Lappnatta 2019 - återuppståndelsens tid är här!

 
2019-03-04
 
Efter mycket slit, bängel och krångel, och ännu lite mer jobb, så var till slut dagen inne, för att ånyo damma av vår anrika rallytävling, Lappnatta. Särskilt mycket natt var det inte, och alla renar höll sig på behörigt avstånd. Istället blev det strålande sol och magiska vägar, som vi till slut kunde bjuda de tävlande på. Här kan jag inte låta bli att omnämna Micke Johansson och Ulf Wärskog, som lagt ner hela sin själ i vägarna ända sedan i januari. De har plogat, och de har lagt in snö och packat där det tinat för fort nu på slutet, och den snö som föll under natten mot tävlingen hann man på något magiskt vis med att ploga bort på den tid som knappt fanns, mellan förarnas rekognocering och första start. Fick ett glatt mail av filmar-Magnus Olofsson, som skickade en hälsning till plogbilsföraren som var så hänsynsfull med hans stativ på Målsbäcken. När jag nu ändå är igång på hyllningsfronten, vill jag även lyfta på hatten till övriga funktionärer som inte bara ställde upp, utan gjorde det med bravur! Domar-duon, Torbjörn Johansson och Daniel Nyman, gav oss fina vitsord i domarrapporten, och det har vi del i, alla som hjälpts åt med tävlingen! Kalix MK i all sin glans, men vi har också haft toppen-hjälp från andra klubbar, som lånat ut både kunskap, material och en extra hand - samarbete är guld värt!
 
Tyvärr var vi inte nog snabbt på plats för att fånga banchef Hans Aldenlöv med bisittare Sten Larsson - rally-nostalgi på hög nivå med andra ord. För vem av oss som varit med ett tag, minns inte dessa V4-åkande tok-gubbar?!
 
Dagens förbil inledde sitt tävlande i något mer modern tid, och kan trots flera försök inte hålla sig från ratten. Per-Erik Niemi hade ett slags jubileum i Kalix-skogarna, då det var 30 år sen han totalvann Lappnatta (1989). Sonen Anton debuterade däremot i högerstolen, dagen till ära.
 
 
 
 
 
Att fotografera kan vara ganska ensamt, i synnerhet om man vill försöka få lite olika bilder från våra tävlingar.
Men dagen till ära hade jag egen "barnvakt" i form av Lars Schöden. Han agerade både pack-åsna, mat-mamma
och GoPro-maskinist åt mig, och nu är jag så bortskämd så han får lov att justera sin agenda efter mina fotouppdrag! 
För er som funderar över var filmerna är, så är de i min dator, men eftersom kameran filmat hela tiden,
behövs lite redigering för att slippa all väntan mellan bilarna - men håll ut, de kommer så småningom!
 
Konst är något man inte kan, för kan man det så är det ingen konst - konst kan även vara vackert, och eftersom
rally är vackert, så kan rally vara konst!
Peter Engström med co-driver Thomas Nilsson, först ut av alla, och den här dagen hade inga förbilar behövts,
för vem kan undgå att höra denna farkosts framfart i skogen?! När Cosworths vilda hästar släpps ut i full
galopp, finns det nog inte ett hårstrå som inte åtminstone försöker resa sig! Att sen Peter lagt sig till med en
läckert manlig körstil, gör inte saken sämre!
 
Nostalgi på hög nivå, när Kenneth Andersson och co-driver Inger Lundberg susade förbi i V-takt. Det
lustiga med dessa kult-farkoster, är att man blir aldrig klok på när de går rent! Men sånt spelar ingen roll
för Kenneth, för han kör fort med vad han än får i händerna, huvudsaken det handlar om ratt och pedaler!
Thomas Lahti och Tomas Wikström, en gåva från ovan till oss fotografer, men jag erkänner villigt att jag
fortfarande hellre vill ha honom i en bakhjulsdriven bil, om inte annat sjunger det vackrare!
V som i Vackert och Volvo - och visst är det fortfarande en fröjd att se Thomas Lahtis gamla silverpil,
numera i händerna på min barndomsidol, Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, med min Theres Thörnevall
i högerstolen, tjejen jag kallar min "lillasyster".
O som i Oh my god så fint mina gubbarna skötte sig idag! Tänk så mycket det gör när man får ordning
på väghållningen. Efter att ha knyckt fjädringen från RC-Asconan, är plötsligt självförtroendet på plats,
och tredjeplatsen i Vintersprinten på hemma-plan (bästa RWD) följdes nu upp av en ännu trevligare merit!
Sjunger förvisso inte som en Volvo, men go att se på är han vår ny-gosse! 400-vingen sitter som
smäcken på häcken!
Vinterns trevligaste comeback, när Jan-Olof Renberg äntligen ställt rätt bil åt sidan i garaget!
Mitsubishin är ersatt av "The flying croc" och ordningen är återställd. Dagen till ära var det Lennars Nilsson,
NMS Boden, som lotsade herr Renberg, eftersom ordinarie galenpannan Jan Stenberg hade ett flyttlass att
ta hand om. Men jag måste knycka hans ord på facebook efter deras comeback i Mantan i Piteå för
2 veckor sedan: 
- "Idag så åkte vi åter hemmatävlingen Piterundan som en slags comeback efter den stora kraschen vi
gjorde senast vi åkte i Evo:n, men idag så åkte vi ”Den flygande krokodilen”, Mantan som stått på tillväxt i
nästan 7 år och vår första tävling de senaste 18 månaderna.

Intrycket? SÅÅÅ OTROLIGT HÄFTIGT!!!!
Det morrar, skramlar, sladdar och hoppar.
....
Meeen så otroligt skoj att åka Mantan igen, det är rally på riktigt!
Det går inte lika snabbt som i Evo:n men jäsiken vilken feeling!
Hur det gick?
Ja, det funderade vi inte alls på under tävlingen, men att få bli 2:a i klassen och 4:a totalt känns som en av
dom största segrarna vi nånsin tagit!

Rally ÄR underbart!" (ärligt stulet från Jan Stenbergs facebook)
 
 
När jag kommenterade det härliga uttalandet till Janne, fick jag en ännu längre utläggning, och hans
Opel-liknelse är bara helt underbar: 
- "Känslan var faktiskt som ren lycka när allt fungerar, bilen funkade, notskrivningen funkade, läsning
och kommunikationen mellan mig och J-O funkade, körningen funkade, antar att vi är lite hjälpta av vår
rutin där. Sen fattades det en hel del temp, även om det började komma tillbaka på sista sträckan, vilket
är helt naturligt efter ett så pass långt uppehåll. Men härligast av allt var ändå att vi fick komma i mål,
ha kul och dessutom gick det ju rätt bra tänker jag. Klart jämförbart med den där mekaniska känslan
när man lägger i växeln på en riktigt bra växllåda och trampar på gasen, sen börjar det skaka, mullra och
lavinen går igång... som det bara kan göra i en Opel!"


Jan Stenberg, välkommen tillbaka, rallyskogen har inte varit densamma utan dig och J-O OCH den
flygande krokodilen! 
Även Anders Bergström har haft ett lite ofrivilligt uppehåll sen i höstas, med omfattande reparationer av
maskineriet på sin Honda, dessutom blev han av med kartläsaren men kan istället titulera sig morfar,
eftersom dottern Linnea fått en son. Men då kardankungen Göran Ahlström blåste motorn i sin 940 i
Umeå förra helgen, blev plötsligt förgasar-immitatören Kurt Ahlström ledig - och med ett sånt tok i
högerstolen kan dagen inte bli fel!
När man pratar om anrik historia i Lappnatta, så ger jag mig den på att Anders Andersson fanns med i
den första startlistan från 1970-talet! I den här bilen har han i alla fall hunnit med över 100 tävlingar, och
jag undrar om avåkningen i Råneå i januari var första med den här bilen?! Vägsäkerheten själv, lyckades
dock pricka en sten och få punktering på SS3, men turligt nog mot slutet av sträckan och tidstappet blev
inte alltför stort, även om varje sekund var ödesdiger i den här konkurrensen. Dock är det ju så, att när
man kör så här fort som dessa tokar gör, så dansar man på en tunn lina, och det är de som dansar fortast
utan intermezzon, som åker hem med störst pokaler, det är rally-livets gång.
Helt klart var det i alla fall dagens förmodat snabbaste duo, i den bemärkelsen att co-drivern Magnus Kitti
är en väldigt duktig chaufför han med, vilket han bevisade när Anders lät honom dela bil med honom på
Vintersprinten i början av februari, då Magnus tog hand om andraplatsen bakom Anders!
 
Ingemar Svensson och Per Johansson hade verkligen en bra dag i skogen, och gick ut hårt och ökade -
på SS4 var man dagens snabbaste 2WD, och som det vrålar i de ljuvaste toner från denna Volvo 940
med PF Racing-power under huven!
Staffan Johansson och Jonas Persson. Staffan är inte direkt mannen som levererar citat på löpande band.
Nä, denna tystlåtna herre är förmodligen bland det snällaste som promenerat på denna jord, och han gör
verkligen inte mycket väsen av sig - förrän han sätter sig i en tävlingsbil! Med denna läckra 240 leverar
han ståpäls i kubik, till alla oss nördar i skogen!
Med startnummer 13, blev Raimo Tunkkari med co-driver Jukka Vottonen den enda som åkte av och fick
bryta denna tävling. Men det var en snabb och förvånande snäll rullning på SS2, och här ser ni två glada
gubbar som trots allt tog sig i mål på sträckan, och vinkar till fröken fotograf.
Daniel Lindkvist, med ett co-driver-namn på dörren som får en att tänka på rally-adel av högsta nivå, eller
vad sägs om "H Mikkola"?! Dock är förnamnet Harri, men en vansinnigt trevlig prick, som hjälper till att
förgylla rallyvardagen!
Daniel är rookie i sammanhanget, med bara några säsonger på sitt CV, men har snabbt tagit för sig och
visat framfötterna allt längre upp i resultatlistorna.
Alexander Pettersson, pöjken som alltid ler och man blir glad bara av att se hans namn i startlistan.
Bjuder alltid på show, men att det var lite finkänsligare ladd här, fick sin förklaring i att han knäckte en
framdämpare redan på första sträckan och fick hålla sig en aning i skinnet resten av dagen - men släppte
trots det inte någon annan före honom på prispallen!
Mathias "Lill-Fröis" Johansson hade även han en kort date med en sten, och stukade till lite plåt och
möjligen även några vitalare delar, men även han körde obekymrat vidare, till en andraplats i klassen.
När Tommy Berggren fick förhinder, fick Juha Ylipuranen med rykande färsk tävlingslicens, hoppa in och
lotsa Erik Wiklund. En aning nervös över stundande löneförhandlingar, fick tävlingsmänniskan Juha att
vara aningen mer tystlåten än i vanliga fall. Själv har jag utnämnt dessa Laitis-herrar till
"Dynamiska duon" - ni vet, Batman och Robin, och ni förstår ju allihop att Erik är Batman! 
Dessa två producerar gemensamt galenskap i kubik, och den här dagen gjorde man det i min mammas
gamla shopping-vagn!
Esa Makslahti och Uffe Lindberg var ensamma i Grupp F, men nog är den som läcker att se denna Lexus,
och den har ett ljud som slår flertalet standard-rallybilar!
Anders Durwall stod för förtäring, så ingen behövde gå hungrig.
Öberg - Niemi står det på rutan, men den här dagen var det Niemi x 2, när Perka lotsades av sonen Anton.
Nollan stod inte för vad som satt bakom ratten, för denna "gamling" har både DM-guld i rally och SM-guld
på is i sina samlingar.
Kenneth Andersson, snart med åldern inne för pension, men verkar i övrigt inte åldras det minsta!
Thomas Nilsson, i full Rådström-mundering, men idag var det BDG-Escort och Peter Engström som var
hans uppgift för dagen.
Peter Engström, tänk vilken tur att han inte kunde motstå frestelsen att göra comeback! För 37 år sen
körde han Lappnatta för första gången, och nu är han något av vår stora ambassadör för vilken rolig sport
vi har!

Peter Engström, Lappnatta för 37 år sen. Då Volvo Amazon, nu Ford Escort MkII BDG. Foto: Eilert Gezelius.
 
Mathias Johansson - inte alldeles dumt att leverera hundmat på rallytävlingar - Vom & hundemat väger
bra för att hålla fast presenningen i stormvindarna på Kalix Motorstadion.
Mannen, myten, legenden - Kenneth "Fröhandlarn" Johansson - trots en kropp som kämpar mot honom,
är vinnarskallen på plats. Den här gången blev det sekundstrid om segern i 2WD, mot den herren han
hade i högerstolen när han vann samma klass vid DM-finalen i Umeå i höstas. 
Per Johansson - kanske lite lätt fartblind efter att Ingemar Svensson skruvat upp tempot till högsta nivå!
Peter Lindkvist har lämnat över sin högerstol i 940´n, men fortsätter att ha stenkoll på Mr Svensson på
serviceplatsen - och nåt special-hopkok måste det vara han tankar bilen med, med tanke på att farten har
ökat i år! (ler)
Håkan Wårgren har även han meriter i forna tiders Lappnatta, men numera nöjer han sig att försöka hålla
ordning på Kenneth "Fröhandlarn" Johansson.
Två av de som försöker hålla ordning på mig, mamma-Siw och dagens "barnvakt" Lars Schöden.
Morgondagens racer-stjärna?! Alma Thörnevall har då rätt genetiska förutsättningar för att det ska kunna
bli hur galet som helst. Depåns coolaste brud denna dag.
Erik "Batman" Wiklund
 
Det var en konstigt dag, eftersom vi själva var så djupt involverade i tävlingen, och några sena avhopp av
funktionärer, fick sånär Robert att själv kasta in handduken och ta ett tidtagarur ute i skogen. Men då sa
jag och pappa-H stopp, och hjälpte till att hitta sista-minuten-hjältar som löste biffen. Med den
uppladdningen hade jag inte förväntat mig några som helst stordåd av gubb-duon i den röda skönheten,
och kollade inte ens tiderna i halvtid, och var därför helt omedveten om det sekundstrids-drama som
avgjordes på dagens sista sträcka. 
"Krokodil-jägaren" har väl många sett på TV, men på den här bilden ser vi "Krokodil-ägaren" Jan-Olof Renberg.
Galna kosjukan har man hört talas om, men det är nog inte rätt diagnos på dessa foto-tokar, trots att de
båda bär MUstasch. Lennart "Lelle" Hansson och Eilert Gezelius, foto-virtuoser av rang, knappt så man
ens kommer upp i en nivå så man kan omnämna sig "KOllega", även om vi nu var inne på det spåret.
Lars Schöden fortsatte att kämpa tappert hela dagen, och hur många fler än jag har fångat hans raska
sprint på bild?!
0-bilen tog sig helskinnad i mål, och av dessa leenden att döma, kanske far- och son duon snart kan ses
kampera ihop igen!
 
Kenneth och Inger fick se sig slagna av Peter Engström i dagens tävling, men kurvar det till sig mer än så
här, får man passa sig för Herr Andersson!
Thomas Lahti och Tomas Wikström gör en aldrig besviken! Här saknades det bromsar, vilket det gjort hela
andra halvan av rallyt (3 SS), men vad gör väl det när man heter Thomas Lahti?! Tomas Wikström
konstaterade att han aldrig hade kunnat tro att Thomas var en sån mästare på Eco-driving!
 
Efter SS6 hade Robert Niemi jobbat sig ikapp sin gamla barndomsidol, Kenneth "Förhandlarn" Johansson,
och inför sista sträckan var man sekundlika. Kenneth hade varit snabbast på sträckan första varvet, men
när det gällde som mest, plockade Robert fram back-nerverna och slog till med en kanontid, och den gode
Fröis fick se sig slagen i totalen med 5 sekunder. Dock tror jag han mitt i besvikelsen att ha blivit snuvad
på segern, unnade sin "förlorade co-driver" den framgången.
 
 
 
Hade jag vetat att det här var en strid om segern i 2WD och en andraplats i totalen efter Lahti, så hade
jag nog inte varit så här stadig på handen! (ler) GRATTIS gubbar, det här var ni värda! 
Mikael "Hollis" Hollström lotsade Robert Niemi till en fin placering, enda minuspoängen  var att han verkar
ha ärvt min förvirring och glömde slå på incar-kameran båda varven på Målsbäcken!
Bjuder man inte på bredaste sladdarna, får man ta till andra knep för att charma fotograferna!
Anders "Edde" Bergström och Kurt Ahlström.
Ingemar Svensson och Per Johansson höll i farten hela tävlingen igenom, och tog hand om
tredjeplatsen i 2WD.
På tal om rutin från Lappnatta, Ingemar Svensson tillhör det gäng som körde Lappnatta 1979 (tror jag)
då man för första gången provade noter i Norrbotten. Då var kurvorna graderade från 1-10, och jag undrar
om de ens påminde om dagens hieroglyfer. 
 
Staffan Johansson blev 2:a bland C-förarna i 2WD, men vann dagens utlottningspris; ett fint instrument
från Olssons i Ellös!
Bästa C-förare blev Daniel Lindkvist.
 
 
Alexander Pettersson och Rickard Mukka, segrare i VOC
Lill-Fröis följde stor-Fröis exempel, och tog en andraplats i klassen (VOC), med Ricard Bergström i
högerstolen.
Hur gick det då för "Dynamiska duon"? Jo, Batman knäckte trean redan i halvtid, men rattade ändå
farkosten i mål till en tredjeplats. En passning till löneförhandlingen - om ett läsfel i noterna kostade
200 kr för Robin, hur mycket får då Batman bjuda på för en trasig växellåda???
 
 
 
Thomas Lahti byggde en egen velodrom på SS6, men klarade sig utan problem i mål till totalseger. 
Bilar i full fart kan man klara utan att det blir suddigt, men crazy-Hanna var det värre med. När det krisade
med funktionärer kavlade hon upp ärmarna och tog hand om stoppet på SS1 & 6, och så här glad blev
hon när hon fick berätta tiderna för Robert och Hollis efter SS6.
Bakom varje fantastisk förare, står ett förvånat... förlåt lika framgångsrikt team. Mamma Kerstin Lahti
skymtar i höger bildkant, och pappa Tore Lahti studerar bilder tillsammans med Susanne Thingvall och
Tomas Wikström.
Det kändes väldigt lugnt och tryggt med Katarina "Nina" Svensson som tävlingssekreterare. Det är få saker
hon inte har koll på, och det hon inte vet tar hon reda på. Stort TACK för hjälpen!
 
Alltid bus på lut - Anders Bergström och Kurt Ahlström.
 
Här skulle man precis fånga galenskap med puss på flinten från Peter Engström på Thomas Nilsson,
och då låser sig kameran precis när det hettar till. Nåja, inte utan att man förstår att det svallar till ibland,
för att få åka i den bilen måste vara porr på riktigt! 
Prispallen i GrpH 2WD ser ut som ett klubbmästerskap i NMS Boden, med Kalix-Robert som en katt bland
hermelinerna. Från vä : Theres Aldenlöv, Kenneth Johansson, Robert NIemi, Mikael Hollström, Ingemar
Svensson och Per Johansson. 
Prispallen i VOC, från vä: Rickard Bergström, Mathias Johansson, Rickard Mukka, Alexander Pettersson,
Erik "Batman" Wiklund och Juha "Robin" Ylipuranen. 
Skönheten och odjuren! Esa Makslahti och Uffe Lindberg tog chansen att kramas med Hanna-kranskulla.
The winner takes it all - både totalpris och vandringspris till Thomas x 2 
Lappnatta-meriter i mängd, med anor tillbaka till 1980-talet. Från vä: Thomas Lahti, Kenneth Johansson,
Peter Engström och Thomas Nilsson. 
 
1969... Nja, inte riktigt då ni föddes gubbar, men alltid lurar det nån! 
30 år efter debuten i Lappnatta, och Thomas Lahti samlar fortfarande på sig segrar. Än en gång kan man
höra toner från Alphavilles slagdänga "Forever young"! 

Med den här trevliga bilden på "Knoll & Tott", Robert och Hollis, är det hög tid att avsluta det här inlägget.
Det var länge sedan jag bloggade senaste - verkligheten tar uppenbart för mycket plats i mitt bloggliv.
Ni som orkat läsa ända hit är nog nästan lika trötta som jag är nu... Eller, förhoppningsvis har det inte
tagit 5 timmar för er! (ler)
 
Lev å må! På återskrivande!
//JH-N 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0