Isen avgjord i Sikeå idag!

2011-03-26
Vilken härlig dag att vara här hemma och njuta av våren! Har vallat hundar nästan hela dagen, och nu har både de och jag intagit föda, inför stundande kvällsrundorna. Men först har jag inhämtat lite rapporter från Sikeå, och är nervös för hockeyn... Just nu ser det ju bra ut, men det är ju flera minuter kvar! Heja Luleå!!! Och precis som jag skrev det, så blev det kvittering av Skellefteå, och orgasm för reportrarna. De får gärna ha ett favorit-lag, men som reportrar borde de hålla det för sig själva! Suck!

Men här ska det handla om bilar, mycket trevligare det minsann! Framförallt som min kära moder-klubb, Kalix MK, samlat på sig ytterligare 3 medaljer i olika valörer!
I kortnabben handlade det enligt Johan Riström bara om en person idag :
- Schefströms bil går sjukt bra, och så duktig chaufför som han är, så var jag chanslös!
Dubbel-seger till Schefström gav guld, medan Johan följde upp en andraplats med en 5:e plats (tror jag det var...) och fick nöja sig med brons, och Anders Christoffersson fick silver.

I långnabben var det highlife som vanligt, och Sören Häggström som vann första var för en tag utesluten pga tjuvstart, men sen visade det sig att arrangören tabbat sig som inte gett honom ett stop-and-go, och han fick tillbaka segern helt enligt regelboken. Micke Jansson gjorde en dålig start och var sist iväg.
- När Nyman stängt mig i 3 varv lyckades jag ta mig förbi, och då körde jag upp mig till 2:a plats.
Även andra tävlingen vanns av Häggström, som därmed bärgade guldet till Ö-vik. För Jansson gick det sämre.
- Jag slirade bort mig i starten igen, men lyckades köra upp mig till tvåa, men halv-snurrade och var upp på två hjul, men lyckades styra ner! Men då fick jag en riktigt bredsladd och for upp i vallen och fick en riktig flygtur, och landade på framhjulen så hårt att jag knäckte ena framfälgen!

Daniel Lidström rullade och låg mitt på banan, något som borde ha lett till rödflagg enligt de jag pratat med, men jag var inte där och kan inte ha nån annan åsikt än att man ofta är för rädd att rycka den röda flaggan som trots allt är en säkerhetsgrej. Enligt uppgift var det även Thomas Fredrikssson, från publikled, som var först framme för att hjälpa Daniel ur bilen...

I alla fall, så tror de jag pratat med att Thord Thingvall tog silver, och ev Jansson brons. Får återkomma i frågan när jag kommer över nåt resultat!

Som vanligt när en säsong är avklarad, är man orolig för att folk slutar. När det gäller Mr Jansson kan jag dock komma med lugnande besked :
- Jag slutar när jag dör eller när de lägger ner sporten!

Något liknande gäller för Sören Häggström :
- Självklart ska jag försöka försvara guldet nästa år! Om bara ambition finns och folk runt om som hjälper till!


Bilder från Överkalix

2011-03-21
Några bilder blev det i alla fall från Överkalix, även om fotografen var mer än lovligt anti. Först skulle jag inte få använda dem, men så besinnade han sig och gick med på att vi jobbar för förarna och det är vår älskade sport man vill marknadsföra!


Kjell Perssons trotjänare som funnits med i race-kretsar sedan 1983!
Återkommer med en närmare presentation, sedan jag fått uppgifterna
av Robert. Min barndomsidol, still going strong! Tyvärr gick det inte
så bra i Överkalix, då den kurviga banan inte alls passade Kjells ut-'
präglade långnabbskörning.


Johan Riströms pärla, en av Mikael Janssons läckra krationer!


Peter Johanssons Pegga, ny-stylad av Mikael Jansson!


Man får nästan för sig att "husse" hade hemlängtan, när han spanade
in och fotograferade två snygga schäfrar på publikplats?! (ler)


Jag skrev igår att Jocke Evertssons 240 var för stor och klumpig på
den rejält kurviga banan, men jag måste rätta mig, för det är ju en
140 han kör junior-klassen med. Borde väl använt hjärnan och tänkt
på att 240´n är en 2400 cc... Men han passar bäst i den bilen i min
värld, så rent spontant blir det väl den jag placerar honom i, i min
tankevärld! (ler) Här i fight med Johan Sandow och Kim Andersson.
Många duktiga juniorer till start i år, även om regerande mästaren
Linus Johansson saknades pga en resa till Kina.


Kim Andersson lyckades passera Jocke Evertsson, men fick jobba för
att hålla honom bakom sig!


Peter Johansson vann första racet i rallyklassen, här före B-O Näslund
och Kenneth Andersson Skoj, då Morjärvs-tävlingarna var debut på is
för rallykungen Johansson!


Kenneth Andersson vann lopp nummer två, trots att han i slutet bara
hade 4:ans växel kvar!


Mångsysslaren Kenneth Andersson är duktig på vad han än företar sig,
åtminstone så länge farkosterna har en ratt!


Anders Christoffersson hade häcken full av Johan Riström, som gjorde
tappra försök till omkörning. Men hans läckra ytterspår rymdes inte på
dagens bana, och han fick se sig slagen x två av regerande mästaren.


Undrar om man inte känner sig som ett ganska litet villebråd, i Andreas
Petterssons ställe, i en liten Kadett C, jagad av två S40???
Andreas knep andraplatsen före Riström i första loppet.




Ingemar Bjöörn ger Andreas Pettersson en knuff, som slutade med
punktering för Pettersson som bröt sin fina inledningssvit på den här
säsongen. Men han är garanterat tillbaka i Sikeå till helgen!





Henry Nilsson aviserar pensionering av sin Saab, för att till nästa
issäsong åka Golf. Kanske kan åtminstone vikten vara honom till gagn,
sen lär väl en inbiten fanatiker som undertecknad, fortsätta att hävda
att driften ändå sitter på fel ställe! (ler)


Sören Häggström fortsatte att bjuda på hjulvift för fotografen, men i
första racet var det Jansson som fick till det bäst. Här i sin egen läckert
lackade BMW. Ni som funderar var ni ska lacka bilen, misstänker jag
att har funderat klart?!



Jansson visade att han bemästrar även snålåkning, även om han
normalt sett ser ut att trivas bäst på breda banor som tillåter hans
fina spårval.










Segertrion ser inte särskilt munter ut, men som vi alla vet kan skenet
bedra!


Thord Thingvall fortsatte att bjuda på läckra omkörningar på yttern,
och i jämförelse med mannen i den vita bilen kan man kalla de övriga
två för ungtuppar med rätt god marginal. Vore väl häftigt om Thord
skulle få sitt första SM-guld när han enligt vad jag tror, har passerat
60-strecket?! Vilken sport vi har!!!


Jansson bjöd upp...


... men Thingvall fick sista ordet för den här helgen, och har inte jag
räknat fel håller han ledningen inför Sikeå på lördag!

Från Sikeå kommer jag tyvärr bara att kunna dela med mig av telefonrapporter, för nån gräns måste det finnas även för oss. Mycket på jobbet för Robert sedan pappa blev sjuk. För även om han mår "bra" nu, måste han fortsätta att hålla sig lugn, och är helt sjukskriven till i April. Gissa om jag får vakta på honom?! Han håller på att krypa ur skinnet! Som tur är får han inte köra bil än, så där blir ju mamma en bra bromskloss för vart han kan bege sig och inte.
Istället lär det bli skidrace med hundarna på isen, om vädret så tillåter. Men jag önskar er alla som får glädjen att vara på plats, en riktigt härlig dag, med härliga juste race!!!






Thingvall tog ännu en seger!

2011-03-20
Så var då även långnabben klar, och det blev seger nr 2 till Thord Thingvall! Så nu behöver jag inte fundera över om han eventuellt leder tabellen, för gör han inte det, då är det dags att göra ett nytt poängsystem! (ler) Så jäkla skoj att vår sport är så totalt ålders-oberoende! Eller, nåja, riktigt hur ung som helst kan man ju inte vara, men ni förstår hur jag menar! Thingvall passerade Häggström på yttern i tredje kurvan, i en vansinnigt läcker omkörning, enligt han jag delar säng med. Sören blev tvåa, och Jansson trea. Förhoppningsvis lämnar männen i mitt liv snart Överkalix, så får vi se om det finns några bilder att dela med sig av!
Lev väl!

Mer Överkalix..

2011-03-20
Kl 15.00
Jag inser att jag i min lilla bubbla glömde att delge er resultat från rallyklassen, där Peter Johansson vann före B-O Näslund och Kenneth Andersson i första racet. I andra vann Kenneth Andersson, trots att han innan det var klart bara hade 4:ans växel kvar! Peter Johansson 2:a och B-O 3:a. Tommy Jakobsson kom tyvärr inte till start idag.

Juniorerna var lite luddigt, men ev var det Johan Sandow som vann, vilket vore extra skoj då han fick åka hem med trasig bil igår.

Kortnabben blev ny seger för Christoffersson, före Johan Riström, Jocke Evertsson och troligen Fredrik Schefström 4:a. Robert tror att han körde sönder framvagnen på slutet, men han lyckades linka sig i mål. Ingemar Bjöörn körde på Andreas Pettersson på 3:e varvet, så Andreas tvingades bryta med punktering.

Sören Häggström hade tydligen bytt motor i natt, men Robert var osäker på om det var trasigt block eller varför man bytt. Något maskinellt var det även nu, dock osäkert hur allvarligt, men bilen hade gått illa. Förhoppningsvis har man fått ordning på kalaset, då det alldeles strax är dags för dagens sista race, långnabb nr 2.
Men än pågår plogning!
Åter till verkligheten!

Man blir förbannad!

2011-03-20
Jag fick precis lite snabba rapporter från en lätt upprörd make i Överkalix. Tänk så många år vi varit på vift med vår kamera, och aldrig haft några som helst problem med att få befinna oss på arrangemangens platser där det går att få fina bilder, förutom på ett ställe i detta avlånga land : ÖVERKALIX
Den platsen är både vacker och innehåller många fantastiska människor. Jag vågar inte nämna nån, med risk för att inte komma ihåg alla, men ni som inte ska beröras av min fortsättning, ni vet med er att ni inte ska göra det! Men av nån anledning lyckas man år efter år gräva upp idioter som skulle kunna förstöra chansen för dessa härliga idrottsmän att få synas i media. Nu är vi väl envisare än så, men man blir förbannad på ren svenska. Senast jag var där, skulle jag inte få stå där jag stod och fotade, med rejält avstånd till banan, i allt annat än en avåkarböj, snarast på rakan mellan två kurvor. Tack och lov kom Martin Ollinen till min undsättning då, så jag fick stå kvar, och gjorde också så trots att jag var rejält upprörd. Idag var det Robert som inte skulle få stå där han placerat sig, på rejält avstånd till banan, visserligen på yttern, men i ingången till en rejält tvär hårnål. Dvs på intet sätt ett avåkarställe. Om man är så rädd för incidenter, förstår jag inte hur man vågar ha folk på posteringar överhuvudtaget, för räknar man in oturs-incidenter, då är man ju knappt säker i depån! I alla fall medförde det att Robert packade ner kameran efter dagens första deltävlingar, för nu hade han bara lust att vara publik. Är det så vi vill ha det? Vet inte, men vi bevakar trots allt för två av de största medierna som bryr sig om vår sport, dvs Bilsportbörsen och Årets Bilsport (boken) Tänk om kära funktionärer, och börja behandla media med respekt och trevliga tongångar! För att inget missförstånd ska bli, ska jag än en gång betona att vi aldrig blivit dåligt bemötta på något annat is-arrangemang, och trots allt var det här uppenbarligen en tjurskallig individ som gör att jag förargar mig över ett helt arrangemang. Stort fel av mig, men så blir känslan!

I alla fall hade Anders Christoffersson tagit hem första kortnabben, före Andreas Pettersson och Johan Riström. Pettersson hade passerat Riström på ett av de avslutande varven. Schefström 4:a och Ingemar Bjöörn 5:a. Jocke Evertsson fick punktering.

Bland juniorerna tog Evertsson starten, men banan är tydligen vansinnigt kurvig, så det fanns inte på världskartan att Jocke skulle kunna hålla Kim Anderssons lilla bil bakom sin stora 240. Men han var inte långt efter i mål, vilket är värt allt beröm!

I långnabben höll det äntligen hela vägen för Jansson, som varit otursförföljd ett antal år nu. Sören Häggström fick problem med bilen och tappade ett varv, men tog sig i mål till slut. Troligen sist av de körande dock. Thord Thingvall slutade tvåa, och i min tankevärld borde de flytta upp honom i SM-ledning för tillfället! Mäktigt!
Daniel Lidström blev 3:a och jag får nog be lite om ursäkt för mina hårda ord om hans jänkare, även om jag fortfarande anser att "riktiga män kör Volvo" och fortsätter att anse att han hör hemma i en sån! (ler)

Återkommer så snart jag vet mer!

Is-premiär i Morjärv!

2011-03-19
Så var det äntligen dags, efter en lååång väntan; Is SM-premiär i Morjärv!

Tingeling i famnen på en av depåns många nervösa fruar, här Micke
Janssons Angelika.

Mamma erbjöd sig att vara hundvakt, om jag tog på mig uppdraget att vara barnvakt åt pappa i Morjärv. Det
var dock något som inte alls var lätt, och jag tappade bort honom mest hela tiden. Var nog tur Emma var med
och höll reda på mig, för annars hade jag förmodligen tappat bort mig själv också! Var ju så himla skoj att träffa alla kompisar man inte sett på så hiskeligt länge. Blev ju ingen is för mig 2010, då valparna föddes i februari.


Var ju tvungen att "fånga" pappa på bild, en av de få gånger jag
lyckades hitta honom i folkvimlet. Men jag behövde inte vara orolig,
det var många som tog hand om honom! Här står han och får rapport
av Jansson, som drabbades av drivaxelhaveri direkt i starten av andra
långnabben.


Galen-Perra Andersson nattade hos oss från fredag, inför sin debut på isen. Robert som fullt och fast klev in i rollen som Saab-mekaniker, beordrade ner plåthögen från släpen och in i garaget. Där blev det lite översyn och oljebyte, innan Perra skickades i säng hos mamma och pappa.
Det blev ju nu inte världens bästa helg för herr Andersson, då han i första tävlingen tog sig ett varv innan drivaxeln gick sönder och sedan ytterligare ett i sakta mak för att han inte hittade ut från banan. Var väl för att Sussi inte var med och hjälpte honom hitta hålet... I plogkarmen menar jag, för er som fick andra fantasier!!!
Nästa tävling blev det hela sju varv, men sen var det ordentligt färdigkört, då olja överallt och ett rejält rökmoln talade för sig själv. Nu hoppas Perra på att det "bara" är en spricka bakom svänghjulet, men nog så allvarligt även det, och det blev till att åka hem till Kjula en dag tidigare än planerat. Men oskulden på isen är tagen, och det gav mersmak : - Ja, jag siktar självklart på nytt försök nästa år!, meddelade Perra efteråt.


En förväntansfull Galen-Perra innan start i första racet


Leendet är lika brett, när Robert hämtar tillbaka honom på lina efter
det andra racet



Men nog kunde man hålla sig för skratt när det såg ut så här!


Undrar om inte herr Saab-mek såg mer besviken ut än Perra, när
han här gör en av de sista insatserna som Saab-mek för den här
gången?!



Här är det galna planer på att Perras däck passar på en viss Ascona
hemma i HN-garaget. Gissa vem som ligger bakom det förslaget?!
Givetvis han som står i bakgrunden och ler, när fröken fotogra får
agera negativ hustru!

Det var andra som också kunde haft en bättre start på årets is-serie. I långnabbens första kval, gjorde Anders
Nyman som vanligt en kanon-start med sin Metro. Men missbedöming av en snäv kurva, kast eller påkörning (meningarna går isär, men ingen annan hade något märke på sin bil i alla fall) gav honom en rejäl luftfärd och en obehaglig upplevelse med snöfyllt bil som resultat. Tack och lov klarade han sig utan skador, och kunde vandra omkring i depån för egen maskin efteråt.


En otäck luftfärd, med landning i djupsnö bakom en vall!


Metron såg inte alltför tilltygad ut, med tanke på den luftfärd den
varit med om...




... men här inne hade jag definitivt inte haft lust att sitta!



I omstarten var det Sören Häggström som var rappast av plattan, och såg ut att gå mot en solklar seger. Men så fick Thord Thinvall ordentligt med luft under vingarna, och klättrade hela vägen upp på översta pallplatsen, med superläckra omkörningar på vägen dit! Sören fick problem med vatten in i tändboxen, så han var rätt nöjd med sin andraplats trots allt! Jansson slutade trea.


Thingvall och Jansson


För mig klingar det här rallykult, men det är uppenbarligen norsk
nutidsorientering!



Sören Häggström före Thord Thingvall och Mikael Jansson.


Thord Thingvall före Sören Häggström


Daniel Lidström kom i nyförvärvad kostym, men för egen del hade jag
utan tvekan föredragit att ha kvar honom i sin pappas hel-ylle 240!
Kul med ny-tänk, men... Nä, här hade jag trott på en fight om guldet,
men den drömmen gick upp i snörök!


Sören Häggströms innovativa långnabbs-brickor, som till en början
väckte många diskussioner (för några år sedan)



I andra långnabbs-loppet var det däremot Häggström från start till mål, och på den guppiga och besvärliga isen bjöd han upp till många läckra bilder framför Roberts kamera, med sin nya fina väghållning! Två slutade Kjell Persson, före en förvånad trea i form av Niklas "Lill-Stöcke" Lundström.

Sören Häggström har genom åren utvecklats från en tystlåden och lite blyg "en i mängden" till en självsäkert talför fronfigur och uppfinnar-Jocke i långnabb. Det roligaste med det, är att han på intet sätt är hemlighetsfull, som så många andra i vår kära sport, utan han delar glatt med sig av sina nymodigheter. I år var det främst väghållningen han jobbat med, och en ny diff från Mats Karlsson där han enkelt ändrar förspänningen med en liten "knopp" (se bilden längre ner). Diffen, tillsammans med en del andra förbättringar, som bl a inköp av Henke Flodins växellåda, ska förhoppningsvis medföra att drivaxlarna kommer att hålla fortsättningsvis.
- Jag började vara så less att byta drivaxlar, så nu satsade jag!, berättar Sören och förevisar sin nya diff.


Den nya diffen, som kanske blir hjälpen till ett nytt SM-guld?!


Fixning av bil, efter vattnet som kom in i tändboxen. Den lät inte
alldeles frisk för en stund...


... men diverse handpåläggning fixade seger i nästa lopp!


Uppenbarligen funkar de nya grejorna i väghållningen, och oj så
häftiga bilder det föranledde! Här i ledning före Kjell Persson









Kjell Persson, men idol från barnsben, som är still-goin-strong! Aldrig
glömmer jag den gång i början av 90-talet som jag fick åka med honom
i Norra hamnen i Luleå! Den dagen var min lycka gjord, och dessutom
i denna vackra skapelse, som är med än!



Kjell har översyn av grejorna efter första loppet. Han var missnöjd
med sitt däckval, men till andra loppet fungerade det bättre.
- Jag tror iskvalitén hade förändrats till det andra, för nu funkade det
bättre, meddelade Kjell från pallen.



Guppen fick t o m denna tunga jänkare att lyfta på tassarna!


Stackars Daniel fick förklara sig för en besviken fotograf, som önskade
se ett bilbyte med hans pappa, redan till deltävlingen i Överkalix!



Sören Häggström, SM-ledare inför deltävling 3 & 4 i Överkalix


Kjell Persson, tvåa i dagens andra lopp


Niklas "Lill-Stöcke" Lundström, var på väg att passera pallen, för han
hade inte fattat att han kört så bra att han var välkommen upp på 3:e
plats! Men man ska väl inte kräva för mycket av en stackars Ume-bo?!
(skratt) - Jag hade gas-häng de sista varven på målrakan, så det var
lite spännande hur jag skulle klara kurvan, meddelade han glatt från
pallen. Bredvid honom konstaterade Sören och Kjell med ett skratt, att
det var väl det som krävdes för att få fart på honom! Stämningen var
god i depån, och jag njöt av att få vara med att dela den!



En glad trio som förhoppningsvis pysslar med juste fighter just nu,
i min skrivande stund, i Överkalix!

I kortnabben tog min race-broder, Johan Riström en välförtjänt seger i första racet, efter tufft motstånd från i första hand regerande mästaren Anders Christoffersson. Johan som fått sitt tredje barn i början av året, sin första son, har taggat ner förväntningarna på sig själv från den sky-höga nivån 2010.
- Ja, nu kör jag främst för att det är roligt, och ser segrarna som en bonus. I fjol var allt som inte var en seger en besvikelse, och då blir det inte roligt att köra med en sån press från sig själv.


Borr-maskinen är en maskin Johan förhoppningsvis bemästrar lika
bra som S40´n!

I lopp nummer två såg det ut att bli repris, men så fick Fredrik Schefström upp ångan på allvar, och lyckades stressa klubb-kompisen Johan till ett misstag i sista kurvan på sista varvet! Dubbel-seger till Kalix MK, före Andreas Pettersson från Piteå.


Johan i ledning av det första racet, det enda racet som inte gick i
gassande solsken



Andreas Pettersson, men mer intressant är att se var min "lillebror"
Örjan Larsson har för sig i bakgrunden...



När Mr-Drifting him self försöker åka snålt går det så här!



Den här gången gick det väl, men i andra loppet fick han bryta med
en trasig stötdämpare.


Schefström före Christoffersson mfl


Klubbkompisarna Johan Riström och Fredrik Schefström i full fight!


Johan Riström


Fredrik och Johan intervjuas


Andreas Pettersson var nöjd 3:a


En glad trio! Svårt att i dessa bilder kunna skönja vilken bragde det
är han gör Fredrik, som kommit tillbaka trots svåra smärtor i ena
benet, efter en bilolycka han var med om som passagerare för ett antal
år sedan. Bilden innehåller tre fantastiska personligheter, som jag unnar
all framgång!!!

Idag är Robert barnvakt åt pappa i Överkalix, men förhoppningsvis hinner han motionera kameran till nya bilder jag kan dela med mig av senare. Jag ber om ursäkt att jag inte delar med mig av några bilder på juniorer och rallybilar, men jag missade de loppen och har inte mycket mer att säga än att Mikael Jansson gjort ännu ett fantastiskt lackjobb på Peter Johanssons Peugeot!!!
Frid vare med er till vi hörs igen! Nu ska jag äta mat, bättre sent än aldrig!













Tråkiga tider...

2011-03-04
Det var så mycket tråkiga rapporter från Sikfors, så man var mindre taggad att uppdatera bloggen då.
Men i alla fall, så gör jag det nu.
Tobbe Forsman gjorde en riktig fullfartsvurpa, och uppskattar själv att de slog runt 3-4 varv på vägen.
Som tur var, var det kloka människor som kom just efteråt, bla Ingemar Svensson / Peter Lindqvist. Så allt slutade lugnt, trots att bilen stod på vägen, mot färdriktningen. Kabin-personalen var så klart mörbultade, men
ändå efter omständigheterna helt OK.
Ingemar Svensson guppade själv sedan sönder sin motor, vilket även Daniel Larsson gjorde. Daniel var då i total-ledning i Ekonomi med 7 sekunder före Rönnlund! Super-talangen från Hakkas, den här gången med rutinerade och duktiga Inger Lundberg i högerstolen. Något han var mycket nöjd med efteråt!
Till slut blev det i alla fall Rönnlund som vann, och det ska mycket till för att rubba honom från FM-tronen nu, även om det återstår två sommar-tävlingar i mästerskapet. Magnus Kitti verkar bli en lika orubblig tvåa, medan tredjeplatsen ännu inte är avgjord.

I VOC var det "the terrific Lundmarks" som fick en ny skalp, med Lahti som tvåa medan årets något oväntade gigant Lasse Johansson fick bakaxelhaveri.
I övrigt har jag lite dålig koll, men enligt källor både här och där, var det mycket sönderkörda bilar, tyvärr.
Vilket kanske decimerar startfältet i dagens och morgondagens tävlingar i Boden, som i det här fallet då med tanke på alla haverier, lyckligtvis inte ingår i DM.

RSS 2.0