Givande säkerhetsföreläsning!

 
2012-11-02
November har anlänt, och på termometern står det +3 - skönt! Men tyvärr har det varit regnigt, och gården ser ut som en leråker. Några inslag av den vita varan, men väldigt lite och väldigt kortvarigt. Några dagar med frusen backe, men inte mer.
Igår var det säkerhetsföreläsning i Boden, på initiativ av bla Hans "Moro" Aldenlöv och Roger Öberg. Det var en kille från Simpsons i Umeå, och jag ber om ursäkt om jag skriver fel namn, men jag tror han hette Jan Persson. Vi var några minuter sen, så vi missade presentationen. Whatever, den här killen var ingen sälj-kåt försäljare, utan en jäkligt kunnig karl med brinnande intresse för det han håller på med! Drillad som man är från 3 års gnatande på sjukgymnastutbildningen, satt jag mig i åhörarskaran med ett kritiskt förhållningssätt. Men ju längre föreläsningen framskred, insåg jag att den här karln visste verkligen vad han pratade om. Det var inte bara en massa statistik och tomt prat, utan han hade verkligen koll, och han hade svar på alla följdfrågor.
Mest intressant var nog det han tog upp om våra bälten, och hur viktigt det är att de är korrekt monterade i våra bilar. Det visade sig att i princip alla FIA-godkända stolar, dvs det vi får använda, har hålet i sitsen för långt fram för att vi ska få rätt placering av pung-krossar-bandet i bältet. Han förklarade hur viktigt det är att hålen i nackstödet hamnar i rätt höjd, och inte ligger en bit ovanför våra axlar, för då kommer vi åt att röra oss i stolen i höjdled i samband med gupp, lyft, rullningar, etc. Bältet får inte ligga an mot stolen någonstans, och man ska undvika att ha för långt till bältesinfästningen bakom stolen. Detta för att alla bälten töjer sig vid påfrestning, ex vid en krasch. De bälten som töjer sig mest, är de av nylon. Där satt vi i lokalen, och inte en käft hade koll på vilket material våra bälten är tillverkade av! Jag vågar påstå att inte en enda av oss hade koll på detta heller. Angående infästningen bakåt, är ju det ett dilemma med certade burar i VOC exempelvis, där det är en rejäl transportsträcka för bältet nästan till hatt-hyllan i våra farkoster. Här skulle mycket kunna vara vunnet om någon tog reda på hur vi kan kringgå eller få tillåtelse att göra en bältesinfästning närmare stolarna! Bältet SKA gå rakt bakåt, och absolut inte dyka nedåt som man ex haft problem med BMW pga deras ordinarie placering av bältesinfästningar. Vi blev även informerade om att bältet ska gå i kors bakom stolarna (finns fina bruksanvisningar att tillgå) för att fungera med de skydd vi nu påtvingas. Sen visades en bild på hur spännet till bältet ska vara, och som han sa det ska man aldrig se båda sidorna av metallspännet. Svårt att förklara utan bild, men jag måste gå på studiebesök i garaget och kolla hur vi har våra bälten, så jag återkommer med bilder oavsett om de sitter rätt eller fel. På årets upplaga av midnattsolsrallyt kollades 80 ekipage på denna punkt, och 75 hade bältet felaktigt fastsatt! Man blir alldeles stum att denna information har delgetts vårt kära förbund, men inget har kommit ut på marknaden så att vi kunnat åtgärda såna enkla men stora säkerhetsbrister! Det är som vanligt, man kan stipulera regler på vissa områden, medan andra hänvisas till vårt sunda förnuft. Visst, mycket av det vi fick höra igår var väldigt logiskt, och hade man bara slagits av tanken att fundera över saken och med lite anatomiska och fysiologiska kunskaper, hade man kanske kunnat räkna ut det själv. Men för att man ens ska tänka i såna banor, krävs ju att man dirigeras i den riktningen! Uppenbarligen räcker det inte med sunt bondförnuft, eftersom så mycket säkerhetsbrister råder.
Den stora anledningen till att jag åkte dit, var för att få se, klämma och känna på Hybrid-skyddet som jag hört en del om. Jag kan säga att efter mitt möte med HANS-skyddet, inföll ett lugn över mig. Hybrid-skyddet kommer jag att plocka på mig, så snart jag har råd att köpa det. Den grejen tror jag på! En annan sak som var väldigt skönt för lilla fråge-fröken-Jenny, var att jag äntligen fick kred för mina farhågor angående HANS-skyddet. Skyddet dissades inte på något sätt, och det fanns med i Simpsons reportoar till försäljning, MEN det skyddet kräver mycket mer för att fungera än Hybriden. För att en HANS-skydd ska nå sin fulla förmåga ska man ha rätt vinkel på skyddet, och det kan skilja för samma förare i olika bilar. Det är jätte-viktigt att prova detta, och att prova det på plats i sin bil. Nästa steg är att HANS bara skyddar vid smällar framåt-bakåt, för att skydda vid sidosmällar krävs en stol med tighta öron som stoppar huvudet i de riktningarna. Sist, men absolut inte minst, är att HANS kräver ett 8-punkts speciellt HANS-bälte, för att fungera som det ska. Skyddet ger ett visst skydd även utan alla dessa punkter, men felaktigt använt kan det leda till skador, och man har faktiskt också sett dödsfall till följd av felaktigt användande av HANS. Inse hur skönt det kändes, när jag tog upp detta med de farhågor jag haft och att jag blivit idiotförklarat för det, och jag får svaret :
- Vad spelar det för roll, du hade ju rätt!!!
Jag hade kunnat kliva upp och gå och ge karln en stor puss för de orden! För hur mycket spott och spe har jag inte fått utstå när jag vågat sätta ord på mina farhågor. Det visade sig dessutom att det var fler som funderat i mina tankebanor, men inte vågat ge uttryck för det.
Angående Hybriden, så fungerar den i alla stolar och med alla bälten. Vilket underlättar för vad vi så kärleksfullt kallar "rally-horor", med vilket vi egentligen menar dessa underbara människor som ställer upp med sina kunskaper åt alla som behöver. Hur skulle det ha kunnat gå, om man som kartis kommer på tävlingsdagen och sätter sig i stolen i den bil man ska åka, och upptäcker att man har fel grader på HANS-skyddet?! Hur många vågar säga att,"-Nej, du får nog avanmäla dig för jag sitter inte bra!"? Med Hybriden funkar även detta. Hybriden är dessutom smidigare, så risken att man ska bli kvar i en brinnande eller snöfylld bil, minskar drastiskt jämfört med HANS. En annan fantastisk detalj, är att det ingår i priset att man vid behov kan få "selen" till skyddet måttsydd. Vilket underlättar i synnerhet för oss damer med livets givna härligheter av olika storlekar. Det skrattades gott när jag provade skyddet, och insåg att det var bland det värre till push-up mina C-kupor utsatts för!
Ingemar Svenssons giftiga tungar drämde till med kommentar efter kommentar, men den som vann var nog ändå :
-"Det var bältet som skulle vara i kors, inte brösten!"
Jag fick bra info om hur man skulle mäta för att få rätt storlek, och känner mig trygg med att jag kommer att få rätt storlek när den dagen kommer.
Det här skyddet finns i två prisklasser, där den stora skillnaden är att det dyrare skyddet är i kevlar (eller kolfiber, minns inte...) och har en längre ryggplatta som jag kände att i synnerhet kan vara en fördel för oss lite mer utsatta på kartläsarsidan, och i synnerhet såna som jag som inte har världens bästa hållning och dessutom problem med bröstryggen. Det skyddet kostar 11 000:-. Den nya varianten har en mindre ryggplatta och är tillverkat i komposit-material, och var klart bra det med. Till skillnad mot HANS-skyddet märker man inte av denna viktskillnad när skyddet är påsatt.

Det pratades dessutom en del om hjälmar, eftersom vi givetvis inte får fortsätta med våra trotjänande Peltor-kadaver. Simpsons tester har visat att en integralhjälm med rätt utformning, är ljusår mycket säkrare än en öppen hjälm (jet-hjälm). Men i Sverige får vi inte använda integralhjälm i täckta bilar. Vi fick en anledning till det nu, men jag köpte den inte. Man vill ha lättare att kolla att vi har fria andningsvägar, sägs det. Men vad hjälper det att kolla dem, om vi redan är helt eller halvt ihjälslagna av sånt vi kan få in via framrutan? Simpsons hjälm hade dessutom luftkanaler inbyggt i hjälmen, vilket kan vara en fördel ex när det packar bilen full av snö. Jag hade själv en integralhjälm när jag började med folkrace för ca 100 år sen, och jag upplevde det bra mycket säkrare, i synnerhet när man tävlar med glasruta. Jag kommer att skriva ett brev till SBF´s säkerhetskommitté och ifrågasätta hur det kan vara möjligt att små-ungar tillåts åka med integralhjälm i karting, men vi vuxna får inte åka med det i täckta bilar. Jag hoppas fler hakar på och bombarderar förbundet i frågan, vilket jag också uppfattade som en förtäckt uppmaning av vår föreläsare...

Jag tog även upp detta med att man fortfarande för diskussioner angående kragen i folkrace. Dröm om min förvåning när jag såg diskussionen på facebook, att man fortfarande inte löst denna fråga. Man kan kasta ut ett krav om ett skydd, men man kan inte ta reda på hur det ska användas för att inte göra mer skada än nytta. Galet! Det är 20 år sen en händelse på en folkracetävling i Luleå gav upphov till diskussionerna, och man har alltså än idag inte kommit med någon gemensam riktlinje för vad som är säkrast. Jag har tidigare fått svar av kunnigt folk att öppningen ska vara framåt, för det är nackens naturliga rörelsebana, och det var även vad säkerhetsfolket på Simpsons kommit fram till. Så, för er som fortfarande undrar, VÄND KRAGEN MED ÖPPNINGEN FRAMÅT!

En till sak som togs upp, var ett för mig kärt ämne. Vår föreläsare blev lite chockad över av vi förmodligen var de enda i församlingen som använder oss av flamsäkert underställ och balaklava. Det såg han som en självklarhet. Dock visade det sig att alla billigare underställ på marknaden, i princip är lika säkra som dass-papper. Känns ju inte alls särskilt bra att såna grejer ens klassas som godkända! Han berättade även att när det gäller FIA-godkända overaller, så klarar de ca 9 sek öppen eld. Medan USA-varianten (tror det hette SFI) klarar över halvminuten. Dessutom kostar dessa overaller ca hälften av de vi måste använda... Mycket som är galet, helt klart.

Jag slogs av en liten klyscha, där jag satt :
-"Ska vi krångla till det själv, eller ska vi ta hjälp av SBF?!"
Jag är hård, jag vet, vi har mycket hjälp av vårt förbund också. Men jag tycker man kunde kräva att man tar hjälp av en anatomi- och fysiologi-kunnig person, till att bistå våra tekniker och säkerhetsspecialister. Det är det minsta man kan begära, med tanke på allt som prackas på oss!

I övrigt var det fantastiskt trevligt att träffa en massa kompisar, och bli lite ompysslad av vår eviga matmor, Eva Aldenlöv!
Jag är evligt tacksam till min kära mor som mer eller mindre övertalade mig att åka på föreläsningen, trött och slut som jag var efter en dag med besök hos både läkare och rygg-knäckare. Inte bara tog hon hand om 5 av 7 trollungar, dessutom hade hon gjort bort ca 3/4 av min ordinarie fredagsstädning!

TACK än en gång till er som fixade denna föreläsning, och ett jäkla stort TACK till Simpsons för engagemanget att göra vår sport säkrare!

Jag kommer väl fortfarande att vara en motståndare till att vi prackas på regler utan att kunna påverka själv. Man kan aldrig skydda sig mot allt, och trots att vi löper störst risk att krocka på E4´an på väg hem från jobbet eller nåt, så åker vi aldrig med vare sig Hybrid eller HANS-skydd där. Jag tror att mer frihet skapar mer tänkande hos den enskilde. Säkert finns alltid undantag, men jag väljer att leva på hoppet. Kort och gott, jag kommer att skaffa en Hybrid, frågan är bara om det kommer att innebära att fröken Amazon inte kommer ut till vintern... Närmare 30 000:- i bara skydd och hjälm är ingen nätt kostnad för det här teamet, tyvärr.
 
Den här underbara bilden av våra tjejer, Kickan och Danica, som väntade på oss bilen, tog Curre Jonsson,
som associerade deras scarfs och halsband till Hybrid-skydd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0