Puls på Rally DM 2011

2010-12-27
I förra veckan fick jag i uppdrag av Lindberg på Bilsportbörsen, att ta pulsen på kommande Rally DM 2011. Det var ett jätte-trevligt jobb, att ringa runt och mailas lite med rally-gänget som det börjar vara länge sen man träffat nu! Bara ett tråkigt besked, och det var att B-G Ahlbäck lägger ratten på hyllan, pga en krånglande nacke. Förmodligen av typ ett helt livs skogsmaskinskörning.

Annat betydligt trevligare som hänt i distriktet, är att Roger Fransson och Charlotte Holmqvist åtagit sig uppgiften att efterträda Carl-Eric Johansson som ansvarig för Volvo Original.
Första gången jag träffade Roger och Lotta, var på en rallyskola i Karhuvaara. Min spontana kommentar efteråt, var att dessa människor skulle bli ambassadörer för motorsporten. Så positivia, så kloka åsikter och så vältaliga, trots så kort tid i branschen. Kan man tänka sig bättre post, än som ansvarig för största bilklassen i rally-Sverige?! Så stolt man är att ha fått vara med på ett litet hörn, och sparka in dessa eminenta människor i rallysporten!

Här delar jag med mig av min DM-text:

Rally DM ÖNBF 2011
Över norras rally DM har under ett flertal år avgjorts under årets tre första vintermånader, men har till 2011 utökats med två sommar-tävlingar, något som verkar få positiv respons ute på fältet.

Ekonomi :
Tobias Forsman, Skellefteå MS, satsar vidare med sin ”franska flickvän” (Citroën BX) mot ett tredje guld.
- Uppdateringar?! Räcker det om man tvättar bilen? Nä, vi ska fara till Vännäs den 8 /1 och prova lite nya gasklockor till bakfjädringen, som jag inte är riktigt nöjd med ännu. Men det blir väl som sist när vi provade, den första prototypen har funkat bäst. Annars är det som vanligt, ”lugnt och fint mitt på vägen” och Jonte (Jonas Forsman) fortsätter i högerstolen och är minst lika taggad som mig!

Porsche-åkande Bo-Gustaf Ahlbäck aviserar tyvärr ratten på hyllan, pga en krånglande nacke efter många års skogsmaskinskörning. Men bilen blir kvar, ett tag åtminstone.
- Kanske det blir nån nollbils-runda i alla fall!, funderar B-G och lämnar en liten dörr på glänt för oss som hoppas.

Lövångers Jonas Rönnlund hade som huvudmål 2010 att få uppklassning till A-licens. På vägen till målet lyckades han till och med rubba omöjlige Forsman en tävling. Vid finalen i Sikfors skulle bara sista poängen bärgas.
- Jag ledde inför sista sträckan, men tänkte att jag skulle säkerhetsköra för uppklassningspoängen var viktigare än en seger. Men så skulle jag aldrig ha tänkt, för det blev en avåkning.
Men nu blir det full satsning 2011, förhoppningsvis med både segrar och uppklassningspoäng.

Magnus Kitti kör full DM-satsning, med ny kartis men samma Golf, och ser sin chans att ta klivet från fjärdeplatsen upp på pallen.
- Vi ska göra vad vi kan för att ge den där gula (åsyftar Forsman) en match!

Volvo Original :
Magnus Lundgren, NMS Boden, la hjälmen på hyllan och sålde bilen efter guldet var bärgat i våras. En förlust för oss rally-fanatiker, som får hoppas på nytt återfall när barnen vuxit upp.

Klubbkompisen Thomas Lahti satsar däremot på både DM och Sverigeserien.
- Vi börjar i alla fall med vinterns deltävlingar, så får vi väl se därefter, men tanken är att åka båda serierna fullt ut.

Samma planer har Lahtis team-kompis Lasse Johansson.

Anders Nilsson, Lycksele MK, har inte riktigt bestämt sig hur det blir i vinter, men det blir premiär i Morjärv till att börja med.
- Förmodligen blir det hela serien, men man är senare och senare igång varje år. Det är så mycket annat som tar tid. Större barn kräver mer!
När det gäller frågan om uppdateringar, svarar Anders med ett skratt.
- Det blir väl dekaltrimning då!

Brage Lundmark, Piteå MS, hade från början tänkt inrikta sig helt på Sverigeserien.
- Men jag tänkte i alla fall köra premiären i Morjärv som träning inför Vännäs (dubbel-tävling i både vinterserien och DM), och sen ska jag ju självklart köra Piteå. Sen återstår ju bara två vinter-DM, så beroende av resultatet kanske jag kör även dem.

Brage har däremot fått konkurrens om sitt co-driver-ess, dottern Sofie Lundmark, som kommer att dubbla i vinter och åka Sverigeserien med Brage och dessutom satsa på SM med junioren Linus Johansson från Lycksele med hans Honda Civic.

Grp H
Jan-Olof Renberg, Piteå MS, som varit den flitigaste och trognaste DM-åkaren i nutid, fick sin säsong spolierad av haverier 2010. Men J-O är inte den som ger upp och nu är siktet ånyo inställt på en DM-säsong.
- Det är väl en del fix som återstår på Mantan, men nog siktar jag på Morjärv!!

Liknande tragiska säsong hade Morjärvs Peter Johansson under 2010.
- Jag tror jag startade i alla tävlingar, och kom i mål en utan problem.
Men nu är nya grejor på ingående till Peugeoten, bland annat växellåda och drivaxlar, och förhoppningsvis ska de hinna komma i tid innan premiären.

Fjolårstrean, Tommy Jakobsson, har inte bestämt sig ännu, men Hondan står klar och någon tävling blir det i alla fall.

DM-vinnande Markus Nilsson, Vännäs MK, har köpt en Nissan Sunny 4 wd, men har 240´n kvar.
- Jag räknar med att köra den när Nissan är trasig, för jag kan ju inte stå över!, meddelar friskusen som siktar på att försvara sitt DM-guld.

Konkurrens kommer han att få, bla från DM-comebackande klubbkompisen Krister Etting, som sent bestämt sig för att satsa på DM.
- Var väl egentligen inte tänkt att jag skulle köra, men så står han (Golfen) där i garaget och tittar på mig, helt körklar!, meddelar Krister med ett skratt

Markku Kärkkäinen är ytterligare en Vännäs-förare som aviserar satsning på guld 2011.
- Jag tog brons 2009, silver 2010, så det är väl tredje gången gillt nu då!
Till att börja med blir det samma Toyota Celica som tidigare, men förhoppningsvis ska den nya Celican som står i garaget, en fd fabriksbil, hinnas klar för nån av de senare tävlingarna i vinter.


DM-kalender 2011

15/1              Istappen – Morjärvs MS

29/1              Vännäs Plåt Rallyt – Vännäs MK

30/1              Rally Franssons Fastigheter – Vännäs MK

5/2                Piterundan – Piteå MS

19/2              Lappkastet – Lycksele MK

26/2              Sikforsrundan – Sikfors SK

18/6              Månstråket – Luleå MS

13/8              Kanonrundan – NMS Boden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0