Hundägare och co-driver - inget lätt uppdrag!

2013-01-22
Tänk, det är konstigt att vissa saker aldrig verkar förändras. Vissa saker ska vara på ett visst sätt, och är man av annan åsikt ska det "rätta" bankas in i skallen på en, om inte annat genom hjärntvätt i form av upprepad idiotförklaring.
Som hundägare stöter man jämt på dessa "allsmäktiga allvetare", och deras "sanning" är den allenarådande. Detsamma gäller i rallyskogen, i alla fall när det kommer till noter.
Arrangörsnoter har funnits sedan 1991 i Sverige, före det skrev man egna noter, om inte annat via tjuvträning. Kanske inte riktigt legalt, men å andra sidan en rätt klar indikation på att folk vill ha noter.
Men så fort frågan höjs, så är det i princip bara notmotståndare som höjer sina röster, och noter ska vi minsann inte ha. Ibland är de farliga, ibland vinner man tävlingar enbart pga av noter, och det senaste är att det bara är ungdomar som vill ha noter, för de "programmeras innan svängen". Utan noter ska det tydligen inte bara bli två spår på vägen, utan hela vägen nyttjas, och de som är duktiga på att läsa väg gynnas... Suck!
 
Jag förstår liksom inte problematiken - noter är frivilligt! Finns de att köpa är det upp till var och en om man vill ha dem eller inte. Då ges man i alla fall valmöjligheten.
I år ska det inte tillämpas noter på Midnattsolsrallyt. Skit tycker vi, som aldrig kört på vägarna i södern. Noter hade i alla fall varit en liten trygghet mot en del farligheter i alla fall. Men hur kan vi tycka att det är skit? Min chaufför är 45 år och hon som ska lotsa honom fyller "det heliga jämna" i år - men vi får väl klassa dem som ungdomar ändå, om not-intresset är kriteriet?!
Jag uttryckte min besvikelse i en grupp på facebook, och fick direkt en massa påhopp om att vi som gillar noter kan köra andra tävlingar. Midnattsolsrallyt är minsann historiskt, och då ska det inte vara några noter. Hej och hopp, jag trodde det historiska skulle ligga i bilarna! Det är många andra saker som inte är detsamma som då, rent regelmässigt, men det struntar man i. För somliga verkar tro att det är noterna som är skillnaden mellan seger och inte. Här uppe var det en del teorier i samma ton, men så hade vi ett rally utan noter, och det var minsann samma förare i toppen ändå! Sen att de tyckte att det inte alls var samma glädje att köra utan noter, det får man inte säga högt.
Jag blir så less, vi talar om återväxt och hur vi ska få nya in i sporten. Men sen säger vi att "återväxten behöver inte köra Midnattsolsrallyt" (citat från facebook-gruppen). Snacka om dubbel-moral! Jag säger inte att alla ungdomar vill ha noter, och inte heller att alla 50+ är mot, för så är det så klart inte. Undrar vad vi ska göra med MSR när dessa mossiga tanter och farbröder inte orkar köra längre, vilket är i en ganska nära förestående framtid? Vi som är less på att tjaffsa om allt, har då garanterat också gett upp vid det laget!
 
Observera att jag inte försöker banka in noter i huvudet på någon, absolut inte! Jag fortsätter att säga som jag säger om mycket annat - låt oss välja själva!!! Vi som tycker det är roligare med noter, låt oss babbla på i bilen, medan de som föredrar karta ska få samma möjlighet till det.
Precis som vi inte är överens om vad som användes i våra bilar historiskt sett, kommer vi aldrig att bli överens om det här med noter heller. Men respektera oss som tycker om noter, vi är förmodligen betydligt fler än er motståndare. Flertalet av oss, undantaget undertecknad som inte kan låta bli att skriva ur mig mina frustationer, orkar bara inte bråka!
 
Tack för visat intresse, oavsett om vi är överens eller inte!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0