Hundägare och co-driver - inget lätt uppdrag!

2013-01-22
Tänk, det är konstigt att vissa saker aldrig verkar förändras. Vissa saker ska vara på ett visst sätt, och är man av annan åsikt ska det "rätta" bankas in i skallen på en, om inte annat genom hjärntvätt i form av upprepad idiotförklaring.
Som hundägare stöter man jämt på dessa "allsmäktiga allvetare", och deras "sanning" är den allenarådande. Detsamma gäller i rallyskogen, i alla fall när det kommer till noter.
Arrangörsnoter har funnits sedan 1991 i Sverige, före det skrev man egna noter, om inte annat via tjuvträning. Kanske inte riktigt legalt, men å andra sidan en rätt klar indikation på att folk vill ha noter.
Men så fort frågan höjs, så är det i princip bara notmotståndare som höjer sina röster, och noter ska vi minsann inte ha. Ibland är de farliga, ibland vinner man tävlingar enbart pga av noter, och det senaste är att det bara är ungdomar som vill ha noter, för de "programmeras innan svängen". Utan noter ska det tydligen inte bara bli två spår på vägen, utan hela vägen nyttjas, och de som är duktiga på att läsa väg gynnas... Suck!
 
Jag förstår liksom inte problematiken - noter är frivilligt! Finns de att köpa är det upp till var och en om man vill ha dem eller inte. Då ges man i alla fall valmöjligheten.
I år ska det inte tillämpas noter på Midnattsolsrallyt. Skit tycker vi, som aldrig kört på vägarna i södern. Noter hade i alla fall varit en liten trygghet mot en del farligheter i alla fall. Men hur kan vi tycka att det är skit? Min chaufför är 45 år och hon som ska lotsa honom fyller "det heliga jämna" i år - men vi får väl klassa dem som ungdomar ändå, om not-intresset är kriteriet?!
Jag uttryckte min besvikelse i en grupp på facebook, och fick direkt en massa påhopp om att vi som gillar noter kan köra andra tävlingar. Midnattsolsrallyt är minsann historiskt, och då ska det inte vara några noter. Hej och hopp, jag trodde det historiska skulle ligga i bilarna! Det är många andra saker som inte är detsamma som då, rent regelmässigt, men det struntar man i. För somliga verkar tro att det är noterna som är skillnaden mellan seger och inte. Här uppe var det en del teorier i samma ton, men så hade vi ett rally utan noter, och det var minsann samma förare i toppen ändå! Sen att de tyckte att det inte alls var samma glädje att köra utan noter, det får man inte säga högt.
Jag blir så less, vi talar om återväxt och hur vi ska få nya in i sporten. Men sen säger vi att "återväxten behöver inte köra Midnattsolsrallyt" (citat från facebook-gruppen). Snacka om dubbel-moral! Jag säger inte att alla ungdomar vill ha noter, och inte heller att alla 50+ är mot, för så är det så klart inte. Undrar vad vi ska göra med MSR när dessa mossiga tanter och farbröder inte orkar köra längre, vilket är i en ganska nära förestående framtid? Vi som är less på att tjaffsa om allt, har då garanterat också gett upp vid det laget!
 
Observera att jag inte försöker banka in noter i huvudet på någon, absolut inte! Jag fortsätter att säga som jag säger om mycket annat - låt oss välja själva!!! Vi som tycker det är roligare med noter, låt oss babbla på i bilen, medan de som föredrar karta ska få samma möjlighet till det.
Precis som vi inte är överens om vad som användes i våra bilar historiskt sett, kommer vi aldrig att bli överens om det här med noter heller. Men respektera oss som tycker om noter, vi är förmodligen betydligt fler än er motståndare. Flertalet av oss, undantaget undertecknad som inte kan låta bli att skriva ur mig mina frustationer, orkar bara inte bråka!
 
Tack för visat intresse, oavsett om vi är överens eller inte!
 
 

Iskall Istapp - Årets DM-premiär i ÖNBF

2014-01-12
Vilken klassiker, inledde givetvis dagens inlägg med att skriva fel år. Nåja, upptäckte det ju rätt snabbt och gav ingen chansen att anmärka på det i alla fall! (ler)
Termometern hemma visade -17, och det blåste på rätt bra, så jag kan just tänka mig hur det var uppe i Morjärvs-skogarna! Själv var jag hemma i go-värmen med trollen, medan "gubbarna" pälsade på sig och drog iväg på tävling. För en gångs skull, har jag inte särskilt mycket matnyttigt att dela med mig av, mer än ett gäng bilder i alla fall. Kanske räcker rätt bra med det?!
 
Däremot kan jag berätta att i ÖNBF´s DM verkar man nu ha slopat klassindelningen över Ekonomi och VOC, och kör numera med en framhjulsdriven (FWD) och en bakhjulsdriven (RWD) klass. Förstår inte riktigt vilken
skillnad man tänkte åstadkomma med den indelningen, men så är jag ju också både blond, blåögd, norrbottning och tjej!
Bröderna Göran och Kurt Ahlström stod 2013 som FM-vinnare i VOC, och detta som B-förare! Till denna
säsong har man klassat upp sig till A-förare och innan vintersäsongen är slut räknar man också med att
ha hunnit få sin VOC 940 redo för race! Dagens resultat blev en tredjeplats i A-förare RWD standard.
 
Brage Lundmark fick en så där tre timmars sömn, natten innan tävling. Detta för att hinna få bilen klar i tid. Med eller utan sömn verkar inte spela någon roll, för det blev ändå seger för team Brage Lundmark / Greger Hägg.
Lasse "Pålacken" Johansson var dagens tvåa i bakhjulsdrivna standardklassen, 7 sekunder efter
Brage Lundmark.
Erik Wiklund slutade två bland B-förarna i RWD, 24 sekunder efter segraren Lars Wennberg.
Dennis Jönsson gjorde comeback efter kraschen i Finland i September 2013. I nybyggd bil och taggad
till tänderna, inledde Jönsson-ligan bra, men tvingades tyvärr bryta efter SS3, då hjulbultarna på ena
framhjulet gått av.
Bästa B-förare var Lars Wennberg, med för dagen inhoppande Rickard Bergström i högerstolen.
Lite VM-stuk över tävlingen, då några galna Bodensare valde att se rallyt från ovan. Ett inte helt dumt
beslut med tanke på temperaturen!
Nytt blod i skogen är alltid skoj, och lite extra glad blir man då klubbtillhörigheten säger Jokkmokks MS;
Jerry Johansson, med pappa Björn i högerstolen, slutade trea bland C-förarna i bakhjulsdrivet.
Extra kul att vi hittade en till rookie i samma klass, när det äntligen blivit dags för premiär för bröderna
Mikael och Samuel Sandberg, i vår gamla pärla! Trots transportprick för en tjuvstart slog bröderna till
med klasseger redan i debuten! Mycket spännande att se hur långt detta par kan gå!
Klasser hit och klasser dit, men dagens totalsegrare hette i alla fall Kenneth Andersson med Inger
Lundberg i högerstolen! I mål skiljde en futtig sekund till tvåan, men "the Winner takes it all!"
Dagens totala tvåa, tillika snabbaste tvåhjulsdrivna i trimmade klassen, Thomas Lahti / Tomas Wikström.
Vår vän Christer Hedlund i Lycksele har Volvo-hjärtat på rätt ställe och förser mig med jämna mellanrum
med superba kommentarer. Den här gången var det en klockren om Lahti :
- Riktiga män har döda flugor på sidorutorna!!!
Peter Johansson / Magnus Johansson var dock i ledning i rallyt inledning, men en trasig drivaxel fick dem
att kasta in handduken efter SS3.
Peter fortsätter att även denna säsong hyra Tommy Jakobssons Honda, då för många arbetstimmar
stoppar honom från att hinna klart sin egen bil.
Fotnot : Hade lite otur när jag tänkte, och skrev tydligen Suzuki istället för Honda (ändrat nu!) - men
jisses, ryggsäck som ryggsäck, och då det gick fort som en motorcykel ändå är det ju lätt att ta fel!
Distriktets enda aktiva Grp H light, ett stiligt bygge av Kalix-föraren Roger Eriksson.
Anders Bergström hade strul med det mesta, men trots punktering och växellådsfalering, så tog han sig
i mål med dottern Linnea i högerstolen.
Jonas Snäll hade precis fått klart sitt nybygge, en Opel Astra. Men det blev rullning på dagens första
sträcka, och förmodligen inte alls enligt förhandskalkylerna.
Jonas ser ju dock inte alltför deppig ut, så vi hoppa han biter ihop, spottar i nävarna och kommer tillbaka
redan denna säsong!
Stormössa på, men var har du handskarna Brage Lundmark?!
Lasse "Pålacken" Johanssons vackert röda pärla.
Magnus Larsson, en stämningshöjare på serviceplatserna!
Micke Sandberg, ett framtidsnamn i rallyskogen?!
Brage Lundmark
Lasse "Pålacken" Johansson
Erik Wiklund
Lars Wennberg
Johan Lövgren / Magnus Larsson, 2:a i C-förare RWD. I den här pärlan åkte jag min första rallytävling
för x antal år sen! (1997)
Mikael Sandberg
Kenneth Andersson
Thomas Lahti
Det här ekipaget är så mycket porr som rally kan bli : - Bilen är snygg som få, låter så vackert så håret
reser sig på hela kroppen, och sist men absolut inte minst så har ju karln en så härlig körstil att det skulle
vara värt att gå ut i skogen och titta om än han vore enda startande!!!
Anders Andersson / Roger Frisk, 2:a i trimmat tvåhjulsdrivet.
Snyggaste karlarna i depån! I alla fall om mannen till vänster, Lasse "Pålacken" Johansson får säga det
själv. Mannen han håller om, Peter Johansson, borde inte se så glad ut, åtminstone inte om man ser till
att han fick bryta tävlingen med trasig drivaxel.
 
Foto : Robert Niemi

RSS 2.0