Banracing i rallyskogen!!!

2013-03-10
Igår var vi föråkare i tävlingsfart i Boden, på NMS-svängen. Maken till perfekt arrangemang har jag aldrig varit med om, då t o m vädret var med oss! Lägg till det så trevliga arrangörer, att man verkligen kände sig som hemma!
Tävlingen bestod av en ca 12 km lång sträcka, som kördes tre gånger. För somliga kan det låta tråkigt, men då har man inte sett sträckan! Jisses, när vi åkte ut på morgonens rekognocering, var frågan om tårarna i ögonen berodde på solen som skrek i ansiktet, eller att sträckan var så blank av is att man blev bländad - eller ännu mer troligt att det var rent vackert! JA, är svaret på frågan, när rally är som bäst, är rally vackert!
 
Serviceplatsen var förlagd så den låg utmed inledningen av sträckan, så utan att röra sig många meter från servicebilarna, kunde man se rallybilarna flera härliga kurvor. Hur ofta sker detta på en rallytävling? Dessutom var det plogat så rytmiskt, fint och brett, att det var roligt att köra också, och dessutom möjlighet att bjuda på lite lång-snö åt publiken! Tro mig, t o m från en tenderande åksjuk sate som mig, var detta en ren njutning.
Tänk er att på dessa 12 km var det inte 5 gupp vi hade med i våra noter, och då hade vi tagit med ALLA gupp. Dessutom var det gupp av en sån karaktär, att inte en Skutta-zonen hade några problem av dem.
Även om det var snabbt och brett, så var det mycket lurigheter, och den isiga vägbanan var halkig och gjorde saken spännande! Arrangören hade rent vattnat vägen för att undvika att underliggande asfalt smög sig fram. Ok, halkigt är besvärligt, men det är lika för alla, och hur ofta får man chansen att åka vilket spår man vill i rallyskogen?! Min kära make var lyrisk, han sa att det var rena rama banracingen i rallyskogen.
Tyvärr blev det inte så långvarigt äventyr för Amazing Red.
Efter bara nån kilometer av andra varvet, rasslade det till av det värre slaget i bilen. Vi tittade på varandra i bilen, och min kommentar :
- Växellådan?!
... möttes av ett ögonblicks tystnad, inkluderande försök att få i växlar, besvarades till slut av ett "ja, faaan!"
Vi lyckades tack och lov ta oss till ett närliggande vägbyte, och fick bilen åt sidan. Dessutom var den första att hoppa ner från plogvallen ingen mindre än vår super-mek Tobbe Hansson! Han och kompisgänget kom och förflyttade pärlan utom fara för alla efterkommande dårar, och det var väldigt få som ens hade sett att vi stod på sträckan.
 
Inne på den trevliga rundan vid service                                                            Foto : Kent Englund
 
                                                                                                                     Foto : Eilert Gezelius
 
                                                                                                                      Foto : Eilert Gezelius
 
Här gömdes Amazing Red prydligt undan i ett vägbyte, efter ett värre rassel från mellanpartiet. Ingen
växelmiss på någon tävling i år, men troligen är det sviter från den extremt guppiga Tippen-sträckan
från Månstråket - förvisso självförvållat även det, för det fanns fler än ett möjligt läge på gaspedalen
även där!
 
Hjältarna som först ställde Amazing på en säker plats, och sedan knuffade den hela vägen till och upp
på släpet som pappa dök upp med.
 
Nåja, inget ont som inte hade något gott med sig - vi fick trevligt sällskap i skogen, och vi fick se hur det gick för vår utlånade pärla GBH! Ingemar Svensson hade sin födelsedag till ära, lånat vår 940 och provade ett klassbyte. Gick riktigt bra, helt enligt mina förväntningar, för den här karln har åkt bakhjulsdrivet trots att ha tjurat med att göra det i Golf i en jäkla massa år. Lugnt och fina spår, och en hedrande placering i mitten av VOC - inte en skråma på bilen. Klart karln hör hemma i VOC, eller möjligen Appendix K med en pärla av det slag han åkte på det ljuva 80-talet!
 
 
Nog om våra egna upplevelser, det handlade ju om tävling! Många galna prestationer, men somliga stack ut mer än andra.
Tobias Forsman knäckte ett hydraulrör och med 5 km kvar av sträckan hade han varken bromsar eller fjädring i sin BX. Trots det var han 3 sek före bästa VOC, men 7 sekunder efter dagens suverän - Jonas Rönnlund! Den här karln har verkligen vilat sig i form under sitt uppehåll, och körningen igår var rent makalös! Det såg rent bra ut i skogen, trots att karln envisas med att åka Golf! Forsmans bromsrör var sprucket, och därmed irreparabelt, så t o m ett team som ogärna ger upp, fick kasta in handduken och lasta liket på släpet. Nu väntar en välkommen översyn av fransyskan, vars motor nu gått 36 tävlingar utan handpåläggning!
Nästa storhet, faktiskt något av det största med gårdagen i min värld, var Dan Thörnewall. Jisses, denna försynta och ofantligt trevliga karl, som för inte alls länge sedan var en fotbollspelande dåre. Igår blev han tvåa totalt i Ekonomi, men må vara placeringen - VILKA TIDER!!! Theres Aldenlöv, den här "adoptionen" blev verkligen lyckad!
Trea i Ekonomi blev ingen mindre än Dick Ohlander, vilket förstärker Thörnewalls insats ännu mer!
 
Att VOC skulle vinnas av Lasse "Pålacken" Johansson, var ju ingen direkt högoddsare. Inte på den vägtypen och hemma i Boden, för där är karln rent grym. Som han körde sen! Där vi stod med Amazing i vägbytet, fick vi en upplevelse av det adrenalinstinnaste slaget, när karln kommer på fulla spjäll och rakar drivorna på båda sidorna av vägen, och det är bara full attack och inte tillstymmelse till tvekan eller gassläpp! Mäktigt! Tvåa slutade nu... Fan, var är min resultatlista? Men jag tror bestämt att det var Göran "Kangen" Ahlström som var sekundlika med Alexander Pettersson på tredjeplats. Fyra Samuel Miettinen. Dennis Jönsson hade slaget om andraplatsen med Ahlström, men tappade allt på tredje svängen av oförklarlig anledning.
- Nä, jag tyckte det gick bra, men vi har tappat sjukt mycket!, berättade en väldigt besviken Dennis.
 
Totalt vann i alla fall Kennet Andersson, trots ett och annat missat vägbyte. Jan-Olov Renberg hade mer problem med chikaner och snurrningar, men det utvecklades till en trevlig sekundstrid dessa herrar emellan, även om Renberg fick nöja sig med andraplatsen.
 
Eilert Gezelius mäkta bild när team Renberg-Stenberg hade en herre-jösses-upplevelse i en chikan.
Massor av härliga bilder hittar ni i Motor Norr-gruppen på facebook!
 
Kungen i skogen, Thomas Lahti, åkte som en dröm med sin 940. Första varvet var han bäst, men ju halkigare det blev, desto svårare hade han att hänga med fyrhjulingarna. Men bästa 2 wd var det aldrig något hot om, före Linus Johansson som åkte väldigt städat och fint. Peter Johansson tvingades tyvärr bryta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0