Martin Ekspjuth

2018-06-14
Martin Ekspjuth
 
 

Tävlingsbil: Subaru Impreza
Ålder: 24
Klubb: Piteå MS
Bor: Piteå, Perudden
Yrke: Snickare
Team: Ekspjuth Motorsport
Sponsorer: CRAMO, Ekspjuth Bygg AB, Bygma, Sanfridssons Måleri, Payback, Swedol, Printbyrån, Sigillet, Arkitekthuset Monarken, Ae Däckcenter, Bravida, Öjebyns Glas & Aluminium, Js Rör, Plåtcentrum
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat i: Skotercross, Rallycross 2150, Folkrace, Drifting, Motocross
Klass: 2400
Anledning till val av klass: steget upp ifrån 2150, samt bra med förare.
Mål med säsongen 2018: Pallplats SM, NV, DM

Martin Ekspjuth är mannen som hunnit prova på det mesta inom motorsporten, eller vad sägs om Motocross, Skotercross, Drifting och Folkrace, och nu Rallycross, vilket är något av en dröm som gått i uppfyllelse.
- Jag har sedan jag var liten varit intresserad av bilar/motorer och hunnit testa på lite olika motorsporter, men just rallycross har varit en dröm sedan barnsben, och därför testade jag ett år i 2150 för att se vad jag tyckte och jag fick absolut blodad tand.

Väl fallen för frestelsen, blev det ett naturligt steg för Martin att byta klass till 2400, som dessutom fått ett uppsving i SM när det gäller antalet förare.

För de som inte haft den stora lyckan att få prova på rallycross, kan det så klart vara intressant att höra vad som är så fängslande med rallycross:
-Tjusningen med rallycross är att det är hård racing, banor blandade med grus och asfalt. Vilket i mina ögon kräver en väldigt ”allround” förare som skall kunna anpassa sig bra efter alla underlag.

I de flesta sporter har man fördelar av att ha en bred sportgrund, med tanke på många fysiska aspekter. Rallycross ses väl inte direkt som den sporten som kräver den bästa fysiken, trots att allt fler bilsportutövare satsar mer och mer på konditionsträning, eftersom man faktiskt kunnat påvisa fördelar även i rallycross.

Men har då Martin någon fördel av att ha en så bred bilsportgrund?
-Jag tror att jag har fördel av att jag har hållit på med motorsporter tidigare, dels att läsa spår, nervositet och all annan erfarenhet runtikring racingen.

Målet med säsongen är högt ställt, med pallplatser i såväl SM, DM och Norrlandsveckan – man måste våga för att vinna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0