Final FM Racingspecial, Kalix Motorstadion

2016-10-08 FM-final Racingspecial, Kalix Motorstadion
Idag har jag haft en sån där rolig dag på Kalix Motorstadion igen - det är konstigt, men det har en tendens att bli roliga dagar när man samlar ett gäng motordårar på samma plats!
Robert gjorde ett försök att fixa Asconan efter hjultappet i Boden, men varken tid eller ork räckte helt enkelt till. Idag har jag haft bästa tänkbara foto-sällskap, då Bo-Göran "Boggie" Carlsson börjar bli lika foto-flitig som i fornstora dagar, och dessutom blev ju kartis-Hollis ledig för kameran när inte Robert hade nån högerstol med sig. Sen hade jag ju så klart världens bästa Gezze och Kent Englund med mig också - men de är så seriösa fotografer att de glömmer att motionera munnen (ler). Två omgångar sprang jag omkring som en yr höna vid banan, med kameran i högsta hugg. Men sen var jag helt enkelt tvungen att få mingla lite i depån och på publikplats, och då var det givetvis flera som passade på att göra dagens bästa laddningar. Tur Gezze är mer nitisk och stod kvar och fick även det på bild!
 
Innan jag går in på dagens tävlingar, måste jag bara dela med mig om hur det kan vara en fredag-kväll i det Hapasari-Niemi´ska äktenskapet. Trötta och slitna efter en i vanlig ordning tuff vecka, var det bastu på schemat, och det romantiska samtalsämnet var : -"Hur fungerar en bilmotor?!"
Stackars Robert har det inte lätt alltid, men i mina skrivarorgier stöter jag ju på saker som inte är så lätt att begripa alltid, och då måste man ju fråga! Robert tycker dock inte alltid mina liknelser är lika geniala som jag tycker - men det är för att han inte förstår! (skratt)
Så nu ska jag berätta för er hur en motor fungerar, i stora drag :
- Släpp kopplingen och tryck på gasen, så börjar jag från förgasarna. Där öppnar spjällen och en massa god mat kastas in till kamaxeln och ventilerna, ventilen är snäll och vill dela med sig till kolven, och går därför ner i öppet läge. Men kolven blir rädd och drar iväg till vevaxeln i en jäkla fart. Men vevaxeln vill inte vara med kolven, och skickar därför upp den igen. För att kolven ska veta var ventilen är, måste tändstiften tända lyset, och eftersom den goda maten består av bensin, förstår ni ju vad som händer när det tänds en tändsticka - en explosion! Explosionen får kolven att åka ner igen, och så där fortsätter det. Givetvis händer det ju saker åt andra hållet också. Vevaxeln är en riktig slavdrivare, och spinner nu fart på svänghjulet, som i sin tur får tryckplattan och kopplingen att utöva koppleriverksamhet. Det får den ingående axeln att sätta fart på lite hjul med konstiga kuggar på (som Kalle Anka sa i en upplaga på Medeltiden). Utgående axeln från växellåda får igång mellanaxeln, som inte heller den vill vara själv, utan den spinner i sin tur fart på pinjong och kronhjul i bakaxeln, och där blir kraften så osams att den går åt olika håll, dvs ut till respektive drivaxel och får fart på hjulen!
Utifrån den här logiken, har jag kommit på vad det är som händer och varför en motor övervarvas och går sönder. Det är helt enkelt så att det sitter lågenergilampor i tändstiften! Ni vet hur det är när man våldsamt nödig kommer in på en toalett, trycker på lysknappen, men ändå får famla sig fram till toastolen i halvmörker, för att lampuslingen tar så god tid sig att gå igång, så man är halv-färdig innan man har fullt lyse! Så måste det naturligtvis vara i en motor också - med lågenergilampor i tändstiften, hinner inte lyset tändas, och vid en övervarvning har kolven extra bråttom, så när det då är mörkt ser den ju inte vad den gör, och då krockar den med ventilen! Så enkelt så! Dessutom finns ju en super-enkel lösning på problemet - bara att sätta LED-lampor i tändstiften!
Ibland får jag nästan för mig att det inte är helt enkelt att vara gift med mig... (ler)
 
Till dagens äventyr :
 
Kenneth "Fröhandlarn" Johansson med sonen Mathias Johansson. Ser ut som om det kan vara pep-talk på väg tillbaka till depån från förarmötet.
En pärla såg idag racingljuset för första gången - Peter Forlund och hans ungdomars projekt är klart, och jäklar så snygg den blev!
Mannen, myten, legenden - Eilert Gezelius! Hittade gamla papper från min skoltid, där man skulle berätta om vad som fått en att intressera sig för att skriva, och om man hade nån förebild - redan där stod det att det var Eilert Gezelius som var den stora för mig på det området!
Hur kul som helst att Bo-Göran "Boggie" Carlsson är tillbaka med kameran om halsen. Synd bara att han har bytt till Lelle Hanssons lag när det gäller märket, men å andra sidan är det nog som med bilkörning - en bra "chaufför" klarar allt - inte ens en Nikon kan nog fälla den här mannens magiska fotofingrar! Boggie har förövrigt skrivt den bästa text jag nånsin har läst, en text som handlade om ett klubbmästerskap i Kalix - hoppas du gör ett nytt försök nästa helg på den fronten Boggie!

Jan Johanssons Volvo 340 lät inte alltför pigg på rösten, och la ut lite skvallrande dimma bakom sig.
Hans Lundbäck tillhör det gänget som gör motorsporten till den fantastiska sport den är - man måste inte köra fortast för att ha kul!
En av Kalix MK´s guldklimpar, Hasse Gustavsson, fick vara med och leka själv idag. Hans kult-bubbla såg ut att vara i behov av kärlek, och lite intressant var det ju att se en svansmotorbil som kastade upp rumpan i lyftet.

Hasse vann folkraceklassen, trots att gasstaget (eller nåt liknande) gick sönder i andra rundan.

Gillar skarpt den i biltävlingssammanhang ovanliga färgen på Jonas Lindbergs Volvo 240.
Rejäl noslandning i första kvalet - men det överlever man om man är en rejäl Volvo 240!

Mathias "Lill-Fröis" Johansson, med VOC-sportens största legend till bil, Thomas Lahtis gamla vapendragare "LER".
Mathias körde bra, och trots att något hände så han näppeligen tog sig i mål i första rundan, lyckades han ändå sluta 3:a i VOC.
 
Erik Wiklund med Juha Alapuranen i högerstolen, hade vaknat på bästa åkhumör. Körde som en galning, och slutade 2:a i VOC!
Det finns bara en som är bäst, och idag var det Alexander Pettersson som var outstanding! Pojkvaskern körde rent vackert - inget fjantande, utan bra attack, men på rätt ställen! Hatten av och grattis till dagens segrare i VOC!
 
Göran "Kangen" Ahlström fick inte till det idag, sprintkung som han annars brukar vara.
 
 
 
Esa Makslahtis Toyota-6:a sjunger härligt för att vara en blyg ekonomiare!
 
 
Det syns att Rickard Bergström är en "Volvo-valp" på sättet han kastar in sin Golf i kurvorna - men det är snabbt och vägvinnande - och framförallt fränt!
Rickard vann också Ekonomi-klassen idag.
 
 
Det här är romantik, på riktigt! Ingen "Opel" som många säger - nä, det är en "Ascona B" = Guds gåva till rallyfolket, och det blir ju inte mindre fantastiskt då min gamla barndomsidol fortfarande blommar bakom ratten; Kenneth "Fröhandlarn" Johansson!
 
 
Dagen blev ju inte direkt sämre av att min gamla rallycross-idol, Anton Mattsson, fanns med i startfältet. Anton i en Volvo 142 på en rallycrossbana - magiskt!
Fröis och Anton hade i vanlig ordning en hård strid, som Anton den här gången gick vinnande ur. GRATTIS till båda gubbarna! Som de körde i tredje omgången, var nästan som att se dem i fornstora dagar!!!
 
Sten-Hugo Grubbströms son, Fredrik Grubbström.
 
Undrar om det här är PRO-varianten på fotografer?! Men börjar nu benen blir trötta, så har han då kvar sitt "skjutgalna gamla finger" (som i Robin Hood) och fyrar av kanonbilder på löpande band, han Boggie.
 
Sandra Nilsson-Björn var helt fantastisk idag - 6:e tid totalt i första omgången, och det med en Saab-jävel (ursäkta uttrycket)! Magiskt Sandra, du är grym!
Dock lyckades Robert Nyström knäcka henne i tredje omgången, och Sandra fick nöja sig med en andraplats i 2150.
 
 
Dagens segrare i 2150, Robert Nyström.
 
 
Dagens galnaste förare! Jag brukar säga att om jag vore en bil, skulle jag helst bli hanterad av min kära make eller Jimmy Homkvist - men Mikael "Micke" Johansson är nog en av de sista jag skulle vilja tillhöra! Idag var det nästan våldtäkt på bil - men å andra sidan är det såna som den här trevliga dåren, som är jäkligt kul att stå ute och fotografera!
Vit 240 som hanteras så här, och sätter sig som den gör, får mig osökt att vandra i minnenas korridorer, till Crazy horse Daniel Bååths glansdagar i 2400!
 
Anders Danell missade pallen idag, med sin wankel-bubbla. Men han får väl ladda för revansch till klubbmästerskapet den 15/10!
 
 
Rickard Fallberg är härlig att se på banan, och börjar mogna i sin förarroll (tro det eller ej!) - med åsyftan på att han laddar duktigt tufft, men på rätt ställen! Trodde väl aldrig jag skulle få se den här galenpannan ta det piano över lyftet - stor tummen upp!
 
 
Gröna Hulken-BMW´n skötte sig fint, och Rickard vann rallycrossens 2400-klass.
Michael Jansson - det här toket har jag många roliga minnen med! Var en vilde bakom ratten från början i VOC, men mot slutet hade han städat sig uppåt i reslutatet, utan att pruta på sina breda uppställ. Helt klart har han kvar sina gamla takter, nu när han övertagit Thomas Öhmans gamla BMW, men gett den ett nytt liv i klass 2400. Bra ryt under huven, och härligt lång-grus! Kan meddela att undertecknad och kartis-Hollis fick springa efter den här bilden togs, för då körde herr galenpanna med framhjulen där vi hade stått!
 
 
Det var en härlig fight mellan Micke och Rickard Fallberg, men den här dagen var Rickard för stark och Micke fick nöja sig med en andraplats. Man kan alltid hoppas att det blir revansch-försök på lördag (15/10) - på klubbmästerskapet i Kalix - för fjolårskonceptet med att det räcker med stödmedlemskap för att få delta!
 
Lars Bergqvist - mannen med Sveriges bästa puts på grejorna - eller typ allt han äger!
Lars var ensam i sin klass - så segern var ju mer än glasklar, men det var jäkligt kul att se mannen som jag betraktar främst som en asfaltsspecialist, visa upp sig även på Kalix Motorstadion!
 
 
Ganska precis ett år sen Dan Thörnevall hade hustrun Theres i högerstolen senast, och det var också på Kalix Motorstadion. Av laddningen att döma i första omgången, tror jag han hade gett sig den på att skrämma livet ur henne! Men det är nog svårt med en sån filbunke! Hur kul som helst att ha den här dynamiska duon återförenad i en tävlingsbil!
 
Dan och Theres hade strid om tiondelarna hela dagen mot klubbkompisen Anders Bergström, men den här gången blev sprintspecialisten Anders för svår. Jag hoppas vi får se ett revansch-försök på lördag!!!
Staffan Johansson, men jag får ärligt erkänna att jag hann skriva "Vikt..." innan jag hann hejda mig och bytte till rätt generation. Staffan är förmodligen depåns mest genomsnälla karl, och gör inte mycket väsen av sig. Men när han släpps loss bakom ratten, ser man var Viktor fått sina gener från! Bilen är ett vackert praktexemplar, och den sjunger som det anstår en Volvo! Staffan slutade trea i GrpH 2wd, efter att ha lyckats knäcka Peter Forlund i sista åket.
 
Anders Bergström, depåns solstråle, som förmodligen knappt vet hur man spänner musklerna i ansiktet för att inte le, var dagens bästa i tvåhjulsdrivet rally, om än i hård strid med Dan Thörnevall.
Perfekt laddning över hoppet, men det blir ju inte häftigaste bilderna - det svanhoppet sparade han minsann till sista omgången, då jag hade vikt ner mig för mina begär, och minglade med token på publikplats istället för att sköta min kamera. Tur att Eilert Gezelius inte är mycket för mingel, och aldrig sviker sin post, så det lyftet finns nog snart att se i gruppen "Motor Norr" på facebook. Kan i alla fall berätta att det var med det berömda hårstrået som marginal, den gode Anders klarade kurvan efter lyftet UTAN att ramma räcket!
 
"Underbart är kort" - så blev också den här tävlingsdagen för Ingemar Svenssoon och Peter Lindqvist. En bild hann jag skjuta av, men flätorna hann ställa sig i givakt, av den underbara sången och laddningen hann bjöd på i två kurvor eller nåt, innan en drivaxel gick av.
Linus på linjen är det väl få som missat, men här var det Svensson som visade sig på styva linan - förlåt, menade blev dragen ut på lina.
Så var det äntligen dags - Peter Forlund och Hemmaberget Motorsports ungdomsprojekt är klart! Men vilket resultat det blev! Bilen är ta mig 1000:an både vacker och snygg, och lägger man till sången från PF-motorn under huven, är den en rent erotisk, näst intill pornografisk upplevelse! Fattar inte att jag kunde vara så stadig på hand, att jag fick så många bilder att välja mellan - dessutom mitt lyckotal på dörren. Vet inte hur det kunde blir bättre?! Eller, jo förresten, det vet jag - den kunde bott i vårat garage!
Hatten av för Peter och ungdomarna i Lappträsk - vilket jäkla jobb ni gjort!

Peter körde rallycross en gång i tiden, men så fort som åren går kunde det lika gärna ha varit på medeltiden. I en PV har han en seger från just Kalix Motorstadion. Idag fanns det mycket rattrost så klart, men den dammades fort av, och det såg riiiiiktigt bra ut om man kunde slita ögonen från bilen och koncentrera sig på hur den hanterades också! Peter blev 4:a i klassen.
 
 
 
 
 
Urban Jakobsson har inhandlat en Golf GrpH, och har hittat tillbaka till vänstersidan igen, efter ett antal år till höger om Leif Jonsson.
 
 
Kenneth Andersson hade bra ladd, ibland nästan tendens till överladd - men vänta, det är väl precis det han har under huven?! Idag blev det en andraplats i GrpH 4wd.
 
 
Marcus Nilsson är en av de två som imponerade mest på mig idag - riktigt stabilt och tjusigt, och ändå läckert brutalt! Tummen upp! Men det hjälper inte - jag vill ändå ha Marcus tillbaka i en Volvo 240 igen!!!
 
 
 
 
 
Fredrik Tiger hade ut Forden för rastning. Efter lite skruvande fick han till slut ihop till dagens bästa tid i tredje omgången - seger i klassen blev det ju givetvis, eftersom han var ensam där. Alltid lika skoj att se Fredrik på banan, men inte lika kul med en Ford som en BMW med hälften så mycket drift på hjulen!
 
 
 
 
Kurt "Kurre" Ahlström - mannen som lätt kan få käkmusklerna på en att gå ur led - tur man har öron för annars skulle leendet trassla till sig efter ett helt varv runt huvudet. Men då pratar jag inte om Kurres körning, utan hans förmåga att vränga ord! Kurre delade i vanlig ordning bil med brorsan Göran.
Dessa trevlig stölleprov hade jag med mig hela dagen, och de turades gladeligen om att ställa sig i vägen för mina tilltänkta super-bilder - men det tar jag gärna, för det är sååååå mycket roligare att vara i fotar-tagen, med såna här galenpannor med sig!
 
Inte helt lätt att slita sig från depån när man hittar så mycket trevligt folk - ta bara detta mysiga gäng med Anders Jansson, Tommy Eriksson-Ek, Pappa H och Palle Drugge - ni aaaaanar inte hur mycket tok dessa herrar haft för sig i rallyskogarna - somliga redan innan en annan var född. Jag är faktiskt böjd att tro, att "det var roligare förr"!
 
 
 
 
 
Alexander Pettersson - mannen som imponerade mest på mig denna dag! Dessa skills på en super-trevlig karl, som dessutom rattar en Volvo - man kan liksom inte låta bli att ta en sån som Alexander till en hedersplats i ett ärrat race-hjärta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja denna Micke Johansson, vad ska man säga? Hade lätt kunnat citera Markku Alén inför varje start "Now maximum attack"!
 
Plötsligt var bilen tyst, och det var inte svårt att gissa var felet satt...
... som sagt, våldtäkt på bil - i det här fallet kan man allt misstänka lite krokiga ventiler, efter Mr Heavy Rightfoot varit i farten...
... men det är få man ser, som tar ett motorhaveri med ett leende, och helt lugnt konstaterar att "jaha, nå då får jag renovera igen då!" - Tok-Frans - men det är såna som den här dåren som sätter färg på sporten! Men tur ändå att depån inte svämmas över av såna stölleprov (ler)
Roligt att höra att Micke siktar på isen 2017 - där vi fick se honom göra en toppen-insats i samband med finalen i Kalix i fjol!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja denna Kurre, precis när det sladdar som mest, hinner han ändå få upp handen och hälsa på oss knäppa fotografer!
 
I depån hittade jag två riktiga skönheter, Norton och Gibzon - är rätt säker på att det här är ungpojken Gibzon, 1,5 år.
Norton 10 år, vacker och go som få!
Få ting som är så vackra som en åldrande hund - se bara vilken underbar blick han har!
Husse, Per "Norrman" Johansson får lite blöt kärlek av Gibzon.
Grabbarna var så lydiga, att man inte kunde tro att de tillhörde en sån tok som Per - så i det här fallet stod det helt klart att klyschan "sådan herre, sådan hund" definitivt INTE stämmer! Per tyckte själv att de var busiga och olydiga - jämför jag dessa trollpojkar med våra egna älskade ligister, så undrar jag om de inte faller i sömn, om de lugnar ner sig ett steg på skalan! Heeeelt underbara grabbar - som stal showen från alla bilar i depån!
För alla er fruar som nån gång slitit ert hår, i väntan på att få era karlar att göra som ni vill, kan jag meddela att man inte har missat den detaljen i deras programering - titta sån ordning det är på dem när det är dags för rally! Helt klart handlar det om att fråga på rätt sätt, eller locka med rätt belöning!
 
Erik Wiklund ska börja extraknäcka som tomte i år, knappt så man kände igen karln som hamnat med helskägg! Nåväl, allt klär en skönhet! Här är det kartis-Juha som inte klarar sig från att kliva upp på pallen, om ni undrar vad Erik viftar efter. Spana in klädseln på vår kranskulla, Sandra Nilsson-Björn - snacka om korrekt klädd för sammanhanget (ler)
Hela gänget samlat : 1:a Alexander Pettersson, 2:a Erik Wiklund och 3:a Mathias Johansson.
 
 
Rally 2 wd : 1:a Anders Bergström, 2:a Dan Thörnevall, 3:a Staffan Johansson
 
Idag var Kalle Nilsson för ovanlighetens skull INTE tävlingsledare, men han var givetvis i allra högsta grad inblandad ändå. Dagen till ära var det Ida Nyman, dotter till två mästerliga tidigare tävlingsledare, Daniel och Eva Nyman, som höll i taktpinnen. Tyvärr hann jag inte med att få henne på bild, innan hon hastade vidare till nästa uppdrag - tränare för ett innbandylag i division 1!
Lars Bergqvist
Rickard Fallberg och en Michael Jansson som är sig rätt olik på bilden... eftersom han var tvungen att hasta iväg till ett 80-års kalas.
Det här var lite kul - Sandra Nilsson-Björn sliter med minst lika många roller som sin man, Kalle - här är hon först kranskulla till dagens segrare i 2150, Robert Nyström...
... innan hon själv får ställa sig på pallen utmed honom, och få sig en kram av sin gubbe.
 
Härliga gubbar! Förstår ni hur det känns att år 2016 få ta ett foto, på två av sin barndoms stora idoler; Kenneth "Fröhandlarn" Johansson och Anton Mattsson?!
Brukar få berättat för mig om när jag som halv-liten parvel, tidigt 1980-tal, traskade fram till Mikael Ericsson på rally SM i Umeå, för att få hans autograf i min lilla bok. När Micke hade skrivit räckte jag över boken till Anton, men han skrattade och sa att "jag är ju bara kartläsare" - Nähä, du kör ju rallycross, blev svaret från en betydligt mindre version av mig, som troligen hade ännu mer koll då än nu!
Bildkavalkaden får avslutas med "Härlige Hasse", (Hasse Gustavsson) ny-friserad dagen till ära!
 
Det var allt jag hade att förtälja från den här dagen, men om mindre än en vecka är det dags igen - klubbmästerskap för Kalix Motorklubb. Jag uppmanar nu alla som har lite riv kvar i högerfoten, att anmäla sig! Eftersom det räcker med stödmedlemskap i Kalix Motorklubb för att få delta, så har ni möjlighet att komma och förnedra oss genom att ta titlarna ifrån oss! Dessutom är det klubbfest på kvällen - på motorstadion! Jag är ingen festprisse, och jag brukar vara hyffsat "död" på kvällen efter en tävling - men grillbuffé i trevliga vänners lag på en plats man alltid trivs på - det vill vi inte missa - så vi kommer hela teamet! Visst kommer ni med?!
 
// Lev å må!
Bildkavalk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0