Kanonrundan 2011 - i ord och bild!


2011-08-14
När ens egen karl brister, då lånar man nån annans! I det här fallet blev det käraste Ulla-Britt som lånade ut sin sambos tjänster, dvs Thomas Fredriksson hade fin-fin resultatservice! Så nu är jag uppdaterad igen, och nöjer mig med min egen karl som jag har på straff-arbete utomhus, dvs han håller på att måla!
Men han var duktig igår, som vanligt, och det blev ett gäng bilder igen.

Som jag sa igår, blev det en härlig strid på kniven mellan i synnerhet Peter Johansson och Krister Etting, som fick särskiljas genom SS1, där Peter var 2 sekunder snabbare än Krister. Det vet vi hur det känns, att förlora en Kanonrunda på folkracebanan i Boden! Surt, sa räven om rönnbären! Det var när seklet var alldeles nytt, dvs år 2000, då vi var snabbast på skogssträckorna, men lyckades tappa allt till Micke Wikström på den avslutande folkracebanan. Extra surt då det även då var totalsegern det handlade om, och ingen kommer ihåg en tvåa!



Krister Etting är erkänt ingen fan av folkrace-banor i rallysammanhang


Ganska surt att då förlora en hel Kanonrunda på särskiljning, där
just folkracebanans första varv blir avgörande


... i synnerhet när det såg ut så här på en av vändorna!






Jag tror inte detta var något vägvinnande "alternativt spår"! Surt,
men man kan nog säga att Robert hade kameran uppe när Krister
la grunden till sin andraplats...

l


Men i skogen såg det betydligt bättre ut, och enligt uppgift var man
också ekipaget med högst snitthastighet på tävlingen, nämligen 104 km/h!
(enligt kartisen Christoffer Fredrikssons Facebook-uppgifter)






Peter Johansson har haft en strulig vinter, trots nya stadigare
delar i Peggan. Väl unt med en seger i Kanonrundan, och det är så
härligt när dessa herrar får låta både adrenalin och testosteron flöda
fritt, och att det inte slutar med snöpligheter som att någon åker av.
Fighter som dessa är skoj!





Nu har det varit så mycket skrift om Peter och Krister, att man kan
tro att de var ljusår före 3:an. Men så var inte fallet. "Sörlänningen"
Tommy Ström var nämligen bara 6 sek efter seger-herrarna! Känns
nog lite skoj för Tommy att benämnas som "sörlänning", med tanke
på att han är hemma-hörande i Härnösand...








Tommy Jakobsson hade tuffare att hänga med i det sjukt uppskruvade
tempot, men slutade i alla fall 4:a




Kenneth Andersson tvingades bryta


ASCONA B!!!!!!!




ASCONA B!!!!!!!!!!!!


Ascona med fel "bokstav"... Leif Jonsson, i sin vetaran-Ascona A


Juha Talvitie fick haveri på sin Subaru på SS8


Det gick hårt åt fyrhjulingarna, och C-föraren Juha Tyrtärniemi
var enda 4 wd ekipage i mål


Magnus Kitti hade strul på en transport, och fick eksem... eller i alla
fall prickar (transportprickar)


Man brukar ju tala om att varje familj har sina svarta får. Här får man
ju då tolka fritt när Larre Ohlander rattar en vit Golf...


... och broder Dick en svart...

Dick som inte kört mycket i år, var på
hugget och rattade in på en fin-fin 3:e plats i Ekonomi!



Bäst av alla, var comebackande Bo-Gustav Ahlbäck i sin Porsche!
Jag är så lycklig att bilen trots allt inte blev såld i vintras, för här hör
du hemma B-G!!!


Pappa hade en teori om livets gång i cykler, för där stod man tydligen
på 70-talet och blev i len i blicken av en Volvo 142. Här står man
fortfarande på 2010-talet och blir lika len i blicken fortfarande, av
Volvo 142!!! Curre Jonsson är den som håller stilen.


Lars-Erik Henriksson hade inte kommandoran Aldenlöv i högerstolen,
och kanske berodde det på att hon inte höll honom i nackskinnet, att
han inte höll sig på vägen?! Fast han ville själv hävda att det var fel
i noterna, för vi måste ha missat ett bananskal på vägen, i ett vägbyte
på Brotjärn (SS3 & 8). Något sånt måste det ha varit, för det var
garanterat glashalt!




Ingemar Svensson har haft lite problem med motivationen ett tag,
men verkade nu både ha hittat motivation och fart. Visserligen en
minut efter Bo-Gustav, men vad kan man kräva av en "kärringbil
med bögdrift" kontra en riktig "karla-bil"?! (ler)
Däremot hade han bra häng på Jonas Rönnlund och Dick Ohlander,
och det är ett steg i absolut rätt riktning!


En liten snygging hade smitit sig in bland alla bil-bilder!


Jonas Rönnlund var redan klar FM-vinnare, men körde till sig en
fin 2:a plats ändå




Något direkt "EPA-tempo" kan man inte säga att Anders Nilsson hade.
Bra drag under galoscherna, och gav Lasse Johansson en riktig match
om 2:a platsen. Tyvärr fick han vika ner sig på
näst sista sträckan (sista skogssträckan) med
nära på soppa-torsk. Bilen stannade på sträckan, men han lyckades
skutta sig i mål.




Kung Lahti av Södra Skjutfältet






Brage hade strid om DM-guldet med Lasse Johansson, men fick tyvärr
vika ner sig. I dag räckte farten "bara" till en fjärde plats. Vilket i
sig är en halv seger i den här konkurrensen. Men Lasse blev för svår
i ett avgörande på hans hemma-vägar i Boden.


Dagen till ära, var det Brages "gamla" vapendragare, Inger Lundberg,
som skötte notläsandet, då dottern Sofie åkte SM-rally i Hässleholm
tillsammans med Linus Johansson (slutade 3:a i JSM!!!) Så går det
när man har för bra gener Brage!!! (ler)


Men snyggt körde han, herr Lundmark! Som vanligt!






Spana in skylten i bakgrunden! Tror inte särskilt många skulle vilja
gå över vägen heller, i synnerhet inte när fartdåren Lasse "Pålacken"
Johansson kommer farande! Trots att han är nybliven distriktsmästare
på att vrida ratt!




Anders Aidanpää

 
Johan Makslahti njöt av godis-vägarna på Kanonrundan, och förkunnade
för Robert att han lätt skulle byta alla vintertävlingar mot en tävling
på dessa vägar.
Pappa, som fick skjutsa Robert på not-check, hävdar bestämt att
dessa vägar är byggda för rally!




Simon Erlandsson, slutade 2:a i B, fick äran att tvåla dit självaste
VOC-general Fransson som slutade 3:a!




Snabbast av alla i B var Göran Ahlström, sett till antal år den riktiga
gubben i gänget, men ser man på körning och sätt tillhör han de
yngre (ler)




VOC-general Roger Fransson fick finna sig i att bli 3:a i B, här lotsad
av sin general i bilen, Lotta Holmqvist!






Lars Appelfeldt


Esa Makslahti




Lars Vennberg


Johan "Crazy" Löfgren. Rätt lugn på den här bilden, men hade tydligen
en "Fälträsk-upplevelse" på SS2, dock utan fotografer i närheten den
här gången.


Kung Lahti, siffran på posteringen i bakgrunden säger allt om en
dag som denna








Det var uppenbarligen en dag i nostalgins tecken, för Robert
hittade även lite mini-racing bilar. Men det var tydligen el-drivna
saker, och det smällde inte alls lika högt i den forne mini-racing-
kungens rangordning!


Det är sig allt bra likt på publikvallen, börjar bara bli lite gråare här
och där, förutom på världens bästa pappa som inte bara har huvudet
på skaft, utan även färgen intakt!


Eilert Gezelius, Bo-Göran "Boggie" Carlsson och Rolf Kemi, en trio
i "Gråa-race-tinningars-klubb", tror bestämt det här är styrelsen! (ler)


Lite coolt faktiskt, att idag har vi haft besök i garaget från av en
chefs-mekaniker i DTM! Johan Levin är lillkillen som storögt sprang
och kikade i vårat garaget. Det känns som vore det igår, men nu är
han alltså ute i vida världen, lever sin dröm och tjänar stor-kovan!
Så stolt man kan bli över små-stintarna som vuxit upp på vår by!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0