Rallysäsongen i full rulle - och färdigt rullad!

 
2017-01-25
Tänk när man var liten och alla "gamlingar" sa att åren går fort, så tänkte man att de bara svamlar. Nu har man insett att de faktiskt hade ganska rätt - knappt har man badat färdigt i juli, så är det dags att ta fram julpyntet. Nu insåg jag precis att det här blir mitt första blogginlägg för i år - och det har redan gått 25 dagar av 2017! Inte undra på att våra kompisar börjar ha snart fullvuxna ungar - för själva blir vi ju så klart inte äldre... Eller?!

Nåväl, rallysäsongen är nu i full gång, och för somliga av oss är den redan slut också.
Vi började i Boden, den 8 januari, med en tävling som borde burit SM-status! Vilka vägar, och vilket arrangemang! 10,5 mil SS är inte direkt vardagsmat, och inte med den kvaliteten. Gänget i NMS Boden har en tendens att jobba hårt, ja, gränsfall till överarbete om man ska tänka på deras egen hälsa - men det är gött att få vara med och skörda resultatet. Som väntat gick det hårt åt bilarna, att genomföra vad som nästan motsvarar 2,5 vanliga DM-tävlingar, och manfallet var stort. En trippelkrock i snöröken, mellan Otilia Lindblad, Rickard Bergström och Johan Sandow, gjorde ju inte direkt saken bättre - men huvudsaken är så klart att de klarade sig helskinnade själva!
Thomas Lahti var i vanlig ordning på åkhumör, och i något som borde kunna klassas som hans eget konungarike, var det mäktigt att se hur han framförde sin Volvo 940. Han var rent total-snabbast på första sträckan, och det med marginal dessutom. Men säg den lycka som varar för evigt! När det var dags för samma sträcka igen, en 2,5 milare på Kusträsk, så sattes Volvos traktor-egenskaper på prov, då herrar Thomas x 2 försökte bryta egen väg, i djupsnön i ett krondike - även om spåren bakom dem avslöjar ett mycket gott försök, så blev man kvar där resten av den dagen. Istället blev det nu Jan-Olof Renberg som tog hem totalsegern i den prestigefyllda tävlingen, och Dan Thörnevall blev totaltvåa, och tillika klass-segrare i GrpH 2WD. Men nu kommer vi till tävlingens stora överraskning, och riktiga bragd - Kenneth "Fröhandlarn" Johansson blev total-trea med sin AppK-Ascona B!!! Min gamla barndomsidol är still going strong, och ni vet ju vilken bilmodell som har störst plats i mitt ärrade racinghjärta! Wow, säger jag bara - vilken bragd! För oss som dessutom vet att Kenneths lungkapacitet är under all kritik, så stundtals framför han bilen utan att knappt få luft! Så att kalla det bragd är veckans understatement! Men är man en rattvirtuos och vinnarskalle, så är man! Sen får jag väl även säga att jag är ganska stolt att kunna meddela, att på placeringen bakom honom slutade Robert med gammel-Amazonen! Extra kul att min rallycross-idol från barndomen, Anton Mattsson, verkar vara evigt ung även han, och i rally har han nog aldrig kört bättre än han kör nu! Lite fräckt att vi tävlar i en så härlig sport, så mina barndomsidoler har sekundstrider med min gubbe! Rolig kuriosa var när Antons kartis, Jonny Olofsson, kommenterade att Robert var så "ung", då han inte ännu fyllt 50, och Robert kontrade och förkunnade att han tillhör "juniorlandslaget i Appendix K"!
 

Appropå Juniorlandslag, den här killen, Martin Dahlén, är min nya favorit i ungdomsgardet. Vettig som vore han lastgammal, men ivrig och ambitiös som den yngling han är. Har väl tyvärr hunnit draftas av Piteå MS, men tar ni inte vara på honom där, så hoppas jag vi i Kalix MK hinner med när transferfönstret öppnas! En riktig pärla, som dessutom tycker om att vara funktionär!

Appropå funktionärselit, så traskade Torbjörn "Still" Johansson och Solveig "Sollan" Johansson också förbi.
Meriter så det räcker till, som både det ena och det andra, men nu är Mats Öberg på G tillbaka till förarledet igen! Per-Erik Niemi har fixat det sista på 940-projektet som pågått några år, så i Råneå körde han sina första sträckor med bilen - förvisso som föråkare, men snart mina vänner, snart blir det comeback!!!

Här ser vi en helt orutinerad yngling, eller hur det nu blev. Roland "Micro" Åström - tror utförligare presentation är överflödig?! En tokskalle som gillar Saab i alla fall!

En av mina absoluta favoriter i rallycross, på den tiden det begavs. Det var alltid stor show när Anton Mattsson körde, allra helst så länge han åkte Volvo. Hur det såg ut när han åkte Ford... Det har jag förträngt! (ler)

Amazig red skötte sig bra i skogen, och kabinfolket skötte sig säkert skapligt de med!

Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, med världens tokigaste och svenskaste "norrman", Per Johansson i högerstolen.

Alexander x 2 - alltid maximum attack!

Staffan Johansson, lugnet själv i depån, men kör som om han har stulit bilen! Tyvärr drabbades man av motorhaveri, och när man får fel grejor levererat, lägger det krokben även för Johanssons från Älvsbyn, som vi tyvärr därför inte fick se i Råneå.

Peter Engström har köpt en till Ford Escort, som luftades på North Rally. Växellådshaveri var nog inte det man hade planerat, men så blev det. Till Råneå skulle BDG-Escorten fram, men dagen före tävling drabbades man av kabelbrand, så av de planerna blev intet. 

Kenneth Andersson bjuder alltid på show, men tvingades bryta även han, i sviterna efter en avåkning.

Visst är det som lite gulligt med Marshall-extraljus?! Lyser inte mycket mer än de ordinarie lamporna, men är det kult så är det!

Fröis satsar på värre doningar som synes, men så är ju hans ögon 11 år äldre än Roberts också, så ok då, det får väl gå då! (ler)
 

Industrispionage från Anton Mattsson, vid däcksbyte efter 3/4 av North Rally i Boden.
Japp, så här illa är det, vi idkar barnarbete i Hapasari-Niemi Motorsport! Casper och Cornelia Hansson assisterar pappa Tobbe Hansson och Johan Larsson.
Dagens mest imponerande gubbe, Kenneth "Fröhandlarn" Johansson.

Man kan ju undra vad "K´et" i klassnamnet "Appendix K" står för - hade det inte varit bättre med "Appendix G", för "G" som i "Gubbar". Dock måste jag tillstå, att när dessa gubbar sätter sig i sina bilar, kör de som vore de unga på nytt!
Appropå "Gubbar", så var det i vanlig ordning den här gubben, Hans "Moro" Aldenlöv, som sydde ihop kappsäcken i NMS Bodens eminenta funktionärsstab. Bra jobb som vanligt, men säg det inte åt honom, för då blir han så stöddig! (ler)

Eftersom jag varit fullt sysselsatt med senaste bokprojektet, och stundtals varit så nedgrävd i projektet, att jag knappt vetat vad det är för dag, så blir det inte djupare resumé än så från Boden-tävlingen. Men innan jag går vidare med nästa tävling, måste jag ju faktiskt flika in och skryta lite, eftersom jag fått vara med om en så galet häftig grej! Blev bjuden av Thomas Rådström att närvara på Citroëns vintertest i Arvidsjaur. Det blev en magisk dag, i -25 grader, där man varvade underhållning i en varm bil, med Rådis och Ture Karlsson som berättade gamla minnen - med att det sprakade på en radio att det var dags att gå ut i kylan och titta på Kris Meeke som swishade förbi i nya Citroën C3 - så färsk att den ännu var maskerad! Vi var dessutom välkomna in i mekartältet - men utan kamera! Rådis och Ture retade oss för att det var ett karaktärstest - och det kan jag lova att det var! Inte för sensationen som en äkta paparazzi hade nosat, utan för att få ta med hem och visa pappa H! Men vi fick fota körningen, och det var rätt tillfredsställande det med! Trevligt folk var det dessutom, både de tokiga Umeå-gubbarna som höll i eventet, med Rådis i spetsen, men även fransmännen som faktiskt inte alls tvekade att samspråka på engelska!
 

Kris Meeke och Paul Nagle, Citroën C3





Paul Nagle och Kris Meeke


Testansvarig från Citroën, och en högre chef på Michelin - kommer tyvärr inte ihåg namnen.
 
Paul Nagle, Thomas "Rådis" Rådström och Kris Meeke, -25 grader i Arvidsjaur. Jag sticker ut hakan och hävdar att Rådis är en av de snabbaste förarna vi har haft i det här landet! Tyvärr var det mycket stolpe ut och otur, och sedan avslutade han sin karriär alldeles för tidigt - i mina ögon! En trevlig prick! Roligt att lyssna på honom när han berättar om sina äventyr, för han blygs inte att berätta även om det som inte gick som han hade tänkt sig! Tack Rådis för en av de trevligare dagarna i mitt rally-liv!


Nåväl, åter till verkligheten. Den 21 januari var det anrika Månstråket som stod på schemat, på vägar Robert trivs mycket bra på. Tyvärr saknades Anton Mattsson denna gång i Appendix, men istället hade Kenneth Andersson städat fram sin Saab V4. Kenneth är en fantastisk chaufför, alla kategorier, men om alla människor föds med en livsuppgift, tror jag Kenneths uppgift var att köra V4! De kurviga och sedemera spåriga vägarna i Råneå, passade honom perfekt, och det blev sekundstrid av rang mellan Robert, Fröis och Kenneth A (givetvis måste ju gubbarna dela förnamn, bara för att krångla till saken!). Fröis tog kommandot genom att vara snabbast på de två första sträckorna, den första var han 4 sek före Kenneth och 7 sek före Robert, SS 2 var han 7 sek före Kenneth och 10 sek före Robert. Men så var det dags för "Tippen" (Blåsberget), en sträcka som de flesta förarna tycker om, oavsett vilken bil man kör. Robert är definitivt inget undantag, utan han ääääälskar Tippen! På förhand hade han också sagt att han lär få stryk på de två första sträckorna, men på Tippen skulle han ge Fröis en match. Egentligen borde inte sträckan passa Amazonen, för det är nu kurvigt, guppigt och lyftigt. I princip så tar man första skuttet efter 100 meter, och sen hinner inte efterskalven avta innan nästa gupp, och så håller det på i princip hela sträckan - men Robert verkar inte ha förstått att sträckan inte passar Amazonen - i likhet med att humlan egentligen har för små vingar för att kunna flyga - humlan vet inte om det, så den flyger ändå, och Robert vet inte att han inte borde köra fort på Tippen, så han gör det ändå! Var snäll och berätta inte för honom att det är så, för än en gång satte han en kanontid - OCH han slog Fröis med 2 sekunder! Delmål 1 uppnått! Däremot fick han stryk av Andersson med 1 sekund :
- Fortare än så där kan då inte jag köra med en Amazon, så jag är nöjd ändå, och det är bara att gratulera Kenneth som körde ännu fortare med Saaben!, säger Robert.
 

Fortfarande Amazing Red...

Kul att se när Robert och Fröis passerar, för den snåla och vägvinnande körstilen är nästan identisk mellan dessa herrar. 
En av Sveriges absolut skickligaste Saab-åkare, Kenneth Andersson med Inger Lundberg i högerstolen.

Men nu kom jag på, "Appendix K", som i "Kurt"... Fast det blev ju inte heller rätt, herr Jonsson stavar ju med "C"... Hmmm... Ett av de äldre ekipagen i startfältet, troligen det äldsta, om man sammanräknar ålder på bil, förare och co-driver.
Mats Öhrlund / Mikael Öhrlund, en trevlig återkomst i skogen, även om comeback gjordes redan i fjol.

Nils Sandström / Magnus Lindström, hade bra fart, men stod sedan parkerade i målet av SS1 med haveri.
Niklas Engström / Jimmy Engström, seger i Ekonomi, trots att man tappat 3 minuter på SS3 - men å andra sidan blev man ensam kvar i klassen då Nils Sandström bröt.

Jonas Lindberg / Mikael Gunnarsson - segrare i VOC C, än en gång i sekundstrid med Mathias "Lill-Fröis" Johansson. Tror det skiljde ca 10 sekunder i Boden, på 10,5 mil SS. I Råneå var det 16 sekunder till fördel för Gargnäs-duon.

Mathias "Lill-Fröis" Johansson föddes i princip när hans far slutade med rally. Nu har han själv gjort debut, i princip samtidigt som pappa Kenneth gjorde comeback - båda har bra fart mellan träden. Skillnaden är att Mathias är mycket klokare än pappa  Kenneth, uppenbarligen ett mors-arv, så det här kan bli hur bra som helst!

Alexander "Blyfot" Pettersson var lite trögstartad, men på Tippen går det aldrig långsamt för denna duo av Alexanders - sjätte tid totalt, båda varven där! Imponerande!

Joakim Persson / Jörgen Persson, Umeå AK

Johan Löfgren / Magnus Larsson, NMS Boden

Totalsegraren Michael Wikström / Lennart Nilsson. Ja, det är häftigt med den här farkosten, men det hjälper inte, jag håller på att längta mig tokig efter att få se skapelsen den här herrn gömmer hemma i garaget! ASCONA 400 - Guds gåva till rallyfolket!!!
 

Jan-Olof Renberg / Jan Stenberg

Lövångers-duon Jonas Rönnlund och Rickard Normark var äntligen ut och luftade sin Subaru.

Skogens konung - Thomas Lahti / Thomas Wikström, hade rätt bil på Månstråket! Evo som Evo?! Nej, absolut inte, det här är Mr & Mr Volvo, så det så!
 

Ingemar Svensson / Peter Lindqvist utförde inga stordåd i skogen, men tog sig runt och fick de svar man ville ha från bilen.

Dan Thörnevall / Daniel Jonsson. Planen var att Theres skulle hoppa tillbaka på sin plats den här säsongen, men sen kom man på att det kan ibland bli oplanerade stopp i skogen, och eftersom dottern Alma fortfarande är beroende av mammas mjölkbomber, så blev lösningen att Dan bara skulle köra de närmaste tävlingarna hemikring den här säsongen. Lennart Nilsson hade visst kläckt en passande kommentar angående att det lät som en knarkare som sagt att han inte skulle ta nån sil den här vintern... Lennart är en vis man! Givetvis kommer inte Dan att kunna hålla sig - i synnerhet inte då han befinner sig i klar DM-ledning efter två körda tävlingar! Go Dan, go! I den här sporten tycker vi väldigt mycket om karlar som "saknar karaktär" (ler)
 
Min stora favorit redan som liten, är fortfarande en favorit, Anders Bergström, med dottern Linnea i högerstolen. Anders går ständigt omkring med ett leende på läpparna, och han är alltid på när det gäller rally-äventyr. Vi har mycket att lära av positiva människor som Anders och min pappa H, livet blir så mycket trevligare när man ser det genom deras ögon! Tyvärr tappade duon en växel redan på väg till första sträckan, man kämpade ändå på till sista sträckan, men när även bromsarna började kärva, var det läge även för positivitetskonsulten själv att kasta in handduken.
Lars-Erik Henriksson / Maria Aldenlöv
Peter Johansson / Tommy Jakobsson, snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage och totaltvåa.
Jonas Snäll var ganska dum med sin bil - då han la den på tak redan i premiär-tävlingen, med Jocke Wikström i högerstolen. Men å andra sidan vill mitt minne göra gällande att han gjorde likadant med sin förra bil, dvs rullade i premiären - och den säsongen blev det FM-guld i ekonomi. Vågar man spekulera i vad som kan komma denna vinter?! Fantastiska tider hade han redan inledningsvis i alla fall, och det är så kul att ha fått ännu en brummare i skogen - även om driften hamnat aaaaningen i fel ände! (ler)
 

Hendrik Andersson / Ida Johansson, NMS Boden. Lite ovanligare att få se en Citroën Xsara i de norrbottniska rallyskogarna, men ack så trevligt! På den internationella scenen är det väl en av de mest vinstrika modellerna i WRC!
 

Peter Forlund / Anders Aidanpää, i en bil som till och med sjunger vackrare än den ser ut! Heja PF Racing, mer weber-sång till rallyfolket!!!
Emmy Berglund / Leif Burman, tävlingens enda junior - eller, ja, inte i högerstolen då (ler). Emmy har verkligen haft stolpe ut i år. Tror det var en bärarm eller nåt liknande som stoppade henne i Boden, den här gången gick generatorn sönder på SS3. Bara att bryta ihop och komma igen, det här är en liten och spe tjej, men med tjockt skinn på näsan! Efternamnet lurar en aning, men med en mamma som heter Inger Lundberg, finns det race-gener så det räcker till!
 
Tävlingen genomfördes med tre sträckor, där samtliga körde två gånger, med bara en service i halvtid. So far so good, 6 sekunder upp till Kenneth Andersson på andraplats och 17 sekunder upp till Fröis. Själv stod jag först och fotade på SS1 tillsammans med världens bästa Gezze, men efter sista bil tog jag chansen att hoppa med gubbarna i efterbilen, dvs Kent Larsson och min pappa H.

Efterbil, fylld av galenskap; Kent Larsson och Henry Hapasari

I starten på SS3 var det service som inte går av för hackor - där sträckchefen Palle Jönsson stod och stekte hamburgare till sin sträckpersonal - och dessutom försåg efterbilen med supergoda hamburgare!
Jag måste medge att det var en spännande känsla, att sitta och äta hamburgare under vår färd nedåt Blåsberget - det är lätt omvända förhållanden mot vad jag är van vid - nu tillförde jag magen mat, istället för att som i vanlig ordning få maten åt andra hållet när jag åker rally!

Jag fick se hur spåriga vägarna hade blivit, och kände en oro börja gnaga i magen, med vetskap om att Amazonen är en av startfältets smalaste bilar, och inte sväljer spåren särkilt bra. Jag hade precis lagt ut en rapport på facebook om hur gubbarna skött sig på första varvet, där jag i sista sekunden la till att jag hoppas alla kommer i mål med hela bilar, "för jag har sett spåren...". Lägger ner telefonen i famnen, då den ringer! Ja gott folk, och i synnerhet ni som agerat service eller anhörig till rally-nördar - ni vet känslan när telefonen ringer! Ni vet dessutom känslan när ni inser att det är bilens co-driver, Mikael "Hollis" Hollström, som ringer! Pulsen hade förmodligen fördubblats innan jag hanna svara, och den mildrades inte när jag fick höra Hollis säga att "vi har rullat"! Fula ord, fula ord, fula ord!!!!!!!!!!!!!
Vi var då precis på väg till sträckan där det hänt, och det var nästan så man hade önskat att man kunde släppa de sista bilarna med bara en halv minuts mellanrum, så man fortare fick komma in. Vi raggade folk med oss i både starten och chikanen, vilka anslöt plikttroget så snart sträckan dragits in officiellt.
Man kunde inte missa Amazonen, som låg prydligt på tak, alldeles vid plogkarmen. Alla trodde att den var flyttad dit, men så var det inte, det var där man hade stannat. Hollis och Robert var helt oskadda - eller, nä, inte riktigt. Hollis stukade tummen när han skulle försöka ta sig in i bilen för att hämta grejor, efter man redan hade kommit ut i första läget. Robert klämde ett finger när han skulle ta fram triangeln i kofferten, då han samtidigt fick hålla fast reservhjulet så inte det skulle ramla ut. Fröis, som startade minuten bakom, var imponerad över hur snabbt de hade tagit sig ur bilen, och det får man hålla med om, att "junior-landslaget i Appendix K" är vid god vigör, trots att den ena precis passerat 50 och den andra snart är framme vid den magiska gränsen. Däremot fick man ju inte med sig mer än en triangel i första utbrytningen, så mellan varje bil fick man sedan skynda tillbaka och hämta OK-skylt och kläder. Roberts ena handske hade lagt sig längst bak på hatthyllan, och dit är det inte lätt att komma sig när bilen står på hjul, så ni kan ju ana hur lätt det är när bilen ligger på tak! Men då är det praktiskt med en kartis som är lång och smal, med bra räckvidd, så Hollis for fram som en orm i bilen, och hittade allt de behövde.
Mekar-Tobbe fick förmodligen en black-out, kanske av pulsstegringen när rapporter kom om en rullning, för han drabbades plötsligt av mitt eminienta lokalsinne, och åkte åt fel håll. Så det tog en bra stund innan vi fick släpet till sträckan. Men det gick ingen nöd på oss, idel ädel racing-adel hade hittat oss på sträckan. Där var bland annat forne rallycross-räven Christer Fredriksson, allas vår rally-ikon Rolf Kemi och kunarna av Hällkölen, bröderna Bo-Gustaf och Lennart Ahlbäck. Dessutom hade Daniel "CastroL" Larsson lyckats pricka in en blixtvisit till Luleå, precis när det var rally - och denna härliga karl, som stod på samma sträcka 2015, när Robert och Hollis tappade spåret och flög upp i drivan, stod alltså bara några hundra meter före rullningen den här gången! Han har dock lovat, att nästa gång ska han stå i målet på sista sträckan! 2015 hade Daniel och några skolkompisar från LTU förirrat sig ut i skogen, nu är han bosatt i Göteborg, så oddsen är som ni förstår inte alldeles högst. För er som inte minns, eller helt har missat det, så tappade Amazonen kromlisten på höger framskärm vid den avåkningen, och den gick inte att hitta hur man än sökte. På sommaren hade denna Daniel förirrat sig tillbaka till skogen, hittat ungefär samma plats som avåkningen, och hittat listen i en bäck - helt intakt! Den kom han sen och levererade till Robert, på klubbtävlingen i Kalix, hösten samma år!
Till en början var det lite vilda västern över hur bilen skulle tippas på rätt köl, men så såg jag till att Bo-Gustaf Ahlbäck tog kommandot och styrde upp saken, och då gick det som en dans. Man vill ju liksom inte ha mer skador än nödvändigt på bilen!
 

Riktigt så här är det inte man vill se sin gubbe i skogen... Eller, jo, det är det ju, för han och Hollis mår ju bra, vilket är huvudsaken - så den korrekta formuleringen är att så här vill man inte hitta sin pappas Amazon i skogen!
 

Som ni vet är det svårt att på bild visa hur brant något är, vilket man bland annat ser när slalom visas på TV. Här har jag försökt fota den bäck-ravin man passerat med det berömda hårstrået som marginal! När man passerade här, hade man dock inte börjat rulla ännu. Tur i oturen kan man lugnt säga!

Kunde inte låta bli att ta en bild, för den här prydliga högen i snödrivan, var som en symbol för uppgivenhet...

Likaså det här, en av de tråkigaste syner man kan mötas av i en rallyskog...
Bo-Gustaf Ahlbäck har varit med förr, och föreslog direkt att bilen skulle rullas över på hjul mot plogvallen, för att åstadkomma så lite skador som möjligt på den. Det gick smidigt som bara den, med så många hjälpsamma änglar på plats!
Ser ut som att det brinner i bakgrunden, men måste vara ljusets brytning i röken från Ahlbäckarnas skotrar.
 
Klart man kunde le mitt i allt elände, när man hittade så här trevliga tokar i skogen! En extra häftig grej, är att Daniel "CastroL" Larsson, mannen utmed Robert som fått sina byxor förstörda av Castrol-olja från Amazonen, numera jobbar som ingenjör på Volvo i Göteborg!
 
Nåväl, vad hände då egentligen?! Robert har inte slagit runt sedan 1994, och bilen var då en Mitsubishi Galant. Hollis är ännu värre, och har inte rullat sedan mitten av 1980-talet - så det är inte direkt vardagsmat i teamet. Avåkningar överhuvudtaget, hade vi före den 2015, inte haft sedan slutet av 1990-talet - MEN, det är nåt magiskt med denna sträcka, för de TRE senaste incidenterna av rang, är på den sträckan! Den första var dock med en 940 GrpH, och sen två med Amazonen.
Det är svårt att säga vad exakt som hände, men en sak som kan ha inverkat, är att trumbromsarna har en tendens att få bilen att dra åt höger vid inbromsning, men oavsett vilket har Robert full kontroll över kurvan, och inget överladd, även om det är en snabb kurva och han kör på fyrans växel. Men höger bakhjul lyckas i alla fall hitta vad som förmodligen är enda stället där det finns en tendens till överplogning på sträckan, skär ner och suger fast bilen, och tyvärr var det även kantskuret karmen precis här - vilket innebar att det inte fanns något att stötta mot. Man har gått en bit i drivan, och passerat en bäck-ravin med en hårsmån (!), innan det sög fast bilen och slog runt den 1,5 varv! Det är alltså inte ens en reguljär avåkning, i stil med 2015, utan nån variant av att bilen kliver ur spår och sugs fast. Oavsett vilket, måste man säga att det är fantastiskt bra kvalitet på gamla bilar! Inte en enda ruta är trasig, och även om han är ful i plåten och det väntar en massa jobb, så borde han ha varit mycket fulare med tanke på smällarna den har utsatts för! Volvo-quality a la 50-tal!!!
Det lustigaste av allt, är att Robert verkligen gillar denna oturssträcka, och Lennart Ahlbäck hade i vanlig ordning gjort ett häst-jobb med plogningen.
- Det var så läckert att gå ut först på första varvet. Normalt är det ingen fördel att gå ut först, men på den här sträckan var det trevligt. Det var så fint plogat, så man kunde åka precis vilket spårval man ville!, var betyget från Robert.
 
Nåväl, bilen kom sig upp på släpet, och efter många om och men in i garaget. Nu väntar tak-byte, och... Nä, enklare att gå andra vägen och säga att vi hoppas slippa byta bakskärmar, dvs att en skicklig plåtslagare kan få ordning på dem, och sen är dörrar och koffertlucka hela - tror jag! Vi tror inte heller att det har blivit några skador på vitala organ, men det är väl vad vi får se när vi väl börjar riva. Bilen ska dock bli lika fin igen, finns inga alternativ, så någon fler start för oss i vinter, det blir det inte! Jag lovar att uppdatera er här på bloggen, hur återuppbyggnaden av Amazonen fortskrider!

Skadorna är aningen värre än vad bilderna visar, men ändå förhållandevis små med tanke på att det är en rullning från körande på fyrans växel, och 1,5 varv! Volvo är som grejer det, och i synnerhet det gamla gardet!
 
Fronten ser inte så farlig ut, men har ett fult veck som det vete fåglarna om går att fixa så det blir snyggt, men det får plåtslagare avgöra. Taket kommer i alla fall att bytas, troligen båda framskärmarna, och huven. Bakluckan har bara en lackskada! Bakskärmarna är inte mycket buckliga, men det är fula vecka... Men vi hoppas vi får ordning på dem, skulle helst slippa byta... Det finns i alla fall underbara människor, som ringt och erbjudit tak!!!
Lite spill får man räkna med... Men den skumfyllda tanken fungerade alldeles utmärkt - inte en droppe bensin har läckt ut!
 
Tävlingen i övrigt fick jag lite dålig koll på, då mitt fokus körde i diket vid Amazonen. Men Fröis lyckades i alla fall hålla Andersson stången, och drygade till och med ut sin ledning på andra varvet. Curre Jonsson övertog nu den tredjeplats Robert hade på gång.
 
Totalt i tävlingen, var det Michael Wikström / Lennart Nilsson som höll i taktpinnen, och vann med en minut före Peter Johansson / Tommy Jakobsson, som äntligen fått igång den Honda Civic som man har nån slags delad vårdnad om. Duon vann givetvis även klassen för GrpH 2WD, 16 sekunder före Thomas Lahti / Thomas Wikström och ungefär minuten före Dan Thörnevall / Daniel Jonsson. Jan-Olof Renberg / Jan Stenberg fick slut drivning på SS3, och Jonas Rönnlund drabbades kanske av något liknande, då det står "drivknut" i resultatet. Jäklars skoj att Lövångers-gubbarna, Jonas Rönnlund och Rickard Normark hittat tillbaka ut i rallyskogen - de är friska fläktar både på sträckor och serviceplatser!

Intressant start gjorde Jonas Snäll / Joakim Wikström, som nu taggat upp från Ekonomi-klassen och kör en Honda Civic, som Jonas och Per-Åke hämtat i Litauen. Man hann inte få pappren klara i tid för premiären i Boden, men redan från SS1 var man i full kubbning och körde på liknande tider som Thörnevall! Tyvärr tog det roliga slut i början av sista sträckan, då det blev tak-känning även för dem. Dock en snällare rullning, så de har förmodligen snart fixat bilen och är fit for fight för nästa deltävling i Umeå.
I Boden hade Ingemar Svensson / Peter Lindqvist problem med lite mätare i bilen, och vågade inte chansa och riskera något. Motorn är nu genomgången, och bilen visade sig vara i god vigör, nu till skillnad från sin chaufför som går på antibiotika mot en envis förkylning. Som de flesta av oss vet får man inte antibiotika mot en vanlig förkylning, så särskilt kry lär herr Svensson inte ha varit, men man tog sig i mål, och har fått de svar man vill ha av bilen. Motortrimmaren Peter Forlund, med Anders Aidanpää i högerstolen, genomförde nu sin andra raka tävling, efter att ha debuterat i rally i Boden. Han har en historia med ett fåtal rallycross-tävlingar, för ungefär hundra år sen, och gör det fantastiskt bra. Han kör så klokt att jag nästan undrar om han genomgått nån form av lobotomi! (ler)
 
I VOC var det så klart Råneå-sonen Alexander Pettersson med namnen Alexander Helmersson i högerstolen, som bestämde tempot. Han sa själv att han varit lite ofokuserad från början, och man ser på tiderna att det är Tippen som är favoriten, för där har han mästerliga tider. Huvudkonkurrenten, Göran "Växellådshaveriet" Ahlström / Kurt Ahlström, har uppenbarligen kommit på att det finns fler roliga grejer man kan ha sönder i transmissionen, då man den här gången slog till med bakaxelhaveri, på väg från besiktningen till start- och målplatsen! Man kan inte annat än gråta en skvätt, för dessa galenpannor av rang!
 
I Ekonomi-klassen var det tunnsått, dels avverkades ju som berättat ett antal bilar i Boden, och dessutom var det nån jäkla mässa i Göteborg, som gjorde att varken Esa Makslahti eller Erik Wiklund (VOC) fanns på plats. Niklas Engström / Jimmy Engström vann tävlingen, trots att man tappat några minuter på SS3, och tabelltvåan Nils Sandström tvingades bryta med haveri, vid tidbilen på SS1.
 
Inser att jag suttit och rabblat kartläsare, överallt, utom för Kenneth x 2 i Appendix K. Hur är det man brukar säga?! Man sparar de bästa till sist! Inger Lundberg dikterar i Anderssons högerstol, och Per "Norrman" Johansson håller låda i Fröis högerstol - icket att förglömma!
 
Jag ber om ursäkt för mina egna tråkiga bilder, men för att få lite mer action har jag fått lov av min "lillebror", Örjan Larsson, att dela med mig även av hans fräcka bilder :
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Närstudera bilden och spana in leendet på Maria Aldenlöv i högertolen - ska vara en Aldenlövare för att kunna le åt en sån här halv krissituation!
 
 
En bra bilsportfotograf har både koll på hur man hanterar en Canon och var det händer saker i skogen - kanske inte så konstigt att Örjan Larsson har koll just på "Tippen" - har förmodligen bättre koll på vart varje sten ligger på den sträckan, än var han har gjort av med sina egna kalsonger!
 
I vanlig ordning ett marathon-inlägg, men har ni orkat ända hit ner, så önskar jag er alla en god fortsättning på det nya året, och meddelar att min pappas behandling flyter på fin-fint, och våra race-vänner i Umeå ser till att han har en kunglig tillvaro!
 
Lev å må!
//Jenny
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0