% i Boden. Underbar laddning som fick ståpälsen att resa sig. Trots det fick han nöja sig med en tredjeplats i VOC, efter att ha lyckats vinna en sekundstrid mot Lars Vennberg på tävlingens andra varv. Det var mästerliga styrningar rakt av i den här klassen!
 
Om transmissionskungen Ahlström hade käkat taggtråd till frukost, så undrar jag vad Alexander Pettersson hade intagit - för här var det ännu ett snäpp högre på attacken! Seger i klassen, dock bara med 7 sekunders marginal till Nils Östgård!
 
Precis omnämnde Nils Östgård, blev alltså tvåa i VOC, efter stenhård fight med Alexander Pettersson. Nils gjorde också en massiv attack att nå Alexander på sista varvet på Kusträsk, och lyckades där ta in 7 av de 14 sekunder som skiljde duon åt.
 
Joakim Persson slutade 5:a totalt i VOC, men 2:a bland B-förarna i VOC.
 
Erik Wiklund hade också en trevlig dag i sladd-matchen, tredje bästa B-förare och 6:a totalt, blev hans resultat.
 
Lars Vennbergs attack på SS2, låg definitivt i nivå med Alexander Petterssons! Efter första varvet höll han tredjeplatsen totalt, men passerades på andra varvet av transmissionskungen Ahlström - men bästa B-förare blev han i alla fall. Dagen till ära hade han sin svåger, Anton Thingvall i högerstolen.
 
Emmy Berglunds tidigare kombatant i junior-klassen, Maja Rönnqvist, hade även hon tagit klivet upp i senior-klassen. Även Maja hade bra fart, och blev dagens bästa C-förare.
 
Magnus Lundgren ansluter till de svartkläddas förening, dock hade han inget behov av kryckor för att ta sig över diket!
Peter Engström, skogens näktergal som sjunger så det är svårt att få ståpälsen att lägga sig igen! Seger i Appendix k idag.
 
 

Fredrik Lank från MK Team Westom i Arvika, förgyllde dagen med en läcker Appendix K-Kadett, och det var ladd så det räckte för att charma en luttrad race-tant som mig!
 
 
 
 
 
Anders Andersson och Dan Thörnevall var förmodligen skogens mest omtalade hela dagen, och det blev en batalj som inte var avgjord förrän tidkorten var kontrollerade flera gånger om.
Dan Thörnevall med co-driver Magnus Kitti var klart snabbast i skogen, och det var så sjukt bra laddning på speciellt den här sträckan, att jag nästan skämdes över hur en luttrad bakhjulsdrift-fanatiker som jag, kunde stå och njuta i fulla drag av en japansk framkrafsare! Men jag erkänner det, det var mäktigt att se Dan i skogen den här dagen. Segermarginalen till tvåan, Peter Johansson, blev dryga 40 sekunder!
Dagens tvåa, Peter Johansson med bilägaren Tommy Jakobsson i högerstolen.
Raimo Tunkkari från Kemi bjuder alltid på lång-grus. Idag blev det en sjätteplats för honom.
 
Även Anders Bergström var på åkhumör, och kompletterade prispallen till att bara bestå av Honda-ekipage, då han körde in som trea, med dottern Linnea i högerstolen.
Ingemar Svensson hade inte sin bästa dag i skogen, med mycket små-missar och lite tam i vissa lägen - trots det slutade han fyra, och kompletterade den trio som Dan Thörnevall behövde ha mellan sig och Anders Andersson för att ta hem DM-guldet!
Men visst var det bra attack från herr Svensson under stundom i alla fall, titta bara här!
 
Jonas Snäll hade i vanlig ordning bråttom i skogen, men han och co-driver Jocke Wikström måste ha lyckats med ett svårslaget rekord i årets DM-serie. Man tog klivet upp i den trimmade klassen det här året, men fick inte pappren till bilen klara i tid för DM-premiären. Lagom till Råneå var allt klart, och man hade direkt hårresande framfart mellan tallarna - ända till man rullade på sista sträckan. Så har det sedan fortsatt hela säsongen, och sammanfattningsvis har duon startat i 7 tävlingar, men inte tagit sig i mål på en enda tävling! Haverier och avåkningar har avlöst varandra. Men Jonas är skapt av det rätta virket, och tar det hela med ett leende, och siktar in sig på nästa säsong. Själv kommer jag att bli mycket förvånad om inte den här duon är med i fighten om DM-guldet 2018 - OM man börjar komma i mål på tävlingarna vill säga!
Glömde att berätta, att den här tävlingen var det ett brustet styrstag som spolierade dagen för duon Snäll-Wikström.
 
 
 
Arto Tunkkari från Kemi, fick hela ansvaret att stilla begäret hos oss som förstår oss på det här med romantik på fyra hjul = Ascona B! Närmare bestämt familjen HN, Björn Eriksson och Anders Jonsson - i runda slängar!
Han axlade uppgiften rätt bra, och det är gott ljud i den här rovan, trots att det är en Opel - för som bekant gillar jag ju Opel Ascona B med Volvo under huven bäst - OM det nu inte är så att Michael Wikström får för sig att rasta sin Ascona 400 - för Cosworth under huven slår ju faktiskt det mesta!
 
 
Lars-Erik Henriksson och Maria Aldenlöv fick bryta även de, med nåt konstigt fel på Peggan.
 
 
Johan Sandow är alltid en frisk fläkt, oavsett vilken bile eller sportgren han företar sig. Tyvärr blev det "DNF" även för honom, med något tekniskt fel av för mig okänd art.
 
 
Hendrik Andersson med sambon Ida Johansson i högerstolen, imponerar stort på mig. Debuterade i rally för bara några år sedan, och trots att 40-strecket är passerat är han redan med och hugger i den övre regionen av Grupp H, med en härlig åkstil i skogen. Den här dagen blev det en sjunde plats och bästa B-förare, och det i ett gäng där alla verkar ha käkat taggtråd till frukost!
 
 
Om man har långtråkigt i skogen medan man väntar på nästa bil, kan man alltid roa sig med att klättra upp i ett träd, pilla lite på telefonen, eller nåt!
Tråkigt har man inte när Peter Forlund swishar förbi med sin fyrhjuliga jukebox, med ett musik-register som är svårslaget. Från rena bas-toner till höga hårdrocksvrål - mumma för en racetant med Volvo ingraverat över hela hjärtat! Peter slutade åtta, och blev även dagens bästa C-förare.
 
 
 
Om det är nån som aldrig prutar på laddning, så är det Jan-Olov Marklund i sin klassiskt Martini Racing-stylade Lancia Delta Integrale. Han verkar även ladda på en stor omgång krut inför varje sträcka, och det låter som om han konkurrerar med jaktlagen och skjuter med sig flera troféer varje sträcka!
Lancia Delta Integrale - smakar rallyhistoria av stora mått!
J-O Marklund har fått bära hem den tunga Kanonrundan-pokalen x flera, men idag fick han nöja sig med en tredjeplats.
Michael Wikström och Lennart Nilsson, krigar i SM-toppen och vann nu sin... Jag tror jag hörde siffran 5, dvs femte Kanonrundan på raken! Men den här gången satt det hårt inne - Thomas Lahti skuggade i hasorna, och var till slut bara 2 sekunder bakom!
Michel Wikström är en riktig stilåkare, som inte kastar fler stenar omkring sig än han behöver för att det ska gå nog fort. Trots det är det nåt slags grace över hans framfart, så man blir charmad som fotograf, trots att man föredrar långa gruskaskader.
 
Thomas Lahti gör mig lika besviken varje gång han väljer röd Evo istället för silverfärgad EVO (Volvo 940), han spädde på mina våndor genom att dra Mitsubishin genom en vattenpöl precis innan "våran kurva", så bilen lätt som ett skrövel och det var knappt så det flög en sten om normalt så bredåkande kung Lahti. Tyvärr verkar han tycka det är roligare att leka med den här farkosten, och co-driver Thomas Wikström verkar lika hjärntvättad. Man kan väl alltid hoppas det är en tillfällig 50-års kris - vilket Thomas mamma hade frågat om det var, när han berättade att han skulle köpa en Mitsubishi. Thomas föräldrar är kloka de, och man får hoppas att förvirringen snart lägger sig även för token i cupén på den här bilen!
Marcus Nilsson hade tufft sällskap i klassen idag, och fick nöja sig med en femteplats, trots fin styrning.
 
 
 
Mika Pyyny från Torneå, tvingades bryta efter två sträckor.
 
Kenneth Andersson är mannen som förmodligen kan framföra vad helst man sätter honom i - så länge det har ratt,pedaler och fyra hjul! Han kör inte bara fort och fränt, han gör det också med sådan kontroll att man kan förstå att han varit aktiv i mer än fyra decennier!
Inger Lundberg lämnade sin Kadett hemma i Piteå, och lotsade sin radarpartner Kenneth Andersson till en fjärdeplats i klassen.
 
Erik Sjöström och Eric Lennartsson från Vännäs, var dagens enda junior-ekipage. Ser ut att vara ett namn att lägga på minnet för framtiden!
 
 
Robert fick sina pikar om att han skulle ta längre steg och oftare - tja, ni vet ju hur det kan låta. Men när han svarade att han "är van att gå där" följt av ett själironiskt skratt, kom pikarna liksom av sig. Precis här tappade han och co-driver Hollis bakhjulet på Asconan i fjol, och ni ser ju vägkanten hur det lutar - där fick Hollis springa ner i en ravin och hämta hjulet, som klarat sig helt oskadat!
Göran Ahlman och Camilla Lindfors - jag är så själaglad att det har gått bra med Görnas ögonoperation, så han kunde återuppta rallykörandet! Även om hans Volvo bytts mot en Saab, och går tvärtemot det jag fått i nappflaskan, så gör det faktiskt ingenting, så länge han är med och har roligt! Rally är inte bara en sport, det är en livsstil!!!
 
Leif Berg luftade sin PV, men fick bryta med knäckt framvagnsbalk eller nåt i den stilen.
 
The Good, the Bad and the Ugly - visst hör ni alla signaturmelodin i bakgrunden?! Om inte så kopiera länken nedan (och klistra in den i ett nytt fönster) och återgå sedan till den här fliken igen med muskien på i bakgrunden - så förstår ni mitt tänk! (ler) För Eilert Gezelius, Bo-Göran "Boggie" Carlsson och Perra Sandgren, har samtliga sina Canoner (nåja, Boggie kör väl Nikon) laddade och redo för sammandrabbning!
https://www.youtube.com/watch?v=h1PfrmCGFnk
 
Fler dårar med loaded guns in the skog of Boden City - Per "Crazy Norrman" Johansson.
När vi ändå är inne på filmtemat, så är väl det här gänget från High Chaparal då!
Vi tar en länk till för att påminna er som inte minns : https://www.youtube.com/watch?v=xfSdTa-vKQ4
Föraroverall var gångbart i rallypubliken den här dagen, och i synnerhet om man tillhörde fröhandlar-familjen Johansson. Mathias kom inte med på en enda av mina bilder som bilburen den här dagen, då något hände i bakvagnen i ett tidigt skede.
 
Pierre Hansson körde brutalt som om han framförde en bakhjulsdriven farkost, och var en ordinarie tävlande, trots att han var nollbil - dock var detta ett brett vägbyte i hyffsat långsamt tempo - för er som precis började harkla er och tänka att en nollbil inte ska ladda så brutalt. Båda nollbilarna gjorde precis det man var där för att göra, men passade på att få lite extra nöje när tillfälle gavs!
 
 
 
 
Birger Sandin, i nollbil nr 2 öste också på bra.
 
 
 
Per-Erik Niemi och Mats Öberg - två herrar som skulle kunna vara pappa och morfar till större delen av dagens startfält. Perkas kommentar om sin comeback i rallyskogen - "Det var lika jäkla skoj som för 30 år sen!", säger ju en hel del bara den. Bra gick det också - full fight med Nils Sandström, och inför sista sträckan skiljde bara 3 sekunder - men äventyret slutade på tak för Sandström, och segern gick till Niemi-Öberg.
Mats Öberg gjorde förövrigt debut som co-driver, efter att ha passerat 60-strecket med marginal. Han sken som en sol, och njöt av det han kallar "familjen Bilsport".
 
 
Att det var hård strid och körning på gränsen, syntes redan när Nils Sandström passerade "vårat vägbyte", då det blev liiiiite sen inbromsning, även om det gick bra. Men som sagt, tyvärr slutade dagen upp och ned i ett dike för Vännäs-duon Sandström och Magnus Lindström.
 
 
Emmy Berglund
 
Kjell Grage och Annelie Wemmenhag
 
 
 
Esa Makslahti och Ulf Lindberg
 
Kardan-kungen Kangen
 
 
 
Alexander x 2 - Pettersson och Helmersson
Spana in laddet, och kamma sedan ner ståpälsen!
 
 
 
 
 
Nils Östgård och Fredrik Andrén - precis som i tidernas begynnelse för detta fantastiska Vännäs-ekipage. Men Östgård känns besvärligt att få till, då det här är en av "the fabolous Franssons" - Fransson må vara ett vanligt namn, men i rally klingar det nästan adligt i den här regionen!
 
 
 
 
 
Joakim Persson och Jörgen Persson
 
 
 
 
Erik Wiklund och Tommy Berggren
 
 
 
 
Lars Vennberg och Anton Thingvall - jag vet att jag varit lite slarvig med klubbtillhörigheten i det här inlägget, bjuder på det, men här är det viktigt att säga att Anton tävlar för KALIX MK (ler) - ännu ett bra samarbete mellan NMS Boden och Kalix MK!
 
 
 
 
 
 
Maja Rönnqvist och Lars Fahlesson, Vännäs MK
 
 
 
 
 
Cosworth Power!!!!!!!!!!!!!!! Peter Engström och Thomas Nilsson, Ford Escort BDG - say no more!
 
 
 
 
Fredrik Lank
 
 
 
 
Miika Vuokila i en liten Citroên C2 R2 - bröt men startade om, och var ett friskt inslag i skogen på SS5! Ettrig som en bålgeting, och häftig attack!
 
 
 
 
Men mäktigast i skogen, var Dennis Rådström som fått låna Peter Engströms extra-bil (ni vet, om man kör Ford behöver man en hel extra-bil - eller hur Örjan Larsson, Boggie Carlsson, Stig Hellberg och Hollis, mfl). Sveriges nya JVM-äss körde på rent Lahti-manér och jag undrar om inte hans pappa Arne börjar få titta sig över axeln, för snart är han bara tvåa i familjen Rally-Rådström! Tyvärr fick Dennis problem med en säkring och fick bryta, men startade om och förgyllde tillvaron en stund, innan det blev trasigt igen - hur var det nu jag skrev om Ford?! Har hört att det egentligen är en bokstavskombination som betyder "Fordrar Ordentliga Reparationer Dagligen" - men onekligen var det tråkigt, hade varit roligt att se hur långt herrar Rådström och Johan Johansson hade stått sig i totalen!
 
 
 
 
Anders Andersson slutade på samma poäng i året DM som Dan Thörnevall, men då finalen var avgörande fick Anders nöja sig med att bli tvåa.
Som Dan körde den här dagen, råder inget tvivel om att det var en mycket värdig DM-vinnare i 2017-års rallymästerskap i norr!
 
 
 
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0