Trots allt strul är vi på hjul!

2012-05-16
Alla som varit med om att bygga en bil, är väl bevandrade i alla Murphy´s olika lagar, och då i synnerhet "If something can go wrong, it will go wrong!"
Men å andra sidan är alla vi motoridioter skolade i livets hårda skola, och lever efter devisen "det är aldrig för sent att ge upp!", så mot alla odds har vi idag Amazonen på hjul!

För att ta allt från början, eller i alla fall nånstans mitt i gröten, så började motvinden när vi började med bakaxeln. Då visade det sig att det var fel splines på drivaxeldreven i diffen vi köpt; det var fin splines och vi behövde drev med grov splines. Så sent som i vintras har såna drev funnits att köpa hos återförsäljare, men nu var det stört omöjligt att hitta. Efter många om och men, och samtal hit och dit, och många snälla vänners engagemang, så hittade vi till slut hos Axel Lindahl i Umeå. När dreven anlänt, var vår Volvo-guru Staffan Waltari, på besök och tittade på diffen. Då visade det sig att det var fel kors i den! Suck, mera letande. Men nu började vi hos Axel Lindahl, och än en gång kunde han hjälpa oss!
När korset anlänt, skulle Robert plocka isär diffen. Till den uppgiften har vi ett specialverktyg, men det har vi givetvis lånat bort, och hem-adressen har det tydligen glömt bort nu. Staffan Waltari tipsade då Robert om att det skulle gå att få isär med mejsel, och visst fick vi han isär det, men givetvis med trasig lagerbana! Fredag kväll, och Staffan skulle komma lördag och sätta ihop diffen. Vad göra?! Det blev att ta till en väl använd livlina, av både oss själva och halva Norrlands motordårar, dvs Bengt Asserfeldt i Överkalix. Han stod i garaget och jobbade för fullt med en diff till en norrman, så det var bara att komma och hämta lager, som han givetvis hade hemma. Mamma och pappa gjorde blixtutryckning, och grejerna landade senare tryggt i garaget. Lördag fick vi fin-besök av tvillingarna Waltari, men givetvis var det fler specialverktyg som fått eget liv. Dock visste vi med oss att dessa inte var utlånade, och det söktes i vild förtvivlan, men utan lycka och Staffan fick åka hem med ofuträttat ärende. Än en gång livlinan Asserfeldt, så mamma och pappa skjutsade diffen till honom för hopsättning. När de lämnat diffen, och som pappa sa "jag han nog knappt få i 3:an på väg därifrån, innan Robert ringde", då hade Robert hittat verktygen, prydligt lagda i en låda som hamnat bakom några färgburkar på en hylla! Strunt samma, diffen var lämnad i trygga händer, och vi fick den redan måndag!
Sen har det rullat på.
Eller förresten, en massa grejor vi beställt har ju behagat ta god tid på sig också. Stötdämparna som beställdes i Mars från Sellholm, och skulle komma innan påsk, kom till slut med express-leverans fredag morgon.
Lördag hade vi lyx-utrustning i garaget, dvs Tobbe Hansson var och stillade sin skruvar-abstinens. Mekar-Robban fick lite välbehövlig ledighet medan Robert hade annan assistans. Stötdämpare och bakaxel kom på plats och bromsarna likaså.
Fram- och bakruta har inte haft hövligheten att lägga sig på plats vid Robert och Robbans försök, och till slut ringde pappa en glasmästare i Kalix. Dock har han inte hunnit vara ut än, och i måndags vann trägen, för då fick Robert och Robban dem på plats!
Igår kom bilen ner på hjul, och även ena dörren är på plats. Dock har jag inte fått ta nån bild på att bilen står på hjul, för det är enligt Robert för fula fälgar! (ler) Bara att lyda då, för en gångs skull i världshistorien, och det är inte för någon längre tid, för idag kom våra Mini-Lite-fälgar från Stockholm!!!

Men nu höll jag på att glömma en stor bit av historien.
Kammen har också tagit tid på sig, men i måndags fick vi besked om att den skulle skickas tisdag från Caneborn. Robert ringde då Timos motor och förhörde sig om grenröret vi beställt för några veckor sedan, men det var inte klart än, men förhoppningsvis snart. Aj, aj, aj, och vi som börjar vara i akut behov av färdig motor, så många saker som blir hängande i luften innan den är klar. Exempelvis avgassystem går inte att bygga förrän motor och grenrör är på plats... Vad gör man då? Jo, man tar till livlinan-Jenny och henne facebook som så många skäller på. Ett inlägg i Motor Norr-gruppen, och i princip ögonblickligt svar från Boden - vi fick låna Gezzes extraktorrör från PV´n! Helt perfekt, och det kom med bussen igår eftermiddag! Bara hålla tummarna att kammen har vett att förära oss med sin närvaro på fredag då. Inte alls lägligt med en kryptorkid vecka nu! Ledig får vi vara när Amazonen är klar!
På återskrivande - lev å må!!!


Påbörjad bakaxel


Färdig bakaxel


P-A Larssons fina hantverk = hasplåten på plats


Mycket målande i vårt garage!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0