Kinder-status på påsk-racet i Kalix!

2016-03-26
Vilken dag det här blev! Kan bäst sammanfattas som ett Kinder-ägg (på självaste påskafton). Där är det förvisso bara "tre önskningar i en" (enligt reklamen), men den här dagen var det snudd på att alla mina önskningar slog in! Tyvärr kan ju inte alla man tycker om vinna samtidigt, och givetvis fanns det nån plump i protokollet - men närmare en perfekt is-dag än det jag har upplevt idag, det tror jag är svårt att åstadkomma!
 

Dennis Bergström fick assistera NSD´s Maria Engström-Andersson att hitta ett bra "hål" till att lämna bilen.

Depån var förlagd alldeles intill långa målkurvan, men tyvärr låg solen lite taskigt till för skuggbildning i nosen på bilarna. Min kollega på NSD, Maria Engström-Andersson, är betydligt duktigare på det här med bilder än vad jag är, och ville vandra iväg direkt. Men jag har ju lite svårt att slita mig från depån, så jag blev kvar. Skulle lifta med Roberts kusin, Stig Lundströmer, som körde bärgare - problemet var bara att det inte blev nån bärgning. Till slut tog jag mig ändå till innerplan, men där träffade jag ju besiktar-gänget, och vem kan slita sig från dårar som Staffan Rönnmark, Fredrik Johansson och Janne Forslund, utan att slänga lite käft?! Det fick ju till följd att jag inte tog mig längre än innerplan innan långnabben släpptes iväg. Helt ärligt stod jag inte på ett riktigt bra fotoställe förrän andra rundan av långnabben - men vad 1000:an, jag har fotat i depån, jag har fått slänga massor av käft, och jag har haft en galet rolig dag! Jag vet ju att Eilert Gezelius tar en massa magiska bilder, så är det mästerverk ni vill se kan jag rekommendera Motor Norr-gruppen på facebook. När ni ser bilderna här på bloggen, kan ni väl tänka så här : "Ok då, men tjejen hade i alla fall skoj!".
Som parentes kan jag tillägga att när jag väl vandrat mig genom halv-djup snö, till banans bortersta kurva, då bröt en bil, precis där jag stod, så bärgar-Stig parkerade nästan vid mina fötter!
Slut-svamlat, dags för tävlingen :
 
Jag måste bara inleda med att visa er två guldklimpar som sällan syns, men om de inte finns på plats så märks det tydligt!
 

Nils-Olof Johansson, en klippa när det gäller resultatservice och datorer!
Elisabeth Eriksson, möter en alltid med ett glatt leende och ett klingande tonfall, närhelst man möter henne eller sätter sin fot inne i ett sekretariat - sedan många år flitigt arbetande för både Kalix, Morjärv och Överkalix, i synnerhet när det gäller istävlingar.

Dagens första junior-heat vanns av en ny bekantskap för mig, Andreas Bäckman, tävlande för Luleå MS. Fredrik Tiger har ett finger med i spelet som nåt slags mentor för den här grabben, och nog verkar han ju ha lyssnat på både ett och annat, inte bara när det gäller bilvalet! (BMW M3) Märkeskollegan, Julia Lundqvist, hade full fight med Madelene Axberg, än en gång, och de här tjejerna står verkligen för stor underhållning, i synnerhet då det är rena och fina tag trots att man växlar placeringar x flera! I första racet blev Eddie Lindvall-Carlsson 2:a, men det var så tight mellan honom och Julia, att inte ens Julia själv visste vilken del av pallen hon skulle stå på, vid efterföljande prisutdelning.
Andra racet var det Julia som var rappast iväg, men efter några varv fick hon vika ner sig för Andreas som var vass idag. Men ni ska inte tro att hon gav sig för att hon blev omkörd! Det blev full kubbning ända till mål! I den här klassen skulle jag vilja dela ut 2 st RM-tecken, men mitt ord väger givetvis inte tungt. Min åsikt är att det är väldigt svårt att få ett rättvist system, när man plockar poäng i olika bilklasser, men tävlar om samma medalj. Det har inte varit någon succé när vi haft så i rally DM, där grpH 2 wd och 4 wd tävlat om samma mästerskap under ett antal år, och därför är det ändrat även där så det numera är separata DM-tecken.
Sebastian Nilsson är den som kommer att tilldelas guldmedaljen, men jag utropar Madelene Axberg som inofficiell mästare tillsammans med honom - så här på min egen blogg har jag ju svårt att se att någon kan hindra mig!

Sebastian Nilsson, nybliven riksmästare bland juniorer. Hans stiliga S40 har tyvärr inget att sätta emot de 2150-bilar som övriga juniorer valt att tävla med. Det hade dock varit skoj att se Sebastian mäta sig mot juniorer i liknande bilar, för nu hamnade han lätt i skymundan, trots väldigt städad och fin körning.

Andreas Bäckman och Eddie Lindvall-Karlsson. Eddie blev 2:a i första racet, men kom inte till start i det andra. Tillförlitligheten på Kadetten har inte varit som jag misstänker att familjen Lindvall, med farbror-Göran i spetsen, önskat. Andreas Bäckman kom inte bara till start i båda racen, han var även först i mål! Kul med nya namn i de yngre leden, och extra roligt när de kör så här fint!

Med risk för att bli tjatig, men även denna tävling bjuder jag på en kavalkad av bilder på Julia Lundqvist och Madelene Axberg. De här tjejerna har verkligen charmat objektivskyddet av min Canon!
Morgondagens racing-elit?! 1 Andreas Bäckman, 2 Eddie Lindvall-Karlsson, 3 Julia Lundqvist.
Rally-dubbsklassen är lite svår att ha koll på, eftersom det i likhet med juniorerna prisbedöms efter olika bilklasser. Dock har det ju varit fler bilar här, och om jag inte är helt fel ute har det funnits deltagare från tre olika kategorier i årets serie. Men ljuspunkten med den här klassen, är att den till skillnad från övriga klasser har vuxit med tidens gång, och denna finaldags startfält var det största hittills i år! Kent "Kent-Isak" Isaksson inledde säsongen i stor stil, och så ut att gå mot ett klockrent RM-guld. Men så började det gå grus i maskineriet i både folkvagn och gubbe, och var den ena kry var inte den andra det. Idag var det växellådan som krånglade, och trots avsáknad av ett flertal växlar, slutade han trea i dagens första lopp - trodde han och hela publiken, ända till domarjuryn hade tyckt till. Det visade sig att en sammanstötning med en kollega på banan, hade bedömts så kraftig att Kent-Isak uteslöts och nollades i protokollet. Nu blev det riktigt tufft i protokollet. I synnerhet då Anders Andersson grusade sina guldambitioner via haveri nånstans i drivlinan, har gått genom mina öron att det var nåt med växellådan, men det låter jag vara osagt, blev det en ännu öppnare historia.
 
Första racet vanns av Kalix-föraren Anders Danell, som körde som ett skållat troll! Tvåa blev Henry Nilsson, som äntligen fått ordning på sin Golf. Henry hade planerat full säsong, och hade dessutom lagt ner extra mycket krut på att verkligen få fart på bilen, som fått extra många timmars kärlek efter fjolårets krasch. På Motor Nord hittade man nya friska kusar, och en nöjd Henry åkte hem. Men så fick bilen för sig att inte starta, och sen rann säsongen på, och innan Henry fått ordning på torpet var det dags för final. Den här karln började tävla 1976, det innebär att i år firar han 40 år i bilsportcirkusen! Gott folk, det om något är det värt att lyfta på hatten för! Som han körde också! Jag vill bestämt hävda att jag aldrig tidigare sett Henry köra så bra som han gjorde idag, och då förstår ni att den här andraplatsen var bara början!
 
Anders Danell tog sin första seger på is, och det var silver i håret även på hans kollegor på pallen i dagens första race, med Henry Nilsson på andraplats och Kent-Isak på tredje. Kent-Isak uteslöts senare för ojuste körning.
Kent-Isak har förevisning om hur han ansåg att situationen som ledde till hans uteslutning egentligen gått till. Det finns alltid olika sätt att uppfatta en situation, och det är sällan domare och förare är överens i frågan. Själv var jag i fel ände av banan för att kunna ha en åsikt. Svårt att tro att den här gubben är 68 år! Korrigerar mig, det är ingen "gubbe", utan en pojke som haft gott om tid att skaffa sig livserfarenhet!
 
I andra racet fortsatte Kent-Isak att kämpa på med sin allt mindre fungerande växellåda, och till slut började Folkvagnen låta allt mer plågad, och det blev till slut ett stort ras i fältet. Lars Wåhlberg, som vann andra loppet i Morjärv förra helgen, var långt ner i dagens första race. Men nu var han på åkhumör, och som han gång efter gång satsade på extremt ytterspår i långa målkurvan! Mäktigt att se, och det plockades ett antal placeringar på det viset. Men bakom honom hade den tidigare omtalade Henry Nilsson hakat på i uppåkandet, och den här dagen var han som pånyttfödd! Han bjöd upp till full fight med Wåhlberg, och det växlades placering ett antal gånger. Till slut var det som en riktig "fairy-tail", då Henry lyckas gå om en sista gång, i sista kurvan och knipa segern! Efter 40 år kom den första riktigt stora segern, och det när kroppen protesterar så till den grad att det skulle kunna klassas som en seger varje gång Henry tar sig i och ur bilen för egen maskin! Henry har ju funnits med så länge, och varit med om så mycket motgångar, att man liksom slutat oroa sig för att han ska kasta in handduken och ge upp. Men faktiskt har tanken slagit honom :
- Jag sa att om jag åker på nån stor smäll i år igen, då lägger jag av! Jag upplyste honom om att jag misstänker att inte ens han själv trodde på det uttalandet, varefter han tittade på mig med glitter i blicken och sa :
- Nä, jag vet, och Benke (Bengt-Erik) sa att det ville han ha skriftligt på! Räkna med Henry även i framtiden, det här är en fighter ända ut i fingerspetsarna! Förresten, när jag nu nämner Benke Nilsson, så tog karln till slut sitt förnuft till fånga, och gjorde comeback i sonens S40 VOC idag, efter nästan ett och ett halv decenniums frånvaro. Härliga dueller tillsammans med övriga VOC-dårar, där Göran Ahlström än en gång drog längsta strået med sin 240. När jag mötte Benke i depån efter tävlingen, var han fortfarande iklädd föraroverall, och det bara lyste om honom som hos en vilsen själ som äntligen hittat hem. Men eftersom jag tjatat på honom om en comeback, var jag ju tvungen att liksom understryka saken, ni vet så där i sann "vad-var-det-jag-sa"-anda. Svaret blev : - Så jäkla roligt! Jag fattar inte varför jag ens slutade en gång! Det är motorsport det, så jäkla kul är det faktiskt!
 
I andra racet växlades det ledare många gånger. Kent-Isak tog kommandot från start, men hans allt sämre fungerande växellåda, gjorde honom snabbt till ett rundningsmärke. Även Anders Danell tog hand om taktpinnen för en stund, men det vore väl ett mirakel om en folkvagn skulle hålla mer än en tävling i följd?! Eller vad säger ni Per-Erik Niemi och Jan Forslund?! Lars Wåhlberg skuggade hela tiden i hasorna, och var upp nån sväng i ledning - men hela tiden var det nån annan som ville ha ett ord med i spelet. Inte minst Henry Nilsson, som firade 40 år i sporten med att köra bättre än någonsin med sin Golf!
Bengt-Erik Nilsson fann sig till slut övertalad av många med mig som tjatat många år efter comeback, och lånade sonen Sebastians S40 VOC. Extra roligt att det blev ett gäng i standarbilsklassen, som räknar separata poäng i kombi-klassen, så det blev fina och roliga dueller i både främre och bakre delen av fältet. Här har Benke 50% av Bodens mysigaste brödrapar bakom sig, Göran Ahlström. Göran drog dock det längsta strået i båda tävlingarna. I första racet var Göran rent uppe på pallplats (då Kent-Isak uteslöts), sin klart motorsvagare bil till trots (i jämförelse med 2150 cc RC).
Kent-Isaks Herbie-look-a-like.

Anders Danell skuggas av Lars Wåhlberg, som åkte extrema ytterspår i målkurvan varje varv.
Göran "Kangen" Ahlström - en riktigt go gubbe, en duktig rallyrattare som dock verkar ha extra bra fallenhet för arena. Har någon FM-titel från racingspecial i bagaget, och har visat topp-form från första inhoppet på isen i år. Synd du inte kom på den här idén tidigare Göran - och uppenbarligen är du snällare med växellådorna än i skogen också!
Rally-fantomen Alexander Pettersson hade bra fart även på bana, men fick se sig slagen av "ärkerivalen" och vännen Göran Ahlström, i... om jag inte missminner mig samtliga deltävlingar man ställde upp i. Ibland går ålder före skönhet - that´s Life!
Lars Wåhlberg slutade tvåa i dagens andra race, och det gjorde honom till RM-vinnare, med tre poängs mariginal!
 
Det var inte bara ett varv vi bjöds på denna underhållning av Henry Nilsson och Lars Wåhlberg - varv efter varv hade man skiftbyte på ledarpositionen, och enligt vad jag kunde se var det rakt igenom juste takter! Hatten av!
 
För en stund var det Kalix MK´s Mikael Johansson som skuggade Henry Nilsson, men Lars Wåhlberg tog snart tillbaka andraplatsen.
Alla som känner Henry Nilsson, vet att det är en smärre bragd bara att han tar sig i och ur tävlingsbilen, och fram- och tillbaka till prispallen. Henry har varit med om två svåra olyckor på vanlig väg, där den första föranledde byte av höftleder, och den andra kraschade sönder de nya reservdelarna. Därefter har det blivit en och annan smäll på isen, men det är många som har mycket att lära av Henry, mannen som aldrig ger upp - och titta nu bara, 40 år in i karriären tar han sina största skalper hittills! Den här askunge-sagan får gärna fortsätta länge till!
Nyblivne RM-vinnaren Lars Wåhlberg var minst lika glad som segraren i tävlingen - och det är extra kul att se denna glädje när man vet vilken fight som just utspelats på banan till vänster i bild!
Tre glada prispalls-invåndare : 1 Henry Nilsson, 2 Lars Wåhlberg, 3 Micke Johansson. 

Tack för underhållningen grabbar! Grattis till RM-titeln Lars Wåhlberg, och jäklar så skoj att en gammal Volvo 142 är still going strong! Silvret gick till Anders Andersson och brons till Kent-Isak.
 
Kortnabben såg ju länge ut att bara bli ett långt segertåg för Tommy Carlström, men som vanligt måste oturen grina honom i ansiktet, och i kraft av Daniel Loggerts dubbelseger i Morjärv, var det plötsligt liv i serien igen. Tommy hade under veckan fixat motorn för andra gången den här säsongen, och jag är så stolt över den här karlns vilja och egenskap att aldrig ge upp förrän det verkligen är över! All heder även till Stefan Tedestam, som slitit hårt även han, i kraft av motorbyggare till otursmotorn. Det lustiga i kråksången är att Loggert åker med en i princip identisk motor, med samma motorbyggare bakom sig - och det har spekulerats i vad det är som gått fel för Tommy - då båda teamen är seriösa ut i fingerspetsarna. Idag kom tyvärr replik från Loggerts bil...
Inför start diskuterade jag med Tommy om hur hans plan såg ut.
- Tar jag starten så går jag för seger, för vinner jag första racet är guldet klart!
Starten gick, Tommy åkte iväg som skjuten ur en kanon, och körde som om han hade stulit bilen! Dagens bana var också en bana som passar honom som handen i handsken, för när det blir snabba banor, då är Tommy extra vass. Han bemästrar alla ban-typer, men på banor som dessa glöder han!
Bakom honom tog Loggert rygg, med full huggning bakifrån genom Johan Riström, som i likhet med Carlström verkligen blommar ut när det blir mer likt banracing. Men först fick Johan problem och började tappa lite mark, vilket visade sig bero på att servopumpen gett upp, och med de hackiga rattrörelserna som blev då, är det svårt att hålla jämna steg med förare i Loggerts caliber. Han passerades också av Mats Savilahti, som verkligen fått upp ångan i sin Ford final-dagen till ära. Loggert hängde på bra bakom Carlström, även om han inte låg i attack-läge, men så slog oturen till mot honom och även hans Honda-motor gav upphov till ett stort rökmoln som såg dyrt ut! Tack och godnatt Loggert, och grattis Tommy Carlström till SM-guld nr 3!
Jag hann aldrig fram till Team Loggert innan de tackade för sig och åkte hem, men det pratades om något om kamkedjan - nån sån har man inte på en Volvo, och i min bröstmjölk har det bara serverats B20 och B23 - så som den Volvo-fan jag är, går jag inte djupare in på den analysen. Tråkigt var det i alla fall, för Loggert är en färgklick på banan! Även om jag fortsätter att tycka att han var ännu trevligare att se när han åkte Ascona B - har förövrigt äntligen kommit på vad den bokstaven står för - B = Bäst!!!!!!! (ler)
 

"Tar jag starten går jag för seger" - det var ord och inga visor, och precis vad Tommy Carlström gjorde. Här före Daniel Loggert i full fight med Johan Riström.
 
Martin Åberg och Johannes Lundberg var oskiljaktiga som siamesiska tvillingar denna dag - kanske för att banans utformning passade dem lika bra?! Här Johannes Lelu-sponsrade bil först i bild.

Precis här går Daniel Loggerts gulddrömmar upp i rök - då kamkedjan gick av på hans Honda-motor.

Mats Savilahti, som vi vant oss att se i en ilsket grön Volvo 240 i främre delen av startfälten, fick idag upp ångan ordentligt med sin Ford, och knep dubbla andraplatser.

Snacka om att två dagar med bara en veckas mellanrum kan utfalla så olika - förra lördagen var det dubbla viktorior och sergeryra i det Loggertska teamet. Den här dagen kan jag tänka mig att det blev att dränka sorgen istället...

En nöjd vinnare, och därmed numera 3-faldig SM-vinnare på väg mot prisutdelning, Tommy Carlström, vilken arbetsseger!
Något som aldrig kan fejkas, är äkta glädje! Här är det gruppkram med brorsan och mekarna som gäller, och trots att han borde vara galen av glädje, kunde man i det här ögonblicket främst se lättnad hos vad som givetvis ändå var en överlycklig SM-vinnare! 
Johan Riström ser över maskineriet, och konstaterar att den här gången var det inte värre än en trasig servopump. 

Kortnabbens första race : 1 Tommy Carlström, 2 Mats Savilahti, 3 Johan Riström
Speakern Lasse Lundbäck intervjuar nyblivne 3-faldige mästaren, som dessutom lyckades försvara sin titel från 2015. Trots att man brukar anse att det "är nåt speciellt med första gången", så är detta den seger Tommy värderar allra högst, för den här bilen är han själv "pappa" till. Ganska anmärkningsvärt att de tre gulden bärgats med tre helt olika bilar : Ascona B, Lexus och Honda.
En av dagens många viktiga kuggar som förtjänar hjältetitel - Lasse Englunds traktorchaufför Samuel, som var en av flera duktiga plogare under dagens tävling.
Tommy Carlström var lika pigg bakom ratten även i andra racet, trots att han redan kunde titulera sig 3-faldig SM-vinnare. Ännu en seger i stor stil. Mats Savilahti såg ut att ha rikitigt roligt denna dag, och var den som närmast skuggade Carlström. Johan Riström hade fått ordning på inhyrda Peugeoten, och skuggade honom i hasorna. Men så slog den där jäkla oturen till IGEN! Mitt framför fötterna på mig, gick säsongen upp i rök. Enligt uppgift beroende på att oljepluggen släppt... Motorsport är roligt, men det kan vara ack så grymt också! Savilahti höll andraplatsen i mål, före Björn Eriksson som visade på bra form i vacker-vädret på Kalix-älven.
 

Till andra kortnabbsracet hade jag äntligen vandrat mig till en fin-fin kurva i banans bortre del. Hade jag vetat att jag skulle få så här trevligt sällskap kanske jag hade vandrat dit tidigare?! Kan tyvärr inte namnge alla, men herrarna till höger i bild torde vara tämligen välkända, åtminstone i det nordligaste distriktet; Lars Åkerström och Bengt Asserfeldt.

Andra racet vann Tommy i stor stil, och det gick nog i ren eufori och fullt segerrus!

Johannes Lundberg uppvaktades av Johan Riström...

... men snart var han tillbaka i full fight med sin 240-kollega Martin Åberg!

Johan Riström åkte vackert, så länge det varade...
... för har det gått troll i något så har det! Nu kan det dock ha varit frågan om värsta felet hittills, då det var oljepluggen som flög... Håller tummarna att det inte hunnit skada några vitala delar!

Mats Savilahti hade klart brutalast kurvtagning på den här delen av banan.
 
 
 
 
Johan Riströms sorti från comeback-säsongen 2016, blev på Stig Lundströmers stiliga Falck-bärgare. 
 

Johan Riström och Johannes Lundberg - försöken till SM-skägg lönade sig inte med guld för någon av dem denna säsong, men jag håller tummarna för att båda två ger sig på samma mission 2017!

Johan Riström förklarar något för pappa Folke och bilägaren Ingemar Bjöörn. Helt inne i bilens värld, svarade han "nej" på frågan om den lilla knatten i bild är hans son - men han korrigerade sig snabbt och sa att så var det ju visst! Finns det kanske hopp om familjen Riströms race-framtid ännu ett antal år?!
 
SBF sätter den slutliga SM-poängen, så som ni säkert förstår är det preliminära resultat jag kommer med.Dock är jag rätt säker på att även den slutgiltiga tabellen kommer att utropa Daniel Loggert som silvermedaljör, trots att han givetvis inte kom till start i andra racet, och jag bronspengen gick till Johannes Lundberg. Återstår att se vad som är fakta, när de finska deltagarna som inte kan ta SM-poäng blir utlyfta ur tabellen, men jag tror mina höftskott kommer att stå sig rätt bra.
 
Långnabb, långnabb, långnabb! Idag var det kul på riktigt, i synnerhet första racet! Benny Larsson hade fått ordning på Porschen, och for som en kanonkula av startplattan, snäppet efter Fredrik Tiger som deltog utom tävlan med sin fyrhjulsdrivna Ford Supercar. Några varv var det också full kubbning, men sen började Benny av någon anledning tappa mark och åkte rutschkana allt längre ner i fältet. Jag trodde det var fel på bilen, men det visade sig att Benny ramlat under veckan och slagit huvudet i isen, varefter han fortfarande hade ont i framförallt nacken. Porschen har som bekant inte den största cupén, och tränger man dessutom dit en störtbåge blir det inte alls gott om plats. De enorma krafter man utsätts för i långnabben, gjorde att Benny slog huvudet i bågen gång efter annan, och till slut kände han att han inte orkade mer. Nu har han lovat mig att uppsöka läkare under veckan, och jag hoppas verkligen han gör så också! Till pappa hade han dessutom berättat att han inte vågar riskera något, för han anser sig ha minst 10 år kvar i maskin-branschen - om inte jag är alldeles fel underrättad har Benny uppnått den ålder normala människor klassar som pensionsåldern (66 år), men vem har sagt att bilsportutövare är normala?! Det är väl en himla tur att vi inte är det!
Om någon trodde att Niklas Mörtsells framfart i Morjärv var en engångsföreteelse, att det var den lite knixigare bantypen som passade hans körstil, så var det bara att revidera den teorin omedelbums! Han åkte lika vackert i första racet i Kalix, och blev tvåa bakom Tiger, men i praktiken var det alltså andra segern denna debutsäsong i långnabb! Placeringen bakom honom tog regerande mästaren Niklas Sandström, som i elfte timmen äntligen hittat rätt med allt mickel i sin BMW. Håkan Johansson såg inte alls ut att trivas, trots att bantypen borde passa både hans körstil och hans PV. Men trots den blygsamma placeringen, fick jag ändå äran att inkassera en kram från en numera 18-faldig SM-vinnare! Det bästa är att Håkan lovat mig att verkligen ge Stig Blomqvist en match om att vara mesta mästaren i SM-sammanhang.
- Det var mitt mål redan innan jag slutade, klart som fan att det är mitt mål även nu!, meddelade en glad mästare.
Jag kan inte låta bli att skicka en passus till hans son, Kristoffer Johansson, som valde skotern före PV´n denna påskafton : - Jag hoppas du hade lika kul som oss Kristoffer, men jag tvivlar! Men du är välkommen åter i depån nästa år, för du saknades!!!
 
 
Ordning på torpet, då Mats Öberg och Daniel Nyman fanns med på isen. 

Om nån i sina vildaste fantasier hade trott att Benny Larsson och hans Porsche bara fanns på plats för att finåka - då hade man alldeles fel! Som han kastade in Porschen i kurvorna, och hur han utmanade Tiger medan hälsan medgav det. Benny lovade inget, men jag hoppas verkligen vi får se både honom och Porschen i startfältet 2017!

Lika läcker som det fina vårvädret, är denna galet snygga Porsche! Lika häftigt att en numera 66-årig is-kung hittat tillbaka till sitt rätta element!

Niklas Sandström och Håkan Johansson hade fin fight, där Niklas gick vinnande ur duellen.
 

Kjell Persson i sin vackra springare. Bilens gamla ägare, Tomas Wirén fanns också på plats på isen, dagen till ära. Tyvärr utan min vetskap, så några bilder kan jag tyvärr inte bjuda på den gamla is-fantomen!
 

Mikael Lundström, bror till oturs-gubben Niklas Lundström - måste erkänna att depån var lite tom utan Niklas närvaro - får verkligen hoppas att båda bröderna kommer till start även 2017!

Niklas Mörtsell i Johannes Lundbergs "sommar-bil", tillika Fredrik Schefströms gamla pärla.

En katt bland hermelinerna - Fredrik Tiger tog chansen att lufta sin Supercar Ford, givetvis utom tävlan då den både är fyrhjulsdriven och för hormonstinn. Positivt i kråksången var att bilen faktiskt tog sig i mål två race i rad -vågar man hoppas att det trasiga felet har blivit ett helt fel?! För fel är det ju alltid om det är en Ford! Eller hur Örjan Larsson, Stig Hellberg och Mats Löfgren?!

Den enda bilen i depån, som rent skönhetsmässigt kan matcha Benny Larssons Porsche - Håkans PV måste vara Sveriges snyggaste PV!
Niklas Sandström passerade mållinjen, och sen var det bara att springa för ett meteorregn som drog in...

... dock visade sig meteor-bitarna förmodligen vara nabbar eller gummi, för kvar på isen låg en slitbana...

... och en kort bit bort stod en BMW som var ovanligt låg på vänster fram.

En segertrio som i SM-sammanhang är en duo - då Fredrik Tiger endast deltar i tävlingarna, men inte kan ta några SM-poäng : 1 Fredrik Tiger, 2 Niklas Mörtsell, 3 Niklas Sandström

Niklas Mörtsell tycker inte om när jag jagar honom med min Canon, men uppenbarligen börjar han vänja sig, för nu bjuder han t o m på solskens-leenden!

Kjell Persson borde börja vara mannen med flest säsonger i isracing, och framförallt flest sammanhängande. Jag har för mig att vi fick sakna honom någon säsong, men av de som idag är aktiva kan jag nästan satsa ponnysvansen på att han är den mest uthålliga!
 

Tänk vad man kan hitta i en depå! Pappa frågade om jag kände igen gubben som står till vänster om honom i bild. Hmmm... Nä, det kunde jag ju inte på rak arm säga. Kanske är jag förlåten, för det var 32 år sedan han senast körde - Men visst är det fler än jag som minns vår finländske vän Fjalar Björklund?!
På tal om vad man kan hitta i en depå - där stod helt plötsligt foto-kungarna Lennar "Lelle" Hansson och Eilert "Gezze" Gezelius, och då kan man ju inte göra annat än att rulla ut röda mattan!
Bakgrunden är egentligen att Lelle skrev på sin facebook att han och Gezze förväntade sig röda mattan i Kalix, givetvis med Lelle-glimt i ögat. Men mig ska man ju inte ge lillfingret... Tyvärr hittade jag ingen matta, så det fick funka med en filt. Sen kom jag ju ihåg att Gezze är färgblind, så förmodligen hade inte ens färgen nån betydelse. Det fantastiska var i alla fall att båda blev tyst! Hade jag vetat att det var så lätt att få dessa herrar att tappa fattningen, skulle jag ha tagit med mig den "röda mattan" för länge sen! Frågan är nu bara vad jag måste hitta på till nästa gång, när Nikon v/s Canon-kriget fortsätter?! Dock måste jag ju tillägga att i det kriget slåss jag och Gezze på samma sida! (ler)
 
 
Det var inte "färdig-hittat" i depån än, för där stod helt plötsligt två rallysnubbar från 80-talet, nämligen Saab-åkande Börje Wikström (vä) och numera cykel-åkande fd Volvo-föraren Kurt Stenberg. Kurt som inte var på tak under sina första 29 tävlingar - men som sedan rullade den 30:e och några till av bara farten!
 
 

Gamla race-gubbar dras till varandra - här har pappsen och Fjalar fått sällskap av Roger Sundström.

Maria Engström-Andersson intervjuar Tommy Carlström.

Otursmotorn som till slut gav med sig och höll hela finaltävlingsdagen!
Kortnabbens guld-gäng!
 
En hel hög med guld, närmare bestämt 21 SM-guld på samma bild! Tommy Carlström har 3, och Håkan Johansson har 18. - Jäklar vad länge jag måste hålla på för att komma ikapp dig", var Tommy Carlströms kommentar när jag sammanförde honom och Håkan för fotografering.

Håkan Johansson rattar inte bara läcker bil, spana in hjälmen!
När sonen Kristoffer och svärsönerna avvek för skoterkörning och påskfirande, ryckte Micke (under vingen) och Magnus Sandberg in som mekar till Håkan Johansson. Funkade tydligen helt ok, för visst blev det ett 18:e SM-guld!

Kjell Persson kollade så trycket i däcken var ok inför säsongens sista race...
... medan Benny Larsson bytte till standardhjul och kastade in handduken.
 
Race nr 2 var helt plötsligt Håkan med i matchen igen, och hade full uppvaktning av Tiger under några varv. Sedan var helt plötligt Niklas Sandström också med i duellen, och Fredrik fick snart se sig passerad av sin mek. Undrar hur det sved i hjärtat för honom att se en BMW passera honom, där han satt i en sur gammal Ford?! Fredrik + BMW = Sant! That´s it! Jag tillhör de som inte gett upp hoppet om att en gång få se honom i sitt rätta element igen, dvs bakhjulsdrivet och i en äkta hederlig supernationell klass!
Fredrik hamnade nu mellan Niklas och Håkan, så någon större duell blev det inte längre frågan om. Niklas Mörtsell sa till mig innan racet att "bronset var klart", varefter jag ställde motfrågan om silvret därmed var kört. Det var det inte, så jag läxade upp honom, givetvis med glimten i ögat, och sa att han inte hade nån medalj alls förrän sista loppet var kört. Kanske tyckte fru Fortuna att han kunde nöja sig med bronset, för nu gick ett styrstag sönder, och Niklas kunde inte bjuda Kjell Persson på någon match om silvret. Själv är jag ju nöjd oavsett, för både Kjell och Niklas är stora favoriter!
 

Full fight i långnabbens andra race, och Niklas Mörtsell var långt framme med hopp om att kunna utmana Kjell Persson om silvret.

Håkan Johansson utmanade ett tag Fredrik Tiger rejält...

... men fick sedan fullt upp med Niklas Sandström och tvingades släppa honom förbi sig.

Lasse Englund varvar strålande körning med otäcka kast. Det finns en hel del kvar att lära med Porschen, vilken rattas för första säsongen på is.

Kjell Persson fick krångel med bilen, och trodde först han skulle få ge upp kampen om silvret. Men så fick även Niklas Mörtsell krångel, och då lommade Kjell på så fort han bara vågade utan att riskera maskineriet, och lyckades bärga silvret. I fjol gick hela pallen med medaljer till Norrbotten, eller närmare bestämt Kalix. I år gick både silver och guld till Västerbotten och Umeå!

Titta till vänster om Niklas vänstra framhjul, så förstår ni att han inte hade mycket att sätta emot Kjell Persson i kampen om silvret! Ett styrstag gick av, och det var en bedrift bara att han tog bilen i mål.
 
 
 

Fredrik Tiger på mekaniker-jakt?! Åtminstone är det hans sommar-mekaniker Niklas Sandström han bara får se bakpartiet på!
 
Bronsmannen Niklas Mörtsell och mannen som både har silver i håret och som färg på medaljen, Kjell Persson, utvärderar säsongen - det verkar som om de trivts rätt bra...

Mannen till höger i bild, Olle Johansson, är mannen som är skyldig oss mycket pengar! Det var nämligen han som fick min pappa H att börja med rally. Fast vänder man på det och får en mot-faktura för allt nöje vi upplevt omvandlat till pengar - då är vi skyldig honom det många gånger om! Storyn om det får ni så småningom i bokform, så jag låter det räcka med den presentationen här!
Bengt-Erik och Sebastian Nilsson - idag tror jag nästan Benke var den mentalt "yngsta" grabben i familjen! Få gånger man har så roligt som när man får leka som ett barn, men  med bilar i full-format - kolla Benkes blick så ser ni att han insett vad han gått miste om under alltför många år!
NSD´s Maria Engström-Andersson på knä framför SM-bronsmedaljören Niklas Mörtsell - kolla minerna på kollegorna i bakgrunden!
Jens och Jenny Lundqvist får avsluta den här säsongen, när de lämnar is-arenorna för den här säsongen. Vi säger inte "hej då", utan "på återseende"!

Efter tävlingen fick vi besök av Harry Johansson och hans mekar-gäng, för undersökning om vår Ascona-kaross kunde vara lämplig. Så var det nog inte, men det visar på gott hopp om att Harry snart är tillbaka på banorna! Han låter också hälsa att smärtan börjar ge med sig, och han var lika go och glad som alltid!
 
Nu är jag så slut i kontoret, så jag har säkert glömt flera saker och tjorvat till ytterligare några. Men det här var min upplevelse av dagen, i stora drag. Nu blir det ett långt uppehåll till nästa race-äventyr, tror jag i alla fall!
 
Lev å må!
 
Får tillägga att texten var klar samma dag som tävlingen, bara bilder och bildtexter som tagit lite mer tid på sig... //Jenny
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0