Mathias Jansson

2018-07-16

Mathias Jansson


Foto: privat

Tävlingsbil: Volvo S40 Klass 2 2400
Ålder: 34
Klubb: Rasbo MK
Bor: Uppsala
Yrke: Datanörd
Team: Lite från tävling till tävling
Sponsorer: Betalar ur egen ficka
Favoritbana: Höljes
Tidigare tävlat: Folkrace, Rally, Rallycross
Klass: 2400 i Rallycross
Anledning till val av klass: 2400 är helt klart den roligaste och jämnaste klassen 2018, just därför.
Mål med säsongen 2018: Att ha så kul som möjligt på banan med massa adrenalin och skratta mycket med alla förare och mekaniker i depån.

Mathias Jansson var en gång en riktig ”sport-nörd”, med en bred idrotts-bakgrund, gick i idrottsklass och tränade olika sporter väldigt länge. Men vid 15-års ålder (1999) upptäckte han motorsporten, och då var det kört!
- Min kompis Niklas Eriksson tyckte att jag skulle börja med folkrace. Pappa tyckte väl att jag kunde fortsätta med fotbollen men mamma tog honom i örat, vred om och sa att jag skulle få göra som jag ville! Efter det har han stöttat mig väldigt mycket.

Efter några år i folkrace, var det dags att lägga även rallycross till Mathias CV (2002), och under många år har det tävlats parallellt i båda sporterna.
- På senare år har mina kusiner börjat åka rally och då hoppar jag även in som kartläsare.

På senare år har folkrace däremot fått stå åt sidan för rallycrossen.
-Jag kan väl åka någon folkracetävling på skoj sådär. Jag gjorde ett inhopp i Motala 2016, då körde jag av bromsledningen när jag ledde min semifinal så jag kom bara till B-final, men det får man väl vara nöjd med!

Ett hett fotbollsår, med VM på var och varannan kanal under hela sommarens inledning, kan man undra vad det är med rallycrossen som fängslar och rent av värvar en fotbollsspelare att byta sport?
-Tjusningen med rallycross är att det är explosivt. Adrenalinet pumpar på absolut max. Det gillar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0