Nathalie "Natha" Petersson

2017-07-18

Nathalie ”Natha” Petersson
 
foto: privat

Tävlingsbil : Audi 80 Coupé
Ålder : 21
Klubb : SMK Helsingborg
Bor : Helsingborg
Yrke : Egen Företagare på Natha´s Motorsport
Team: Team Prevex
Sponsorer: Prevex AB, Milwaukee SWE, ACM.SE, Crawford Center, Rostfria Svetsmontage, Bjuvs tryckeri AB, Sydpetroleum AB, Carlsson & Möller, VEGE motorer norden AB, Fältmontören Skåne AB, RRS Smide, Höganäs Plåtslagaren, Grossmann:s, Engelholms Glass, Färg & tapet i Helsingborg, Höganäs Specialsnickeri, Arvidssons oljetransporter AB, Glastjänst i Bjuv AB, Värmeteamet i Skåne AB, Väla Däckcenter, Mark och transport AB.
Favoritbana: Skellefteå (helt klart värt resan på 130mil)
Tidigare tävlat: Folkrace, sen Rallycross JSM
Klass: 2150
Anledning till val av klass: Satsar på Supercar Lites, men inte kunnat köpa bilen än. Hade gamla Audin i garaget, så det var bara att bygga ihop den - allt för att hålla körningen uppe!
Mål med säsongen 2018: Man går aldrig ut i en tävling för att komma tvåa, så självklart satsar vi på vinst i RM

Nathalie ”Natha” Petersson är tjejen som vuxit upp med motorsport, och lever och andas motorsport. Denna driftiga tjej har skapat sitt eget varumärke, och driver företaget ”Natha´s Motorsport” på heltid. Trots att motorsporten alltid funnits där, med både en pappa och morfar som tävlat i folkrace och rallycross, och där hennes pappa även varit mekaniker till meste tjej-mästaren i rallycross, Ingela Eriksson, så var motorsporten inget givet val för Natha
- Det var inte självklart för mig att jag skulle börja tävla, intresset för bilar kom vid 14 års ålder. Innan dess var man den klassiska hästtjejen.

Åren som junior i folkrace gav ringar på vattnet, och framgångarna medverkade så klart till valet att plugga på Motorsport gymnasium på Ring Knutstorp. Det var här intresset för rallycross vaknade, och första rallycross-bilen inhandlades 2015, och körde första rallycross-tävlingen samma höst. Men några framgångar blev det inte med den bilen
-Under hela 2016 bråka jag med den och ingenting gick. Början på 2017 köpte jag min älskade Audi, som den Audi nörd jag är. Vi tävlade hela JSM säsongen med upp- och nedgångar. Nu när man blivit "gammal" så åker vi RM med samma bil, men en högre budget har gjort att jag kunnat ändra massor, så som växellådan och ordentliga inställningar i motorn.
Man hade kunnat tro att en pappa med det brinnande intresset, var en pådrivande faktor till Nathas val av sport. Men hans erfarenhet hade snarast lärt honom att det finns baksidor med sporten.
- Min pappa som skruvat rallycross åt Ingela Eriksson tidigare visste vad det kosta och den dagen jag sa att jag skulle börja med rallycross svara han " jag vet vad det kostar så av mig får du inga pengar men min tid kan du få". Där började hela min resa på Natha´s Motorsport och att jaga nya samarbetspartners var ett måste. Idag 4 år senare lever jag på mitt tävlande.

Nu är målet för denna driftiga och målmedvetna tjej, att köpa sin egen Supercar RX2-bil, men fram till hon uppnått den budget som krävs, tävlar hon glatt vidare med sin gamla Audi, för att samla på sig rutin som förare.
 
foto: privat
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0