Konstig vinter...

2011-02-23
Det har varit en lite konstig vinter det här... Sinnessjukt kallt har det varit, och länge tog det innan vi fick snö. Lite rally för min del, vilket förvisso var väntat med hela hundflocken vi har, men framförallt konstigt i och med att alltid friska pappsen gick och blev sjuk.
Dock kan jag lämna lugnande rapporter, att han mår efter omständigheterna bra. Förutom lite nedsatt känsel och att han blir trött mycket fortare, så är det samma underbara pappa! Munnen har samma diarré som förrut! Han är utskriven från sjukhuset sedan en dryg vecka, men självklart sjukskriven. Ni kan ju gissa hur lätt jag och mamma har att hålla honom från Lappträsk?! Det är ju just detta som är problemet med en blödning, att man måste ta det extremt lugnt rätt länge efter, då det trots allt är ett sår som ska läkas. Kan meddela att han är väldigt nöjd med att is-premiären skjutits upp, för nu räknar han med att närvara! Han tänkte smita redan lördag efter han blivit sjuk, på ÖNBF-festen i Kalix! Men där var det stora stoppet från hela gardet runt honom!

Lycksele-tävlingen har passerat, och jag fick toppen-rapport-service från Tobbe Forsman igen! Är så härligt att någon förstår hur jag saknar att vara på plats. Tänk att han tar sig t o m tid att skicka SMS mellan varje sträcka för rapport, samt att han ringde på väg till slutmålet!!! Man blir nästan lite rörd... Det blev ännu en andraplacering för honom, bakom vinterns fart-fantom Jonas Rönnlund. Hatten av! Dock får vi hoppas att Tobbes mystiska fel på bilen, äntligen är hittat, så det blir full kräm i Sikfors. Jobbigt med sporadiska fel, och framförallt i ett läge som detta, då förmodligen rätt många tror att det är i huvudet på honom själv som ett självförsvar för att han fått stryk. Men det kan jag meddela, att så inte är fallet. Han är sjukt imponerad av Rönnlunds framfart, och hävdar på intet sätt att han skulle slagit honom även om bilen varit kry!

Vinterns fartfantom, Jonas Rönnlund! Föga förvånande dock, för han
har varit på G länge, och hade inte hans rygg stoppat upp honom,
hade det här "genombrottet" kommit för flera år sedan!


Tobbe Forsman är en makalös talang, och en vinnarskalle utan dess
like. Men trots att det varit en vinter med mer motlut än vanligt, tar
han sig tid och rapporterar till en rallytörstande hundmamma! Stort!!!

I VOC lyckades Thomas Lahti enligt de rapporter jag fått, åka av i samma kurva som han åkte av när vi var med 2009. Den klassiska avåkar-böjen på Rörmyrberg, en H1 i botten av en rätt lång utförskörning. Ett år när vi var och kollade noterna, hade någon sprayat med röd färg på den då rätt höga plogvallen "BROMSA DUM-JÄVEL". Vi fick oss ett gott skratt, och sen fick vi förklaringen av Anders Nilsson, då det tydligen varit ett rally då i princip varenda A-förare + många fler, hade åkt av där. Han själv hade också varit av, men uppenbarligen stått kortast tid då han ändå lyckades vinna tävlingen!
Brage Lundmark hade dagen till ära lånat ut sin Sofie till Linus Johansson, och med Inger Lundberg åter i högerstolen blev det en fin-fin andraplats då man tappat alldeles för mycket till Lasse Johansson redan på första varvet på issträckan. Tydligen var det ett misstag att lägga på nya däck, då alla som gjort det tappat mängder i tid. Lasse "pålacken" Johansson har en makalös vinter, och det börjar lukta guld för hans del! Anders Nilsson hade en herre-jösses-upplevelse och stod ett tag på Knäppingen, vinterns nya sträcka (om mina rapporter stämmer).


Lasse "pålacken" Johansson har alltid kört fort, men i vinter har det
varit jämn-hög hastighet och inga avåkningar. Nu leder han DM i stor
stil
!


Thomas Lahti har haft en "stolpe-ut" vinter, med "bara" en seger (i
Piterundan)



Världens bästa Brage och Sofie!!!



Inger Lundberg skulle få en ledig vinter då Dennis Jönsson sålt bilen
och har uppehåll. Men i Piterundan blev det inhopp och klasseger med
Emil Fransson och i Lycksele blev det inhopp och andraplats tillsammans
med Brage. Kanske många som börjar få upp ögonen nu, för den här
talangen som inte bara är duktig, hon är seriös ut i fingerspetsarna också,
och lämnar ingenting åt slumpen!


Världens bästa Brage och Sofie!

Linus och Sofie skötte sig utmärkt, lugnt och städat första varvet, och andra varvet började man till och med matcha Krister Ettings tider! Etting som givetvis vann på något av favoritvägarna i Lycksele. Är det snabbt, då är det "man eller mus" som gäller, och uppenbarligen är Krister inte det förstnämnda... Trots att han kör Golf! (Kram till dig Krister... ler) Tvåa slutade Peter Johansson. Jan-Olof Renberg hade en helg värd att delvis glömma, och lite ironiskt sa han själv att :
- Jag blev i alla fall trea i bakhjulsdrivet! 1:a var Lasse Johansson, 2:a Brage och sen var det jag!
Hans helg började redan på veckan, då han sträckte sig i ryggen. Det blev något bättre, till han sträckte sig igen och förvärrade det första. Fredag kväll ringde han mig för rådfrågning, då han hade så in-i-h-vete ont. Så jag skickade honom att länsa medicin-skåpet, och peppar, peppar, men det blev bättre. När smärtan avtagit gick han ut och lastade bilen, och avslutade med att paja dörrlåsningen. Halv-tre var han i säng, och klockan ringde halv-sex... Termometern visade på en bit under -20, och motivationen var inte på högsta nivå. Men han hade elverk på släpet för att kunna köra motorvärmare, så färden gick till Lycksele. Väl där visade det sig att elverket stannat vid okänd tidpunkt, och bilen var gode kall. Men även om det kittlade i avanmälnings-tarmen, så gav givetvis inte allas vår J-O upp, utan han pluggade i värmaren på nytt, och besiktade troget in. När sen temperaturen under dagen steg från -28 till -12, blev det andra bullar också. Men uppladdningen, eller kanske snarare bristen av, är en ganska stor förklaring till resultatet. Utöver alla stopp för andra oturs-gubbar förstås!

Totalvann gjorde Juha Talvitie, tydligen för andra året i rad!


Always-keep-fighting-Renberg!


Roland "Micro" Åström hade en bra Piterunda, men följde upp den
med flera karmkänningar och en trasig dämpare i Lycksele.


Peter Johansson följde upp segern i Piterundan, med en andraplats
i Lycksele. Härligt att de nya grejorna i Peggan verkar fungera!!!


Svensson Sverige! Stod över Lyckseles tävling, då det blev lite strul
med sjukdomar och diverse inför min och Roberts notning, och hoppade
in i min stol och skötte sekreterar-jobbet åt Robert. Underbara
gubb-skrälle!






Magnus Kitti, här kör han som en riktig man! Har radat upp pallplatser
i vinter, och ligger tvåa efter Rönnlund i tabellen!!!


Larre Ohlander och Anne Westerberg, som gjorde en fantastisk insats
i Piterundan, där man slutade 4:a totalt!


Larre och Anne

Idag har jag lagat rumssoffan igen. Våra hulliganer är i en redig tugga-bit-och-slit period, och tålamodet frestas många gånger / dag. Som tur är, är man uppfostrad i sann silver-tejps-anda, och det som inte går att laga med "rallycross-tejp" kan jag hålla med om att är trasigt! Men så tog ju vår "svarta silvertejp" slut, eller helt ärligt så har jag tappat bort rullen. För att snabbt få ny tejp, skickade jag svärmor på Biltema, och dagen efter hade jag en rulle i brevlådan. Billigt och snabbt. Men Biltema... Jag känner nästan hur ett guturalt läte smiter ur strupen på mig! Visst är det bra att man kan komma över billiga saker, och vissa saker kan säkert till och med funka, men... Nog får man vad man betalar för! Tejpen fastnade ju knappt på soffan! Så då gjorde jag det enda rätta, och ringde Erik Wiklund på Laitis i Piteå. Lika snabb leverans som svärmor, förmodligen lite dyrare (men fakturan går till pappa... ler) men den här tejpen fastnar nästan på mig själv innan jag hunnit få den på soffan! Ska man ha nåt som funkar, då är det Laitis Piteå som gäller. Jag har snabblinje till Erik, och är stackarn ledig nån gång, är det finns Daniel Wikgren som reservplan. Duktig och kunnig, men framförallt trevlig och serviceinriktad personal, och bra grejor, det är Laitis Piteå det!!! Till och med när det gäller att laga rumssoffan!!!



Kommentarer
Postat av: peter

Riktigt fräna bilder där!

2011-04-08 @ 11:53:07
URL: http://bilverkstad-nykoping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0