K-märkt tävlingsledning vid helgens DM-tävlingar

2019-05-31
DM-rallycrossen i ÖNBF hann nätt och jämt få en lättare andhämtning efter Lyckseles premiär, för nu är det redan dags för tävling igen – och inte bara en tävling, utan dubbel-tävling i Vännäs och Umeå! Extra roligt att se att klassiska och anrika Bussjö-banan i Umeå återinträder på rallycross-scenen, efter dryga 10 års uppehåll. Från den arenan har man många minnen, inte minst att världens bästa pappa-H tog sin RC-licens där, med självaste Anton Mattsson som instruktör! Herr Mattsson finns tyvärr inte med i startlistan den här gången, men är ändå med i allra högsta grad som racecontroller på sin gamla hemma-bana i Umeå. Lördagstävlingen i Vännäs missar den gode Anton tyvärr pga en krock i tävlingskalendern, då Åsele kör Racingspecial i sin fina backe, och där Anton så klart måste rasta sin historiska Volvo 142.

Som tävlingsledare för båda helgens DM-tävlingar hittar vi en annan, förmodligen snart K-märkt inventarie, vid namn Roland ”Mikro” Åström. Mikro har funnits med i tävlingsledaruniform så länge, att han inte ens minns själv när han debuterade.


- När jag började som tävlingsledare har jag inget minne av. Funktionär sedan Rally-SM i Vännäs (Höstnatta) 1969, räknade tider på stämpelkort tillsammans med Jan "LångeJan" Sandström.

Roland "Mikro" Åström i den position vi är mest vana att se honom. Här omgiven av idel proffs-hjälp; från vä till hö: Anna Öbrand, Robert Sjöberg, Roland "Mikro" Åström och Anton Mattsson.   Foto: Åke Bäckström


Att Mikro en gång började som funktionär, har vi att tacka hans bror Kent för, då Mikro fick hoppa in som hjälpreda till honom. Därefter har det bara runnit på, och Mikro kan idag ståta med att han varit med som antingen tävlingsledare eller biträdande sådan, vid samtliga Rally SM-deltävlingar som anordnats i Vännäs sedan 1990! Meriter finns även som tävlingsledare på Rallycross SM (1986 & 1992) på Pengfors-banan i Vännäs, samt även ett flertal gånger tävlingsledare på Back SM i Sorsele (Nalovardo). Inte nog med alla övriga funktionärsuppdrag, Mikro fyller även sin "fritid" med att fungera som SGA för ÖNBF i rally, samt att skriva noter på ett gäng rallytävlingar i den nordligare delen av landet.

Utöver sitt gedigna CV som funktionär, har Mikro även hunnit hitta på en massa hyss själv i rallyskogen, vilket man kan förstå om man får höra att han debuterade julen 1974. Han har även hunnit med en del högerstols-arbete, bland annat till rattvirtuosen Thomas Rådström! Nu har Mikro legat på laddning några år, efter en skrotning med sin Opel Kadett för några år sedan. Men det är en ny bil på G i Mikro-garaget, ännu en Opel, men den här gången en Astra.

Till helgen basar alltså Mikro för både Vännäs och Umeås DM-deltävlingar i rallycross, något som kan bli en trevlig företeelse då startfälten är fortsatt positiva, med strax över 40 anmälda till Vännäs och strax under 40 anmälda till Umeå.

 

Comeback efter rullningen av Westman

På startlinjen kommer vi bland annat att få se Linus Westman, SM-vinnare i supernationella klassen 2018, men som till den här säsongen valt att bygga om sin Toyota Corolla för klassen 2400, det vill säga framförallt minskat motorvolymen och plockat ur sin sekventiella växellåda.

 

Foto: Jenny Hapasari-Niemi
 

- Ja det var otroligt roligt att köra bil igen och tävla på ”riktigt”! Nu jävlar var de bara fokusera och ladda allt vad sol gick för att få bra tider och nå final. Är ju 10-12 bilar som kan vinna varje omgång och tävling nu, medan sista åren så har ju det tyvärr varit transport sträcka tills finalen. Kör mässigt måste jag nog säga att det är roligare att köra en 2400 därför att greppet mot effekten är ju helt sjukt, och man får verkligen gasa fullt och attackera stenhårt för att få till det perfekta! Sen tror jag Corollan passar bättre i 2400. Fjädringen får mer utrymme och visa upp sig från sina bästa sidor.



Klassbytet var inte planerat, snarast så att det beslutet växte fram i takt med det alltmer sinande deltagarantalet i Supernationella klassen.
 - Jag ville ha den där riktiga tävlingskänslan igen och det har jag nu med detta motstånd!

 

Linus inledde säsongen med att vara snabbast i första kvalomgången vid SM-premiären i Haninge, men i semifinalen tog det bokstavligt talat stopp, då han oturligt krokade ihop med klubbkompisen Martin Ekspjuth och slog runt.
- Ja surt i Haninge, men första i karriären, och helt klart en ”bra” rull, inte alls mycket skador faktiskt om man nu tänker att man rullat. Men alltid mycket jobb för vi vill ju ha det perfekt!

 

”Perfekt” är nästan ett ”understatement” i det här fallet, för det här teamet är nog så nära Magnus Årestam-status man kan komma. För er som inte minns, var Magnus först mekaniker till Pia Nystedt och Håkan Andersson (föräldrar till fantastiska RC-systrarna Magda och Klara), och åkte därefter själv en grön Volvo 240 av högsta klass under den härliga tiden med EVO-cupen i rallycross. Bilen kom till tävlingarna i topp-skick, åkte ofta hem så full av skavanker att man nästan ville gråta när man såg den, men var lika fin nästa tävling igen. Precis så är det med Linus Westmans Toyota Corolla. Ett av svaren bakom den minutiösa ordningen och putsen på grejorna är Linus svärfar, Per Larsson, tidigare mekaniker till mytomspunne Pär Lundström, samt även tävlat själv i Volvo Original Cup i rally – med precis samma finnish på grejorna som nu står att se i Team LiWe RX.


- Vi har varit i garaget sedan första mars varenda kväll och dag. Svärfar Pelle gick ju i pension första april, så han har haft fullt upp och han är guld värd!



”Svärmor och svärfar” är ord som brukar kunna användas med lite negativ klang (kanske ofta med ironi dock), men det är inget som Linus Westman behöver känna av. Saken blir inte sämre av att sambon Stina stöttar till 100%.
Med årets tävlande är siktet framförallt inställt på SM och Norrlandsveckan, i DM är det till att börja med fokus på att uppfylla kvoten om två tävlingar, för att kunna erhålla maximal SM-poäng.

 

- Norrlandsveckan ska jag satsa på för fullt! Hade varit häftigt att lyckas med en seger även i 2400, men blir svårare än nånsin känns det som. Jag har bara tänkt köra SM kravet i DM. Eventuellt Älvsbyn om bilen orkar med en sista tävling i höst.

 

Målsättningen med DM kan förvisso låta lite nedtonad, men var inte oroliga, Linus Westman kommer aldrig till start, om han inte planerat att åka hem som segrare i tävlingen!

 

Här följer en bildkavalkad av Linus Westmans privata bilder, från fin till rullad, till topp-skick igen:

 

 
 
 
 
Lev å må!
//JH-N

Abris håller flaggan högt!

2019-05-13
SM-/RM-premiären i rallycross är avklarad, och det nordligaste distriktets förare fanns i vanlig ordning med och satte färg på tillställningen som i år kördes i Haninge.
Jens Högbom, Vännäs MK, fick med sig segern i JSM, medan Martin Ekspjuth, Piteå MS slutade 2:a i 2400 och Simon Tiger, Kalix MK slutade på samma placering i supernationella klassen, för att nämna några.
En som sätter färg på tillvaron bara genom att visa sig på tävlingar, är Magnus "Abris" Abrahamsson, som börjar tillhöra veterangardet i församlingen. Abris utgör tillsammans med bland andra Putte Alvarsson en härlig stomme i klassen 2150, och har stor del i den trevliga stämningen i klassen. Därför känns det så klart extra skoj när det går bra för rattvridare som dessa herrar, som följdes åt även denna helg, där Abris slutade trea med Putte i hasorna på fjärdeplats. Tyvärr var Abris bil inte riktigt medgörlig under kvalheaten, och poängskörden i RM blev därmed lite mindre än det fanns potential för:
- Motorn ville inte gå rent i andra kvalet och i tredje började den gå på 3 cylindrar när jag ledde så jag bröt det, då jag fått låna motorn och inte ville riskera att köra sönder nåt.

Foto: Lena Abrahamsson

Foto: Lena Abrahamsson

Abris har hotat med att sluta tävla under några år, och man bävar inför varje säsong att han plötsligt ska uppbåda tillräckligt med "karaktär" för att klara av det, för den dagen kommer det att bli ett stort tomrum som blir svårt att fylla!
I år har den gode Abris sagt att han bestämmer sig hur mycket han ska köra efter resans gång, beroende av hur det går. Man kan ju alltid hoppas att tredjeplatsen i RM-premiären innebär massor av motivation till att köra allt han bara hinner i år!
- Nja, siktet var väl inställt på Norrlandsveckan egentligen, men eftersom vi har en dotter i Västerås så åker vi väl dit också sen får vi väl se... Beror väl lite på om jag har nån motor...

Premiären i Haninge kördes med en motor som lånats av Robin Holmström från Robertsfors.
- Min nya motor, efter haveriet i Kalix, är inte klar då det strulat med leveranser.
 
Så med andra ord blir det till att hoppas på både goda leveranser och massor av motivation, för Abris vill vi ha kvar i sporten till han inte hittar tillbaka till banorna längre!
 
//JH-N
 
 

Ossian Stenvall

2019-05-09

Ossian Stenvall
 
foto: privat Ossian Stenvall
 
Tävlingsbil: Ford Fiesta
Ålder: 25 år
Klubb: Skellefteå Motorsällskap
Bor: Kusmark
Yrke: Fältmeksniker på ML Maskinservice
Team: Har väl egentligen inget, men man kanske kan säga att jag ingår i Stenvall Motorsport.
Sponsorer: ML maskinservice, J Marklund Entreprenad, Becur, LG Aluprodukter, Arbetbelysning.nu
Tävlat: Bara Folkrace tidigare
Klass: 2400
Anledning till val av klass: Fick låna pappas kaross med fjäderben och liknade, så gjorde en helrenovering på den och byggde om lite grejer. Sen Köpte / byggde jag en egen motor till bilen
Mål med säsongen 2018: Testa / utveckla bil och förare och komma så bra till som möjligt i tävlingarna
 
Foto: privat Ossian Stenvall
 
Ossian Stenvall, lillebror till tidigare presenterade Oliver, har tagit över den Ford Fiesta som rattades under en period av pappa Ola, som dock förmodligen främst är hågkommen i sin Ford Escort MkIII (allmänt kallad "Bettan"), eller möjligen i en PV för oss med riktig bra minne.
Fiestan var dock i princip bara en kaross, som Ossian själv har gjort i ordning. Motorn köpte han i delar, men har gjort om mycket själv. Liksom sin bror har han spenderat mycket tid i garaget tillsammans med pappa Ola, som också byggt många av sina motorer själv, i synnerhet åren innan han började tävla med EVO-motorer.
- Skulle väl säga att jag både lärt av pappa och är självlärd, blir svaret på frågan var han hunnit fånga upp så mycket kunskap sin ringa ålder till trots.

Ossian har hittills tävlat i folkrace, men nu är det alltså dags för debut i rallycross. Premiären blir vid årets DM-premiär i Lycksele.

Givetvis ställdes samma fråga till Ossian, angående vem av bröderna som är bäst på att köra:
- Jag skulle säga att vi är rätt lika, i folkrace körde vi ibland som nå krattor och ibland väldigt bra, kan inte påstå att nån av oss har vunnit mer än den andra. Sen kanske jag plågar dom stackars bilarna lite mer, berättar Ossian med ett skratt.
 
foto: privat Ossian Stenvall

foto: privat Ossian Stenvall
 
Röd Ford med Stenvall på rutan, det får onekligen igång rallycross-vibrationer i kroppen!
//JH-N
 
 
 
 

Oliver Stenvall

2019-05-09
 
Oliver Stenvall

Tävlingsbil: Toyota Corolla
Ålder: 26 år
Klubb: Skellefteå MS
Bor: Ersmark
Yrke: Montör på JAMA Mining Machines
Team: Har inget namn på det, men blir ju jag och broder
Sponsorer: ML Maskinservice, J Marklund Entreprenad, Arbetsbelysning.nu, Becur
Tävlat: Blir min tredje säsong nu
Klass: 2150 cc
Anledning till val av klass: Flest deltagare och mest ekonomisk
Mål med säsongen 2019: Att vara med och slåss om finalplatser


foto: privat Oliver Stenvall
 
Ni som tycker efternamnet låter bekant, har alldeles rätt, för det är mycket riktigt ett högoktanigt rallycross-namn så det sjunger om det! Oliver är storebror till Ossian Stenvall, och mycket riktigt också son till rattvirtuosen Ola Stenvall, vars bror Johan Stenvall också var en svår nöt att knäcka för konkurrenterna.
Nu är det alltså äntligen dags för två bröder med efternamnet Stenvall i rallycross igen, där vi får se Oliver i klassen 2150 cc och Ossian i 2400 cc (kommer en presentation av honom också). Oliver och Ossian, bröder med knappa två år i åldersskillnad - vågar man gissa att det inte bara är jag som får vricka fingrar och tunga för att inte kasta om namn och fakta på dessa bröder?!
 
Sin ringa ålder till trots, har Oliver hunnit med att samla på sig så pass med erfarenhet och kunskap, att han själv kunnat bygga sin egen rallycross-bil.
- Har som växt upp i garaget med farsan så man har ju hunnit få några års erfarenhet.

På frågan om vem som är duktigast av honom och lillebrorsan Ossian, svarar han ödmjukt:
- Skulle säga att jag och Ossian hade ganska lika resultat under folkrace-perioden.
 
Vi som haft förmånen att vara med ett tag och har minnet intakt, minns så klart de härliga bröderna Ola och Johan Stenvall, som bjudit på så mycket underhållning och show på rallycross-banor runt hela landet. Vi minns även att Johan var den något lugnare och ödmjukare, medan Ola hade desto mer temperament. Vad kan man förvänta sig av de "nya" bröderna Stenvall, vem kan tänkas vara den hetare av dem?
- Ossian är nog något hetare av sig skulle jag säga, men nog kan det hetta till för mig också!, konstaterar Oliver med ett skratt.
 
Oliver började att tävla i folkrace som 16-åring, men har nu hunnit med två säsonger i rallycross. I år siktar han på att åka hela DM-serien, med premiär i Lycksele den 19 maj, samt även hela Norrlandsveckan.
Nytt blod i bilsporten är alltid trevligt, men det går inte att sticka under stolen med att det är extra roligt när det är depå-valpar som vuxit upp med möjligheter att bli morgondagens stjärnor! Dessutom verkar inte bara motorintresset ha förts vidare i familjen Stenvalls DNA, det verkar dessutom vara två ödmjuka och väldigt trevliga killar även i den yngre generationen Stenvall! Det här kommer att bli skoj på riktigt!


foto: Eilert Gezelius


foto: Eilert Gezelius


foto: Eilert Gezelius
 
 
 
 

RC-träning och analkande DM-premiär i Lycksele

2019-05-09
Lycksele MK är en energisk klubb med många strängar på sin lyra, där kanske deltagandet i den numera extremt populära "Motorveckan" sticker ut. Utöver det utvecklar man sin anläggning mer och mer för varje år, anordnar evenemang för att rekrytera ungdomar till sporten, fixar iland SM-tävlingar med bravur, etc. Detta har man inte kunnat undgå i övriga landet, och därför erhöll klubben också mycket rättvist "Bertils kanna" 2018, priset som tilldelas årets arrangör.
Dessutom var Lycksele MK den mest representerade klubben i RM och SM i rallycross, med stora framgångar som följd. Glöden ser inte heller ut att ha falnat till 2019, varken när det gäller fortsatt utveckling av anläggning eller aktivitetsnivån på förarna.
Under den gångna helgen kördes en träning på anläggningen, där förarna fick en chans att komma ut och damma bort lite rattrost, och kanske framförallt se om man landat där man önskat med vinterns garage-pyssel.
 
Eldsjälen Johan Haraldsson var tävlingsledare första gången för 20 år sedan, och inte heller han verkar ha någon ambition att trappa ner på tempot. Han fanns på plats under träningen, och finslipade klubbens nyaste investering, ett nytt startsystem.

foto: Åke Bäckström 

- Det är ett helt automatiskt system som visar ready to race-skylt, signalerar eventuell tjuvstart och även ger grönt ljus, berättar Johan.

Startsystemet har en monitor för alla funktioner i starten, och är byggt så det ska vara kompatibelt med befintliga tidtagningssystem på marknaden, genom att skicka en signal till tidtagningssystemet.

Lycksele är en snösäker ort, vilket inte brukar vara en fördel när man ska stå värd för DM-premiär i rallycross i maj. Men ett fint samarbete med gymnasiet och transportprogrammet i Lycksele, har underlättat mycket på den fronten.
- De har all praktisk undervisning på vår motorstadion, med bland annat körövningar med lastbil och traktor, vilket blev en enorm fördel för oss när det gäller snöröjning, så vi har haft snöfritt relativt fort i år.

Ungefär 10-talet bilar snurrade på runt banan, och tillställningen lockade också celebriteter som JSM-vinnaren 2018, Jens Högbom, tävlandes för Vännäs MK.
 
Den 19 maj är det dags för DM-premiär i rallycross, där Lycksele MK står som värd, med Johan Haraldsson som tävlingsledare, och många härliga förare på startlinjen.

foto: Åke Bäckström
foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström
Foto: Åke Bäckström

Ett stort TACK till Åke Bäckström för fantastiska bilder!
 
//JH-N

 
 

RSS 2.0