Rallycross DM-final Kalix 2017-09-02

2017-09-02
Det är inte länge sedan man hånfullt skrattade åt "de äldre", som sa att "åren går bara fortare och fortare med åren", för det var ju bara löjligt nonsens som "äldre" säger - nu är man själv en av de som säger att "man hinner knappt svälja JULskinkan, så är det JULi", och vart tusan tog den här sommaren vägen?! Idag har det varit en sån där dag som man lägger på nöjes- och må-bra-kontot, väl spenderad tillsammans med många härliga vänner på Kalix Motorstadion. Rallycross DM-final stod på dagens meny, och strålande sol serverades som tilltugg. Dagen till ära hade vi hela ÖNBF´s styrelse på plats, eftersom man valt att placera ett av sina styrelsemöten på Kalix Motorstadion. Mycket trevligt inslag att få ha dessa blå-jackade, trevliga människor på plats!
Själv slog jag nästan rekord idag, för jag lyckades ta mig ett varv runt depån - tog bara drygt en timme! Men vad tusan ska man göra då, när depån är full av härliga människor?! Gjorde ett försök att upprepa bragden under lunch-pausen, men då tog jag mig inte ens en fjärdedel - men vem tror väl på mirakel?!
 

Tiger x 2 - kan det tänkas vara nån form av stallorder från pappa-Tiger till sonen Simon?!

Mats Öberg är som en pånytt-född tonåring - ett bra sätt att marknadsföra sporten med den här filuren, som gjort comeback som förare efter typ ett sekels bortavaro med diverse domar-uppdrag, men dessutom har han nu efter att ha passerat 60-strecket också gjort debut som co-driver! (mer om det kommer i blogg-inlägget om Kanonrundan). Inte ens en punktering på personbilen, kunde sudda bort Mats glada min, denna soligt härliga race-dag på Kalix Motorstadion!

Dessa fantastiska Johanssons från Älvsbyns, idag var det Anton Johansson som förde befälet över bilen, men i vanlig ordning hittar man överhövding Staffan fixandes i det tysta.

Daniel Loggert inledde DM-säsongen med två brutna tävlingar, körde inte nästföljande, men trots att han inte hade något med totala DM-ställningen att göra, kunde han inte låta bli att ställa upp vid finalen i Kalix, bara för att han tycker det här med rallycross är så himla skoj - det är precis den attityden jag tycker så himla mycket om hos våra förare - och extra mycket när topp-namnen fortfarande har kvar gnistan och kan prioritera nöjet före resultatet!

Alltid lika trevligt med Norge-besök i depån!

Värvning av förare till isen 2018?! Man skulle kunna tro att det är något sådant som pågår med tanke på långnabbs-rävarna Niklas Sandström och Niklas Mörtsell i mitten.

Ibland hittar man skatter i depån i Kalix. På Norrlandsveckan hittade jag meste tjejmästaren Ingela Eriksson, och denna lördag var det ingen mindre än tidernas första vinnare i tjej-SM, Eva-Britt Sandström som förärade Kalix med ett besök. Inga-Britt och maken Hans är trogna supportrar till Oskar Andersson (på bilden tillsammans med Eva-Britt) - inte alla som har SM-vinnare i sin fanclub!
Spana in overallen till vänster i bilde - visst får ni som varit med ett tag ståpäls bara vid tanken på vad vi fått se den vara med och utföra på våra arenor i landet?! Idag är det dock inte rattvirtuosen Ola Stenvall som bär den, utan sonen Oliver. Alltid trevligt med återväxt, men jag kan inte sticka under stolen med att det värmer extra i race-hjärtat när det är våra infödda race-valpar som växer upp och axlar sina fäders mantlar! Nu hade Oliver förmodligen en av sina tråkigare dagar på jobbet, då han blev vänd i två omgångar. Men efter regn kommer solsken, och jag ser fram emot att få se den här röda overallen i depån fler gånger!

Martin Ekspjut är en rätt ny förmåga på fyra hjul, men enligt uppgift en riktig hejare på snöskoter. Talangen innefattade uppenbart även dessa farkoster, och trots att jag kallade hans Subaru för Ford hela dagen (till jag läste resultatlistan), så blev det en fin tredjeplats för honom i tävlingen. Ser gärna mer av den här liraren, för jag tyckte om det jag såg på banan!
Mer känt folk i farten, Peter "Ludde" Lundin tillhörde en gång i tiden de klokas skara, då han åkte rallycross med en Ascona B. Nu är det sonen Emil som för familjens fana i sporten högt, medan pappa får supporta.

Galna gänget på huvudposteringen - Johan Larsson skötte i vanlig ordning kollen av alternativspåret, medan Tobbe Hansson fick ta hand om det övergripande ansvaret för posteringarna, då Robert svartfotade som racecontroller. Men då Ingemar Svensson och Peter Lindqvist också var tillbaka på sina positioner, kändes det som att huvudposteringen ändå var i tryggt försvar. Dessutom gömmer sig Sebastian Boström bakom gubbgänget.
 
Oliver Stenvall
 
Våra trogna funktionärer, Tommy & Annika, idag med hjälp från någon jag tyvärr inte ser vem det är på det här avståndet. Förhoppningsvis var det en extra trevlig dag för i synnerhet Annika, som råkar vara storasyster till vilddjuret Michael Johansson, som slog till med fantastiska styrningar och slutade tvåa i dagens tävling!
 Per Nordgren från Örnsköldsvik, i en riktigt stilig Ascona A - slutade 12:a idag, efter att ha brutit semifinalen.
Oskar Andersson slutade på en 19:e plats



Trots att jag borde ha känt igen färgerna, tog det en stund innan jag insåg att det var mannen från paradiset (Sorsele - Nalovardo RC) Tom Backman som måste ha ramlat och stött sig en aning, eftersom han uppenbart lämnat Volvo och satsat på Ford - nu blir mina Ford-tokiga vänner lena i blicken, och själv får jag väl trösta mig med att jag hellre har Tom i en Ford, än inte med alls!

Anders Danell före Per Lidberg, inne på alternativspåret
Otilia Lindblad bröt i första heatet efter att ha kört sönder framvagnen - i alla fall trodde jag det till jag fick se hennes pappa, ratt-mästaren Anders Nilsson, kliva ur Golfen. Det är en fröjd att få se Anders köra rallycross - vissa är helt enkelt född till vissa saker! Trots att det blev A-final för Anders, där han slutade 6:a efter lite tuffa kubbningar som gjorde att han fick bryta med en tilltufsad bil, så är jag helt säker på att det hade blivit ännu bättre om han hade fått låna sonen Edvins Volvo 240. För er som inte har stenkoll på Anders, så har han varit så nära att vinna EVO-cupen 2002, så det egentligen borde ha varit omöjligt att inte vinna den i det läge han var. Förutom framgångarna i rallycross, finns det DM-guld från rallyskogen i den här mannens samlingar - så att det är en komplett och skicklig chaufför råder inga tvivel om. Dessutom är han ju som Lycksingar i allmänhet brukar vara - förbaskat trevlig!
Erik Jonsson - den här mannen har jag skrytit så mycket på, att jag undrar om det finns kvar några oanvända superlativ i mitt vokabulär. Det är rent vackert att se honom på banan, och det inte bara för att han kör äkta racing-kärlek på fyra hjul - Ascona B! Erik hade platssiffra 1 - 2 - 2, men sen blev det tvärnit då han tvingades bryta i semifinalen.
Magnus Abrahamsson - här skulle man kunna använda den där termen om vin, ja, ni vet den om att man blir bättre med åren - men jag tycker ju inte om vin, så det passar ju inte att använda en sån liknelse på en förare som verkligen bott in sig i mitt racehjärta, och det redan på tiden som mekaniker till Johan Stenvall. Vissa människor är bara omöjligt att inte tycka om, och kör de sedan så vackert som Magnus, är de ju fullständigt oemotståndliga! Inför dagen höll Magnus ledningen i 2150, 5 poäng före kompisen Jens Olofsson. Snöpligt nog uteblev den stora fighten - trodde jag i ett helt dygn! För Magnus BMW fick för sig att tvärdö på startplattan i andra omgången, men med kompisars hjälp fick han ordning på nåt mickel i el-systemet, och slog sedan till med dagens bästa tid i tredje omgången, tog sig vidare till semi och led två, men vann trots det både semi och final i stor stil. Jag trodde alltså att det inte räckte till FM-guld - men blev upplyst av Abris under söndagen att det faktiskt gjorde det! Oavsett vilket tycker jag det var roligt att fighten stod mellan två så fina kompisar, och så juste förare - och när jag kommer med ett sådant påstående, måste jag faktiskt säga att jag är stolt över hur fina körningar som presterades över lag i Kalix! Visst var det några övertramp, och det delades också ut några flaggor, men jämför man med rallycross VM, så var det här rena rama söndagsskolan - och det gillar jag! Fair play, och må snabbaste förare vinna!
 
Viktor Fahlgren och Emil Grubbström
Emil Grubbström - svårt att tro att han är bror till Fredrik Grubbström - i alla fall om man tittar på finnishen på deras bilar (bild på Fredriks läckra Ascona kommer snart i ett blogginlägg om Boden Alive-sprinten). Till Emils försvar får man väl säga att det här var sista tävlingen efter en lång säsong. Däremot är Emil verkligen en av dessa härliga Volvo 240-åkare, som älskas av oss fotografer - till och med av tokar som Bo-Göran "Boggie" Carlsson, som tror att Ford är bättre än Volvo!
 
Micke Johansson (svart Volvo-rumpa i bilden) fick se mycket av Jens Olofsson i backspegeln den här dagen. Hård fight i både första och andra heatet, samt A-finalen, där Micke hedrande nog drog det längsta strået i samtliga. Han erkände också att det var svettigt att ha en så skicklig förare som Jens bakom sig.
 
Micke Johansson, före Jens Olofsson, tillika dagens slutliga 2:a och 3:a
 
 
Anton Carlsson fanns även han med i förhandsdiskutionerna om vart FM-titeln skulle kunna hamna. Nu gick inte saker och ting riktigt som Anton hade tänkt sig, då det bland annat blev en bruten kvalomgång 2.
Simon Tiger var ensam i den supernationella klassen, och fick därför kvala tillsammans med 2400 - ett bra initiativ av tävlingsledare Kalle Nilsson, då det blev klart intressantare körningar på det viset. Dessutom fick Simon agera bra morot för distriktets just nu hetaste kort i 2400, Jesper Carlsson, som fick vittring på Simon i en av kvalomgångarna och det utvecklades till en spännande fight. Storleken sägs ju sakna betydelse, och jag kan hålla med om att det är mycket viktigare att hantera redskapet på rätt sätt. Dessutom är det betydligt lättare att hantera 10 hästar än 40 - och även om det är en klar fördel med mycket effekt, så är det inte helt enkelt att hantera dem. Rookie-Tigern Simon har hanterat både hästkrafter och pressen hans efternamn också lägger på honom, på ett helt lysande sätt!
Jesper Carlsson framför sin BMW med en sån säkerhet och sånt självförtroende, att det känns som att ingenting kan vara omöjligt för denna yngling från Lycksele. Pappa Bertil har gjort ett bra jobb med uppfostran!
Mattias Forsman kör nästan som pånyttfödd sedan han la händerna på den här Forden. Nog för att jag föredrar Volvo, men i det här fallet ser det ut som en hand som hittat en handske i precis rätt storlek.
Martin Ekspjuth
I det militära brukade Eilert Gezelius befäl kalla honom "utegångs-får" pga hans karakteristiska hårman. För egen del gillar jag att han vågar hålla stilen, trots att han får stå mycket spott och spe för att hans ålder i siffror sprungit ifrån hans sinne. Däremot kan jag hålla med om att han är tjurskallig som mitt eget får, Ascona Bä, och det krävs en som är ännu tjurskalligare för att klara av de hårda bataljerna mot honom - dvs en sån som jag, som vuxit upp med en av Gezzes likasinnade som pappa, och därmed har tränats under många år för att kunna vinna OS i verbal fight mot Mr G!
Mattias Johansson - trevligt med ett återfall, som jag själv främst förknippar med Fredrik Tigers gamla Ascona A.
På tal om trevliga och duktiga funktionärer - Bengt-Erik Nilsson med sonen Sebastian - det är inte ovanligt att man har PM på facebook som säger -"Vi från Överkalix kan ta en postering om ni behöver hjälp!" - gissa om det är guld värt. Om det nu finns nån som tvivlar, så finns det alltid behov av hjälp till en tävling!
 

Anders Lindfors, Skellefteå MS, i en Peugeot 206 - lurade mig att tro att Simon Hedestig var på plats. Nu var det visst en helt annan Peugeot-modell som Simon kör, men vad tusan, blå Peugeot som blå Peugeot - jag såg ju i alla fall vad det var för märke - till skillnad från Martin Ekspjuths Subaru, som jag kallade Ford en hel dag!
Men det här är i alla fall en Ford Focus, rattad av marius Novstad från NMK Hålogaland.
Per Lindberg, Lycksele MK
 
 
Bo-Göran "Boggie" Carlsson, en av de tokar som vågat åka högerstol i rally tillsammans med min pappa! En person jag gladeligen spenderar varje racedag tillsammans med - trots att han gillar Ford!
Oliver Stenvall
 
Anders Nilsson, i bredd med Fredrik Sundkvist och jagad av sonen Edvin Lindblad
Oliver Stenvall hade en tråkig dag, när hans närvaro på banan uppenbart inte var uppskattad, då han två gånger om vändes bort från ledning.
 
Harry Johansson, rallycross-morfar i sällskapet, men trots att han passerat 70 tycker han det är lika roligt än med rallycross!
Fredrik Sundkvist, Luleå MS
Anders Nilsson, Lycksele MK
 
Ni minns vad jag skrev för en stund sen om Volvo 240 - visst börjar ni förstå varför alla (nåja, nästan i alla fall) fotografer älskar Volvo 240! Edvin Lindblad är det som står för underhållningen den här gången.
 
Jörgen Boström från Skellefteå, rullade sin Volvo 240 rejält vid Norrlandsveckans deltävling på hans hemmaplan. Jag fick ett telefonsamtal från en lätt nedslagen Jörgen, som avanmälde sig till våran deltävling i Kalix. Men här minna vänner, finns det en fru av härlig caliber, för när motivationen tröt för Jörgen, skickade hon ut honom i garaget för att jobba på bilen! Tog runt 2 veckor så var bilen fit for fight, och Jörgen var på plats redan på Motorveckan i Lycksele. I Kalix fanns inga tecken på att rullningen skulle gnaga honom i bakhjuvudet, och det var inte långt borta att han knep en plats i A-finalen - till slut blev det en fjärdeplats i semin och en sur 7:e plats totalt.
Fler Volvo 240 till racingfolket - härligt juste tag, trots hård laddning!
 
Petter Berg, Älvsbyns MS
 
Anders Danell, Kalix MK
Anton Carlsson, Lycksele MK
Per Nordgren, Örnsköldsviks MK
Anton Carlsson och Anders Danell hade närkontakt av tredje graden, när Danell kom ut från alternativet samtidigt som Anton kom på huvudspåret. Båda förarna klarade sig bra, och kunde fortsätta tävlandet redan i nästa omgång. Anton Johansson passade på att bryta i samma veva, men hade ingenting med Antons gräsklippande BMW att göra.
Duktiga funktionärer in action - postering T (för Thingvall) har så många års erfarenhet av motorsport, och även av just denna postering i velodromen, att det är för jobbigt att räkna hur många år det handlar om!
Robert Nyström, följd av Erik Jonsson
Fredrik Grubbström uppvaktar Erik Jonsson...
...
... och plötsligt blev Robert Nyström inblandad i kråksången.
 
 
 
 
Micke Johansson före Jens Olofsson - än en gång, och en lätt deformerad Erik Jonsson hakar på...
 
Robert Nyströms Kadett C fick lite ny design
Spana in Erik Jonsson som smyger i bakgrunden av Micke Johansson och Jens Olofsson...
 
...
... och trots startincidenten lyckades han smyga sig fram och snuva herrar Johansson och Olofsson på heatsegern! Jag säger bara en sak : ASCONA B!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
Jesper Carlssons fina körning, som gav Simon Tiger lite svettigare heat än han förmodligen väntat sig.
 
Daniel Loggert och Petter Nårsa
 
 
 
 
Fredrik Tiger kunde inte låta bli att leka lite själv, och fick lite värdefull träning till kommande Crosscart-tävlingar
 
 
Undrar hur mycket det svider i själen, på en av landets duktigaste plastare (äger företaget BD Plastindustri, vars logga skymtar på framskärmen) att få tejpa ihop plastskärmen på sin VW Bubbla?!
Lycksingar - de är som ett folkslag jag trivs ihop med! Lättsamma, glada och trevliga. Här är det Johan Haraldsson tillsammans med vad jag av utseendet att döma skulle kunna utse till Jens Olofssons pappa.
Nervösa beräkningar inför tredje omgången. Lite lugnare för Jens, som hade två bra omgångar färdiga, medan Magnus "Abris" Abrahamsson hade nollat andra omgången och var piskad att få en bra tid i den tredje - men han höll för pressen och slog till med dagens bästa tid!
Två härliga sportsmän, konkurrenter och kompisar, som självklart ställde upp och showade lite för min kamera.
 
Micke Johansson, fokuserad inför tredje omgången.
Förrymd förare - Sandra Nilsson-Björn hade hand om frammatningen, istället för att mata fram sin egen Saab den här dagen. Sandra är verkligen en föredömlig guldklimp, som tar sig an hur många funktionärs-positioner som helst under en tävling - och allt gör hon med ett leende, och motiveringen att hon tycker det är roligt att vara funktionär och gärna har fullt upp om hon ändå hjälper till! Maken Kalle var dagens tävlingsledare, och hans förmågor som ledare har jag skrytit på flera gånger tidigare, och den här dagen var inte något undantag!
Elle Almroth och hennes "damliga" skötte som vanligt uppställningen av bilar föredömligt.
Hasse Gustafsson såg till att säkerheten sköttes på bästa sätt.
 
Dårarnas paradis - Team Loggert! Kan man annat än tycka om människor som jämt ler och tycker livet är rätt kul i allmänhet?!
 
Giganternas kamp - Erik Jonsson och Jens Olofsson, här precis uppställda av Elle Almroth
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alexander Pettersson är inte grym i rally, han är även en grym kompis som ställer upp när man har kris om funktionärer. Här på postering tillsammans med kollegor jag tyvärr saknar namn på.
Thord och Anton Thingvall, med förstärkning jag saknar namnet på.
Jörgen Boström tog ledningen i sin semifinal, men fick till slut finna sig i att bli fyra.
 
 
 
Undrar om Anders Nilsson hade några tankar på att hjälpa svärsonen Jens Olofsson, ifall det skulle behövas?!
 
 
 
Abris tog starten i sin semi, och var helt omutbar om vilken plats han tänkte stå på i A-finalen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Här slutade Per Nordgrens dag, och visst var det lite läcker reklam att en liten orange Ascona A, hamnade under en skylt som gör reklam för löjrom - nog skulle man lätt kunna associera den här lilla läckerbiten till ett romkorn!
Daniel Loggert före Mattias Forsman
 
 
 
 
 
Jesper Carlsson toppade sin semi-final i 2400 - inte helt lätt att hålla isär dessa röda BMW-bilar - men när studerar man dem så sticker faktiskt Jesper ut med sin körning, som fullständigt gnistrar av självförtroende för närvarande!
 
 
 
 
Här skulle man vilja vara en liten fluga på axeln, som fick höra vad det är för galenskaper som dessa två bilsport-reliker diskuterar; Eilert Gezelius och Bengt Asserfeldt.
 
 
 
Gezze hade nån kommentar på Motor Norr om vinklarna på kamera-gluggarna, när han smygfotograferat mig Boggie och Kent Englund, som avhandlade något världsproblem. Men här var det verkligen markspaning hos Gezelius själv, som verkar visa stort intresse för Fredrik Tigers Crosscart - men vad du än gör Fredrik, släpp för bövelen aldrig in det gråhåriga toket i den farkosten, det skulle förmodligen bli det sista han gjorde på den här platsen!
 
 
Tiger-buren vaktas av Asserfeldt och Gezelius
Min Ford-tokiga driftingkung till "lillebror", Örjan Larsson
Abris var fullständigt omutbar i A-finalen, och förutom den andra kvalomgången där hans BMW vägrade lämna startplattan, hade han som sämst en andra tid den här dagen - en mäktig uppvisning som tyder på att herr A trivs i Kalix. Hoppas verkligen på att få se mer av honom nästa år!
 
Svart verkar var färgen som är inne i år, och gångbart verkar det också vara eftersom det här är dagens 1:a och 2:a i klassen 2150 - Magnus Abrahamsson Vännäs MK och Michael Johansson Kalix MK.
Pär Lidberg och Jens Olofsson
Daniel Grubbström och Anders Nilsson - Grubbström slutade fyra i tävlingen, medan Anders tvingades bryta.
 
 
 
Känner mig nästan som mannen i Göta Kanal, som säger att kanoter inte är hopfällbara, när jag säger att jag aldrig tidigare sett någon försöka använda en Golf som gräsklippare. Anders Nilssons försök slutade inte heller bra, utan han tvingades bryta A-finalen, efter glimrande körning denna DM-final.
 
Stilstudie av Anders Nilsson, som visar orsaken till att han tvingades bryta A-finalen - för er som inte ser det direkt, tipsar jag om att titta på höger framhjul.
 
 
 
Dagens trea, Jens Olofsson, bjöd på stor rök-show efter målgång - så här glad blir man när man trots att det "bara" blev FM-silver, efter en stenhård guldfight med Abris!
 
 
 
När man vill stå någorlunda säkert och har för lite zoom, får man istället nöja sig med att berätta om allt som hände innan den här bilden togs i andra kurvan av 2400´s A-final. Jesper Carlsson gjorde en kanonstart och var först ner till första kurvan, men där hittade Daniel Loggert vinnarhålet och skulle smita förbi, när han nyttjade Jespers framhjul som uppkörningsramp och blev nalta luftburen. Istället kom nu Mattias Forsman fram, och med inte så lite matjord i fickorna, tog han sig helt ren genom första kurvan och fick en fin ledning.
 
 
I Vilda västern-finalen hade sedan Petter Nårsa och Anders Lindfors lite kubbning...
 
 
 
 
... och som ni ser skuggar Jesper Carlsson i bakgrunden och blir lite hindrad av Nårsa som står åt fel håll tvärs över banan.
 
Trots det svarade Jesper för en strålande uppkörning
 
 
 
... och tog sig ikapp Mattias Forsman!
 
Full fight ut på det sista varvet...Men den här segerpiruetten visade sig "bara" vara för DM-guldet, då det varit så spännande att man glömt rycka målflaggen på rätt varv - och därmed var det alltså Mattias Forsman som blev dagens vinnare.Bertil Carlsson - vi diskuterade ju däckslitage, jag tror du får revidera din kalkyl om sonen ska fortsätta så här! (ler)    Dagens prisutdelning blev precis så kladdig och blöt som en prisutdelning ska vara, när vuxna män blir till pojkar igen, och bevisar att mitt favoritordspråk är sant : Stora är de män, som har sitt barnasinne kvar! Tack för den här gången alla härliga människor - ses nästa gång! Ordningen på mitt bloggande har blivit lite konstigt, men jag hoppas ni överlever. Nu väntar både sprintar från Kalix och Boden, samt rallytävlingen Kanonrundan - vilket ni får läsa om först, det vet inte ens jag än! Lev å må!//JH-N
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0