Klara Andersson

2018-05-15

Klara Andersson
 

foto : privat                          foto : Magnus Hansson
 
Tävlingsbil: BMW 120.
Ålder: 18 år.
Klubb: SMK Hörby.
Bor: Löberöd.
Yrke: Studerande.
Team: Klara RX
Sponsorer: Valvoline, Trendab, EM service, OMP, BraIGasen, Hydroscand, Skåne Däck, Malatesta, P-E Lack, Lindahls Bygg, Huddig, Hörby's JM Entreprenad, Hurva Bildemontering.
Favoritbana: Alla banor.
Tidigare tävlat: Tävlat i karting i 6 år, både nationellt och internationellt.
Klass: 2150 för Juniorer. Jag har valt att köra denna klassen eftersom det är den perfekta nybörjarklassen för nya rallycrossförare!
Mål med säsongen 2018: Köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare.

Vi som lever med bilsporten brukar skämta om att ”vi har det i blodet”, nästan som en positiv ”sjukdom”, av både smittsamt och ärftligt slag. Klara Andersson är ett klockrent bevis på det senare. Båda hennes föräldrar, Håkan Andersson och Pia Nystedt-Andersson, är välkända raceprofiler som haft stora framgångar i rallycross. Dessutom har Klaras morfar och morfars far varit aktiva i sporten, och sist men absolut inte minst, är det väl få som missat storasyster Magdas framgångar i rallycross.
18-årige ekonomi-studenten Klara, är själv något av en inbiten sport-nörd, som började spela hockey redan som 3-åring. Hon har hunnit testa flera olika sporter, men när hon som 8-åring fick prova på karting, bleknade det mesta.
- Tack vare kartingen lärde jag mig grunderna i hur man tävlar i motorsport. Jag har alltid älskat det som varit lite farligt, och att köra snabbt var verkligen något jag tyckte var roligt!

Den tuffa tjejen från Löberöd har inte varit blyg att ta för sig heller, och 2010 vann hon både SKCC (Sydsvenskans Kart Champion Cup) och KCV (Kart Cup Väst) i karting (klassen Micro).
- Jag spelade hockey i 10 år, vilket var en väldigt stor del i mitt liv. På ett sätt önskar jag att jag inte hade slutat eftersom det är en otroligt rolig sport, men å andra sidan var det motorsporten som gällde och det var denna jag brann för. Jag har även spelat fotboll i några år och gymar regelbundet. Jag älskar all form av träning, exempelvis boxning är en favorit!

Klara fortsatte med karting drygt 5 år, men lade av 2013 för att börja tävla i JRX i rallycross.
- Oturligtvis lades den klassen ner och det fick bli ett ofrivilligt uppehåll fram till 2018. Under dessa 5 åren har jag inte tävlat något men har fokuserat mycket på fysiken och att vara mycket med min syster Magda på hennes tävlingar för att lära mig så mycket jag kan.

Man skulle kunna tänka sig att det kunde vara lätt att hamna i skuggan av en så framgångsrik och duktig syster som Magda, och det finns förmodligen många exempel på syskonrivalitet av det negativa slaget. Men det är inget problem hos familjen Andersson i Löberöd.
- Att kliva in i rallycrossvärlden med Magda Andersson som storasyster är ju ganska stort. Jag är otroligt stolt över hennes framsteg och ser hennes framgång endast som positiv för mig, då jag kan ta mycket lärdom av det. Såklart känner man en sorts press då man har många ögon på sig, men jag ser enormt mycket fram emot att skapa mitt egna varumärke och utvecklas som förare, och inte bara vara "Magdas lillasyster"!

Blott 18 år gammal, resonerar Klara som om hon hade massor av erfarenhet i bagaget, och kanske är det något man får med sig i ett race-arv, att man inte behöver göra alla misstag själv, och man vet vilket jobb som måste göras – inte bara ute på banan.
- Sociala medier och träning är minst lika viktigt och det är många pusselbitar som spelar roll. Utan sponsorer är man ingenting i motorsport och dessa kommer inte automatiskt. Sedan har jag också alltid älskat att träna och pressa mig själv, vilket man har väldigt stor nytta av inom bilsport även om det inte verkar så!

En förebild som inspirerat Klara på flera sätt, är Ken Block.
- Hans youtube-videor har spelats non stop sedan jag var ungefär 10 år gammal. Att kombinera en talang som förare med en stark karaktär är något som motiverar mig enormt!

Den här säsongen kommer Klara att tävla som junior i SM, med en BMW 120. Hon är realistisk med sina målsättningar för säsongen, och fokus ligger på att får köra så många varv som möjligt och utvecklas som förare. Samtidigt har hon även mål som kan tyckas vara utopiska, men siktar man mot stjärnorna kan man i alla fall nå trädtopparna:
- Mitt mål inom motorsporten 2018 är att utvecklas som förare och köra så många varv som möjligt. Mitt mål i livet är att en dag bli världsmästare i rallycross, men det dröjer några år!

Det saknas inte pannben hos den här tjejen, och hon kommer med all säkerhet att göra allt som står i hennes makt för att nå sina mål:
- Det som kommer göra mig till mästare är att jag är en otrolig tävlingsmänniska som bara blir starkare av motgångar. Jag älskar att träna och förbättras. Jag har alltid gillat all form av tävling, vare sig det gäller spökbollen på idrotten eller en VM tävling i J60 i Italien. När jag väl har ett mål gör jag allt för att nå det.

Räkna med att vi kommer att få höra mer om den här tjejen!
 

För er som vill följa Klaras framfart, gör ni det enklast här:

Facebook= @klaraanderssonracing
Instagram= @klaraanderssonofficial




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0