Oskulden tagen av fröken Amazing Amazon!

2012-08-12

Rally kan vara vackert!

Ännu ett KANON-arrangemang av NMS Boden!
Jag har inte varit på rally på hur länge som helst, igår var det comeback och avslut på samma gång! Kanonrundan blev vår sista notning, och därmed sista notchecken igår. Eftersom fröken Amazon inte var provkörd många meter, tog vi den på notcheck. Den kändes ormig på raksträckorna, men underbar i kurvorna. Något som fick mig att för ett ögonblick ångra att jag överlåtit min stol till min ”storasyster” Pia från Örebro. Eftersom det var godis-vägar, i princip helt utan gupp och lyft, och dessutom totalt kravlöst som nollbil, tror jag det kunde funkat utan illamående också. Men jag har inte ens löst licensen, och Pia var så värd att få denna första åktur med Robert.


På väg tillbaka till travbanan efter not-check.

Tyvärr fick vi inte sällskap i nollbils-maffian av Eilert Gezelius som planerat. Hans Kapten PV var uppenbart inte sugen att göra debut än. Det har kämpats med att få motorn att går rent, och halva länet har nog snart varit engagerat i vad som kan vara galet. Men förhoppningsvis är det snart fixat, och vi får Gezelius tillbaka i skogen!

Robert hade sina grubblerier innan tävlingen, om han skulle ta 940´n och ge sig in i hetluften i VOC, eller om han skulle ta Amazonen. Grejen var att htp-handlingarna kom torsdag förra veckan, så vi fick charma till oss reg.besiktning av Bilprovningen i måndags, och skyltarna kom i onsdags. Innebär att det har varit lite svårt att ha nån framförhållning och veta vad som väntar. Fortfarande efter notcheck var inte Robert säker på om han hade gjort rätt val. Men efter första varvet, dvs 3 SS om ca 8 km vardera, av idel ädel godis-karaktär, var det breda leenden som mötte mig på service! På frågan om han ångrade bilvalet, fick jag svaret : - INTE EN SEKUND!!! Ormigheten visades sig ligga i däcken, att det behövdes attack för att de skulle betta i vägen. Det visade sig dessutom att det man hört om att Amazonen ska vara en oxe på vägen inte heller stämde. Robert tyckte det var en liten gokart, och fick bara sitta och "leka lite" med ratten, enligt egen utsago.

Robert blev fort varm i kläderna, och bättrade tiderna rätt mycket till varv två, trots att man får ha en extra säkerhetsmarginal då en förbil MÅSTE gå i mål. Volvos evolution är uppenbart inte gigantisk, för Robert slog t o m några herrar i VOC-elit! För Pia var det första (och sista) gången med våra noter. Lite knöligt från början, men sen fick vi klart godkänt. Det var faktiskt ett antal deltagare som tackade för bra noter också, och det känns skönt att sluta med flaggan i topp!
Vi har uppenbart lyckats rätt bra med bygget också, för det var inte mycket som behöver åtgärdas i efterhand. Vi lär väl fortsätta jaga en 1800E´s bakaxel, eller klura på hur vi ska bygga om nån axel på lämpligt sätt nån gång i framtiden, för trumbromsarnas tid är nog däremot passé. De kändes svampiga i slutet av sträckorna, som samtliga låg runt 8 km. De tidigare så grant rödmålade trummorna, är numera svarta, så då förstår man hur varmt det varit!

Riktigt skoj var det att se hur fröken Amazon väckte uppmärksamhet, och vilket beröm mina gubbar fick för allt arbete de lagt ner i garaget! När t o m super-finnish-familjen Thingvall från Töre lovordade bygget, då blev man nog en halvmeter längre i strumplästen!

Tobbe Hansson var vår allt-i-allo, och agerade både super-mekaniker och levande GPS. Så vi gjorde ett tappert publik-jobb, där vi han med att se Robert och Pia på både SS1, 2 och 6, och ändå han vi med servicen efter SS3! Sagolikt skoj var det! Trist att inte hinna surra så mycket med alla tävlingskompisar och att ha noll koll på alla strider i tävlingen, men jag hade jätte-trevligt sällskap i skogen!


På SS2 var den första vi såg Ingemar "IP" Persson, troligen den största levande legenden
inom Norrländsk rallysport. Åtminstone den som har flest omtalade bravader, och vem
av oss har inte fått öronen varmpratade om "IP´s BDA-Escort!"?! Vi parkerade bakom IP,
och bredvid oss ställde nästa motorkult-familj sig - Still och Sollan Johansson! Så med
Kent Larsson och Pappa H med i bilden, var det en himla massa kultur i samma bild!
 


Casper Hansson, son till Tobbe och Malin. Helt underbar liten kille - men vad kan det
annat bli med såna toppen-föräldrar?!

Anders ”Edde” Bergström har sålt sin underbara GrpH 240 till södern, och köpt en ”kärringbil med bögdrift”. Men den var inte så pjåkig, och sjöng rätt bra den lilla Hondan. Kan så klart inte jämföras på samma dag med Volvo-sång, men helt ok i alla fall!


Anders Bergström med dottern Linnea. På den här sträckan hade jag trevligt sällskap
av Anders son Rickard, och på SS5 även av hans fru Eva.

Min ”lillasyster” Theres Aldenlöv klev äntligen in i sin sambo Dan Thörnevalls högerstol, och då kom också  första klass-segern i Ekonomi C! Mini-Aldenlövskan Maria förgyllde Daniel Larssons högerstol, och det blev pallen i B Ekonomi, trots att Daniel haft uppehåll ett tag.


När Dan fick sin "kommandora" i högerstolen, var det inte annat göra än att hålla sig på
vägen! Jag vet inte om det är en vana med Theres, men här gick det i alla fall fort...


Lilla-syster A lotsade Daniel Larsson till en fin-fin 3:e plats i Ekonomi B, och även om
det betyder föga, så var det Maria som var bäst i familjen för dagen, då storasyster fick
se sig slagen med drygt 20 sekunder!

Segern totalt i Ekonomi trodde jag ett tag att gick till Wiktor Danielson, denna makalösa talang som gått från klarhet till klarhet, och visar sån otrolig mognad i sin körning trots att han är en riktig rookie! Men det visade sig vara minutfel, och den omöjlige Tobbe Forsman tog ytterligare en skalp, trots att han egentligen bara behövde defilera i mål för sin FM-titel. Men då hemma-åkarna Dick Ohlander och Ingemar Svensson visade sig vara på sånt åk-humör, sporrades Forsman till tyngre högerfot även han. Svensson hade lite stordåd på G, men snurrade bort en möjlig sträck-seger då han blev utan sikt i dammet på SS4. Var väl Forsman som sladdat för mycket framför honom!


Wiktor Danielsson


Faboulus cousins of Forsman


Dick och Jenny Ohlander - kartisen med klart snyggast förnamn! (skratt)


Swinging-Svensson lyckades bogsera med sig kartis-Peter till en total andraplats i
ekonomi, med hela 2 sekunders marginal till Golf- och klubbkollegan Dick Ohlander,
trots malören på SS4! Inte illa pinkat av en postis!

I VOC blev det inte oväntat Lasse ”Pålacken” Johansson som tog hem både tävling och FM-titel. Dessutom måste jag utnämna honom till den som åkte absolut snyggast, åtminstone i de kurvor jag stod! Brage Lundmark slutade tvåa i både tävling och mästerskap, och körde lika stilrent som han brukar. Brage har ju dock samma snåla körstil som min sängvärmare, vilket många gånger kan ge bättre utslag på klockan, och jag vill för allti i världen inte att någon av dem lägger om och börjar åka annorlunda. Men helt klart är det roligare att se Pålackens feta uppställ! Annars var det två B-förare som imponerade mest på mig, och då talar jag om Göran Ahlström och Erik Wiklund. Ahlström har plötsligt börjat åka spår i samma stil som Robert och Brage, och har hittat ett ursinnigt tempo! Erik klev på bra, och i vägbytet på SS6 var han klar tvåa efter Pålacken i min poängskala gällande stilpoäng! Brutalt och snyggt som det anstår en riktig man med Volvo i sina händer!


Det här grussprutande monstret stod modell för Amazing, när valet av färg stod på
agendan! En vacker skapelse som rattas med finess av Lasse "Pålacken" Johansson
lotsad av Mattias Smedberg.


Det här är det närmaste stå-päls man kommer, med en bil utan webrar! Är glad att
Robert inte åker så här brutalt, men älskar att fota när Lasse kör så!


Brage och Sofie kunde inte stoppa "Pålacken", som därmed även säkrade sitt efter-
längtade FM-tecken, som Brage snuvade honom på med minsta möjliga marginal
precis på mållinjen 2011.


Erik Wiklund, lotsad av Inger Lundberg, körde till sig en fin 2:a plats i VOC-B. Brutal,
men vårdad körning gav honom betyget VG+ av undertecknad.


MVG tilldelar jag däremot bröderna Kurt och Göran Ahlström, som åkte så stilrent och
snyggt att man nästan blev tårögd! Fort gick det också, och seger i VOC-B. Nu lär
många ha fått höra Kurts Amazon-immitation på Farmen på kvällen, snart bara jag som
har missat den... Men Kurt har lovat att även jag ska få den äran att höra den nån gång!!!

Jan-Olof Marklund total-vann än en gång, och fick baxa in vandringspriset i bilen än en gång. Rätt lustig tillställning att se en pokal som är nästan lika stor som hans lilla Lancia, få plats med alla dörrar stängda! (ler) Mest kände man i alla fall med Jan-Olof Renberg, vars Mitsubishi fick för sig att kasta ut all olja via oljestickan, och dessutom försöka elda upp den! Turligt nog var J-O vaken och fick släckt eländet innan det han göra nån större skada, men det låter uschligt dyrt ändå. Dessutom känns det extra surt att J-O inte ens fick åka 4 SS, och Roberts enda kritik mot tävlingen var att de inte körde samma koncept en dag till! För första gången på flera år, ville han köra ännu mer när han kom i mål på sista sträckan!


Jan-Olof Marklund / Micke Eriksson


Jan-Olof Renberg / Janne Stenberg - teamet som missförstått det väsentligaste med
bilservice - oljan ska vara inne i motorn inte utanpå! Tragiskt att skämta om så tråkiga
saker, men vi håller alla tummar för att det ska kosta betydligt mindre än det såg ut
att göra!

Peter Johansson befann sig i DM-ledning inför Kanonrundan, och med en icke helt kurant Peugeot, tog han helt sonika och lånade Tommy Jakobssons Honda istället. Men jisses som karln körde med lånad bil! Han är bara makalös denna historiens förmodligen lugnaste rally-maniac!


Peter Johansson / Magnus Johansson - i Tommy Jakobssons Honda

Allt roligt har ett slut, och vi fick lasta en dammig Amazon, förvisso med ett antal stenskott, men i övrigt helt intakt. Tur för Robert det, tror annars stor del av publiken hade försett honom med tjära och fjädrar! (ler) Fröken Amazon håller precis på att få sin omvårdnad av Robert, och jag skulle kunna gissa att hon snart blänker lika fint igen. Vår Appendix-kollega, Curre Jonsson, gjorde också debut med sin Herr Blå-142. Brorsan Anders gamla kartis, Lasse Nilsson, är åter invärvad i det Jonssonska teamet, och det är länge sen jag sett honom tindra så i blicken. Appendix är skoj, det bara är så. Synd bara det är så mycket krångel och kostar så mycket pengar, men trots det hoppas vi att fler inser att retro är inne och gör oss sällskap i klassen. planerar start i Eskilstuna i början av September. Det hade varit skoj att haka på, men nu känns det som att vi har många sår att slicka, både ekonomiskt och fysiskt. Det har varit ett intensivt halvår där man kastats mellan hopp och förtvivlan, och sinnessjukt många garagetimmar. Men nu är oskulden av fröken tagen, och vi ser fram emot rally-framtiden! Men nu får vi allt ta tag i allt annat som varit eftersatt under tiden.

Lev å må!



Larre Ohlander fick äran att skjutsa banchefs-Hollis. Den här Golfen är till salu - ni som
är intresserade ska skyndsamt kontakta Larre, för så snart den är såld är sannorlikheten
att Larre blir en välkommen del i Volvo-maffian!


Besiktnings-Lantvik från Piteå


Esa Makslahti - framtiden för rally i ÖNBF! Hur kan jag säga det om en man av 60-talet?!
Jo, det handlar om att lägga fokus på rätt ställe! Vi talar om ny-rekrytering och vi talar
om ungdomar och talanger. Vi har både ungdomar och talanger i distriktet, och i de
flesta fall går de orden hand i hand. Utan att någon ska känna sig glömd eller undan-
skuffad lär jag kunna lyfta fram Wiktor Danielsson, Samuel Miettinen och Daniel
Larsson som bra exempel. Vi behöver givetvis alltid fler såna, men alla kan aldrig bli
vinnare, och vad vore motorsporten utan bredden? Hur kul skulle det vara att stå och
se en tävling som består att bara potentiella vinnare? Det skulle inte vara många! Esa
Makslahti och Rolf Kemi (bilden nedan) är de som kör av riktigt rätt anledning - det är
så förbaskat skoj! Folk som kör med glädje och utan press, är de som är störst
sannorlikhet att vi får behålla i sporten - så jag fortsätter att säga : - Esa Makslahti och
Rolf Kemi - framtiden för rally i ÖNBF!



Roffe Kemi - gårdagens, dagens och morgondagens man!


Golfar på grönbete! Det idoga miljöarbetet i distriktet har gett resultat, och det visar nu
Jocke Gustafsson (grå Golf bilden ovan) och Wiktor Danielsson (orange Golf) genom
att framföra miljöbilar som uppenbart är gräsätare!


Erlandsson


Bröderna John & Danne Hovila - ny-rekryteringar som hajat att man inte måste ha allt
det bästa för att lära sig sporten. Med mestadels inköp av begagnade däck, och för-
hållandevis låg budget, har man redan kört till sig ett antal klass-segrar. I Boden blev
det dock nos på en sten och bruten tävling.


Samuel Miettinen lotsades för dagen av Magnus Kitti - ett bra koncept som ledde till
framgång! Samuel var distriktets första junior, talangfull som få. Fortfarande ung, men
inte junior, är han ändå en talang i skogen!


1997 var den här pärlan vit och tillhörde min svåger, men rattades på Månstråket av
min Robert. Det var tävlingen jag blev av med min kartläsar-oskuld, -30 grader utomhus,
och vi vann VOC-elit! Ca 11 år senare var det dags för högerstolen igen i denna bil,
2008 på jubileums-upplagan av Kanonrundan. Då tillhörde bilen Göran Ahlman, men
den kördes av dåvarande kommunalrådet Olle Lindström. Vilka minnen man kan ha
med en bil! Idag rattas bilen av NMS Bodens galna ordförande, Johan Löfgren,
lotsad av minst lika tokiga Magnus Larsson.


Lasse Vennbergs co-driver fick förhinder i sista stund, och in kastades mer rutin än
man trodde var möjligt att få plats i en bil - nämligen svärfar Thord Thingvall!



Herr Blå-142 debuterade med skarp övning, och fick sin första seger-pokal tillsammans
med husse Curt Jonsson och Lasse Nilsson. Dessa herrar sken i takt med solen, och
verkade ha minst lika skoj som Robert och Pia hade med fröken Amazing! Appendix
är skoj! Hoppas på fler kollegor i den här regionen - synd bara det ska vara så dyrt och
krångligt... Men klarade vi det, så klarar fler det!


Suomen-pojka Tunkkari - på med kofångare så blir det här kärlek på fyra hjul! Ascona B
är alltid Ascona B, men jag föredrar kofångare på skapelsen!


B-O Näslund


Appendix utan htp = Grp H - Anders Jonssons Ascona A är en fin skapelse, som vi
hoppas han tar in i Appendix och blir en framtida klasskompis. Bra sjung även i denna!


Sex laxar i en laxask?! Nej, men två galningar och en cykel-kartong!
En cykel lottades ut på startnumret, och den tillföll Erik Wiklund. Här grattas han av sin
överman i skogen - Göran Ahlström


Extra rolig bild, då man känner till att Erik är säljare på Laitis Bildelar!


Erik & Inger provsitter fröken Amazon, och Erik försöker sig på en svada noter på
klingande Pite-mål, och gör hån av sig själv när han inser vilken katastrof som skulle
inträffa om han och Inger bytte plats även i 740´n! Då inte med hänseende på Ingers
skicklighet bakom ratten, utan bristen på skicklighet och förekomst av åkrädsla hos sig
själv som co-driver!



Ingers första bil var en Amazon, av samma fula (förlåt!) färg som våran var vid inköp!
Man inser hur mycket kärlek det är med en Amazon, om man tittar på Ingers leende!



Mer genuin, äkta och snäll människa än Inger Lundberg är svår att hitta - den här
kvinnan har hjärtat på rätta stället och man blir glad bara man ser henne, för det är
nästan omöjligt att låta bli att smittas av hennes entusiasm!



Nu ska jag försöka mig på finska igen, för det här är ÖNBF´s "yliherrajohtaja", dvs
ordförande Mats Öberg. Han förkunnade med ett brett leende att han förstört många
Amazoner under sin era!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0