Simon Tiger

2018-05-06

Simon Tiger


Foto: Emelie Tiger Gustavsson                                                                    Foto: Eilert Gezelius

Tävlingsbil: Sveriges snabbaste Volvo 240
Ålder: 20
Klubb: Kalix MK
Bor: Kalix
Yrke: Markarbetare
Team: TeamTiger RX

Sponsorer: BD plast, Sura maskin, Miller Oils, Ekspjuth Bygg, SUVi Performance, Hallings, Nymans ställningsmontage, Kalix Maskiner, Urban Eriksson golv och kakel, Anderssons, Ica Drugstore, Svenska textfabriken, Momento, Motordesign, Malmströms motor, Skoogs bränsle, A-glas bildekor.
Favoritbana: Inte testat så många men Kalix är givetvis roligaste.
Tidigare tävlat: Några få folkracetävlingar, målvakt i bandy

Klass:
Supernationell,
Anledning till val av klass: Fanns redan en sån bil i familjen, delar bil med pappa-Fredrik.

Mål med säsongen 2018: Har inga stora mål direkt då det är min första SM säsong i rallycross och dessutom sjukt hårt motstånd. Men topp 5 är målet, och SM-finalen i Kalix ska de givetvis bli vinst

20-årige Simon Tiger från Kalix, har ett efternamn som blivit synonymt med rallycross, då pappa Fredrik haft stora framgångar i sporten. Simon har själv varit med sedan han låg i tryggt förvar i mamma-Marithas mage, men trots ett brinnande intresse har det inte varit självklart att Simon skulle börja tävla själv:
- Nej det har inte varit självklart att jag ska börja köra, körde några folkrace tävlingar men fick inte riktigt upp intresset för att köra själv förrän 2017, då jag provade 240´n på isen. Då tändes glöden i mig och nu är det bara rallycross i skallen på mig, absolut det roligaste som finns!

Simon har även spelat bandy, och var en talangfull målvakt som junior.
- Tränat litegrann med Kalix elitserielag men annars har jag bara spelat i division 1. Hade jag inte varit så lat så hade jag nog kunnat spela på lite högre nivå!

Nu ligger dock bandyspelandet lite på is, och hur det blir i framtiden vet inte ens Simon själv:
- Jag spelade lite förra säsongen men har tappat intresset för det då rallycrossen kom in i bilden, har inte bestämt mig om jag ska fortsätta eller lägga det på hyllan.

 

Första tävlingen Simon körde, var ett klubbmästerskap i folkrace då han var 15 år, men det blev inte många tävlingar i den sportgrenen.
- Har bara kört kanske 5 tävlingar i folkrace totalt, i bilar som knappt tagit sig fram, slutade med det, och sen har jag inte kört nånting alls förrän 2017 då jag hoppa in i supernationella klassen och tyckte jag klarade det hyfsat bra med tanke på hur lite jag egentligen kört.


Trots sin ringa ålder, har Simon hunnit med många tävlingar, men då ur ett depå-perspektiv. Att köra själv är dock något helt annat:

-Skillnaden är väll rätt stor, då jag själv kör är det mer prestationsångest, man vill ju prestera som man vet att man kan, men brukar bli stressad då det är tävling så kan bli lite fladdrigt. Men sånt försvinner då man får mer rutin, har ju som sagt inte många timmar bakom ratten.

Givetvis är det nerver inblandat även då Simon står vid sidan om, speciellt på senare år då han agerat spotter till Fredrk:
-Är jäkligt roligt att titta på även då farsan kör, brukar inte vara jättenervös, men jag måste ju prestera där också, och lägga upp taktik.

 

För många förare är garaget den stora baksidan med tävlandet, en nödvändig transportsträcka mellan tävlingarna. Men Simon har inget emot garaget, det är ju så han börjat sin karriär i sporten.
- Garagetiden hör ju till sporten, är ju roligt att vara och meka! Fast ibland så tar det ju såklart emot att kliva in i garaget och skruva i 8 timmar efter man har varit på jobbet hela dagen. Men så länge man slipper stressa så går det ganska bra.


Foto: Emelie Tiger Gustavsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0