En hyffsat aktiv helg!

2011-04-03
Jisses, det är redan April! Var har hela vintern tagit vägen? Jag har ju inte hunnit med hälften av vad jag planerade i somras! Köra släde i massor, jo då, en gång har det blitt. Var ju inte direkt som att lära sig cykla... Men vi ska knäcka nöten, även om det blev mer skidor för oss i år. Insåg att det var lättare att träna in flera moment för släden på det viset istället. Dessutom är det ju ingen nackdel att "småttingarna" hinner bli två år, innan det blir mer "allvar", vilket är positivt för lederna. När jag kör skidor drar de mer lagom, och jag kör aldrig längre än att jag ser när de börjar bli lite trötta, då vänder jag. Nu handlar det ju om att bygga upp dem, kör man för mycket blir det nedbrytning istället. Förra helgen blev det närmare 2,5 mils vandring på söndagen, och knappa hälften på lördagen. Är så himla härligt att traska efter skoterlederna! Har en väg där jag går första biten efter vägen, in i skogen, ut på isen, över en väg, ut på isen, över en väg, in på en skogsväg, in i skogen och ut på isen igen, innan det blir några hundra meter väg hem. Helt perfekt, och rundvandring. Som jag hade sett fram emot den här helgens vandringar. Men så går det och blir pluss-grader! Suck! Två rundor blev det, mot förra söndagens 4 + en bya-sväng (utöver kvällis), sen var det så mjukt att det inte gick mer. Men Danica och Penske fick sig i alla fall varsin perfekt träningsrunda, med mycket hjärngympa av alla djurspår, och dessutom fick de vara lös stor del av de 6 km rundan innefattar. Duktiga på inkallning var de också! Sen fick det bli skidor med först Kickan och Niki och sen Pirelli och Jackie. Gick jätte-bra! Trodde det skulle vara för tungt, men det var helt perfekt. Sen gick Robert med Senna, för då var mina hälar rätt anti... I natt blev det aldrig minusgrader, så min runda var helt körd. I princip kan man säga detsamma om min skidrutt, för nu var det verkligen löst, och en hel del vatten. Gick väl hyffsat för mig på skidor, men hundarna fick jobba i det lösa underlaget. Så jag åkte bara två korta svängar, först med Niki och Pirelli och sen med Kickan och Jackie. Gick efter omständigheterna bra. Men Kickan är så jäkla ivrig, så det går inte att kommunicera med henne de första hundratalet meter. Så när hon var på väg rätt in i värsta flö´vattnet, var det bara att välja var jag skulle ramla, så jag slängde mig i förtid. Adrenalin! Sen hade vi precis kommit igång igen, så blev Jackie akut bajs-nödig, och tvärnitade, med påföljden av att jag och Kickan inte fick stopp innan vi dragit av henne selen. Svårt att välja om man skulle skratta eller gråta när hon for runt och hoppade som en kanin, och tyckte det var jätte-skoj att vara lös! Blev några svordomar måste jag erkänna! Men sen gick det jätte-bra! Efter de svängarna valde jag att gå med först Danica och sen Penske, för Penskes leder ligger risigare till i det lösare underlaget eftersom han är så stor och tung, och Danicas sår är förvisso helt läkt men huden är så tunn att jag inte vill utsätta den för mer än jag måste. Så det blev Axelsvik x 2, ca 4 km / sväng. Ca hälften kunde jag ha dem lösa, och de var jätte-duktiga idag igen! Det är också de två som är duktigast att gå i koppel. Rätt tur man har dem, så man inte känner sig totalt misslyckad i sina djupa stunder. Men Niki är så stressad i allmänhet efter framförallt hundattacken hon var ut för i fjol somras, och Pirelli & Jackie är ju egentligen också duktiga, men de har ju så mycket energi att jag måste hålla med Emma om att de är som Foreller. Det bara spritter i dem! Men de kan, bara de vill! Så även Kickan, och Senna är ju duktig bara det inte luktar så mycket gott av tikar eller andra trevliga djur... (ler) Förövrigt gick Senna och Robert en sväng till Axelsvik idag, riktig långstyrning för att vara husse! (ler)

Igår fick vi två nya koppel av mammis, med lite expander i. Funkade toppen! Hon hade även köpt en massa godis och ben, vilket uppskattades av 4-beningarna!

Pirelli kalasar på en morot, vilket jag hört både ska vara bra för
tänderna och motverka analsäcksproblem. Sak samma, det gillas i
alla fall!


Penske puss




Danica


Jackie och Kickan


Niki


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0