K-märkt tävlingsledning vid helgens DM-tävlingar
2019-05-31
DM-rallycrossen i ÖNBF hann nätt och jämt få en lättare andhämtning efter Lyckseles premiär, för nu är det redan dags för tävling igen – och inte bara en tävling, utan dubbel-tävling i Vännäs och Umeå! Extra roligt att se att klassiska och anrika Bussjö-banan i Umeå återinträder på rallycross-scenen, efter dryga 10 års uppehåll. Från den arenan har man många minnen, inte minst att världens bästa pappa-H tog sin RC-licens där, med självaste Anton Mattsson som instruktör! Herr Mattsson finns tyvärr inte med i startlistan den här gången, men är ändå med i allra högsta grad som racecontroller på sin gamla hemma-bana i Umeå. Lördagstävlingen i Vännäs missar den gode Anton tyvärr pga en krock i tävlingskalendern, då Åsele kör Racingspecial i sin fina backe, och där Anton så klart måste rasta sin historiska Volvo 142.
Som tävlingsledare för båda helgens DM-tävlingar hittar vi en annan, förmodligen snart K-märkt inventarie, vid namn Roland ”Mikro” Åström. Mikro har funnits med i tävlingsledaruniform så länge, att han inte ens minns själv när han debuterade.
- När jag började som tävlingsledare har jag inget minne av. Funktionär sedan Rally-SM i Vännäs (Höstnatta) 1969, räknade tider på stämpelkort tillsammans med Jan "LångeJan" Sandström.
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/ake_backstrom_mikro-bild_5cf0f4c29606ee52545d179b.jpg)
Att Mikro en gång började som funktionär, har vi att tacka hans bror Kent för, då Mikro fick hoppa in som hjälpreda till honom. Därefter har det bara runnit på, och Mikro kan idag ståta med att han varit med som antingen tävlingsledare eller biträdande sådan, vid samtliga Rally SM-deltävlingar som anordnats i Vännäs sedan 1990! Meriter finns även som tävlingsledare på Rallycross SM (1986 & 1992) på Pengfors-banan i Vännäs, samt även ett flertal gånger tävlingsledare på Back SM i Sorsele (Nalovardo). Inte nog med alla övriga funktionärsuppdrag, Mikro fyller även sin "fritid" med att fungera som SGA för ÖNBF i rally, samt att skriva noter på ett gäng rallytävlingar i den nordligare delen av landet.
Utöver sitt gedigna CV som funktionär, har Mikro även hunnit hitta på en massa hyss själv i rallyskogen, vilket man kan förstå om man får höra att han debuterade julen 1974. Han har även hunnit med en del högerstols-arbete, bland annat till rattvirtuosen Thomas Rådström! Nu har Mikro legat på laddning några år, efter en skrotning med sin Opel Kadett för några år sedan. Men det är en ny bil på G i Mikro-garaget, ännu en Opel, men den här gången en Astra.
Till helgen basar alltså Mikro för både Vännäs och Umeås DM-deltävlingar i rallycross, något som kan bli en trevlig företeelse då startfälten är fortsatt positiva, med strax över 40 anmälda till Vännäs och strax under 40 anmälda till Umeå.
Comeback efter rullningen av Westman
På startlinjen kommer vi bland annat att få se Linus Westman, SM-vinnare i supernationella klassen 2018, men som till den här säsongen valt att bygga om sin Toyota Corolla för klassen 2400, det vill säga framförallt minskat motorvolymen och plockat ur sin sekventiella växellåda.
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/g35a6484_5cf0ff02e087c3715b58785b.jpg)
- Ja det var otroligt roligt att köra bil igen och tävla på ”riktigt”! Nu jävlar var de bara fokusera och ladda allt vad sol gick för att få bra tider och nå final. Är ju 10-12 bilar som kan vinna varje omgång och tävling nu, medan sista åren så har ju det tyvärr varit transport sträcka tills finalen. Kör mässigt måste jag nog säga att det är roligare att köra en 2400 därför att greppet mot effekten är ju helt sjukt, och man får verkligen gasa fullt och attackera stenhårt för att få till det perfekta! Sen tror jag Corollan passar bättre i 2400. Fjädringen får mer utrymme och visa upp sig från sina bästa sidor.
Klassbytet var inte planerat, snarast så att det beslutet växte fram i takt med det alltmer sinande deltagarantalet i Supernationella klassen.
- Jag ville ha den där riktiga tävlingskänslan igen och det har jag nu med detta motstånd!
Linus inledde säsongen med att vara snabbast i första kvalomgången vid SM-premiären i Haninge, men i semifinalen tog det bokstavligt talat stopp, då han oturligt krokade ihop med klubbkompisen Martin Ekspjuth och slog runt.
- Ja surt i Haninge, men första i karriären, och helt klart en ”bra” rull, inte alls mycket skador faktiskt om man nu tänker att man rullat. Men alltid mycket jobb för vi vill ju ha det perfekt!
”Perfekt” är nästan ett ”understatement” i det här fallet, för det här teamet är nog så nära Magnus Årestam-status man kan komma. För er som inte minns, var Magnus först mekaniker till Pia Nystedt och Håkan Andersson (föräldrar till fantastiska RC-systrarna Magda och Klara), och åkte därefter själv en grön Volvo 240 av högsta klass under den härliga tiden med EVO-cupen i rallycross. Bilen kom till tävlingarna i topp-skick, åkte ofta hem så full av skavanker att man nästan ville gråta när man såg den, men var lika fin nästa tävling igen. Precis så är det med Linus Westmans Toyota Corolla. Ett av svaren bakom den minutiösa ordningen och putsen på grejorna är Linus svärfar, Per Larsson, tidigare mekaniker till mytomspunne Pär Lundström, samt även tävlat själv i Volvo Original Cup i rally – med precis samma finnish på grejorna som nu står att se i Team LiWe RX.
- Vi har varit i garaget sedan första mars varenda kväll och dag. Svärfar Pelle gick ju i pension första april, så han har haft fullt upp och han är guld värd!
”Svärmor och svärfar” är ord som brukar kunna användas med lite negativ klang (kanske ofta med ironi dock), men det är inget som Linus Westman behöver känna av. Saken blir inte sämre av att sambon Stina stöttar till 100%.
Med årets tävlande är siktet framförallt inställt på SM och Norrlandsveckan, i DM är det till att börja med fokus på att uppfylla kvoten om två tävlingar, för att kunna erhålla maximal SM-poäng.
- Norrlandsveckan ska jag satsa på för fullt! Hade varit häftigt att lyckas med en seger även i 2400, men blir svårare än nånsin känns det som. Jag har bara tänkt köra SM kravet i DM. Eventuellt Älvsbyn om bilen orkar med en sista tävling i höst.
Målsättningen med DM kan förvisso låta lite nedtonad, men var inte oroliga, Linus Westman kommer aldrig till start, om han inte planerat att åka hem som segrare i tävlingen!
Här följer en bildkavalkad av Linus Westmans privata bilder, från fin till rullad, till topp-skick igen:
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/61564258_2181739115215190_8873076106215817216_n_5cf0fd02e087c371b60e84fb.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61360904_482326059238422_4763259292658696192_n_5cf0fd189606ee524073bbad.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61355910_433420823908137_1295212542762680320_n_5cf0fd51e087c371aad39de3.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61395548_434579587361773_5776313482169286656_n_5cf0fd55e087c3716b17becb.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61405822_452085778859060_3034866218256302080_n_5cf0fd59e087c37196c9cf94.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61521007_1055590634632407_2941140286576787456_n_5cf0fd5c2a6b22321263b281.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61586800_813359419031258_7523092813349650432_n_5cf0fd602a6b223202e16666.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/61693864_2009960582645125_5085095339770249216_n_5cf0fd63e087c371c347ac04.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/61464848_428695697911884_4147270285587906560_n_5cf0fd71e087c371c8da768d.jpg)
//JH-N
Abris håller flaggan högt!
En som sätter färg på tillvaron bara genom att visa sig på tävlingar, är Magnus "Abris" Abrahamsson, som börjar tillhöra veterangardet i församlingen. Abris utgör tillsammans med bland andra Putte Alvarsson en härlig stomme i klassen 2150, och har stor del i den trevliga stämningen i klassen. Därför känns det så klart extra skoj när det går bra för rattvridare som dessa herrar, som följdes åt även denna helg, där Abris slutade trea med Putte i hasorna på fjärdeplats. Tyvärr var Abris bil inte riktigt medgörlig under kvalheaten, och poängskörden i RM blev därmed lite mindre än det fanns potential för:
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/abris_haninge_1_5cd955cb9606ee2909e41dc8.jpg)
Foto: Lena Abrahamsson
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/abris_haninge_2_5cd955d1e087c3473ffa4888.jpg)
Foto: Lena Abrahamsson
Abris har hotat med att sluta tävla under några år, och man bävar inför varje säsong att han plötsligt ska uppbåda tillräckligt med "karaktär" för att klara av det, för den dagen kommer det att bli ett stort tomrum som blir svårt att fylla!
I år har den gode Abris sagt att han bestämmer sig hur mycket han ska köra efter resans gång, beroende av hur det går. Man kan ju alltid hoppas att tredjeplatsen i RM-premiären innebär massor av motivation till att köra allt han bara hinner i år!
Premiären i Haninge kördes med en motor som lånats av Robin Holmström från Robertsfors.
- Min nya motor, efter haveriet i Kalix, är inte klar då det strulat med leveranser.
Ossian Stenvall
Ossian Stenvall
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/ossian_stenvall_portratt_redigerad_5cd865022a6b22704e6fa0ee.jpg)
Ålder: 25 år
Klubb: Skellefteå Motorsällskap
Bor: Kusmark
Yrke: Fältmeksniker på ML Maskinservice
Sponsorer: ML maskinservice, J Marklund Entreprenad, Becur, LG Aluprodukter, Arbetbelysning.nu
Tävlat: Bara Folkrace tidigare
Klass: 2400
Anledning till val av klass: Fick låna pappas kaross med fjäderben och liknade, så gjorde en helrenovering på den och byggde om lite grejer. Sen Köpte / byggde jag en egen motor till bilen
Mål med säsongen 2018: Testa / utveckla bil och förare och komma så bra till som möjligt i tävlingarna
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/59615896_626267921175437_147477580532940800_n_2_5cd47721e087c34eae8fdc00.jpg)
Fiestan var dock i princip bara en kaross, som Ossian själv har gjort i ordning. Motorn köpte han i delar, men har gjort om mycket själv. Liksom sin bror har han spenderat mycket tid i garaget tillsammans med pappa Ola, som också byggt många av sina motorer själv, i synnerhet åren innan han började tävla med EVO-motorer.
Ossian har hittills tävlat i folkrace, men nu är det alltså dags för debut i rallycross. Premiären blir vid årets DM-premiär i Lycksele.
Givetvis ställdes samma fråga till Ossian, angående vem av bröderna som är bäst på att köra:
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/59559009_282379059336167_2623445292313214976_n_5cd47768ddf2b37cb8ce70d1.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/59712668_295951494692895_1236019857539989504_n_5cd4776be087c34eb9efd706.jpg)
foto: privat Ossian Stenvall
Oliver Stenvall
Tävlingsbil: Toyota Corolla
Ålder: 26 år
Klubb: Skellefteå MS
Bor: Ersmark
Yrke: Montör på JAMA Mining Machines
Team: Har inget namn på det, men blir ju jag och broder
Sponsorer: ML Maskinservice, J Marklund Entreprenad, Arbetsbelysning.nu, Becur
Tävlat: Blir min tredje säsong nu
Klass: 2150 cc
Anledning till val av klass: Flest deltagare och mest ekonomisk
Mål med säsongen 2019: Att vara med och slåss om finalplatser
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/oliver_stenvall_-_foto_oliver_redigerad_5cd47ca82a6b2203d34cf54e.jpg)
Nu är det alltså äntligen dags för två bröder med efternamnet Stenvall i rallycross igen, där vi får se Oliver i klassen 2150 cc och Ossian i 2400 cc (kommer en presentation av honom också). Oliver och Ossian, bröder med knappa två år i åldersskillnad - vågar man gissa att det inte bara är jag som får vricka fingrar och tunga för att inte kasta om namn och fakta på dessa bröder?!
På frågan om vem som är duktigast av honom och lillebrorsan Ossian, svarar han ödmjukt:
- Skulle säga att jag och Ossian hade ganska lika resultat under folkrace-perioden.
Nytt blod i bilsporten är alltid trevligt, men det går inte att sticka under stolen med att det är extra roligt när det är depå-valpar som vuxit upp med möjligheter att bli morgondagens stjärnor! Dessutom verkar inte bara motorintresset ha förts vidare i familjen Stenvalls DNA, det verkar dessutom vara två ödmjuka och väldigt trevliga killar även i den yngre generationen Stenvall! Det här kommer att bli skoj på riktigt!
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/oliver_2_-_foto_gezze_5cd4825a9606ee0d41beee24.jpg)
foto: Eilert Gezelius
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/oliver_3_-_foto_gezze_5cd4825de087c34ea5bd800a.jpg)
foto: Eilert Gezelius
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/oliver_stenvall_foto_gezze_5cd4825f9606ee0d7293601f.jpg)
foto: Eilert Gezelius
RC-träning och analkande DM-premiär i Lycksele
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/59557583_2202087429887422_3518241826525937664_n_5cd3f888ddf2b37caf7648ab.jpg)
foto: Åke Bäckström
- Det är ett helt automatiskt system som visar ready to race-skylt, signalerar eventuell tjuvstart och även ger grönt ljus, berättar Johan.
Startsystemet har en monitor för alla funktioner i starten, och är byggt så det ska vara kompatibelt med befintliga tidtagningssystem på marknaden, genom att skicka en signal till tidtagningssystemet.
Lycksele är en snösäker ort, vilket inte brukar vara en fördel när man ska stå värd för DM-premiär i rallycross i maj. Men ett fint samarbete med gymnasiet och transportprogrammet i Lycksele, har underlättat mycket på den fronten.
- De har all praktisk undervisning på vår motorstadion, med bland annat körövningar med lastbil och traktor, vilket blev en enorm fördel för oss när det gäller snöröjning, så vi har haft snöfritt relativt fort i år.
Ungefär 10-talet bilar snurrade på runt banan, och tillställningen lockade också celebriteter som JSM-vinnaren 2018, Jens Högbom, tävlandes för Vännäs MK.
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/59582270_1198425120335653_4242123951125299200_n_5cd4016fe087c34e7ca5cd39.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/2362600/8-3/59676542_454876565318016_6731959317735407616_n_5cd40172e087c34e82aebd5c.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/59710620_415112442644427_7600533908374945792_n_5cd401762a6b2203d34cd99a.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/59765397_688219981609853_2172153240068554752_n_5cd401792a6b2203cd4ca0f2.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/59770050_320101758673485_896412073276211200_n_5cd401802a6b2203dde9ca2d.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/2362600/8-3/59828893_2209646146017216_9066393962893279232_n_5cd40183e087c34e82aebd5d.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/59865995_1021664994890341_1429087493717753856_n_5cd40186e087c34eb4bbe542.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/2362600/8-3/60335762_585725251935876_7593215936937590784_n_5cd401899606ee0d489b79f0.jpg)