Ikväll ska motorn på plats!

2012-05-28
Det är lätt att glömma bort att uppdatera bloggen, bara för att så mycket redan dryftats på facebook. Det är så många motor-vänner som vikt ner sig och skaffat fb nu, sedan Gezelius startat motor norr gruppen. Snart 1000 medlemmar!
I vilket fall har vi efter sju sorger och svåra bedrövelser, nåja inte riktigt, vi motorsportare är nog bland de mest härdade när det gäller motgångar. Men många oturliga extra timmar och fördröjningar har det allt blivit för vårt projekt. Vårt grenrör har ännu inte dykt upp, så det var tur att vi fick låna Gezzes! Efter Peter (PF Racing) satt ihop allt, för kammen dök upp i tid, trodde vi oss hinna bromsa redan innan helgen vi just passerat (måndag idag). Men då visade sig att vi hade för hög effekt på tändspolen, så det brände spetsar på löpande band. I fredags anlände nya, korrekta grejor från Laitis (tack Erik Wiklund!!!) och i lördags var det äntligen dags för bromsning! Hör tydligen inte till vanligheterna att en B20 sitter i en sån invecklad mojäng, men man inser att det verkligen är värt besväret. Missminner jag mig inte, var det bra precis 170 hk när bromsningen påbörjades. Några timmar senare var testvärdet uppe i 185 hk vid 6700 varv, och en fin-fin kurva utan dippar på protokollet! Gubbarna hade lilla julafton, och det blev väääääldigt sen middag innan jag väl hade dem under HN-tak igen. Bl a hade det visat sig att halsringarna var för små, och det gjorde massor att fixa det problemet. Många rycker på axlarna åt en bromsning, men det är väl värt investeringen i framförallt tid! Man lägger ner så mycket tid på bilen i övrigt, så det är inte fel att få själva hjärtat i projektet att gå som det ska. Robert var väldigt nöjd, för vi har verkligen allt som det ska vara enligt regelboken i vårt projekt!

Tyvärr hände ju det som inte får hända. I förra veckan kom beskedet att Polar Classic rallyt är inställt pga för sen vår och dåliga vägar på sina håll. Det blev verkligen rullgardin över HN-gänget kan jag meddela! Ungefär som att man låter ett gäng 10 000 meterslöpare springa sig trötta i tron att det är mållinjen de ser, men när de utmattade börjar närma sig och endast upploppet återstår, flyttar man det 10 000 meter bort! Så jäkla trist! Men vi beslutade oss för att jobba på i samma takt, och se till att bilen blir besiktad precis enligt planerna. Det kommer nya tävlingar, och saktar man av i projektet blir man förmodligen aldrig klar.  Så ikväll är det dags, ikväll ska motorn på plats! Sedan återstår i princip att bygga avgassystem, fixa färdigt bromsarna och lite el. Sen blir ju en tävlingsbil aldrig så klar att det inte finns något att göra på den, men då är vi i alla fall så redo att vi kan besikta och börja leka med dyrgripen! Ljuset anas i tunneln!

Lev å må!


Motorn i testbänk hos Peter Forlund i Lappträsk (PF Racing) Grön och
ful som den är på den här bilden, blev det en hagel-storm av kommen-
tarer på Motor Norr sidan!


Men direkt dyrgripen kom hem, började Robert åtgärda "nageln i
ögat", och nu är den sprutlackad röd och grann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0