Att busa med en kompis!

2015-12-04
Eilert Gezelius är en både kär och gammal vän, ja, inte gammal till sinnet, men vän sen länge! En dåre som saknar motstycke, men med hjärtat på alldeles rätt plats - rätt lik min kära pappa!
När han fyllde 50, lånade vi en rally-Amazon, klädde ut oss till tomtar och spatserade in hos honom och kidnappade en smått tagen Gezze. Det blev högerstol med pappa till vänster, som föråkare på det årets Kanonrunda. Sen tog vi med honom hem till vår lägenhet (bodde i Boden då) där vi hade dukat långbord, och sen stumlade det in tomtar som höll i ett rim jag hade gjort, baserat på minnen de hade tillsammans med Gezze. En fantastiskt trevlig kväll, men tyvärr sånt man gör alldeles för sällan.

Eilert har aldrig tagit betalt för sina bilder av förare, varken på tiden för papperskopior, eller med dagens digitala system - guld värt för en aktiv, men en dyr historia för en galning som åkte på 40 tävlingar för ideell verksamhet 2015. En tjurskalle som inte vill ha en rejäl glugg till kameran, utan helst står med ena foten på banan. På årets sista tävling, racingspecialen i Kalix i början av November, visade jag honom min nya kompis, ett Sigma 18-300 - dvs ett objektiv som funkar både på prisutdelning och på banan, till en lagom trevlig peng. Någon dag senare hade jag PM där det stod att jag skulle beställa en sån till honom. Sagt och gjort, men dagen innan vi skulle leverera det till honom, slog det mig att jag skulle kolla av om det fanns något intresse att hjälpa mig att subventionera priset på gluggen. Fredag kväll skapade jag en grupp på facebook, bjöd in några vänner och gav ett förslag om att satsa en hundring per familj för de som ville - helt kravlöst, och angav mitt swishnummer, samt uppmanade till att bjuda in de man trodde att ville vara med. Oh my god! Den responsen hade nog ingen kunna ana sig till! Telefonen blev som tokig, och på en halvtimme hade vi fått ihop till HELA gluggen - det fortsatte att plinga och till och med jag började sakna ord! Det slutade med en summa man inte vill prata om officiellt, för då blir skattmasen intresserad av att vara med och dela!
Camilla Lindfors kom med det lysande förslaget, att köpa ett par Icebugs (dubbade skor), så vi ska undvika fler kullerbyttor av det slaget herr G gjorde i våras på isen. Vi vill ju gärna ha kvar honom. Men även efter avdrag för presenter, blev det en ansenlig bunt pengar i skattkistan vi levererade - och herr G som alltid har svar på tal, blev en rätt tystlåten man, och så förblev han hela kvällen!
Familjen Lindfors gjorde oss äran att följa med vid överlämningen, och hade bara herr G haft ett större hus, hade det varit fantastiskt om vi alla som var med på överraskningen hade kunnat vara med - vi får helt enkelt fixa en ny Motor Norr-träff sommaren 2016, utomhus!
Det blev en helt galen grej det här, och jag måste tacka alla som ställde upp så helhjärtat och gjorde det här för vår gemensamma vän!!!
Lev å må!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0