Michael Jons

 
 
2018-05-20
 
 
Michael Jons
   
Foto: privat Michael Jons


Tävlingsbil:
Skoda Octavia
Ålder:
45 år
Klubb:
Siljan Bil Racing Klubb
Bor:
Avesta
Yrke:
Civilingenjör elektroteknik 

Team: Jons Motorsport

Sponsorer: Koppardalens mekaniska, Dala Elektro & Motor Konsult AB

Favoritbana: Bollnäs

Tidigare tävlat: RC 2350 cc (motsvarande dagens 2400)

Anledning till val av klass: Ville åka en klass där man får bygga om bilarnas hjulupphängning och drivlina men ändå till en rimlig kostnad.
Mål med säsongen 2018:
Målet med säsongen är att hinna åka 4-6 tävlingar, och att nå någon final kanske. Just nu ser det inte ut att bli nån mer SM-tävling. Har inte riktigt ekonomin eller tiden till det. Men det kan ändras!

 

Michael Jons väg in till sporten, gick via en äldre bror som körde folkrace, där även Michael började som 15-åring.
- Första bilen var morsans gamla lantbrevbärarbil, en Saab V4 som jag och farsan byggde om till folkracebil.
Efter det har många bilar passerat genom garaget hos familjen Jons, dock inga fler framhjulsdrivna för Michaels del.

Framgångar har det också blivit genom åren, med en hel del A-finaler och någon totalseger, där segern i Fläskracet i Falun i början av 1990-talet rankas som den största.


Men allt har sin tid, och efter nära ett decennium var Michael mätt.
- Efter nästan 10 år tröttnade jag på anbud och bilslakt.

Valet föll nu istället på rallycross, som fortfarande är bilkörning, men på ett lite annat sätt.
- Tjusningen med rallycross är farten samt att det är tiderna som räknas.

 

Debuten i rallycross kom 1997, i klassen som motsvarar dagens 2400, men som då hade en volymbegränsning på motorerna på maximalt 2350 cc (mot dagens 2400 cc). Bilen Michael körde då, en Opel Ascona B, hade han byggt själv. Bilen hade ovanligt nog Opel-motor, till skillnad från flertalet andra som både då och delvis även nu, väljer att tävla med Volvo under huven, oavsett vilket märke karossen kommer från.
- Jag gjorde i stort sett allt själv på den bilen. Visste väl inte vad jag gav mig in på antar jag.

 

Största meriterna i rallycross, är två andraplatser i deltävlingar i Svealandscupen.


Michael är inte den som direkt slår på stora trummorna om sin egen förträfflighet.
- Vet inte om jag har några styrkor direkt. Starterna kanske, trivs i regnföre av någon anledning. Kanske passar min körstil bättre då. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0