Oskar Andersson

2018-06-19

Oskar Andersson

foto: privat                             foto: Eilert Gezelius

Tävlingsbil: BMW E36 328
Ålder: 22år
Klubb: Bilklubben Dundret
Bor: Gällivare
Yrke: Mekare
Team: Oskar Andersson Motorsport AB, Oskar Andersson Förare, Mats Andersson Mekaniker/spotter Anders Andersson El/Mekaniker, Nils Spång Mekaniker, Ranita Waara, och ett gäng supportrar som följer med på tävling!
Sponsorer: El&Kraft i Malmfälten, Maskinmekanik i Norr, Norrbotten Glas
Favoritbana: Älvsbyn än så länge!
Tidigare tävlat: Folkrace
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Valde 2150 när jag ännu gick i skolan, betalade bilen helt själv, tog billigaste klassen som fanns helt enkelt!
Mål med säsongen 2018: Mitt första mål är att få köra så mycket som möjligt, har haft ett struligt 2017 där jag knappt fick köra bilen. Vill såklart även ta mig till final, med ombyggd bil inför 2018 och ny motor så hänger det på chauffören att ta sig dit! Med en tävling körd 2018 så ser man att det verkligen bara hänger på chauffören nu, bilen är i toppskick!

Oskar Andersson tillhör den lyckliga skara av barn, som fått växa upp i tävlingsdepåer runt om i landet, med föräldrar och ett flertal andra släktingar som tävlat i folkrace. Trots den uppväxten var Oskar inte särskilt intresserad av att titta på tävlingar, han ville köra själv. Av den anledningen blev det allt färre tävlingsbesök i de yngre tonåren, och istället lades krutet ner på att träna själv på isbana, redan innan det var legalt att börja tävla som junior i folkrace.
- Jag var tjurig redan då och nötte på många varv med bilarna. Tog inte länge innan det började gå fort för mig på banan och det resulterade ju i att jag var väl förberedd när jag fick börja köra folkrace som 15-åring (2011)

Det tog inte länge innan Oskar hade börjat abonnera på prispallens översta plats, och så länge inte materialet svek honom kunde han nästan räkna med seger. 2013 blev han mest vinstrika junior i Sverige!

I folkrace var det i princip bara framhjulsdrivna bilar som gällde för Oskar, men trots det fanns det aldrig nån plan på något annat än bakhjulsdrift när han började tänka på rallycross. Förvisso blev det två säsonger i en framhjulsdriven Saab, men med Volvo-motor. Men drömmen fanns hela tiden om något "bättre".
Den BMW E36 som Oskar tävlar med idag, har han själv varit med och byggt, och den var klar en vecka före första tävlingen 2017.
-När vi byggde min BMW så hade jag redan köpt in en Volvo-motor, så tanken var alltid att ha den i en bakhjulsdriven bil och lära mig köra! Att det just blev en BMW är ingen slump. Jag såg ju vad alla andra byggde på och när man inte har byggt en bil tidigare så är det lättare ifall man har någon form av "mall" att gå efter. Vi tittade på oändligt mycket olika byggbilder hur rallycross BMW E36 såg ut. Vad för modeller man skulle bygga på, vad för diff man skulle ha, tog reda på mycket info och bestämde mig helt enkelt för den. Dessutom kan man få delar till dom utan att betala alltför höga belopp.

Just detta med att vara tjurig, har blivit ett signum för Oskar och hans team, något som är mer eller mindre nödvändigt när man bor i Gällivare och väljer att tävla i rallycross. Närmaste rallycrossbana finns i Kalix, och hur många fler än Oskar Andersson åker drygt 20 mil enkel väg för att träna eller testa bilen?!
-Det som är speciellt med mitt team är väl att vi nästan aldrig ger upp. Första året jag tävlade i Is-SM så small växellådan i Morjärv under dagen, vi åkte hem 25 mil med bil, bytte växellåda under hela natten och var tillbaka morgonen därpå! Även förra året så hade vi väldigt mycket haverier, 4 st motorer gick sönder och diverse småsaker som servopumpar, kopplingscylindrar som var nya m.m. Trots det stod jag på startplattan i alla planerade tävlingar utom en!

Ni som vill veta mer om denna tjurskalliga talang från Gällivare, kan följa honom via hans blogg http://motorsport-team-saivis.blogspot.se/,
och youtube kanal
https://www.youtube.com/channel/UCBsYVgH6eZE_Fo52kG9muig/videos.


En av Oskars mest trogna supportrar, är tidigare stor-föraren Eva-Britt Sandström från Umeå, som bland annat vann det första prestigefyllda SM´et för tjejer i rallycross!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0