Rallycross SM i Kalix - en het historia!

2011-07-10
Igår var det dags för RC SM i Kalix. Jag och Penske lämnade husse och övriga redan på fredag kväll, och packade med moster-Rut och kusin-Lisa i Vito´n och åkte upp för att inkassera ett gäng kramar från alla underbara vänner man inte träffat på huuuuuur länge som helst. Det var lite svårt att slita sig, men vi tog oss hem hyffsat i tid i alla fall.
Igår erbjöd sig mamma att vara "barnvakt", så jag tog bara med mig Danica, som kan vara ett orosmoment i flocken pga sin svartsjuka och ambitioner på posten som alfa tvåa, i övrigt är hon en underbar hund. Så för att säkerställa lugnet på hemma-plan, fick hon alltså följa med mig och kusin-Lisa. Vi tog sovmorgon, och anlände när juniorerna kört sin första omgång ungefär. Det var tok-varmt, och strålande sol, så det blev till att hälla i Danica allt vatten vi bara kunde! Hon var jätte-duktig, men ju längre dagen gick blev hon allt skälligare. Men det var inte så konstigt, för så trött hon ska ha varit! Slocknade fullständigt när vi kom hem på kvällen!

Körningarna strålade ikapp med solen, och det var väldigt lite incidenter. Att det var lite flaggor som delades ut, hänger ju inte alltid ihop med att körningarna varit rena, men igår var det faktiskt så.
Funktionärerna skötta sig strålande, i alla fall så vitt mina ögon fann att se. Robert hade hand om posteringarna, så under sista veckan kändes det som om telefonen skulle växa fast i mitt öra, men till slut lossnade det och vi hade verkligen kompetent folk överallt. Även våra rookies!


Mer kompetent tävlingsledare än Daniel Nyman finns inte! Möjligen
lika kompetent, men när Daniel håller i trådarna infinner sig lugn i
funktionärsflocken. Den här dagen bestående av ungefär 150 mannar!


På huvudposteringen var det förmodligen tvär-kaos, för maken till
virriga mannar! Skämt å sido, fungerade allt enligt önskelistan, men
vad var annat att vänta med Ingemar Svensson, Peter Lindqvist,
Örjan Larsson och Leif Rönnlund?! Jag sa innan till de tre förstnämnda,
att eftersom de tävlar med Golf och Ford, så är de ju vana att "utföra
mirakel med det omöjliga", och då borde de klara en huvudpostering!
Peter är ett litet mirakel i sig, då han ringde och erbjöd sig att hjälpa
till! Sånt gillas! Men jag behövde bara fråga de övriga funktionärerna,
så sa de flesta ja på en gång; gillas också!!!


Lars-Åke Ohlander, ännu en av dessa fantastiska bodensare som
alltid ställer upp när han har möjlighet! Jobba hårt fick han dessutom!
Något jag måste säga om alla våra posteringar, att de var alerta och
på hugget att plocka både plast och stenar runt banan; guldstjärna till
er alla!


2-faldige is-mästaren Johan Riström var ännu en av de som anmälde
sig frivilligt till tjänstgöring. Johan, som egentligen bara hade hand om
att se till så ingen körde över banan innan alla kommit i mål, var
fantastiskt aktiv att plocka plast. Ofta hade han hunnit hämta plasten
så han kunde skicka med dem med förarna direkt. Guldstjärna igen!


Hanna var enda tjej på mållinje-posteringen, och hon har anammat
detta med "ökad jämlikhet", dvs även vi tjejer duger till grovjobbet!
Toppen-jobbat av dig Hanna! Mattias, Hans och P-A skötte sig givetvis
också exemplariskt, trots att P-A fick en sten i ett revben och Hans
en sten på kinden, så var det inga sura miner!


Ingen vila för Larre Ohlander! Anne fick förmodligen hem en väldigt
vältränad hingst!


Magnus Larsson, Johan Riström och Lars Wennberg samlar ihop
Magnus "Mankan" Johanssons spoiler. Inte för att han lär ha kunnat
anända den till så mycket, men för att undvika punkteringar.


Danicel Wall´s dörrsida inhämtas av mäster-Riström, vars far förövrigt
höll ställningarna tillsammans med Thord Thingvall på posteringen
i velodromen. Hur mycket förarbegåvning ryms det egentligen bland
våra funktionärer?!

Bara för att ingen ska tro att jag favoriserar vissa posteringar, så var
det bara dessa jag hade bilder på. Men Palle Jönsson-gänget från
Luleå MS är givetvis alltid lika guld värda. Likaså Gunnar Johanssons
gäng som abonnerat på samma postering sedan banan invigdes
1989! Eller vad sägs om Niklas Lindvalls postering, där Niklas först
var med i besiktningen, men sedan blev övertalad av sina kompisar
att ta en postering med dem?! Även han erbjöd sina tjänster frivilligt!




Prispodiet som hägrade!



Danica söker skugga under Lisas ben


Taikon-livet i depån, som fler borde få uppleva nån gång! Min "familj"!


Kalix MK´s yngsta stjärnskott, Linus Westman, hade anlagt race-frisyr
dagen till ära. Kanske var det den som hjälpte, men han och en annan
ungtupp i form av Lyckseles Jocke Evertsson, var de som imponerade
mest på mig under dagen! Kom inte och säg att 240´n tid är förbi! (ler)


Fin-putsning inför 3:e kvalet


Micke Sandberg spräckte tyvärr blocket, och hans dag slutade i ett
stort rök-moln.


Andreas Sandberg hade en bra dag på jobbet, och körde som om han
hade stulit bilen! Härligt att se Andreas när grejorna äntligen fungerar!


Johan Dahl hade ingen bra dag. Kanske vilade det i bakhuvudet att
han sålt sin bil under dagen?! Även om villkoren är att han kör SM´et
klart, så misstänker jag att man ändå har i åtanke att det ska finnas
något kvar att leverera... Tyvärr är det uppehåll som väntar för Johan,
och även om han planerar återkomst, så är det tråkigt när profiler
försvinner!


Kristoffer Andersson hade förmodligen depåns mest överkvalificerade
mekaniker, nämligen förar-ässet Hasse Svensson! Nog för att vi
önskat Hasse åter i depån, men nog är det ju bakom ratten vi vill se
honom! När jag ser Hasse vaknar även saknaden efter Benny Isberg
och hela hans galna gäng!


Fredrik Larsson, SM-ledare inför SM-deltävlingen i Kalix. Förmodligen
största motsägelsen till klyschan om "dryga 08-or"! Underbart go
och glad karl, som är så trevligt att ha tillbaka i rallycrossen! A long
time ago, ungefär på medeltiden... Nä, skämt å sido, så var det på
ett RC RM i Älvsbyn när detta sekel var ungt, pratade jag första gången
med Fredrik och fick en tok-stark känsla av att jag stod och pratade
med morgondagens segrare. Jag grattade honom till morgondagens
seger, och han tittade på mig som vore jag ett UFO (var väl inte helt
ute och cyklade med den teorin... ler) Men dagen efter stod jag och
fotade på innerplan, och blev den första att gratulera dagens segrare
och tillika nya / första Riksmästaren i klassen 2400 cc! En svettig kram
av en lycklig segrare fick man. Då rattade han Magnus Årestams
gamla 240. Tyvärr hände det sig inte bättre att nästa möte med
Fredrik, också det i Älvsbyn, slutade i en otäck krasch med Andreas
Pettersson. Tack och lov blev bilarna betydligt mer tilltygade än förarna.
Då man inte såg Fredrik på banorna efter detta, trodde jag att det var
det sista man sett av energi-knippet från huvudstaden. Men så fick
jag kontakt med honom via telefon i slutet av 2009, då han liksom vi
stred för att gamla bilarna skulle få vara kvar i 2400-klassen, och trots
att han inte fick delta med den Ascona han nyss införskaffat, så blev
det ändå comeback 2010 i en Hyundai. Nu är han alltså åter i SM-toppen
och det är så härligt att ha honom tillbaka som stämningshöjare i depån.
Lite K-G Lindqvist-stuk över den här glada friskusen!


Jonas Ökvist var sig inte riktigt lik. Körde givetvis bra som alltid, men
var inte samma glödande attack som jag vant mig vid, där man får
upp hjärtat och tuggar på det i mun för jämnan. Pratade lite med
honom efteråt, och han trodde själv att det kunde bero på att ut-
vecklingen sprungit ifrån honom en aning, att han får svårare och
svårare att hänga med. Tänk er Ökvist med Volvo-Power!!! Me like!



Fredrik Larsson körde bra, men hade inte riktigt flyt i kvalen, där
han bl a fick en svart flagga för påkörning och vändning av Daniel
Gillberg. Flaggan var inte feldömd, men som jag bedömde situationen
var det Gillberg som bytte spår från innern för att få en bättre ingång
till hårnålen, medan Fredrik på yttern satsade fullt med alternativspåret
i åtanke. Så tanken bakom var inte svart, men verkningen av handlingen
var det däremot, och sånt kan ju tyvärr inte en domare stå och bedöma.
Jag pratade med Fredrik efteråt, och precis som jag hade uppfattat
händelsen, var hans upplevelse.


Linus Westman briljerade och körde som en dröm.


Blott 18-årige Anton Marklund, son till Janne Marklund, imponerade!


Nog har jag sett en "Fidde" i resultat-listornas övre halva, men namnet
säger mig absolut ingenting. Nu på mina bilder, såg jag plötsligt att
det står Team Avelin på bilen, och för att verifiera min teori ringde
jag Suzanne i Kilafors, och mycket riktigt är det en son till Anders
Avelin som frälst oss först med sin Ascona och senare med en S40
genom många år.


Thomas Öhman var den vassaste i Urban Bergströms röd-svarta team,
trots att han själv säger sig börja bli gammal, såg man föga av det
på banan.


Kristoffer Andersson hade det lite tyngre idag, och det kändes som
om något fattades antingen i bilen eller i motivation hos föraren.


Thomas Öhman


Thomas Öhman fick stanna på gamla startplattan för att hinna se
sin son Emil, som skulle ut i heatet efter honom. Inte lätt att ha så
starka dubbla intressen i samma klass!





Trångt om saligheten i alternativspåret!




Andreas Sandberg drog det längsta strået!


Oskar Sundell, i sin nya BMW M3. Bra mycket mer charm i den här
bilen, än i den S40 han kört några år.


Andreas Sandberg fick åka vagga i ett heat, men annars skötte han
sig glimrande!


Fredrik Thiger och Urban Bergström, i en situation vi sett så många
gånger förrut. Den här gången var det Thiger som drog vinstlotten.


Daniel Wall och Jimmy Holmkvist


Thiger och Holmkvist


Micke Wikström hade en superb dag på jobbet! Han hävdade själv via
speakern att "bilen går så bra, att han bara behöver tänka, så gör
den som han vill". Ha ha, glöm att nån som dragit en hjälm över huvudet
har tanke-funktionen kvar!
Men han körde som under sin storhetstid i rallyskogen däremot, med
fina rena spårval, och det blev raka spåret till A-final för Wikström!


Patrik Ydrefalk tyckte inte att något stämde under tidsträningen, men
i första omgången var han snabbast!


Min pappa och Patriks pappa, Jan-Erik, var en sväng till Lappträsk
och svarvade nåt till bilen på fredag kväll. Mysigt för gubbsen att
få lite tid för sig själv. Kan väl aldrig tro att de surrade nåt om gamla
tider?!


Juniorerna är klart roligare att se, med det nya reglementet som
främst innefattar bilar av klassen 2150. Mångfalden är större, och
framförallt är det ju flera bilar som driver i rätt ände = BAK!!!
Magnus Johanssons son Tommy, dominerade under dagen med sin
anrikt gröna BMW med wankel, och visst åkte tankarna tillbaka till
Mankans storhetstid under EVO-cupen!


Man inser att åren går, när vänners barn är vuxna nog att köra själv.
I det här fallet har Mankan t o m hunnit bli morfar!


Johan Sandow, en ÖNBF-talang som borde få en bättre bil!!!


Den här bilen trodde jag länge att tillhörde Roy "Notte" Olssons son,
med tanke på att Notte alltid kört snygga och ofta blåa Volvo under
sin karriär. Men efter ett tag insåg jag att det inte alls stod "Olsson"
på rutan, utan "Söder"...


Tommy Johansson


Här har vi istället Nottes son, och bara för att jag ska skriva det nu,
så är ju hans förnamn som börjar på "R" totalt bortfluget. En under-
bar familj tillhör han i alla fall, och jag tror han sin ringa ålder till trots
stod rätt nära efter mig i kön när man fick välja sina föräldrar!!!
Dock undrar jag hur man ska få in lite vett i huvudet på pojken, så det
blir rätt märke, och drift i rätt ände?! Även hans lillebror har tagit
plats på tävlingsarenorna, och tävlar i klassen 2150 i Götalandscupen.
Ett tag hade man tänkt ta med hans bil för att delta i Norrlandsveckan,
men turligt nog skippades släpet, med tanke på att man fick lite
problem med bussen på väg upp!


Per Berglund, Anton Marklund, Mattias Olsson






Mattias Olsson är en begåvning som redan börjat få fart på sitt ny-
bygge. Tydligen trots att motorn är ett riktigt hop-plock med grejor
där bäst-före-datum borde vara passerat, enligt uppgift från hans
motor-trimmare Gunnar "Professorn" Lundström. Mattias är ännu en
av dessa depå-ungar som tagit vid där pappa slutat. För ingen har
väl glömt Mats Olsson? Mats har förövrigt 240´n kvar, och Professorn
hade försökt övertala honom att hyra en motor och köra Norrlands-
veckan. Attans att den övertalningen inte gick hem! Tänk att än en
gång få njuta av Mats Olssons körning!



Magnus "Mankan" Johansson, före Jonas Anderssons gamla S40 som
nu rattas av Ringström






Linus Westman är nog för ung för att veta om hur mycket respekt
han borde ha för Mankan, så han tog för sig fullt ut!
















Daniel Gillberg hade ingen bra dag på slottet... Inte ett enda problem-
fritt heat fick han vara med om! Bara hoppas det vänder till onsdagens
race i Piteå!


Jocke Evertsson imponerade också med sin 240, men tvingades
tyvärr bryta i A-finalen då förgasaren lossnade. Ett fel som inte
inträffar...


Thiger, Öhman, Sundell


Ooops, vart kan Oskars spoiler ha tagit i???




Patrik Ydrefalks hade ett dåligt heat, men det var också genom-
dåligt. Först åkte han av i BDX-kurvan och sen snurrade han i
velodromen














Värmen till trots var det nog inte meningen att Johan Sandows bak-
lucka / ruta skulle vara öppen. Måste ha varit mekaniker-fel!!! (ler)
Mekaniker för dagen var Kent Andersson, ex-mekaniker till vår
mesta mästare Håkan Johansson. Via Kent fick jag äran att lära känna
Johan och hans far, två riktiga spjuvrar som det var skoj att slänga
käft med! Om bara Johan kunde få en riktig bil även han, med drift
i rätt ände!!!










Alerta Johan Riström har servat med plasten med i bilen redan innan
man lämnat "bandepån"






Emil Öhman passerar pappa Thomas i en superläcker och total-juste
omkörning. Första heatsegern över pappa blev ett faktum!


Sundell, Wikström, Arnesson


Anton Marklund får en liten luftfärd, men det slutade lyckligt!


Mattias Olsson och Fidde hade en liten sammandrabbning












Kristoffer Andersson och Andreas Sandberg


Daniel Wall utan bakdörr


Andreas Sandberg och Kristoffer Andersson hade en ordentlig fight
i något varv, som till slut avslutades med en halv-snurr från Kristoffers
sida. Där jag stod såg man inget ojuste, domarna gav ingen flagga,
och Kristoffer var inte upprörd när han intervjuades av speakern,
vilket tyder på en juste fight!


Evertsson var grym i starterna!


Likaså Thomas Öhman, men titta längst bak i fältet så ser ni
fighten mellan Holmkvist, Bergström och Sandberg










Efteråt var Andreas Sandberg mest lycklig över att han inte rullade!


Andreas Sandberg och Johan Riström. Johan som förövrigt hade en
klart positiv åsikt om sin uppgift som funktionär : - Jag har ju klart
bästa platsen!   Var ju inte direkt något man förväntat sig att höra
från den som ska tillbringa sin dag med att flytta en "bock" fram och
tillbaka...


Urban Bergström kände på vaggan även han


Per Berglund tog starten i A-finalen före Linus Westman. Westman
chansade och tog alternativet direkt, något som lönade sig. I
synnerhet då Per Berglund la framhjulet och fastnade i curbsen på
den nya YA-kurvan på Kalix-banan (efter velodromen) och snurrade
bort sina segerchanser. Linus som hamnade i damm-molnet efter,
var glad att inte även han sumpade sina chanser då även han var
utan sikt för en stund.


I samband med snurren fick Per även punka, men trots det inter-
mezzot och i kombination med att Fredrik Larsson inte kunde komma
till start i B-finalen (motor-balken gick av i C-finalen) så tog Berglund
över ledningen i det totala SM´et.


Linus Westman och Mankan hade en liten fight


Men sen rasade Mankans bakvagn ihop. Trots det slutade han
2:a


Johan Riström var först framme och gratulerade Linus Westman.
Linus far Micke, var gladare än glad : - Jag tror jag grät hela sista
varvet!!!, förkunnade en över-stolt fader!
- Vad månde det biva av denna pojk?!, frågade sig Johan Riström
efteråt, och åsyftade framförallt det iskalla lugn grabben besitter.


A-final supernationell, Tiger tog en klar ledning, men fick senare
punktering och rasade i fältet. Men diverse incidenter och brutna
lopp, gav honom sedan en fin andraplats.





Jimmy Holmkvist fick en smäll i framvagnen så ratten lossnade. När
han väl fått den på plats igen, kunde han så när köra ikapp Thiger.
Men den fjärdeplats han trodde ha kört sig till, förbyttes i en tredje
då det visade sig att Thomas Öhman varvat Thiger under gulflagg
och därför uteslutits.




Micke Wikström hade bra kontakt med Ydrefalk, men snurrade
bort sig kort efter denna bild


... och fick även bryta med punktering


Välförtjänt vila för trötta bilar i dagens parc ferme


C-final klass 2400 cc




Fredrik Larsson fick tyvärr aldrig chansen att ställa upp i B-finalen,
trots sin seger i C-finalen, eftersom motor-balken gått av i hans
Hyundai.


Urban Bergström vann C-finalen före Andreas Sandberg och Emil
Öhman


Podiets nedre hälft i klass 2400´s B-final


Jocke Evertsson tog en välförtjänt seger i B-finalen och gick klockrent
till A-final tillsammans med Micke Fahlström till vänster om honom
i bild. Men tyvärr lossnade ju alltså förgasaren där, och Jocke fick
aldrig chansen att visa vad han gick för.


Thomas Öhman vann B-finalen i supernationella, före Oskar Sundell
och Urban Bergström


Notte Junior slutade femma


Dagens man bland juniorerna, Tommy Johansson, snurrade bort en
klar seger på det allra sista varvets sista del av A-finalen, på samma
ställe där även Per Berglund snurrade bort en möjlig segerchans i
klassen 2400. Detta innebar även att Tommy tappade SM-ledningen.
Man får hoppas på nya tag i Piteå!


Junior-podiet




Kalix snabbaste par! Alexandra Karlsson fick vara civilklädd under
lördagen, men söndag hoppas vi verkligen att hon får visa grabbarna
vad hon och den gröna Asconan kan på Kalix-banan. Spana in de
för helgen grönlackade naglarna! Nice!

A-final klass 2400 cc


Podiet med Westman, Mankan och Ringström


Linus Westman matchar bakgrunden och var både en glad och
värdig segrare! Hoppas bara den här goa grabben håller kvar fötterna
på jorden och fortsätter att vara samma person både privat och som
förare. Då har han alla möjligheter att gå hur långt som helst!


Micke Wikström och Oskar Sundell fick finna sig i att stå utanför
podiet i A-finalen. Wikström med punktering och Sundell med
troligt motorhaveri...


Patrik Ydrefalk tog i och med dagens seger över SM-ledningen från
Jimmy Holmkvist. Enligt Jimmys beräkningar med en hel poäng!


Ydrefalk, Thiger och Holmkvist, männen för dagen i Supernationella


Roy "Notte" Olsson med sin talangfulle son.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0