Vinterspecialen i Kalix

 
 
2018-03-05
I lördags (3 mars) var det tidig premiär av DM / FM i Racingspecial (sprint) i det nordligaste distriktet, då ny-uppfunna "Vinterspecialen" avgjordes i Kalix. Startfältet var inte det största, men kvaliteten på de som var med var desto större - och av födsel och ohejdad vana har jag lärt mig att i flertalet lägen uppskatta och fokusera på kvalitet före kvantitet - förutom världsliga ting som pengar möjligtvis...
 
Jag älskar snö, och mitt absoluta favorit-väder är när det snöar, gärna snö-storm - MEN inte när det är biltävling! Bilderna blir ju så dåliga, att man i efterhand funderar varför man överhuvudtaget bemödade sig att ställa sig i plogkarmen för att frysa om både fingrar och tår, när man kunde fortsatt att mingla med mysigaste sortens människor i depån?! Nåja, eftersom jag bara är en liten skit som inte har några ambitioner om att vara bäst, något jag ändå inte klarar av, så bjuder jag på skräpet jag lyckades få ihop i alla fall. Ni får väl ha lite fantasi om hur fint det hade kunnat vara, med en stor sol och minus ganska många snöflingor!
 

Det första problemet jag stötte på, var att Kalix Motorstadion var klart mindre gästvänligt för oss fotografer den här gången. Som sagt, jag älskar snö, men mina tax-ben är inte direkt skapade för att ta sig fram i meterdjup snö. Första omgången valde jag att gå i Benny Karlbergs fotspår - ett modigt drag i sig, med tanke på alla galenskaper som rör sig i den svart-vit-rutiga skapelsen från Gällivare. Men det gick ganska bra, även om platsen visade sig vara mindre foto-perfekt - aldrig bra att fota uppifrån om man vill ha fart i bilderna - men vad tusan, ni får fortsätta att använda er fantasi, och får ni fram en illusion av både ljud- och doftupplevelsen till era fantasier, så får ni en liten aning om hur härligt det kan vara, när livet är rally!
 

Kalle Nilsson, en av dessa guldklimpar som drar ett tungt lass i Kalix MK. Fantastisk ledare, med förtroende för sin stab, och mycket trevlig att jobba ihop med. Med ett ben i förarledet, har han också förståelse för att allt inte alltid går som man tänkt sig, och därför sköter han sina tävlingsledar-uppdrag med ett musikaliskt sinne, och roddar ihop det mesta så det blir bra för de flesta!
 
Mikael Johansson har bytt ut Volvon i garaget, och då blev det civila kläder och annan Volvo-körning. Någon bad mig ta hjälp av Micke för att slippa över plog-vallarna, men så mycket övermod kommer jag förmodligen aldrig att drabbas av, så att jag vågar sätta mig vare sig i eller på, eller ens i närheten av ett motordrivet fordon med den här dåren bakom spakarna! Räcker väl att jag vågar befinna mig i samma rum! Skämt å sido, det hade varit skoj att få se Micke bakom spakarna i en tävlingsbil istället, men den som väntar på nåt gott...
Somliga blir aldrig vuxna - och det är precis så det ska vara! Ivrigast av alla att komma till start, var Per-Erik Niemi, som delade bil med Mats Öberg.
När gubbarna kom i mål skrattade de så tårarna sprutade, och med det i åtanke trodde man ju inte att det hade gått jätte-fort. Men det visade det sig att det hade gjort - Perkas tid blev dagens snabbaste i standardklassen och räckte till seger, trots att han inte fick köra nån fler gång. Anledningen till skrattsalvorna, var att mannen i bild, Mats Öberg, hade gjort ett (o)seriöst försök att läsa noter. Det gick så där: -Han läste väl två noter, och sen sa han att "nu håller jag käft". Sen ropade han "gupp, sprätt eller nåt", och det var de noterna jag fick på den här sträckan, berättade Per-Erik när han började återfå talförmågan efter skratt-attacken. 
Motorsport är skoj. Dessa två silverrävar borde utnämnas till ambassadörer för sporten!

Sidbyte - efter att ha satt snabbaste tid var det dags för Perka att lotsa Mats. Frågan är om det blev särskilt mycket bättre notläsning - för redan i andra åket gick det på tok för duon ....

... som hamnade upp-och-ned i tillvaron! Det gick dock bra med både Mats och Per-Erik, och förhållandevis bra även för bilen, som dock entledigades från sin uppgift resten av dagen. 

Ett höftskott som jag trodde jag skulle få chansen att förbättra - men jag såg inte till det här härliga paret fler gånger under dagen. Sven-Ola och Aila Johansson fanns på plats och såg till att det fanns tre generationer av "Fröhandlar-Johansson" på plats.

Kenneth "Fröhandlarn" Johansson, i sin läckra ex-Lahti-pärla. Problem med kopplingen, skulle tydligen kunna bero på för kort urtrampningslager - så jag sa till honom att det borde gå att knäppa med fingrarna för då brukar "korta saker" kunna växa till sig ganska snabbt! Han trodde inte på min idé...

Staffan Johansson - frö-fri Johansson, som dock fröat av sig med två duktiga söner i branschen, som tyvärr inte fanns med den här dagen. Men å andra sidan klarar Staffan själv att hålla familjens fana på topp, med sin härligt publikfriande körstil!
 

Peter Johansson - började sin karriär i en Ascona B, och även co-drivern Tommy Jakobsson har en del av sitt motor-CV i en sådan gudabenådad farkost - så det förstår ni ju att dessa två herrar tillhör de personliga favoriterna - TROTS att de ramlat och stött sig och numera tar sig fram med sorkdrift, i ett sånt där märke man fått lära sig att bara brukar ha två hjul.

Peter fick en välbehövlig avrostning, inför SM-sprinten i Skellefteå om några veckor, efter en säsong som kantats av haverier och krångel så här långt. Den här dagen skötte sig bilen så pass att alla fyra åk kunde genomföras, och Peter var snabbast i tre av fyra åk - tyvärr var det bara det snabbaste som räknades och där var han en sekund för långsam och fick nöja sig med andraplats i trimmat 2WD.

En som också fröat av sig bra för sportens välbefinnande, är Anders Bergström. I högerstolen har han själv dottern Linnea, och medan sonen Rickard bygger på sin egen bil, roar han sig dagen till ära som högerstols-kompis till Mathias "Lill-Fröis" Johansson. 

Ingemar Svensson hade en bra dag på jobbet, och slutade 3:a i trimmat 2WD, och börjar nu få ordning på många detaljer i sin 940 som börjar arta sig till en riktig pärla.
 

Peter Forlund med sin skönsjungande farkost. Tog ett snack med denna bild-förstörande vandal, som i sitt samarbete med Öhlins blivit alldeles för skicklig på att ställa in fjädringen på bilarna, så varken han själv, Ingemar Svensson eller Staffan Johansson bjöd på några värre studsbilder - fina lyft, och fantastiska landningar - precis som en motorsnörd som jag egentligen vill se, men bilderna blir klart häftigare om det inte är ordning på torpet (ler)
 

Skogens konungar, Thomas Lahti och Tomas Wikström. Vill man ha sladdbilder och grus- eller snösprut, då ska man zooma in Thomas Lahti! Faktiskt vet jag ingen som har härligare körstil än denna galning, som otroligt nog fyller 50 år i år - när det gäller utseende (förutom hårfärg) och körstil har han inte åldrats en dag på alla år jag känt honom - enda förändringen är möjligen att han kör ännu fortare, och åker av mer sällan!

Förlåt, det blev många bilder som är nästan likadana, men det är liksom svårt att välja bort bilder på sladd-mannen Lahti - till och med när bilderna är så dåliga som den här gången!
 

Oskar Andersson var dagens enda rallycross-bil, så att han vann klassen var väl ingen större skräll (ler) Men hade fler varit med, kunde listan bakom blivit lång!

Samling vid Emmy Berglunds Golf - när man råkar glömma slå på fläkten blir det lite varmt. Men då är det inte dumt att ha Leif Burman som hov-mekaniker - så Emmy kunde köra vidare, dagen till ära med pojkvännen Måns i högerstolen - nytt blod som introduceras till sporten, sånt gillas!!!

Snyggast i depån?! Hugo Tiger var ute och motionerade matte Maritha.

En bild som verkligen illustrerar hur mycket det snöade - heeeeelt underbart väder, men feeeeel dag! I sånt här väder vill jag vara i stugan och leka med hundgänget, men inte fota rallybilar!
Thomas Lahti-style - fort, fränt och trasig kofångare - då ger man publiken valuta för pengarna!

Finurliga filurer filosoferar - Benny Karlberg, Janne Forslund, Fredrik Johansson och pappa-Hapasari håller förmodligen på att lösa världsproblemen.
När Kenneth "Fröhandlarn" Johansson körde med Asconan i Appendix K, klagades det över att det jämt gick sönder. Undrar om man fortsätter skruva av gammal vana - för en Volvo går väl aldrig sönder?!

Här i vinter har vi gjort en viktig evolutions-upptäckt - Tomas Wikströms supertrevliga sambo, Susanne, är en syster till Thord och Tommy Thingvall - inte undra på att man tyckte om kvinnan från första början - bara man hör namnet Thingvall blir man alldeles varm i kroppen - svårt att hitta trevligare och snällare människor! Susanne är något av en doldis, som säkert många har missat. Men om nån funderar vilket som är hon, så är det bara att söka upp Thomas Lahtis bakre ko-fångare - förmodligen hittar ni Tore Lahti i ena änden, och Susanne Thingvall i den andra - precis som på den här bilden, för det är en vanlig syn. Enligt säkra källor är Susanne utnämnd till världens bästa service - oavsett om det är bilen, eller folket som bosatt sig i den, som behöver servas, så står hon där med allt från smörgåsar till bränsledunkar i högsta hugg! 
 

Kör-glada kompisar och konkurrenter - Alexander Pettersson och Göran Ahlström. Dagen till ära gick ålder före skönhet - eller hur är det man brukar säga?! Åtminstone körde Göran som en dröm, och daskade dit så väl plogvallar som Alexander och Mathias Johansson. Men det var jämnt så det förslår, och i sista åket hade samtliga tre samma tid!

Dick Ohlander med sin härligt retro-inspirerade Toyota Celica, dagen till ära med sin sambo i högerstolen.

Emmy hade bra ladd, och det blev ett litet skutt även för henne och Måns - ber om ursäkt för att vissa bilder har en blå ton - körde en snabb-bearbetning för att få bilderna märkta och lagom stora. De är vita egentligen...
Dick Ohlander
 
 
Göran Ahlström
 
Mathias Johansson, med Rickard Bergström i högerstolen
 
Alexander Pettersson - imponerad över hur både han och bilen tog sig an lyftet - stor tummen upp!
 
Staffan Johansson
 
 
Peter Johansson

Anders Bergström

Ingemar Svensson
 
 
Dagens segrare i trimmat 2WD, Anders Andersson, Kalix MK

Peter Forlund. Undrar om "PF" i hans firmanamn "PF Racing" står för "Prima Fjädring"?!
 
Skogens konungar
 
Oskar Andersson
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till sista åket slängdes barlasten ut ur Hondan, så stackars Tommy Jakobsson stod säkert frysandes någonstans i depån, medan Peter Johansson roade sig själv. Tommy siktar förövrigt på att komma till start i Is SM i vinter - OM bara grejorna håller ihop!
 
 
 
 

Även trevliga dagar har ett slut, och av någon anledning går dessa dagar i rally-tempo. Att Thomas Lahti vann totalt i denna Racingspecial, har säkert flertalet av er räknat ut utan att jag sätter det på pränt - men det var imponerande stor marginal, med ca 9 sekunder!
 
Resultat från tävlingen finns på :
http://idrottonline.se/KalixMK-Bilsport/contentassets/0aac6f28a27e49c1b64f90e09214ac4a/resultat-vintersprinten-2018.pdf
 
Vi träffs när vi syns, och syns när vi träffs - förr än vi själv anar!
Lev å må!
//JH-N
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0