Lappnatta 50 år!

2020-03-10
Efter lite grävande i historien, upptäckte vi att rallytävlingen Lappnatta kördes för första gången den 17 oktober 1970. Förutom att vi hade en trevlig tävling redan i fjol som gav mersmak, så gjorde det väl sitt till att vi var extra sugna på en ny tävling. Extra roligt att vi även fick köra finaltävlingen av ny-startade Norrbottens cupen i rally!

Thomas Lahti har kört Lappnatta många gånger genom åren, och kan efter årets tävling titulera sig som trefaldig totalsegrare.

Ni som varit med och anordnat tävlingar vet att det är extremt mycket jobb som ligger bakom, och extra mycket och lång planering sedan Länsstyrelsen ändrade sina riktlinjer så ansökan måste vara inne minst 4 månader innan tävlingsdatumet. När man är små klubbar, som bland annat vi i Kalix är, blir det så klart extra stora bördor för ett fåtal personer. Sista dagarna innan tävling har man känslan av en eldsvåda i planeten, och dygnets timmar har svårt att räcka till. Tanken att "det här får baske mig vara sista gången", slår en fler än en gång. Men så kommer man till tävlingsdagen, och glada och förväntansfulla människor, strålande solsken, och vackra, skönsjungande rallybilar - då inser man att det här är livet, när "Livet är Rally"!

Anders "Edde" Bergström - jag måste erkänna att jag vet faktiskt inte hur den här mannen ser ut utan ett leende på läpparna. Han har funnits med i rallysammanhang så länge jag kan minnas - och det handlar inte om att jag har dåligt minne, utan om en lång och härlig rally-historia för Anders som varit med sedan 1980-talet.
 
När dagen sedan fortsätter och tävlingen flyter lika lätt som en vårflod, det haglar lovord över vägarna, och man ser förare med team och funktionärer, åka hem med lika härliga leenden som man inledde dagen med, och det fortsätter att komma lovord via olika media och telefon, inser man plötsligt att tanken är född: - Det är klart att vi siktar på Lappnatta 2021, och bokar första lördagen i mars ännu en gång! Nej, bilsportfolk är inte som alla andra, men normalt är tråkigt!
 

Lennart Nilsson, ett av det vassaste vi har som co-drivers i den här landsdelen, som vi nu vant oss att ha i Micke Wikströms högerstol, men som den här lördagen i mars fick uppleva gamla minnen med bakhjulsdrift i Ingemar Svenssons högerstol. Lennart är en viktig kugge i framförallt rally-verksamheten i norr, med en stor kunskapsbank, ett brinnande intresse och ett hjärta av guld.
 
Innan jag fördjupar mig i tävlingen, måste jag skryta på några saker.
Till att börja med våra MARKÄGARE som var både snabba med påskrifter och fantastiskt trevliga och medgörliga! Året till ära hade vi också en helt ny sträcka, som var mycket uppskattad av förarna. RENÄGARNA, som till och med erbjöd sig att åka ut och utfodra den renhjord som uppehöll sig i närheten av en sträcka, för att renarna skulle hålla sig från vägen. Våra PLOGARE som utöver sina ordinarie plogsvängar fick extra mycket jobb med våra vägar, i och med det rejäla snöfall vi fick under torsdagen - vägarna var magiska! Våra FUNKTIONÄRER (inkluderar alla som på något vis hjälpt till med tävlingen, ingen nämnd ingen glömd) som i detta vackra väder offrade en hel lördag för att hjälpa oss genomföra tävlingen - dessutom på ett sådant sätt att förarna i efterhand kommenterat hur trevligt bemötta de blivit - ni är bäst!

Thomas Lahti fick chansen att gå ut först på de fina vintervägarna i Kalix med omnejd, och med startnummer 1 på bilen, infriade han allas förväntningar då han var snabbast av alla på samtliga åtta specialsträckor! Det här var Thomas tredje totalseger i tävlingen, den andra i rad med sin röda japan. Den första segern tog han för 15 år sedan (2005) i en Volvo 242.
 
För 50 år sedan hette vinnaren i Lappnatta Bernt Eriksson, och han tävlade för Norrbottens MS, en klubb som med åren ändrat sitt namn till NMS Boden, vilkte är klubben som 2020 års vinnare Thomas Lahti tävlar för. Snacka om att hålla liv i härliga traditioner! 


Om man endast ser ur ett förarperspektiv, har Kalix MK bara tre totalsegrar i Lappnattas anrika historia (Roger Ohlsson x2 och Robert Angeria), men som ordspråket säger "it takes two to tango" eller "bakom varje framgångsrik man står en annan man" eller hur det nu var - i Thomas Lahtis högerstol sitter Kalix MK´s Thomas Wikström, som utgör en viktig kugge i duons framgångar!
Inte alla förunt, att lyckas leva upp till allas förväntningar, och dessutom göra det med nr 1 på bilen!

Tvåa i klassen 4WD och tvåa totalt, blev finske Miika Vuokila med co-driver Mika Pyyny.
 
Tommy Bertils och Gunnar Andersson basade över mållinjen på SS1 / SS8. Tommy är ett av dessa gamla rally-troll som har en lång historia tillsammans med Lappnatta, framförallt som tävlingsledare ett flertal år. 

Säsongens stora snackis, och något vi hoppats på länge - comeback från Peter Westin med Tommy Lindström i högerstolen! Trots mer än 25 års frånvaro, sitter takterna i, och Peter levererar glimrande tider! Tyvärr verkar det ha gått troll i satsningen, då det först blev en avåkning i Piteå, ett motorhaveri i Boden och nu en rullning i Kalix. Det är tur att Peter har ett pannben av stål, och reser sig gång efter annan. Extra häftigt att vi i rally har såna högtränade elitidrottsmän, där vi faktiskt kan skryta med att Peter så sent som i år har ett SM-guld i skidorientering!
Tyvärr fick jag bara se herrar Westin och Lindström en gång denna tävling, då man fick problem med bromsarna och tak-känning på SS4. Men rapporterna är lugnande från teamet, att skadorna på bilen är överkomliga och kabinpersonalen fullt intakt!

Ingemar Svensson och Lennart Nilsson, hittade inte riktigt det tempot man hade vid fjolårets Lappnatta, och en snurrning där man sedan fick backa ett långt avsnitt av en sträcka, gjorde att det blev lite magplask i resultatlistan.

 
 
Lennart "Lelle" Hansson verkar ha nåt slags möte med sina klubbkompisar i NMS Boden, Lennart Nilsson och Ingemar Svensson. Här har Nikon-isten Lelle vänt ryggen mot en Canon-ist som mig, fast det är han nog inte riktigt medveten om. Magiska bilder levererade han i alla fall från tävlingen, trots fel märke i handen (skratt).

 
Robert Niemi och Mikael Hollström, vad ska man säga om deras insats en dag som denna? Nästan så en tangentbordsfascist som jag får tunghäfta, för de levererade så mycket bättre än jag ens hade vågat drömma om! Seger i klassen med flera sträcksegrar, inte bara på denna inledande och avslutande sprintsträcka, och lyrisk över hur bilen uppträdde maskinellt, efter ett sista-minuten-besök hos Professor Forlund i Lappträsk inför tävlingen!
 
 
Opel Ascona B - B som i Bäst! Ponny Power, men hellre liten och rapp än stor och slapp, var uppenbart melodin den här dagen!
 
 
Styrelsemöte i Opel-teamet?!

Opel Junior Team Norrbotten; Jan-Olof Renberg, Jan Stenberg, Robert Niemi och Mikael Hollström. Är det nån som hostar över juniorer? I så fall kan jag försvara dessa herrar, för de är faktiskt Opels yngsta rallygäng i Norrbotten (OCH enda, men det behöver man väl inte bravera om?!).
Service av vinnar-vagnen. Tack Jörgen Johansson i Borlänge, för att du överlät ögonstenen till oss. Han trivs uppenbart bra med vinter!

Lyckan är gränslös över att tjatet gått hem, så Jan-Olof Renberg och Janne Stenberg övergett den vita japanen och lämnat den åt sitt öde i Arnemark, och nu satsar för fullt med "The flying Croc". Det är som mer romantik över den här anrika, gröna farkosten!
 
Volvo - vackert på riktigt! Kenneth "Fröhandlarn" Johansson gör en aldrig besviken när det gäller att vifta med baken. Magnus Kitti lotsade Fröis till en andraplats i 2WD den här gången, något vinnarskallen Fröis så klart inte var nöjd med!
Fröis har själv en totalseger i Lappnatta 1986, dvs 34 år sedan. Men tycker ni det är imponerande, så ska ni spana in hans mekaniker på denna bild - Håkan Wårgren vann nämligen andra upplagan av Lappnatta, dvs 1971. Det är alltså 49 år sedan, och för att sätta det i perspektiv, så var den här dagens tävlingsledare, Kalle Nilsson, minus 9 år då! 

 
 
Dagens trea, Anders Bergström och Alexander Flodin - bästa framhjulsdrivna ekipage i tävlingen!
 
Dagens vinnare i melodifestivalen - Kurt Johansson och Anton Thingvall. 
Ford-rutin så det sprutar om det; Kurt Johansson och Kent Larsson
Jörgen Nordgren var en duktig folkrace-förare för ett gäng år sedan. Han hamnade sedan i träda när döttrarna kom och tog uppmärksamheten. Men han lyckades uppenbart fantastiskt bra med sin barnuppfostran, eftersom båda döttrarna idag är intresserade av att köra rally. Linn gjorde debut för två veckor sedan i Boden, och den här dagen bytte hon och pojkvännen Albin Loggert plats i bilen.
Jörgen. Jörgens väg genom Norrbottens cupens tre deltävlingar har haft liknande karaktär av en berg-och-dalbana, med en del plogvalls-bekantskap, men hans jävlar-anamma har tagit honom i mål i samtliga deltävlingar, och belöningen blev en tredjeplats i cupen!
Även Mathias "Lill-Fröis" Johansson har haft en krokig väg genom Norrbottens cupen, men kämpat sig vidare han med, och till slut blev det en tredjeplats i Otrimmat 2WD, en poäng före Erik Wiklund! Tredjeplats blev det också i Lappnatta för Mathias och co-driver Rickard Bergström.
 
Esa Makslahti och Ulf Lindberg, gubbarna som verkligen har förstått meningen med rally - att ha skoj och njuta av upplevelsen! Ett läckert sound bjuder man också på med sin Toyota!
 
Kan vi ha fått se en ny stjärna födas denna dag? Albin Loggert har åtminstone rally-anor så det räcker och blir över! Om jag får ihop saken rätt, så hette hans mamma-Evas farfar Olle Loggert, och var stor-fräsare i rally på 1960-talet. Dessutom är vi nog många som minns Mats Loggerts framfart i skogen under 1980-1990-talet, och Mats är alltså bror till Albins morfar. Utökar man vidvinkelseendet, så har Albin en morbror som heter Daniel, som inte lär behöva någon utförligare presentation - men tyvärr har vi inte fått se honom i rally - ÄN!
 
 
Erik Wiklund - mannen, myten, legenden! Börjar nog tillhöra de i distriktet som kört flest tävlingar, och är trots det fortfarande en av de ivrigaste när det nalkas tävling. Hans kartis, Tommy Berggren, börjar bli lika djupt rotad i familjen Bilsport även han. Den här gången blev det en femteplats i klassen Otrimmat 2WD.
När man kör så det faller delar om en Volvo, då har man antingen kört väldigt fort eller haft lite extra kul. Här ser det ut som om Erik Wiklund och Ingemar Svensson funderar var den här lilla detaljen kan passa...

... och så här glad blir han när han får ihop pusslet!

Här kan man ana varför delarna inte riktigt ville hållas på plats på Eriks "Jaffy" (som vi kallade denna bil medan den ännu var shoppingvagn till min mamma Siw).
 
 
Ett trevligt ny-tillskott i Rally Norrbotten, är duon Robert Widgren och Marcus Morat. Riktigt bra tempo och snygg körning levererades redan på första tävlingen i Piteå, och det går ju inte att sticka under stolen med att det är extra skoj att se en så duktig kille i vår gamla VOC-940!
Snö på huven brukar inte vara ett jätte-bra tecken, men i det här fallet var det inget som kostade nån tid, för det blev sträckseger på detta som var SS1.

Inför final-tävlingen i Kalix låg Widgren i delad cup-ledning med Alexander Pettersson, men uppenbart var det något av Robert´arnas dag denna lördag i mars, för även denna Robert lyckades vinna klassen, med 21 sekunder i marginal till klubbkompisen Alexander Pettersson.
 
 
 
Alexander Pettersson var lite tam på första sträckan, och hade "bara" tredje tid, om jag inte har haveri på minnet. Jag skällde lite på honom, och snäll som han är lyssnade han och levererade riktigt manlig körning när jag fick se honom igen på SS8!
Alexander är en sån där grabb som man önskar att gick att klona. Genomsnäll, lite galen och en räddare i nöden som ställer upp när helst man behöver hjälp. 
 
The Ahlström brothers, två härliga profiler i sporten, som hotar med att detta var sista vintertävlingen. Jag hoppas verkligen att de inte vill oss alla så illa, att de tänker ta ifrån oss sällskapet från två riktigt härliga gubbar! Snälla fru Ahlström, vi ber allra ödmjukast om att vi kan få fortsätta låna din make. Vi kan gå med på att han får dra ned en aning på tävlandet, men låt honom i alla fall tävla hemikring!
 
Låt mig stolt presentera dagens föråkare - Kurt Rönnlund! Idag hade han Anders Danell som bisittare, men låt mig gissa att Anders inte hade önskat sitta kvar om Kurt skulle göra mig bönhörd och damma av sin Ascona B som han har ståendes hemma i garaget. För er som inte minns Kurt, så har han utöver sin totalseger i Lappnatta, en bunt DM-medaljer i rally och några SM-guld i isracing!
Kalix Motorstadion i vinterskrud, 7 mars 2020
Otrimmat 2WD - 1:a Robert Widgren & Marcus Morat, 2:aAlexander Pettersson & Rickart Mukka, 3:a Mathias Johansson & Rickard Bergström
Trimmat 2WD - 1:a Robert Niemi & Mikael Hollström, 2:a Kenneth Johansson & Magnus Kitti, 3:a Anders Bergström & Alexander Flodin. Robert Niemi vann därmed Norrbottens cupen, före Anders Bergström och Jörgen Nordgren blev som tidigare nämnt trea.
Detta jubileumsår till ära, fick min pappa sponsra med några tröjor till tidigare vinnare jag visste att skulle finnas på plats i Lappnatta. På tröjan stod "Livet är Rally! Lappnatta 1970-2020. Jag är en av vinnarna!". De vinnare vi hade på plats var:
1971 Håkan Wårgren, 1980 Torbjörn Johansson (kartläsare till Roger Ohlsson), 1986 Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, 1987 Kurt Rönnlund, 1990 Per-Erik Niemi, 2005, 2019-2020 Thomas Lahti och 2019-2020 Tomas Wikström, co-driver till Thomas Lahti.
Ganska häftigt att 1986-års totalsegrare fanns med även i resultatlistan för 2020. Här ser vi Kenneth Johansson skaka hand med Kurt Rönnlund. I bakgrunden skymptar Torbjörn Johansson och Håkan Wårgren, och i bakgrunden skymptar "ungtupparna" Per-Erik Niemi och Thomas Lahti.
Levande Rally-historieboken Torbjörn Johansson, berättade att den Saab som han och Roger Ohlsson vann med 1980, var samma bil som Håkan Wårgren vann med 1971 - något som Håkan (till vä i bild) inte visste om.

Hela historiska gänget; fr vä: Tomas Wikström, Kenneth Johansson, Håkan Wårgren, Torbjörn Johansson, Per-Erik Niemi, Kurt Rönnlund och Thomas Lahti.
En annan "gubbe" vi inte kunde låta bli att uppmärksamma, var Janne Forslund. Genom åren har han pikat oss i Kalix om att vi höll länge på traditionen med att måla siffror på rutorna på tävlingsbilarna, något han hade koll på eftersom han själv fått hålla i färgburken många gånger. Därför delade vi ut ett hederspris till honom, en burk försedd med texten "Kalix MK färg", men burken innehöll förvisso en pensel, men i övrigt saker som tilltalar toket i bilden mer - godis och bullar!
Mitt i folkvimlet hittades en glad liten skit, som förhoppningsvis är en del av vår rally-framtid, lilla Tristan Aldenlöv, son till Maria och barnbarn till dagens säkerhetschef Hans "Moro" Aldenlöv.
 
I den här bilen borde man ha placerat en kamera, eller åtminstone en mikrofon. Dagens biträdande tävlingsledare Henry Hapasari, som lotsade säkerhetschefen Hans Aldenlöv genom skogarna. Token gick ut först som säkerhetsbil, och därefter som efterbil. Men till andra varvet lugnade vi ner dem, och lät Kurt Rönnlund sköta förbilsjobbandet själv. 
Bilden har jag ärligt stulit av min "lillebror", Örjan Larsson.
Två av dagens pärlor; Thomas Lahti gav en av dagens funktionärer, Anders Hansson, en åktur på sprintsträckan. Leendet kan inte ljuga om vad han tyckte om upplevelsen!
 

Ett jubilieum måste som sagt uppmärksammas, så min kära pappa H fick sponsra även med mössor till våra tävlande och funktionärer. Texten ramade verkligen in dagen, för det här var en dag då livet verkligen var rally!
 
Lev å må!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0