K-märkt tävlingsledning vid helgens DM-tävlingar

2019-05-31
DM-rallycrossen i ÖNBF hann nätt och jämt få en lättare andhämtning efter Lyckseles premiär, för nu är det redan dags för tävling igen – och inte bara en tävling, utan dubbel-tävling i Vännäs och Umeå! Extra roligt att se att klassiska och anrika Bussjö-banan i Umeå återinträder på rallycross-scenen, efter dryga 10 års uppehåll. Från den arenan har man många minnen, inte minst att världens bästa pappa-H tog sin RC-licens där, med självaste Anton Mattsson som instruktör! Herr Mattsson finns tyvärr inte med i startlistan den här gången, men är ändå med i allra högsta grad som racecontroller på sin gamla hemma-bana i Umeå. Lördagstävlingen i Vännäs missar den gode Anton tyvärr pga en krock i tävlingskalendern, då Åsele kör Racingspecial i sin fina backe, och där Anton så klart måste rasta sin historiska Volvo 142.

Som tävlingsledare för båda helgens DM-tävlingar hittar vi en annan, förmodligen snart K-märkt inventarie, vid namn Roland ”Mikro” Åström. Mikro har funnits med i tävlingsledaruniform så länge, att han inte ens minns själv när han debuterade.


- När jag började som tävlingsledare har jag inget minne av. Funktionär sedan Rally-SM i Vännäs (Höstnatta) 1969, räknade tider på stämpelkort tillsammans med Jan "LångeJan" Sandström.

Roland "Mikro" Åström i den position vi är mest vana att se honom. Här omgiven av idel proffs-hjälp; från vä till hö: Anna Öbrand, Robert Sjöberg, Roland "Mikro" Åström och Anton Mattsson.   Foto: Åke Bäckström


Att Mikro en gång började som funktionär, har vi att tacka hans bror Kent för, då Mikro fick hoppa in som hjälpreda till honom. Därefter har det bara runnit på, och Mikro kan idag ståta med att han varit med som antingen tävlingsledare eller biträdande sådan, vid samtliga Rally SM-deltävlingar som anordnats i Vännäs sedan 1990! Meriter finns även som tävlingsledare på Rallycross SM (1986 & 1992) på Pengfors-banan i Vännäs, samt även ett flertal gånger tävlingsledare på Back SM i Sorsele (Nalovardo). Inte nog med alla övriga funktionärsuppdrag, Mikro fyller även sin "fritid" med att fungera som SGA för ÖNBF i rally, samt att skriva noter på ett gäng rallytävlingar i den nordligare delen av landet.

Utöver sitt gedigna CV som funktionär, har Mikro även hunnit hitta på en massa hyss själv i rallyskogen, vilket man kan förstå om man får höra att han debuterade julen 1974. Han har även hunnit med en del högerstols-arbete, bland annat till rattvirtuosen Thomas Rådström! Nu har Mikro legat på laddning några år, efter en skrotning med sin Opel Kadett för några år sedan. Men det är en ny bil på G i Mikro-garaget, ännu en Opel, men den här gången en Astra.

Till helgen basar alltså Mikro för både Vännäs och Umeås DM-deltävlingar i rallycross, något som kan bli en trevlig företeelse då startfälten är fortsatt positiva, med strax över 40 anmälda till Vännäs och strax under 40 anmälda till Umeå.

 

Comeback efter rullningen av Westman

På startlinjen kommer vi bland annat att få se Linus Westman, SM-vinnare i supernationella klassen 2018, men som till den här säsongen valt att bygga om sin Toyota Corolla för klassen 2400, det vill säga framförallt minskat motorvolymen och plockat ur sin sekventiella växellåda.

 

Foto: Jenny Hapasari-Niemi
 

- Ja det var otroligt roligt att köra bil igen och tävla på ”riktigt”! Nu jävlar var de bara fokusera och ladda allt vad sol gick för att få bra tider och nå final. Är ju 10-12 bilar som kan vinna varje omgång och tävling nu, medan sista åren så har ju det tyvärr varit transport sträcka tills finalen. Kör mässigt måste jag nog säga att det är roligare att köra en 2400 därför att greppet mot effekten är ju helt sjukt, och man får verkligen gasa fullt och attackera stenhårt för att få till det perfekta! Sen tror jag Corollan passar bättre i 2400. Fjädringen får mer utrymme och visa upp sig från sina bästa sidor.



Klassbytet var inte planerat, snarast så att det beslutet växte fram i takt med det alltmer sinande deltagarantalet i Supernationella klassen.
 - Jag ville ha den där riktiga tävlingskänslan igen och det har jag nu med detta motstånd!

 

Linus inledde säsongen med att vara snabbast i första kvalomgången vid SM-premiären i Haninge, men i semifinalen tog det bokstavligt talat stopp, då han oturligt krokade ihop med klubbkompisen Martin Ekspjuth och slog runt.
- Ja surt i Haninge, men första i karriären, och helt klart en ”bra” rull, inte alls mycket skador faktiskt om man nu tänker att man rullat. Men alltid mycket jobb för vi vill ju ha det perfekt!

 

”Perfekt” är nästan ett ”understatement” i det här fallet, för det här teamet är nog så nära Magnus Årestam-status man kan komma. För er som inte minns, var Magnus först mekaniker till Pia Nystedt och Håkan Andersson (föräldrar till fantastiska RC-systrarna Magda och Klara), och åkte därefter själv en grön Volvo 240 av högsta klass under den härliga tiden med EVO-cupen i rallycross. Bilen kom till tävlingarna i topp-skick, åkte ofta hem så full av skavanker att man nästan ville gråta när man såg den, men var lika fin nästa tävling igen. Precis så är det med Linus Westmans Toyota Corolla. Ett av svaren bakom den minutiösa ordningen och putsen på grejorna är Linus svärfar, Per Larsson, tidigare mekaniker till mytomspunne Pär Lundström, samt även tävlat själv i Volvo Original Cup i rally – med precis samma finnish på grejorna som nu står att se i Team LiWe RX.


- Vi har varit i garaget sedan första mars varenda kväll och dag. Svärfar Pelle gick ju i pension första april, så han har haft fullt upp och han är guld värd!



”Svärmor och svärfar” är ord som brukar kunna användas med lite negativ klang (kanske ofta med ironi dock), men det är inget som Linus Westman behöver känna av. Saken blir inte sämre av att sambon Stina stöttar till 100%.
Med årets tävlande är siktet framförallt inställt på SM och Norrlandsveckan, i DM är det till att börja med fokus på att uppfylla kvoten om två tävlingar, för att kunna erhålla maximal SM-poäng.

 

- Norrlandsveckan ska jag satsa på för fullt! Hade varit häftigt att lyckas med en seger även i 2400, men blir svårare än nånsin känns det som. Jag har bara tänkt köra SM kravet i DM. Eventuellt Älvsbyn om bilen orkar med en sista tävling i höst.

 

Målsättningen med DM kan förvisso låta lite nedtonad, men var inte oroliga, Linus Westman kommer aldrig till start, om han inte planerat att åka hem som segrare i tävlingen!

 

Här följer en bildkavalkad av Linus Westmans privata bilder, från fin till rullad, till topp-skick igen:

 

 
 
 
 
Lev å må!
//JH-N

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0