Vart tog de fria frågornas tid vägen?

Jag vet inte vad som hänt med klimatet i vår kära sport, men plötsligt har tonen vässats och de fria åsikternas tid med högt till tak verkar vara förbi. Många vassa svar, och ibland rena idiotförklaringar, är vad man ska vara beredd på, när man vågar sticka ut hakan och ställa en fråga eller ha en åsikt. Själv är jag ju född med både glapp käft och hyperaktiva fingrar (på tangentbordet), och har ju lite svårt för att inte uttrycka det jag tycker, och dessutom är jag uppfostrad enligt konceptet att "fråga är att erkänna sig dum för ett ögonblick, att låta bli att fråga är att förbli dum!". Så visst blir det en och annan käftsmäll. Jag tar det, men jag tycker inte det är kul, och jag tycker det är dumt att göra det på såna som gör ett försök att våga försöka upphöra med att "förbli dum". En het potatis har länge varit detta med HANS-skydd. Tiden är förbi då det är idé att försöka jobba mot det, för det är redan spikat och klart att det numera är obligatoriskt fr o m årsskiftet i både rally och rallycross även på nivåer lägre än SM. Klass Ekonomi är undantaget ytterligare några år.
När jag framför mina farhågor om HANS-skyddet, finns det ett gäng som genast slår alla taggar utåt, och tycker att jag är dum som är mot förändringar och i synnerhet saker som har med säkerhet att göra. Jag har flera gånger försökt förklara att jag absolut inte är mot säkerhet, och jag är inte mot HANS-skyddet som sådant. Men det går inte hem, utan urartar ständigt i snudd på löjliga diskussioner och dårars försvarstal. Men här på min egen blogg kan ingen stoppa mig från att tala till punkt i alla fall, så nu tar jag mig friheten och gör det.
 
Jag är generellt för saker som förbättrar säkerheten i våra bilar, absolut. Är utbildad sjukgymnast, och även om det är ett tag sen jag hade lön som sådan, har jag inte glömt allt jag lärt mig under mina tre år på högskola. Men en av de saker som präntats in i mitt lilla huvud, är att allt man får jobba med som sjukgymnast, måste vara evidensbaserat, dvs måste ha säkra tester bakom sig att det verkligen fungerar.
Det jag har emot HANS, är för det första att man i princip gick från ett förbud mot att använda det, till ett krav. Ett "ok" att använda skyddet, hade jag välkomnat, för då hade man haft sin fulla frihet att köpa det. Allt efter egen plånbok och enligt vad man tror på.
Man säger att kravet beror på ökad mängd nackskador, men många av dessa uppstår i folkrace, och den sportgrenen har fortfarande inget krav på HANS.
Jag säger att jag vill se tester som visar att skyddet verkligen är bra. Först har det varit tyst, och sen har jag börjat få se en massa tester som är gjorda för sportgrenar som utförs på bana. Hur ofta är det ex man kör in i ett träd med en F1´a`?! Dessutom är det många som säger att de har kraschat med HANS och klarat sig så bra - ja, men jätte-bra! Absolut! Men frågan återstår, har de gjort samma krasch utan HANS för att se om det kanske egentligen berodde på något annat att man klarade sig så bra? Min pappa kraschade rejält i Vasa för ganska många år sen nu. Han gjorde förvisso illa ryggen, men det berodde på att hans stol gick sönder. Nacken har han däremot inga bekymmer från. Likaväl som ingen enskild krasch kan säga att HANS är bra, kan pappas krasch säga att han inte hade mått ännu bättre med HANS. Jag har själv rullat x 2 i folkrace, båda gångerna fick jag ont i huvudet av att jag slog huvudet i bågen, men nacken har klarat sig. Så min åtgärd är att jag numera har öron på min stol, som håller huvudet borta från bågen. Jag har även rullat en gång i rally, då i högerstolen i en Ekonomi-Golf. Då blev jag öm i nackmusklerna, men bara övergående. Kanske hade jag inte ens varit öm om jag hade haft HANS? Eller kanske jag hade fått mer ont nån annanstans om jag hade haft det? Många frågor, men inga evidensbaserade svar, bara väldigt många teorier och åsikter. Jag har ingen åsikt egentligen, men jag vill ha svar! Dessutom hade ju inte HANS-kravet hjälpt mig i den bilen ändå, för den klassen är ju undantagen kravet ytterligare några år... Suck! Man behöver inte vara Volvo-fanatiker för att inse att det lär vara tryggare att krascha i en bil som från fabrik har ett duktigt säkerhetstänk, och dessutom har rejält med plåt, än en liten "ryggsäck" (ryms ju nästan i bagaget på en 940!). Få nu inte för er att tolka mig till att jag inte tycker om klass Ekonomi, för det är rent båg. Nej, jag är bara upprörd över att den klassen kunde undantas regeln, men inte Volvo Original, trots ansökan om dispens!
 
Om det är så enkelt att kasta ut en regel på ett skydd som kostar åtminstone 10 000:- (inkl den nya hjälmen) / person, så borde man väl kunna kasta ut en regel om regelbunden nackträning också! Det kostar bara tid och svett, och ger vinning inte bara i sportsammanhang utan även i privatlivet.
Jag ställer samtidigt frågan varför man inte har krav på underställ, inkl balaklava? Det blir nu obligatoriskt i folkrace, och har gällt i rallycross så länge jag kan minnas. I de grenarna står det en gubbe med brandsläckare i varje kurva, i rally kan det gå kilometer utan att man ser annat än träd. Samma sak gäller att se över sittställningen på folket i bilen, och i synnerhet kartläsaren. Det är skrämmande att se, att än idag är inte alla rallybilar försedda med fotstöd till kartläsaren. Jag vågar satsa en av mina två hjärnceller på att det lätt ger mer än ett HANS-skydd, och det gör definitivt aldrig någon skada! Dessutom kostar det i princip bara arbete och en plåtbit. Men sånt går inte att ställa krav på!
 
Jag fortsätter att vidhålla, att jag aldrig ens yppat något om att HANS ÄR dåligt, jag bara ifrågasätter hur man fått fram fakta som gör att man säger sig veta att det är bra!
Men kärnan till min aggressiva inställning till HANS-skyddet, är att jag är livrädd för att det påverkar det sinande deltagarantalet i vårt distrikt ännu mer negativt! Det är ju bara att titta till oss själva. För att vi överhuvudtaget ska kunna lufta Amazing i vinter, krävs 6 däck, HANS-skydd + hjälmar i dubbel uppsättning, och förmodligen ska man väl hitta på nåt mer vi också ska tvingas investera i. Förstå vilka pengar det handlar om! Om risken finns att en så inbiten motorfamilj som vår inte kommer ut till vintern, då förstår ni mina farhågor när det gäller ny-rekrytering, nyligen ny-rekryterade, småbarnsföräldrar, etc!
Men det här är gnäll, de här åsikterna får jag inte ha! Däremot är det legitimt att säga att det är dyrt med 400:- för ett nothäfte. Det är hyffsat legitimt att klaga över startavgifter, och det är absolut legitimt att klaga över däckkostnader. Vi tävlar i en dyr sport, och vi är medvetna om vad vi gett oss in i. Men varför är det då fult att ifrågasätta kostnader?
Igår ifrågasattes den höga kostnaden för ÖNBF´s årliga höstkonferens, på Motor Norr´s eminenta sida på Facebook. Det blev inte poppis, och tolkades direkt som kritik mot arrangörerna. Men så var aldrig tanken. Frågan väcktes bara om det fanns fler som var villiga att pruta på olika bekvämligheter, för att spara pengar åt både oss själva och våra klubbar. Det kanske är så att man inte ens tänkt i de banorna, eftersom vi haft den här nivån på alla höstkonferenser under en längre period. Dessutom kanske det är så att stora flertalet vill ha denna höga standard, och är villiga att betala för det. Så jag tycker absolut frågan är befogad, och den måste få ställas och besvaras.
Nu ska jag inte ta upp mer i det ämnet, utan vill bara få folk att tänka till att det ur ställda frågor kan komma mycket bra, så låt folk ha åsikter och frågor utan att bli upprörda och arga. Framför istället mot-åsikter om det är så, vi är väl ändå inga politiker som inte klarar att prata ur skägget?!
 
Nu till något annat. Den hemska stämningen som lämnats in mot Sydsvenska rallyt och Gunnar Barth´s noter. Jag blir mer än mörkrädd!
En bil kraschade, vid det här laget vet nog de allra flesta att det handlar om en av det här distriktets största talanger sen många år, Stefan Jonsson från Vännäs. Hans kartläsare skadades olyckligt, och det var inte skoj alls. Men att från det ge sig på att stämma arrangören för att noterna inte stämde, trots att man fått rekognocera vägen x 2 innan start, dvs man har haft dubbla möjligheter att korrigera Barth´s noter. Sen är jag inte helt säker på nästa påstående, men det finns påståenden om att det dessutom var andra gången sträckan kördes i tävlingstempo. Whatever, förstå hur det skulle kunna slå mot sporten om den här galenskapen gick igenom! Vem vågar stå som arrangör i framtiden? Varje krasch kommer att kunna rendera i en potentiell stämning, för då borde väl varje kurva där en krasch är möjlig ha varnats av arrangören?! Galet, galet, galet! Jag ber till högre makter att stämningen grävs ner under en stor gödselhög, och blir liggande där till den multnat bort. Jag tycker synd om kartisen för de skador han åsamkats, men jag tänker inte blida tankar om vad han med sitt påhitt kan åsamka vår älskade sport. Enligt vad jag hittills fått berättat för mig, står dock inte Stefan bakom stämningen. Jag hoppas verkligen att det är så, annars tappar han åtminstone min aktning för honom!
 
Återigen, låt oss fortsätta ha högt till tak i våra diskussioner. Låt allas åsikter få komma fram. Trampa inte ned nån i dyngan genom vassa kommentarer, utan ta istället chansen att sakligt framföra din egen åsikt. Respektera varandra och värna om varandra! Tillsammans kan vi utöva det roligaste som finns!!!
 
Igår kom det snö - wow snö i Baskeri den 16/10, det är tidigt det. Den lär ju smälta bort i vanlig ordning, men kanske kan vi få en vinter med bra med snö och trevligt underlag. Bara stämningen mot SSR inte går igenom, kan det snart börja lukta trevligheter - dvs rally på vinterväg!
 
Lev å må!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0