Is-premiär i Morjärv!

2011-03-19
Så var det äntligen dags, efter en lååång väntan; Is SM-premiär i Morjärv!

Tingeling i famnen på en av depåns många nervösa fruar, här Micke
Janssons Angelika.

Mamma erbjöd sig att vara hundvakt, om jag tog på mig uppdraget att vara barnvakt åt pappa i Morjärv. Det
var dock något som inte alls var lätt, och jag tappade bort honom mest hela tiden. Var nog tur Emma var med
och höll reda på mig, för annars hade jag förmodligen tappat bort mig själv också! Var ju så himla skoj att träffa alla kompisar man inte sett på så hiskeligt länge. Blev ju ingen is för mig 2010, då valparna föddes i februari.


Var ju tvungen att "fånga" pappa på bild, en av de få gånger jag
lyckades hitta honom i folkvimlet. Men jag behövde inte vara orolig,
det var många som tog hand om honom! Här står han och får rapport
av Jansson, som drabbades av drivaxelhaveri direkt i starten av andra
långnabben.


Galen-Perra Andersson nattade hos oss från fredag, inför sin debut på isen. Robert som fullt och fast klev in i rollen som Saab-mekaniker, beordrade ner plåthögen från släpen och in i garaget. Där blev det lite översyn och oljebyte, innan Perra skickades i säng hos mamma och pappa.
Det blev ju nu inte världens bästa helg för herr Andersson, då han i första tävlingen tog sig ett varv innan drivaxeln gick sönder och sedan ytterligare ett i sakta mak för att han inte hittade ut från banan. Var väl för att Sussi inte var med och hjälpte honom hitta hålet... I plogkarmen menar jag, för er som fick andra fantasier!!!
Nästa tävling blev det hela sju varv, men sen var det ordentligt färdigkört, då olja överallt och ett rejält rökmoln talade för sig själv. Nu hoppas Perra på att det "bara" är en spricka bakom svänghjulet, men nog så allvarligt även det, och det blev till att åka hem till Kjula en dag tidigare än planerat. Men oskulden på isen är tagen, och det gav mersmak : - Ja, jag siktar självklart på nytt försök nästa år!, meddelade Perra efteråt.


En förväntansfull Galen-Perra innan start i första racet


Leendet är lika brett, när Robert hämtar tillbaka honom på lina efter
det andra racet



Men nog kunde man hålla sig för skratt när det såg ut så här!


Undrar om inte herr Saab-mek såg mer besviken ut än Perra, när
han här gör en av de sista insatserna som Saab-mek för den här
gången?!



Här är det galna planer på att Perras däck passar på en viss Ascona
hemma i HN-garaget. Gissa vem som ligger bakom det förslaget?!
Givetvis han som står i bakgrunden och ler, när fröken fotogra får
agera negativ hustru!

Det var andra som också kunde haft en bättre start på årets is-serie. I långnabbens första kval, gjorde Anders
Nyman som vanligt en kanon-start med sin Metro. Men missbedöming av en snäv kurva, kast eller påkörning (meningarna går isär, men ingen annan hade något märke på sin bil i alla fall) gav honom en rejäl luftfärd och en obehaglig upplevelse med snöfyllt bil som resultat. Tack och lov klarade han sig utan skador, och kunde vandra omkring i depån för egen maskin efteråt.


En otäck luftfärd, med landning i djupsnö bakom en vall!


Metron såg inte alltför tilltygad ut, med tanke på den luftfärd den
varit med om...




... men här inne hade jag definitivt inte haft lust att sitta!



I omstarten var det Sören Häggström som var rappast av plattan, och såg ut att gå mot en solklar seger. Men så fick Thord Thinvall ordentligt med luft under vingarna, och klättrade hela vägen upp på översta pallplatsen, med superläckra omkörningar på vägen dit! Sören fick problem med vatten in i tändboxen, så han var rätt nöjd med sin andraplats trots allt! Jansson slutade trea.


Thingvall och Jansson


För mig klingar det här rallykult, men det är uppenbarligen norsk
nutidsorientering!



Sören Häggström före Thord Thingvall och Mikael Jansson.


Thord Thingvall före Sören Häggström


Daniel Lidström kom i nyförvärvad kostym, men för egen del hade jag
utan tvekan föredragit att ha kvar honom i sin pappas hel-ylle 240!
Kul med ny-tänk, men... Nä, här hade jag trott på en fight om guldet,
men den drömmen gick upp i snörök!


Sören Häggströms innovativa långnabbs-brickor, som till en början
väckte många diskussioner (för några år sedan)



I andra långnabbs-loppet var det däremot Häggström från start till mål, och på den guppiga och besvärliga isen bjöd han upp till många läckra bilder framför Roberts kamera, med sin nya fina väghållning! Två slutade Kjell Persson, före en förvånad trea i form av Niklas "Lill-Stöcke" Lundström.

Sören Häggström har genom åren utvecklats från en tystlåden och lite blyg "en i mängden" till en självsäkert talför fronfigur och uppfinnar-Jocke i långnabb. Det roligaste med det, är att han på intet sätt är hemlighetsfull, som så många andra i vår kära sport, utan han delar glatt med sig av sina nymodigheter. I år var det främst väghållningen han jobbat med, och en ny diff från Mats Karlsson där han enkelt ändrar förspänningen med en liten "knopp" (se bilden längre ner). Diffen, tillsammans med en del andra förbättringar, som bl a inköp av Henke Flodins växellåda, ska förhoppningsvis medföra att drivaxlarna kommer att hålla fortsättningsvis.
- Jag började vara så less att byta drivaxlar, så nu satsade jag!, berättar Sören och förevisar sin nya diff.


Den nya diffen, som kanske blir hjälpen till ett nytt SM-guld?!


Fixning av bil, efter vattnet som kom in i tändboxen. Den lät inte
alldeles frisk för en stund...


... men diverse handpåläggning fixade seger i nästa lopp!


Uppenbarligen funkar de nya grejorna i väghållningen, och oj så
häftiga bilder det föranledde! Här i ledning före Kjell Persson









Kjell Persson, men idol från barnsben, som är still-goin-strong! Aldrig
glömmer jag den gång i början av 90-talet som jag fick åka med honom
i Norra hamnen i Luleå! Den dagen var min lycka gjord, och dessutom
i denna vackra skapelse, som är med än!



Kjell har översyn av grejorna efter första loppet. Han var missnöjd
med sitt däckval, men till andra loppet fungerade det bättre.
- Jag tror iskvalitén hade förändrats till det andra, för nu funkade det
bättre, meddelade Kjell från pallen.



Guppen fick t o m denna tunga jänkare att lyfta på tassarna!


Stackars Daniel fick förklara sig för en besviken fotograf, som önskade
se ett bilbyte med hans pappa, redan till deltävlingen i Överkalix!



Sören Häggström, SM-ledare inför deltävling 3 & 4 i Överkalix


Kjell Persson, tvåa i dagens andra lopp


Niklas "Lill-Stöcke" Lundström, var på väg att passera pallen, för han
hade inte fattat att han kört så bra att han var välkommen upp på 3:e
plats! Men man ska väl inte kräva för mycket av en stackars Ume-bo?!
(skratt) - Jag hade gas-häng de sista varven på målrakan, så det var
lite spännande hur jag skulle klara kurvan, meddelade han glatt från
pallen. Bredvid honom konstaterade Sören och Kjell med ett skratt, att
det var väl det som krävdes för att få fart på honom! Stämningen var
god i depån, och jag njöt av att få vara med att dela den!



En glad trio som förhoppningsvis pysslar med juste fighter just nu,
i min skrivande stund, i Överkalix!

I kortnabben tog min race-broder, Johan Riström en välförtjänt seger i första racet, efter tufft motstånd från i första hand regerande mästaren Anders Christoffersson. Johan som fått sitt tredje barn i början av året, sin första son, har taggat ner förväntningarna på sig själv från den sky-höga nivån 2010.
- Ja, nu kör jag främst för att det är roligt, och ser segrarna som en bonus. I fjol var allt som inte var en seger en besvikelse, och då blir det inte roligt att köra med en sån press från sig själv.


Borr-maskinen är en maskin Johan förhoppningsvis bemästrar lika
bra som S40´n!

I lopp nummer två såg det ut att bli repris, men så fick Fredrik Schefström upp ångan på allvar, och lyckades stressa klubb-kompisen Johan till ett misstag i sista kurvan på sista varvet! Dubbel-seger till Kalix MK, före Andreas Pettersson från Piteå.


Johan i ledning av det första racet, det enda racet som inte gick i
gassande solsken



Andreas Pettersson, men mer intressant är att se var min "lillebror"
Örjan Larsson har för sig i bakgrunden...



När Mr-Drifting him self försöker åka snålt går det så här!



Den här gången gick det väl, men i andra loppet fick han bryta med
en trasig stötdämpare.


Schefström före Christoffersson mfl


Klubbkompisarna Johan Riström och Fredrik Schefström i full fight!


Johan Riström


Fredrik och Johan intervjuas


Andreas Pettersson var nöjd 3:a


En glad trio! Svårt att i dessa bilder kunna skönja vilken bragde det
är han gör Fredrik, som kommit tillbaka trots svåra smärtor i ena
benet, efter en bilolycka han var med om som passagerare för ett antal
år sedan. Bilden innehåller tre fantastiska personligheter, som jag unnar
all framgång!!!

Idag är Robert barnvakt åt pappa i Överkalix, men förhoppningsvis hinner han motionera kameran till nya bilder jag kan dela med mig av senare. Jag ber om ursäkt att jag inte delar med mig av några bilder på juniorer och rallybilar, men jag missade de loppen och har inte mycket mer att säga än att Mikael Jansson gjort ännu ett fantastiskt lackjobb på Peter Johanssons Peugeot!!!
Frid vare med er till vi hörs igen! Nu ska jag äta mat, bättre sent än aldrig!













Kommentarer
Postat av: sören häggström

Vilka fina bilder Robert har knäppt mig under is-sm säsongen 2011. kan man få ta del av dessa. mvh sören

2011-03-28 @ 18:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0