Värre än väntat...

2012-10-19
Så har jag då provat detta omtalade HANS-skydd, och nånstans önskade jag att när jag väl fick på mig ett sånt, skulle jag få alla bitar att falla på plats och känna att det här kanske är rätt bra ändå. Men det gav mig bara mer frågor, obehag och UTGIFTER!
Det visade sig att Roberts stol funkar absolut inte! Suck! Att köpa en ny stol är verkligen inte gratis, men det värsta är ändå att hitta en stol man sitter bra i och trivs med. Det är ingen lek.
Nåt som däremot kan vara svårt att göra någonting åt, är att jag direkt när jag fick på mig skyddet och hjälmen kände att det där låg inte bra på mina axlar! Huvudvärken började direkt komma krypande, för skyddet låg an på precis ställe på mjukdelarna på mina axlar. Hjälp! Bara det finns nån modell jag kan ha! Finns det inget med nån form av tempur-stoppning på insidan? Något bättre blev det med bältet på plats, för trycket utjämnades en aning, men det var ingen trevlig upplevelse alls! Men det här gällde ju bara mig, och stolen gäller ju bara Robert (nåja, vår familj då). Det som var värre, var att jag fick ännu fler frågor till de jag haft sedan tidigare.
Jag bad Robert böja huvudet framåt för att se när skyddet tar stopp på huvudets flexions-rörelse (visst kan jag ett vackert språk?! ler). Det visade sig att det tog stopp via hakan mot bröstkorgen i det läge Örjan hade injusterat. Det här går ju att justera i alla oändlighet i princip, MEN det var inte det som gav mig bryderier, utan tanken slog mig att vem av alla oss som ska använda detta skydd, är kunniga nog att veta i vilken vinkel det är lämpligt att remmarna stoppar rörelsen? Hur många av oss har tillgång till någon som kan sådant, och hur många av oss tänker ens tanken att man kan behöva hjälp med en sån grej?! Kan det rent vara så att det är farligt om skyddet stoppar huvudets frammarsch vid fel vinkel?
Det är aldrig fel att tänka säkerhet, men det vore tacknämligt om man hade tänkt färdigt innan man lägger saker som ett krav!
Jag har nu hört talas om att MC-åkarna har ett skydd som liknar HANS, men i enklare form och för runt 2000:- riksdaler. Är det nån som har undersökt hur det skulle fungera för oss? Eller, vad dum jag är, varför ska man undersöka saker i förväg? Nä, nu var jag alldeles för ironisk, jag tar tillbaka det!

Vi har tidigare dryftat detta med att all utrustning vi lägger på oss i bilarna, med skyddsnät, öron på stolarna, etc, etc kan bli till ett problem när vi ska ut ur våra bilar. I synnerhet gäller detta i rallyskogen, där det inte finns tillgång till hjälp överallt. HANS-skyddet gör ju verkligen inte den uppgiften lättare, och nu har jag dessutom ryktesvägen hört talas om incidenter där man fastnat med skyddet inne i bilen när man ska kliva ut. Ännu inget som lett till något problem, men vad händer om man ligger upp och ned i en bil som packas full med snö eller börjar brinna, paniken är total och det är bråttom att ta sig ut. Hur rationellt tänker man, om man fastnar någonstans?

Jag fortsätter att kalla mig en som varken är för eller mot HANS-skydd, även om mina inlägg överväger mot den negativa sidan. Men innan jag får alla svar jag vill ha, har jag inte de kunskaper som krävs för att välja sida!

TACK "lillebror" Örjan för att vi fick chansen att prova i lugn och ro på hemmaplan, i egen bil! Det var guld!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0